Rekonstrukcija dva puta svečano otvarane Železničke stanice u Novom Sadu rezultirala je smrću 15 osoba, još dvoje teško povređenih je i dalje u kritičnom stanju, a sve glasnija su upozorenja da ni cela stanična zgrada, čije je preuređenje koštalo 16 miliona evra, nije bezbedna, jer je i njena stabilnost uzdrmana urušavanjem nadstrešnice. U rekonstrukciji doskora simbola modernosti i razvoja Novog Sada, koji je 1. novembra trajno pretvoren u spomenik kriminalne neodgovornosti i korupcije, učestvovale su brojne firme, čiji su vlasnici bliski Srpskoj naprednoj stranci. Po oprobanom principu tajnih ugovora, naduvanih cena i lošeg kvaliteta radova, te firme, miljenici vlasti, nastavljaju po starom, preskačući procedure, do neke nove katastrofe.
Prvi podizvođač koga je na rekonstrukciji stanice angažovala kineska China Communication Construction Company, kao nosilac posla, bio je Starting iz Batajnice. Tu firmu prvi je javno pomenuo inženjer geologije Zoran Đajić, po čijim rečima o njoj ni tri dana nakon tragedije istražni organi nisu znali ništa. Udeo od 70 odsto u Startingu ima Ljiljana Tripković iz Beograda, a 30 odsto Nikola Trivić, koji je vlasnik i građevinske firme NIT gradnja.
Pune ruke posla, od Beograda na vodi do državnih infrastrukturnih projekata
Starting posluje veoma dobro i dobija brojne važne građevinske projekte, među kojima je i nekoliko zgrada u okviru Beograda na vodi (BW Terraces, BW Sole, BW Scala i BW Libera), od kojih svaka ima nekoliko desetina hiljada kvadratnih metara stambenog prostora. Starting intenzivno gradi poslovne zgrade i na nekoliko lokacija u Bulevaru Milutina Milankovića, koji se poslednjih godina pozicionirao kao najekskluzivnija poslovna lokacija u Beogradu.
Istovremeno, angažovan je i na brojnim infrastrukturnim projektima, uključujući izgradnju novog mosta preko Zapadne Morave u Mrčajevcima, nakon što je stari srušen u poplavama. Taj posao dobio je zajedno sa enormno uspešnom Lotex grupom, koja se povezuje sa Tanjom Popović, bliskom saradnicom ministra građevine u ostavci Gorana Vesića. Uz to, Startingu je poverena i izgradnja podvožnjaka ispod železničke pruge na Novom Beogradu u Bulevaru umetnosti, iako za više od šest godina, kao deo konzorcijuma, nije uspeo da završi radove u Bulevaru patrijarha Pavla, čija je cena u međuvremenu značajno uvećana.
A sa cenama radova rastu i prihodi Startinga, koji su prošle godine dostigli rekordnih 8,3 milijarde dinara ili skoro 71 milion evra. Firma je svojim vlasnicima samo u prethodne četiri godine obezbedila neto dobit od 665 miliona dinara ili 5,6 miliona evra. Pored angažmana na velikim projektima u Srbiji, rade uspešno i u regionu, 2017. i 2018. bili su angažovani na izgradnji auto-puta od Bara do Boljara i nekoliko privatnih stambenih objekata na Crnogorskom primorju.
Starting za državu radi velike infrastrukturne projekte, iako za šest godina nisu završili Bulevar patrijarha Pavla, čija je cena u međuvremenu značajno uvećana. A sa cenom radova raste i profit firme, koja je gazdama u zadnje četiri godine isporučila neto dobit od 5,6 miliona evra
Iz Startinga do zaključenja ovog broja nisu odgovorili na molbu Radara za razgovor, da se čuje i njihov stav o do sada javno dostupnim informacijama o njihovom angažmanu na rekonstrukciji Železničke stanice u Novom Sadu.
Većinska vlasnica Startinga Ljiljana Tripković jedina je vlasnica i firme Royal Stroj, koja nema zaposlenih, ali ima na desetine luksuznih stanova na Banovom brdu i Vračaru, koje je doskora nudila na prodaju preko svog veb-sajta. Nekoliko dana posle rušenja nadstrešnice u Novom Sadu veb-sajt kompanije Royal Stroj je oboren i od tada je nedostupan.
Većinska vlasnica Startinga Ljiljana Tripković jedina je vlasnica Royal Stroja, koji nema zaposlenih, ali ima na desetine luksuznih stanova na Banovom brdu i Vračaru. Njih su doskora nudili na prodaju preko svog veb-sajta, koji je oboren nekoliko dana posle tragedije u Novom Sadu i od tada nije dostupan
Pravni zastupnik ove firme u sporu oko vlasništva nad stanovima u izgradnji pred Vrhovnim sudom, novembra 2023, bila je advokatska kancelarija Vojislava Nedića, oca generalnog sekretara Vlade Srbije Novaka Nedića. Kao i u mnogim drugim slučajevima koji završe pred Vrhovnim sudom, Vojislav Nedić bio je kao zastupnik uspešan i u ovom. Iako ne zauzima visoku poziciju u SNS-u, Nedić važi za jednu od najuticajnijih ličnosti u stranci, čiji je član od aprila 2010, a lično ga je, na konferenciji za novinare, kao novog člana predstavio Aleksandar Vučić, tadašnji zamenik predsednika SNS-a.
SNS investicioni fond za izbegavanje poreza privilegovanih pojedinaca
Vojislav Nedić je sa Tatjanom Vukić, članicom Predsedništva SNS-a, suvlasnik investicionog fonda Vista Rica, za koji BIRN tvrdi da ga je osnovao SNS da pomogne privilegovanim pojedincima da izbegnu plaćanje poreza. Preko tog fonda Vukić zajedno sa Ivanom Kovač, suprugom jednog od najbogatijih srpskih biznismena Nenada Kovača, vlasnika Kofeika, ima vlasnički udeo u kompaniji Milankovića Rent, koja se bavi iznajmljivanjem novoizgrađenog poslovnog prostora u prestižnom poslovnom centru Novog Beograda.
Vojislav Nedić, otac generalnog sekretara Vlade Srbije Novaka Nedića je sa Tatjanom Vukić, članicom Predsedništva SNS-a, suvlasnik investicionog fonda Vista Rica, za koji se tvrdi da ga je osnovao SNS da pomogne privilegovanim pojedincima da izbegnu plaćanje poreza
Porodica Nedić je veoma imućna. Njihova porodična vila u Rijeci Reževića, u najskupljem delu Budvanske rivijere, vredna je više od milion evra, a na Vračaru, u Požarevačkoj ulici, grade stambenu zgradu sa garažom.
Dragan Tripković vlasnik je firme Royal Antikor, registrovane na adresi u neposrednoj blizini Royal Stroja u vlasništvu Ljiljane Tripković, a takođe je vlasnik i Hemijske industrije Kotroman u Užicu. Ljiljana Tripković, pak, posredno ima udeo u vlasništvu i kompanije Gupix NBG, koja je pre nekoliko meseci, kao investitor, podnela Ministarstvu za životnu sredinu zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja na životnu sredinu za projekat gigantskog stambeno-poslovnog objekta Kula M2, u Beogradu, u bloku 42 na Novom Beogradu. Predviđeno je da kula bude visoka 100 metara, da ima četiri podzemne etaže i garažu sa 720 parking mesta. Pre nekoliko dana, 14. novembra, Ministarstvo je donelo rešenje da za taj projekat nije potrebna izrada studije o proceni uticaja na životnu sredinu.
Jedan od istaknutih partnera Startinga je preduzeće Gradina, sa kojim je firma iz Batajnice, kao izvođač radova, sarađivala na izgradnji Zatvorske jedinice u Pančevu i nekim drugim projektima. Gradina je široj javnosti postala poznata kada su se u avgustu ove godine obrušile terase na zgradi BW Quartet u Beogradu na vodi, na kojoj je ta firma bila angažovana.
Zidanje profita
Važan deo sistema firmi koje su bile angažovane na rekonstrukciji Železničke stanice Novi Sad bila je i firma Antikor, čiji je jedan od trojice suvlasnika Mladen Grujić (preko svoje firme Treća petoletka, u kojoj poseduje udeo od 75 odsto), poslanik SNS-a u Skupštini Srbije. Uz činjenicu da je među retkim veoma uspešnim preduzetnicima koji je ujedno i poslanik, kuriozitet je da se Grujić nikada nije javio za reč na sednicama parlamenta. Pre nego što se učlanio u SNS, bio je poslanik Nove Srbije Velimira Ilića, a deo njegove poslovne imperije su auto-kuća Kompresor, Lilly drogerije, AAA-1 Rent, Beoturs, nekoliko fondova… Antikor je bio angažovan na izgradnji pothodnika za koje se odmah po završetku ustanovilo da prokišnjavaju. Iako spada u manje firme u Grujićevom vlasništvu, prihodi Antikora su u poslednje tri godine, od 2021. do 2023. uvećani tri puta, sa 463 miliona na 1,4 milijarde dinara, dok je neto dobit porasla skoro 11 puta, sa 9,3 miliona na 101,15 miliona dinara
Na rekonstrukciji Železničke stanice Novi Sad bila je angažovana i firma Antikor, čiji je jedan od trojice suvlasnika Mladen Grujić, poslanik SNS-a u Skupštini Srbije. Prihodi Antikora u poslednje tri godine, od 2021. do 2023. uvećani su tri puta, dok je neto dobit porasla skoro 11 puta
Za kraj, valja pomenuti da je 37,5 miliona evra vredan posao nadzora svih radova na gradnji železničke pruge do Subotice, koji je obuhvatao i rekonstrukciju stanične zgrade u Novom Sadu, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture poverilo šestočlanom konzorcijumu, na čelu sa mađarskom firmom Project biro Utiber. Oni su mogli u svakom trenutku da zatvore gradilište zbog lošeg kvaliteta radova ili ako se odstupi od projekta, ali to nisu uradili. A pre nego što se nadstrešnica srušila i usmrtila 15 ljudi, Utiberu je država poverila nadzor još nekih kapitalnih projekata u Srbiji, pa i kontrolu gradnje Nacionalnog stadiona u Surčinu.
ISPRAVKA: U rekonstrukciji Železničke stanice nije učestvovalo preduzeće Čelik doo iz Beograda već preduzeće Čelik iz Bačkog Jarka
U tekstu Poslovne i druge veze, objavljenom u aktuelnom broju Radara, potkrala se nenamerna gruba greška i neistina da je na poslovima rekonstrukcije Železničke stanice u Novom Sadu bila angažovana i firma Čelik doo iz Beograda, u vlasništvu Milana Spasojevića, nekadašnjeg reprezentativca Jugoslavije u atletici, koji je vlasnik kompanije Triple Jump iz Beograda.
Zbog ove grube greške i autor teksta i redakcija Radara izvinjavaju se gospodinu Milanu Spasojeviću i svim zaposlenima u kompaniji Triple Jump, kao i preduzeću Čelik doo Beograd.
Istina je da je među preduzećima, koja su kao podizvođači bila angažovana na rekonstrukciji Železničke stanice, bila i firma Čelik d.o.o za proizvodnju i montažu metalne konstrukcije sa sedištem u Bačkom Jarku.