profimedia 0598160276
Roblox Foto: Ink Drop / Alamy / Profimedia
Iza Ekrana 59

Mračna stvarnost Robloksa – izazovi virtuelnog detinjstva

Izdanje 59
2

Prema jednoj studiji, 38 odsto dece uzrasta 8-12 godina igralo se sa strancima, a 65 odsto su kontaktirali nepoznati korisnici, povećavajući rizik od štetnih interakcija

Razotkrivanje stvarnosti“ naziv je studije predstavljene sredinom aprila, koja mapira probleme i opasnosti po bezbednost korisnika popularne platforme Roblox. „Na prvi pogled, Roblox je zabavan, dečji vizuelni pejzaž.“ Međutim, dublja analiza mogućnosti platforme otkrila je veoma uznemirujuće detalje. Uprkos postojećim bezbednosnim funkcijama, odrasli i deca mogu lako da komuniciraju u istim virtuelnim prostorima bez efektivne provere starosti, pa se u istraživanju navodi primer da nalog registrovan kao 42-godišnjak može da pristupa i javno komunicira sa nalozima registrovanim kao deca od pet godina ili privatno ćaska sa nalozima registrovane starosti od 13 i više godina. Pored toga, nalozi registrovani kao dete od 10 godina mogli su slobodno da pristupe likovima obučenim u seksualno sugestivnu odeću i da posmatraju i učestvuju u razgovorima koji su često bili duboko u domenu tema za odrasle. Roblox je popularna platforma za onlajn igre sa preko 85 miliona aktivnih korisnika dnevno, od kojih je oko 40 odsto mlađe od 13 godina.

Roblox model sadržaja koji generiše korisnik dozvoljava milione igara (tzv. iskustava), od kojih neke sadrže neprikladan materijal kao što su nasilje, horor ili seksualno sugestivne teme. Različiti izvori prijavljuju da pojedina „iskustva“ sadrže eksplicitne interakcije, koje liče na interaktivnu pornografiju. Druge igre, kao što su one koje oponašaju horor ili nasilne teme, mogu biti previše intenzivne za mlađe igrače. Studija Cybersafe Kids iz 2024. pokazala je da se 23 odsto incidenata koji su uznemirili decu uzrasta od 8 do 12 godina dogodilo na Robloxu, često zbog izloženosti uznemirujućim sadržajima. Problem platforme je što njen izgled, prilagođen deci, može da obmane roditelje, stvarajući raskorak između njenog tržišnog imidža i stvarnih iskustava sa kojima se deca susreću. Kako studija „Razotkrivanje stvarnosti“ navodi, opcije za komunikaciju na platformi omogućavaju interakciju između korisnika svih uzrasta, stvarajući prilike za predatore. Blumberg je pisao o više od dvadesetak hapšenja u proteklih šest godina zbog zločina poput kidnapovanja ili zlostavljanja povezanih sa predatorima koji se sastaju sa decom na Roblox-u.

Jedna od čestih taktika predatora je kreiranje avatara kao deteta da bi se steklo poverenje, a zatim prebacivanje razgovora na slabije moderirane platforme

Jedna od čestih taktika predatora je kreiranje avatara kao deteta da bi se steklo poverenje, a zatim prebacivanje razgovora na slabije moderirane platforme kao što su Discord ili Snapchat.

Prema već pomenutoj studiji, 38 odsto dece uzrasta 8-12 godina igralo se sa strancima, a 65 odsto su kontaktirali nepoznati korisnici, povećavajući rizik od štetnih interakcija. Izveštaj NPR-a navodi slučaj programera igara koji je kidnapovao petnaestogodišnjakinju preko Ubera, nakon što ju je upoznao na Robloxu. I dok se platforma brani izjavama da su njene mere bezbednosti snažne, kritičari tvrde da je moderacija neadekvatna za 2,4 milijarde dnevnih poruka koje se na njoj razmene. Dodatno, Roblox-ove funkcije ćaskanja mogu da izlože decu onlajn uznemiravanju, uključujući uvredljiv jezik ili zastrašivanje, kao i kritikama i radnjama koje imaju za cilj da osramote igrače, što može biti emocionalno štetno. Nedostatak nadzora komunikacije u realnom vremenu omogućava da se štetno ponašanje nastavi, a više od polovine dece uzrasta 8-12 godina ne prijavljuje roditeljima uznemirujuće incidente. Konačno, studija iz prošle godine sugeriše da su platforme poput Robloxa koristili ekstremisti za interakciju sa tinejdžerima, privlačeći ih radikalno desničarskim sadržajima. I dok je najveći deo pažnje javnosti usmeren ka Instagramu, TikToku ili Fejsbuku, pitanja moderacije i nadzora odavno su ozbiljan izazov na platformama za igru namenjenim najmlađim korisnicima.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

2 komentara
Poslednje izdanje