bijenale pancevo foto Petar Zivkovic 8
Bijenale umetnosti u Pančevu

Ispiranje (mozga)

Izdanje 12
5

Među selektovanim umetnicima nema mnogo velikih imena, pa se ističu multimedijalni umetnik Zoran Todorović, naš predstavnik na Venecijanskom bijenalu 2009, kao i Breda Beban, jugoslovenska zvezda video arta, preminula 2012.

U dokonoj, letnjoj atmosferi otvoreno je 25. maja Bijenale umetnosti u Pančevu, 21. po redu. Ovog puta, pod nazivom Ispiranje, smotru je kustosirala dr Sonja Jankov, uobičajeno šireći njene prostorne okvire ne nekolicinu lokacija. Koncept je podrazumevao sve moguće konotacije pojma u nazivu saziva, od ispiranja mozga, tla ili zlata, pranja para, etničkog čišćenja… do potiranja kulturoloških, etničkih, ličnih i drugih razlika. Među selektovanim nema mnogo velikih imena, pa se ističu multimedijalni umetnik Zoran Todorović, profesor na FLU, i naš predstavnik na Venecijanskom bijenalu 2009, kao i Breda Beban, jugoslovenska zvezda video arta, preminula 2012.

Program je počeo performansom mlađane Barbare le Bregek Fridman iz Francuske. Ispred ulaza u Narodni muzej Pančeva naneta je gomilica zemlje, gde su, kao na nekoj plaži, ostavljeni igračka jednoroga i dečje odelce, pritisnuto kockom kaldrme. Umetnica kreće da metlom čisti trasirani prostor, terajući zemlju ka središtu. Usput govori nešto na engleskom, ali kako nije ozvučena, njene reči raspršuje vetar. I niko ne čuje, ili ne haje što ona poziva prisutne da joj se pridruže u akciji čišćenja. Radnja se završava oblikovanjem male humke, na kojoj performerka postavlja cedulju s nerazgovetnim natpisom, jer je pritiska onom istom kockom koja je gnječila dečje odelce. I tu benkicu, i igračku, umetnica je selotejpom pričvrstila za svoje telo, što pravi asocijaciju na bombaše samoubice. Ali, to ona kao da nije htela da kaže.

bijenale pancevo foto Petar Zivkovic 1

Jer, ispostavlja se da na cedulji piše imenica „deca“ na arapskom i ukrajinskom, te da je 40-minutni nastup posvećen „najpopularnijim“ ratnim žarištima. Navedeno malo ko od malobrojne publike shvata, ali se ipak aplaudira, iako se rad interno tumači i kao sahrana umetnosti.

Par stotina metara dalje, u Galeriji savremene umetnosti, šire se umereniji tonovi, i priča priča kako i Dunav može da ostavi artificijelne tragove, ako se u njega potope grafičke ploče od cinka. Preispituje se i da li smo mi vlasnici odeće (robe), ili je stvar obrnuta, a putem instalacije od isprepletanih ženskih kombinezona. Svedoci smo i poređenja rasta lišajeva i načina kako rade alatke za 3D animaciju. Pažnju one iste šačice posetilaca najviše privlači koktel.

U drugoj od dve pančevačke galerije savremene umetnosti, intrigira instalacija Dragane Dražović Ilić u kojoj je, uz pomoć savremene tehnologije, moguće videti konstrukciju prašine, čiji se grumenovi publici nude na analizu

Odmah iza ugla nalazi se bivši Bioskop Vojvodina, prilično okrnjen zubom vremena. Ulaskom u potpunu tminu, posetilac se pita da li u starom kinu uopšte ima struje, a onda shvata da je tama deo izlagačkog koncepta. S pravom, jer stvara dobar efekat u kontekstu diskretno osvetljenih čvrsto svezanih šaka, koje vire iz kese za đubre u jednoj od odaja. Rad Slobodana Stošića aludira na brojne smrti civila u masakrima/genocidima, kad humanost doživljava potpuni poraz.

Na istoj adresi predstavljen je i video-rad pomenutog Todorovića – Integration/Illegal people project. Estetski simplifikovan, on prikazuje hemijski postupak pravljenja zanatskog piva (po belgijskom receptu) od urina migranata, zatečenih u izbegličkom kampu u Krnjači. Taj „brend“ piva umetnik je točio u prilikama izlaganja u zapadnim zemljama, kako su se provajderi resursa simbolički domogli obećanog raja. Pančevo ne daje povoda za isti kritički gest.

U obližnjoj Galeriji Milorada Bate Mihailovića, Vašteg Vendel se potapa u kadu punu crne vode, kako Čist umetnik, što je naziv performansa, nakon 40 minuta postaje crn kao đavo, što retko ko od prisutnih dočeka. Poruka o rasnoj i drugim segregacijama čiji je motiv uvek ekonomsko tlačenje, tako do malo koga dospeva.

bijenale pancevo foto Petar Zivkovic

U drugoj od dve pančevačke galerije savremene umetnosti, u Ulici Miloša Crnjanskog, intrigira instalacija Dragane Dražović Ilić u kojoj je, uz pomoć savremene tehnologije, moguće videti konstrukciju prašine, čiji se grumenovi publici nude na analizu. Tu nastaje interakcija čoveka i mašine, kakva je falila između ljudi u performansu pomenute francuske autorke. U drugom kraju su sasvim pristojni printovi žene u kadi Ljubice Denković, ne provocirajući ipak složenije nadražaje od utiska lepog.

I ostalo je nešto i tamo i ’vamo, i jeste i nije, možda i usled izostanka kataloga, koji bi mnogo toga razjasnio. I nema ničeg da te „razvali“, sve dok se ne ukorači u Svetosavski dom, i konačno dobije ono što se očekuje od umetnosti. Da vam zaigra srce i proradi mozak, omogućuje video-rad Brede Beban, razvučen preko celog ogromnog zida, što je odlična kustoska intervencija.

bijenale pancevo foto Petar Zivkovic 4

Sam rad je jednostavan i u njemu se smenjuju idilični prizori pučine mora, i iznenadni prekidi idile, kad god se u kadru pojavi naznaka ljudskog postojanja. Tad počinje i šuštanje umesto milozvučne numere Lenarda Koena Love Itself, po kojoj je rad nazvan, a izuzet iz serije Mali filmovi za plakanje predstavljene umetnice. Tad je trenutak i da se ponovo zapitamo ima li aktuelno stvaralaštvo šanse u odnosu na ono iz prethodnih perioda.

Nažalost, ista se dilema odnosi i na Bijenale koje pamti bolje dane, uz mnogo više para da se razmaše. U vazduhu lebdi i činjenica da još nisu objavljeni rezultati konkursa Ministarstva kulture za podstrek savremenog stvaralaštva, a kamoli prosleđena sredstva, pa se svi dovijaju u skladu sa svojim (ne)mogućnostima. Pitanje je i da li će se išta promeniti tokom ovih mesec dana, do 25. juna, dokle traje pančevačko Bijenale.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

5 komentara
Poslednje izdanje