ph vladimir opsenica Igor Koruga UNSTABLE COMRADES Atelje 212 DSCF9671
Foto: Vladimir Opsenica
„Unstable Comrades“ u Ateljeu 212

Borba i u najrepresivnijim režimima

Izdanje 10
0

Ovaj performans navodi na razmišljanje koliko se o društveno-političkim aspektima kvira i dalje malo razgovara, posebno u široj javnosti. Naše društvo i mejnstrim mediji se i dalje pretežno oslanjaju na senzacionalizam i šok faktor

Nije česta prilika da u Beogradu gledamo izvođenje dela koje se kroz ples bavi temom kvira, posebno kroz pitanja mogućnosti emancipacije i društveno-političkog konteksta, a to se upravo desilo s premijerom performansa Unstable Comrades, autora Igora Koruge, izvedenog na maloj sceni Ateljea 212. Ideja za ovakav performans, kako nam je autor rekao, nastala je kroz njegov rad u arhiviranju plesa gde je pronašao prve oblike kvir i feminističkih praksi koje datiraju iz sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka.

Vidljivost kvir izraza u Beogradu ostala je zabeležena u radovima Koste Bunuševca, multimedijalnog umetnika, koji je određene performanse izvodio u dregu. Iako njegovi performansi nisu bili direktno fokusirani na kvir, kao ni na pojmove LGBT aktivizma, njegov izraz, u određenim performansima u SKC-u i Domu omladine, danas bismo tako kategorizovali. Te dve decenije beleže i ostale umetnike koji su, najčešće kroz popartovski pristup, prikazivali kvir teme. Jedan od prvih „mejnstrim“ izvođača s domaćih prostora koji se na nacionalnoj televiziji pojavio u ženskoj odeći bio je Oliver Mandić, gde je u emisiji Beograd noću promovisao svoj novi album.

ph vladimir opsenica Igor Koruga UNSTABLE COMRADES Atelje 212 DSCF8578
Foto: Vladimir Opsenica
ph vladimir opsenica Igor Koruga UNSTABLE COMRADES Atelje 212 DSCF8942
Foto: Vladimir Opsenica
ph vladimir opsenica Igor Koruga UNSTABLE COMRADES Atelje 212 DSCF8985 DSC 7677
Foto: Vladimir Opsenica

U jugoslovenskom kontekstu, prvi eksplicitno kvir zabeleženi događaj bio je ljubljanski LGBT filmski festival, prvi put organizovan u okviru „Magnus festivala“, održanog 1984. godine u Ljubljani. Zanimljivo je što je upravo taj festival, održan u Jugoslaviji, zapravo prvi i najstariji LGBT filmski festival u Evropi.

Kvir je sveobuhvatni izraz za osobe čiji se rodni identitet i/ili seksualna orijentacija ne podudaraju s tradicionalnim društvenim očekivanjima. Ako pogledamo istorijski kontekst – kvir je vodio propitivanje borbe za prava, protiv diskriminacije, stereotipa; u zapadnim kontekstima, kvir borba se usmeravala na preispitivanje heteronormativnih ideja roda, seksualnosti, porodice, dok je u socijalističkim zemljama nosila i borbu protiv homogenizacije, što je dolazilo sa socijalističkim uređenjem.

Iako je plesni performans, Unstable Comrades ima i narativne elemente u vidu glasovnog komentara, gde se u jednom trenutku može čuti i: „Kvir mora biti lep“

Iako plesni performans, Unstable Comrades ima i narativne elemente u vidu glasovnog komentara, gde se u jednom trenutku može čuti i „Kvir mora biti lep“. Upravo je ova rečenica kritika komercijalizacije i drugih problema s kojima se kvir kultura suočava u neoliberalnim društvima, gde, prema Igoru Korugi, pluralizam rodnih i seksualnih identiteta biva komercijalizovan i prodavan na tržištu, gubeći aspekt borbe za slobodu i individualnost.

Motiv iz predstave koji ostavlja najjači utisak odnosi se upravo na odnos individualnosti i zajedništva – predstava počinje s plesačima koji se nalaze u grupnoj formaciji na sceni dok publika ulazi. Iako su fizički zajedno – vidi se individualizam svakog od petoro mladih plesača iz Srbije i Rumunije: naočare za sunce na licima, žvaka u ustima, ponosno držanje, avangardno oblačenje. U prvom delu performansa, vidimo da svako od tih petoro igrača ima jedinstveni plesni izraz, svačiji stil je drugačiji i oni ne plešu kohezivno i u grupnoj koreografiji, već individualno i u svom ritmu; kako predstava protiče, pratimo spajanje njihovih stilova u jednu celinu, što nas dovodi do početka drugog dela, koji takođe počinje grupnom formacijom na drugom kraju scene. Ovaj put, iako se plesači nalaze u sličnoj formaciji kao na početku, možemo videti da prkosnog držanja više nema, njihove oči nisu više zaklonjene naočarima pa možemo videti emotivne izraze na njihovim licima i ranjivost, njihova tela dodiruju se i naslanjaju jedno na drugo, održavajući nežnost i brigu o drugima – osnove zajedništva i povezanosti među kvir ljudima.

ph vladimir opsenica Igor Koruga UNSTABLE COMRADES Atelje 212 DSCF9179
Foto: Vladimir Opsenica
ph vladimir opsenica Igor Koruga UNSTABLE COMRADES Atelje 212 DSCF9977
Foto: Vladimir Opsenica
Unstable comrades foto Igor Koruga 1

Ovaj performans, a posebno potonji razgovor s autorom, navodi na razmišljanje o tome koliko se o društveno-političkim aspektima kvira i dalje malo razgovara, posebno u široj javnosti. Naše društvo i mejnstrim mediji se i dalje pretežno oslanjaju na senzacionalizam i šok faktor, tako da „dublje“ kvir teme retko kada dobiju prostor za razgovor, a nedostatak platformi koje se kritički bave kvir temama skoro da ne postoje. Ipak, ako nas je istorija nečemu naučila, to je da borba za kvir emancipaciju ne nestaje lako i opstaje i u najrepresivnijim režimima.

Na pitanje da li i sam ima lokalne kvir heroje, autor Igor Koruga nam je na kraju kroz sentiment rekao da bi to bila ekipa autora, teoretičara, umetnika i aktivista, koji su ranih dvehiljaditih bili aktivni i bavili se temama poput kvir-marksizma, a koji su gotovo svi otišli iz Srbije, te njihov rad preti da bude zaboravljen, što dodatno odražava važnost arhiviranja i sećanja na pionire lokalnog kvir pokreta.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

0 komentara
Poslednje izdanje
Dragan Djilas foto Vesna Lalic Radar 76 copy
| Intervju | 230

Pobedićemo Vučića bez pomoći spolja

Na priču Dragana Đilasa o farmerkama predsednika Srbije od 1.800 evra, potkrepljenu fotografijom pokazanom u direktnom prenosu sednice Skupštine Srbije, Aleksandar Vučić hitno je odgovorio iz Njujorka, gde je govorio pred Generalnom skupštinom UN. Zato intervju sa najnapadanijim liderom opozicije počinjemo pitanjem da li neko čuva skupocene felne koje mu je Vučić zauzvrat „pronašao“ dok […]