Piše Pres-služba Ministarstva rudarstva i energetike
Ministarstvo rudarstva i energetike u svom reagovanju na tekst Šta su interesi građana i zadaci nove vlasti nije iznelo „paušalne i neutemeljene navode“, već je istaklo da je veći deo predloga iz teksta koji je potpisao Akademijski odbor za energetiku SANU i nazvao ga „svojevrsnim društvenim dogovorom o energetici“ već obuhvaćen aktuelnim strategijama i politikama u oblasti energetike.
Poslednji tekst koji je objavljen – Nema napretka dok se ne iskoreni sistemska korupcija, ogoljava namere prvog teksta kojim se pokušao diskreditovati rad i rezultati Ministarstva rudarstva i energetike, kao i političke ciljeve koji su u srži napisanih redova, bez jasnih predloga za upravljanje energetskim sektorom koji već nisu sadržani u dokumentima koje su usvojile Vlada i Narodna skupština Republike Srbije i koji se već ne primenjuju u praksi i daju rezultate.
Rast kapaciteta obnovljivih izvora nije manipulacija, već činjenica
U najnovijem tekstu akademika Vukosavića navodi se, na primer, da Ministarstvo manipuliše podacima o obnovljivim izvorima energije. Rast kapaciteta obnovljivih izvora energije nije manipulacija, već činjenica. U 2022. godini imali smo 408 MW iz solara i vetra, 2024. godine dostigli smo 746 MW (rast od 83 odsto), a danas u 2025. imamo 891 MW. Sa završetkom testiranja vetroparka Kostolac od 66 MW uskoro ćemo dostići ukupno 947 MW, što je 132 odsto više u odnosu na 2022. godinu.

Upravo iz novih kapaciteta dolazi energija, a dinamičan rast instaliranih OIE pokazuje da će se i udeo energije iz sunca i vetra u proizvodnji električne energije u narednim godinama značajno povećati. U toku je realizacija projekata sa prve dve aukcije za dodelu tržišnih premija za obnovljive izvore energije, čime će se na mrežu priključiti oko 1.200 MW, dok EPS razvija dodatnih 1.200 MW solarnih elektrana do 2030. godine.
Podsticaji za OIE obezbeđuju se kroz strogo konkurentne, digitalne i potpuno transparentne aukcije, koje je struka više puta ocenila kao besprekorne. Ministarstvo rudarstva i energetike istovremeno pomaže i građanima – kroz subvencije i uklanjanje barijera za kupce-proizvođače – što je dovelo do buma malih solarnih sistema, sa šest MW na 111 MW za samo tri godine.
Podsticaji za OIE obezbeđuju se kroz strogo konkurentne, digitalne i potpuno transparentne aukcije, koje je struka više puta ocenila kao besprekorne. Ministarstvo rudarstva i energetike istovremeno pomaže i građanima, kroz subvencije i uklanjanje barijera za kupce-proizvođače, što je dovelo do buma malih solarnih sistema, sa šest na 111 MW za samo tri godine
Zaključak je jasan, rast kapaciteta OIE je dokaz ozbiljnog pomaka ka čistijoj i održivijoj energetici Srbije, a ne manipulacija javnim mnjenjem.
Maliciozne spekulacije o proizvodnji uglja
Ponovo se navode maliciozne spekulacije o proizvodnji uglja. Proizvodnja uglja u tekućoj godini beleži rast u odnosu na prošlu i 2023. godinu. U toku su intenzivne aktivnosti na izgradnji sistema koji će dodatno podići proizvodnju i obezbediti stabilno snabdevanje. Za razliku od prethodnog perioda, kada su spoljni saradnici Odbora za energetiku SANU bili na čelu EPS-a i nisu vodili računa o razvoju proizvodnih kapaciteta, već su sistem svesno slabili, danas je prioritet jačanje kapaciteta i ulaganje u modernizaciju rudarske mehanizacije i postrojenja. Ugalj ostaje oslonac energetske stabilnosti Srbije i podrška rastu udela obnovljivih izvora.
Jedino vidno razmimoilaženje između usvojenih energetskih politika i predloga koje je potpisao Akademijski Odbor SANU za energetiku je, kao što smo i u prethodnom reagovanju naveli, oko potrebe za izgradnjom reverzibilne hidroelektrane Đerdap 3. RHE Đerdap 3 je energetski projekat u ranoj fazi razvoja, za koji se izrađuju projektna dokumenta kroz koja će se u skladu sa svim zakonskim okvirima, ali i evropskim direktivama, doći do toga da li je projekat ekonomski isplativ, tehnički izvodljiv, ali i ekološki održiv. Svaka ocena o ekonomskoj isplativosti ili ekološkoj održivosti bez oslanjanja na relevantne studije je paušalna i prevremena.

Isplativost ovakve vrste objekata kod nas i u svetu je uvek više od jedne decenije, tako da su ocene ekonomske neisplativosti potpuno neutemeljene. Svako paušalno kvalitativno ocenjivanje projekta, bez činjenica potkrepljenih studijama opravdanosti tj. izvodljivosti, imaju za cilj dovođenje javnosti u zabludu. Ovo se prevashodno odnosi na činjenicu da objekat svakako neće biti predodređen samo za regionalno balansiranje, već bi bio pretežno namenjen za potrebe našeg elektroenergetskog sistema.
Jedino vidno razmimoilaženje je o potrebi gradnje reverzibilne hidroelektrane Đerdap 3, a taj projekat je u ranoj fazi razvoja i kroz projektna dokumenta će se u skladu sa svim zakonima i evropskim direktivama utvrditi da li je ekonomski isplativ, tehnički izvodljiv i ekološki održiv
Ujedno projekat se zajednički razvija sa Rumunijom, članicom EU i njegova realizacija će osim domaćih morati da zadovolji i EU propise.
EPS-om upravljaju domaći stručnjaci
U tekstu se navodi da je EPS lišen pomoći domaćih stručnjaka. Nedvosmisleno je da domaći stručni kadrovi upravljaju Elektroprivredom Srbije, od generalnog direktora koji je izabran na konkursu, do Izvršnog odbora EPS-a kao i svih rukovodećih kadrova svakog EPS-ovog postrojenja i svi koji su imali prilike da posluju sa EPS-om su upoznati sa tim. Naučni savet EPS-a, kao savetodavno telo direktora, koji su osnovali i u njemu učestvovali potpisnici teksta kojim se sada kritikuje njegovo ukidanje, ukinut je zbog promene upravljačke strukture i delokruga organa upravljanja, promenom pravne forme i donošenjem novog Statuta kompanije.
Navodi kojima se osporava rad ministarke rudarstva i energetike svode se na lične diskvalifikacije i ne odgovaraju činjenicama. Ministarka Dubravka Đedović Handanović, sa višegodišnjim iskustvom u finansiranju i pripremi energetskih projekata poseduje kompetencije koje omogućavaju da se naučne preporuke pretoče u politički i finansijski održive odluke. Za razliku od pojedinih članova ili saradnika Odbora za energetiku SANU, koji su i sami kao bivši pomoćnici ministra ili direktori u EPS-u učestvovali u kreiranju politika koje su dovele do današnjih problema, ministarka ima kredibilitet i znanje da sprovede složene reforme.

Sama utemeljena kritika u javnosti i demokratskim društvima je neophodna i poželjna. Međutim, u ovom slučaju autor nije izneo komentare koji bi se od njega očekivali, koji bi suštinski doprineli unapređenju energetskog sistema, s obzirom na to da su kao što je prethodno navedeno, zaključci dokumenta najvećim delom već obuhvaćeni postojećim strateškim dokumentima u oblasti energetike. Umesto da ponudi nova i utemeljena rešenja, Odbor za energetiku SANU je izašao sa dokumentom koji predstavlja reprizu već usvojenih strateških dokumenata i samim tim ne donosi nikakvu dodatnu vrednost. Ovakvo postupanje više liči na političko pozicioniranje nego na stručan predlog promena u energetici i rudarstvu.
Za razliku od prethodnog perioda, kada su spoljni saradnici Odbora za energetiku SANU bili na čelu EPS-a i nisu vodili računa o razvoju proizvodnih kapaciteta, već su sistem svesno slabili, danas je prioritet jačanje kapaciteta i ulaganje u modernizaciju rudarske mehanizacije i postrojenja
Politizacija stručnih tela, posebno kad je reč o energetici kao ključnom razvojnom sektoru, nije samo štetna nego i opasna po javni interes, jer odvlači pažnju sa neophodnih rešenja. Sve ključne mere koje se predlažu su već deo strategija i zakona koji su usvojeni kroz javne konsultacije uz učešće eksperata iz domaćih energetskih kompanija, međunarodnih institucija i akademske zajednice.
Ministarstvo rudarstva i energetike poziva sve zainteresovane strane i građane da uporede strateška energetska dokumenata koja su usvojena prethodne godine uz učešće stručne javnosti, kroz javne konsultacije i rasprave sa predlogom koji je Odbor za energetiku SANU izneo i sami se uvere da dokument Odbora za energetiku SANU kojim se razrađuje „Društveni dogovor“ ne nudi nikakva nova rešenja za upravljanje energetskih sektorom od onih koja su već sadržana u postojećim strateškim dokumentima u oblasti energetike i koja su već u primeni.