Madam Baterflaj foto Marko DJokovic 2 1
Opera Madam Baterflaj

Stvarnije od realnosti

Izdanje 14
0

Uzbudljiva završnica filharmonijskog jubileja krunisana je scenskim događajem „Madam Baterflaj“ u kojem je komplikovan i inspirativan zadatak imao Gabriel Felc, dirigujući (doslovno) u svim smerovima

Počev od prošlog juna, Beogradska filharmonija proslavljala je jubilej, vek od osnivanja. Za finale obimnog niza prvorazrednih muzičkih događaja filharmoničari su odabrali operski spektakl na koncertnoj sceni, Madam Baterflaj Đakoma Pučinija. Zbog velikog interesovanja, opera je prezentovana dvaput, 7. i 9. juna, u Kolarčevoj zadužbini. Specifičnost ambijenta određuje ovu produkciju kao poluscensko izvođenje (kako su naveli organizatori). Složenost rediteljskog postupka (uključivanje scenografa, koreografa, pirotehničara, garderobera, kostimografa…), te broj interpretatora (gotovo 150 učesnika) govore drugačije.

Tehnička ograničenja koncertne dvorane, primećujemo, ne sprečavaju Aleksandra Nikolića da ponudi intenzivan operski doživljaj; štaviše, uspeva da pojača senzualnost ili tragiku pojedinih situacija. Svaki kutak sale postaje scena – čiji deo je i publika. Reditelj oživljava prostor u cilju kreiranja iskustva „koje nije pokušaj realnosti, već je stvarnije od realnosti“ (A. Nikolić). I doista, ponuđena je uzbudljiva slika, uvek koncipirana kroz nekoliko istovremenih audio-vizuelnih planova i mnoštvo (simboličnih) detalja ključnih za razumevanje Pučinijevog teksta. Nikolić naročito podvlači opčinjenost zapadnog čoveka egzotikom Dalekog istoka (kakva je vladala u vreme nastanka dela, a imamo utisak da se proteže do danas), potencira kulturalnu (i društvenu) polarizaciju Istoka i Zapada, odnosno napetosti i nesaglasja (čiji je Pučini bio britak kritičar).

Drugi i treći čin Madam Baterflaj nisu razdvajani pauzom. Iako se isprva činilo da takva odluka (više od osamdeset minuta muzike) može biti preglomazan zadatak za slušaoca, desilo se suprotno

Komplikovan i inspirativan zadatak imao je Gabriel Felc dirigujući (doslovno) u svim smerovima. Soliste (koji nisu na pozornici sve vreme) i orkestar besprekorno je usklađivao sa horom, baletskim umetnicima, statistima – a oni su bili u stalnom pokretu, na različitim pozicijama u dvorani. Iako orkestar nije u prvom planu, učešće ansambla formata Beogradske filharmonije daje izvođenju dimenziju koje uobičajeno nema (ili je sasvim retka) u tumačenjima kojima svedočimo u operskim kućama. Filharmoničari su ravnopravni sagovornici akterima priče, što svakako odgovara koncepciji operskog stila Pučinijevog zrelog perioda (koji dobija simfonijski zamah). Naglašavanje tipične kompozitorove emocionalnosti postignuto je lepo vođenim linijama, precizno realizovanim zvučnim prizorima: s jedne strane – suptilnim nijansiranjima, s druge – (kontrolisanom) bujnošću.

Madam Baterflaj foto Marko DJokovic 1

Zarina Abaeva je raskošan sopran fascinantne kondicije (pored ogromnih vokalnih zahteva, Ćo Ćo San je i najvećim delom trajanja dela prisutna na sceni), potpuno homogenog glasovnog opsega (bez čujnih registarskih prelaza). Eduardo Aladren, kao Pinkerton, snažan je i strastven; Mandla Mndebele (konzul Šarples) poseduje fini, zaobljen ton; Hjona Kim pleni u nevelikoj ulozi Suzuki; lepe role ostvarili su i domaći umetnici – Siniša Radin, Miloš Gašić, Marko Pantelić.

Drugi i treći čin Madam Baterflaj nisu razdvajani pauzom. Iako se isprva činilo da takva odluka (više od osamdeset minuta muzike) može biti preglomazan zadatak za slušaoca, desilo se suprotno. Neprekinuta gradacija dramskog toka (na čemu Nikolić pažljivo radi – postupnim usložnjavanjem scenske akcije), upravo nas usredsređuje na delo, uranja u svet Pučinijevih junaka.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

0 komentara
Poslednje izdanje
Aleksandar Vučić
| Ekonomija | 66

David Koperfild sa Andrićevog venca

Uz realni rast od samo dva i po odsto, vlast u Srbiji uspela je prošle godine da bruto domaći proizvod Srbije poveća sa 60,4 na 69,5 milijardi evra ili za više od 15 procenata. I tu neće stati, jer su i predsednik Srbije Aleksandar Vučić i ministar finansija Siniša Mali najavili da će već 2027. […]

Veštačka inteligencija AI
| Kultura | 21

Čovečanstvo ulazi u novo doba

Revolucija artificijelne inteligencije se ubrzava i ona postaje jedna od najvećih prekretnica u istoriji. Revolucije koje su temeljno izmijenile čovječanstvo bile su do sada Gutenbergov izum štamparije; Edisonova sijalica i Teslina naizmjenična struja, i Turingova mašina (kompjuter) i „Turingov test“ (ispitivanje da li mašina može simulirati ljudsku inteligenciju). To su revolucije koje su promijenile paradigmu […]

Društvene mreže
| Mišljenja | 1

Doomscrolling – kada ekran nema kraj

Aktivnost bez jasnog vremenskog trajanja, polupasivno gledanje u ekran dok na njemu nižemo stranice i stranice sadržaja, iako oduvek prisutna, doživela je svoju mutaciju u zloćudniju formu tokom COVID pandemije. Tako je dumskroling bio izazvan besomučnom potragom za pouzdanim i preciznim informacijama o virusu, broju slučajeva, simptomima, lečenju, vakcinaciji… A sa beskonačno mnogo izvora vesti […]

glasanje, izbori, izborna mesta, izbori 2023
| Mišljenja | 49

I dalje ćute vlasnici „pristojnih potpisa“

Po mišljenju mnogih, upravo je „2.000 pristojnih“ svojim imenima podržalo sve ono iza čega pošten čovek javno ne sme stati: ponižene i privatizovane institucije, višegodišnji medijski mrak, javno satanizovanje novinara i političkih neistomišljenika, progon uzbunjivača, kriminal u sprezi sa strukturama vlasti, skrivanje ubica iz kosovskog kafića „Panda“, zatvaranje sremskih obdaništa za decu opozicionara, nezakonito rušenje […]