Sent Egziperi naslovnica
Grafička novela

Niko ne puca u Malog Princa

Izdanje 13
0

Hugo Prat nas u ovoj priči snoliko vodi kroz poslednjih desetak minuta Egziperijevog života, koji se odvija u ratnom izviđačkom avionu. U brzim vinjetama različitih nijansi, jedan za drugim nižu se biografski elementi s maštovitim prikazima piščevog stvaralaštva

Iako zvanična verzija kaže da je deo olupine aviona Antoana Sent Egziperija, pisca bezvremenog Malog Princa, koji se srušio 31. jula 1944, izvučen s dna mora južno od Marselja 2003. godine, ali i činjenica da njegovi posmrtni ostaci nisu pronađeni, dodatno su podgrejali priče da se zapravo ne zna šta se tog dana dogodilo. Jedna od tih teorija kaže da se slavni pisac, nagrižen depresijom i lošim zdravljem, razočaran što ga Šarl de Gol nepravedno optužuje za simpatije prema Nemcima, ipak izvukao iz aviona i završio u jednom manastiru. Opet, nakon što je potvrđeno da deo olupine pripada Egziperijevom izviđačkom avionu, u medijima se pojavila izjava nekadašnjeg nemačkog pilota Horsta Riperta: „Da sam znao da je u tom avionu Sent Egziperi, nikada ga ne bih oborio. Nisam gađao Princa.“

I da ništa drugo u Sent Egziperijevom životu nije bilo vredno pomena, već ove intrige bile bi dovoljne da se Hugo Prat, tvorac Korta Maltezea, zainteresuje za ovaj slučaj. Jer, za Pratovu viziju sveta, složenu i organsku, koja se razvija kroz raznolikost miljea, kulisa, situacija i događaja zasnovanih na preplitanju imaginarnog i realnog, upravo je intriga o velikom piscu i ratnom pilotu idealna potka za priču o Egziperijevim poslednjim trenucima.

I upravo tu povest, a uoči 80 godina od piščeve pogibije, donosi nam izdavačka kuća Čarobna knjiga u svom izdanju Sent Egziperi, poslednji let i druge priče. Pored ove naslovne priče, tu su još dva Pratova izuzetna dela Na dalekom nebu i Morgan. Ono što ovim delima daje dodatnu vrednost jeste činjenica da su to poslednji stripovi koje je autor potpisao pre nego što je, nažalost, 1995. godine izgubio bitku s bolešću.

Prat nas u ovoj priči suvereno, ali i snoliko, vodi kroz poslednjih desetak minuta Egziperijevog života, koji se odvija u izviđačkom avionu na povratku s izvršene misije u bazu na Korzici. U ovoj svojevrsnoj kombinaciji proze, esejistike i dnevničkih zapisa, Prat nam donosi smenu sadašnjosti i prošlosti kroz brojne flešbekove iz Ezgiperijevog života

Prat nas u ovoj priči suvereno, ali i snoliko, vodi kroz poslednjih desetak minuta Egziperijevog života, koji se odvija u izviđačkom avionu na povratku s izvršene misije u bazu na Korzici. U ovoj svojevrsnoj kombinaciji proze, esejistike i dnevničkih zapisa, Prat nam donosi smenu sadašnjosti i prošlosti kroz brojne flešbekove iz Ezgiperijevog života. U brzim vinjetama različitih nijansi, jedan za drugim nižu se biografski elementi s maštovitim prikazima piščevog stvaralaštva. Tako saznajemo da su se Egziperijev život i književna inspiracija vrteli oko Salvadorke Konsuelo Sunsin, spisateljice i umetnice rođene u imućnoj porodici plantažera kafe u El Salvadoru, s kojom se pisac venčao 1931. godine. Ćudljiva i ponekad raskalašna, Konsuelo, kojoj je brak sa piscem bio treći, Egziperiju je, istovremeno, bila i muza i izvor jada. Ali, isto tako na stranicama ovog monumentalnog dela srećemo i Malog Princa koji s jednog oblaka pisca pita da li je došao da vidi suton, tražeći da mu ponovo nacrta ovcu, jer je ‘ona prošla otišla s jednom zvezdom’.

A ako se ovom duetu Prat-Sent Egziperi doda i Umberto Eko, onda doživljaj postaje zaokružen. Eko u predgovoru ove knjige, između ostalog konstatuje: „Sent Egziperi i Prat su se morali upoznati, kad-tad. Prva zajednička tačka: neizvesno je da li je Sent Egziperi leteo da bi pisao ili pisao da bi leteo. A za Prata bih rekao da je neizvesno da li je putovao kako bi pričao svoje priče, ili je pričao svoje priče da bi mogao da putuje.“ Ono što je za Eka izvesno jeste da je Sent Egziperi nestao u nebesima kao jedan Mali Princ. A kuda je otišao, nikada nećemo saznati.

A da ne bismo ostali nepravedni prema Pratu i drugim dvema novelama, samo kratka napomena da u priči Na dalekom nebu, veliki umetnik sudbinski razdvaja dva prijatelja, britanskog i italijanskog pilota koje povezuje ljubav prema jednoj ženi, dok u noveli Morgan, Drugi svetski rat mladog britanskog oficira vodi u razne delove Jadranskog mora, i to u uglavnom besmislene i uzaludne misije.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

0 komentara
Poslednje izdanje
Aleksandar Vučić
| Ekonomija | 66

David Koperfild sa Andrićevog venca

Uz realni rast od samo dva i po odsto, vlast u Srbiji uspela je prošle godine da bruto domaći proizvod Srbije poveća sa 60,4 na 69,5 milijardi evra ili za više od 15 procenata. I tu neće stati, jer su i predsednik Srbije Aleksandar Vučić i ministar finansija Siniša Mali najavili da će već 2027. […]

Veštačka inteligencija AI
| Kultura | 21

Čovečanstvo ulazi u novo doba

Revolucija artificijelne inteligencije se ubrzava i ona postaje jedna od najvećih prekretnica u istoriji. Revolucije koje su temeljno izmijenile čovječanstvo bile su do sada Gutenbergov izum štamparije; Edisonova sijalica i Teslina naizmjenična struja, i Turingova mašina (kompjuter) i „Turingov test“ (ispitivanje da li mašina može simulirati ljudsku inteligenciju). To su revolucije koje su promijenile paradigmu […]

Društvene mreže
| Kolaž | 1

Doomscrolling – kada ekran nema kraj

Aktivnost bez jasnog vremenskog trajanja, polupasivno gledanje u ekran dok na njemu nižemo stranice i stranice sadržaja, iako oduvek prisutna, doživela je svoju mutaciju u zloćudniju formu tokom COVID pandemije. Tako je dumskroling bio izazvan besomučnom potragom za pouzdanim i preciznim informacijama o virusu, broju slučajeva, simptomima, lečenju, vakcinaciji… A sa beskonačno mnogo izvora vesti […]

glasanje, izbori, izborna mesta, izbori 2023
| Mišljenja | 51

I dalje ćute vlasnici „pristojnih potpisa“

Po mišljenju mnogih, upravo je „2.000 pristojnih“ svojim imenima podržalo sve ono iza čega pošten čovek javno ne sme stati: ponižene i privatizovane institucije, višegodišnji medijski mrak, javno satanizovanje novinara i političkih neistomišljenika, progon uzbunjivača, kriminal u sprezi sa strukturama vlasti, skrivanje ubica iz kosovskog kafića „Panda“, zatvaranje sremskih obdaništa za decu opozicionara, nezakonito rušenje […]