Bot 02 070715 Ras foto Vladislav Mitic copy
Foto: Vladislav Mitić
Mini analiza: Sitni činovnici Ministarstva istine

Zašto puštamo botovske komentare

Izdanje 53
87

Za razliku od većine srpskih medija, mi botovske komentare ne uklanjamo, već ih u velikoj meri puštamo svesno i namerno. Evo i zašto…

U srpskom internet prostoru postoji čitava jedna paralelna stvarnost, neka vrsta bajke u kojoj je Srbija već godinama ekonomski tigar kome zavide ne samo komšije već i cela Evropa, a što ne i svet. U toj sponzorisanoj utopiji predsednik Srbije je Supermen koji globalne krize rešava pre doručka, a svaki eventualni državni problem zapravo je proizvod podmuklih sabotaža stranih uticaja ili opozicije, koja, gle čuda, nema ni mrvicu nadležnosti. Za održavanje ove iluzije zadužena je čitava armija takozvanih botova – marljivih digitalnih radnika, čiji tipizirani komentari, stilizovani po priručniku za loš pravopis i isprazne fraze, svakodnevno pokazuju građanima Srbije kako se „efikasno“ troše državni resursi. Botovska armija u tri smene neumorno gradi Potemkinova sela gde je Srbija ekonomski raj, a predsednik nepogrešivi vizionar.

Bot 03 070715 Ras foto Vladislav Mitic copy
Foto: Vladislav Mitić

Ipak, mi botovske komentare ne uklanjamo, već ih u velikoj meri puštamo svesno i namerno. Zašto? Pre svega, zaista verujemo u slobodu govora kao jedno od osnovnih ljudskih prava. Tačka. Ali, to se odnosi na one koji zaista iznose sopstvena mišljenja i stavove i za njih će uvek biti mesta u diskusijama ispod naših tekstova, ma kojoj „strani“ pripadali. Međutim, mesecima svakodnevno boraveći u botovskoj virtuelnoj realnosti gde je propaganda činjenica, a kritičko mišljenje opasna jeres – odlučili smo da i našim čitaocima omogućimo da jasno sagledaju nivo političke manipulacije.

Botovanje nije hobi, već ozbiljan posao koji zahteva posvećenost, naročito ako se finansira iz džepova građana. Svaki bot zapravo je mali činovnik čuvenog Orvelovog Ministarstva istine, vredno radeći na prepravljanju stvarnosti u skladu s stranačkom direktivom. Prema pojedinim svedočenjima (ne tvrdimo), delom su to zaposleni u javnim preduzećima, ljudi čiji su radni zadaci fleksibilni dovoljno da se uklopi i po koja partijska dužnost – što u prevodu znači da dok građani čekaju na šalterima, njihovi službenici u pauzama vredno brane lik i delo predsednika. Ostale namiruje čuvena centrala sitnim honorarima iz stranačke kase – dobiju par hiljada dinara, neki obećanje o sigurnom radnom mestu, a za najlojalnije tu je i tradicionalni sendvič, simbol sistema u kojem je pohvala vođi vrednija od kvalifikacija, znanja i rada. Prema svedočenjima jednog od botova, koji je pre nekoliko godina izašao u medije, postoje i hijerarhije i napredovanja u nova partijska zaduženja.

Botovanje nije hobi, već ozbiljan posao koji zahteva posvećenost, naročito ako se finansira iz džepova građana. Svaki bot zapravo je mali činovnik čuvenog Orvelovog Ministarstva istine, vredno radeći na prepravljanju stvarnosti u skladu s stranačkom direktivom

Njihova strategija kristalno je jasna – ako preplave sekciju za komentare istim porukama sa naizgled različitih adresa, možda će neko zaista poverovati da su oni glas naroda, a ne tek odeljenje za digitalnu propagandu sa zadatkom da iluzija o podršci vlasti izgleda masovno i spontano. Da vas razočaramo – neće.

Ipak, stranački botovi za nas nisu pretnja, već fenomen koji treba javno obeznaniti. Kroz njihove komentare postaje očigledan narativ vlasti – lako se vidi koji tekstovi najviše „bole“ i gde je vlast najranjivija. Puštajući ih, u stvari pružamo čitaocima transparentan uvid u strategiju aktuelne propagande, ili direktan uvid u čuveni message box.

Naravno, moramo priznati da nam botovi čine i svojevrsnu uslugu – svojim komentarima redovno nam potvrđuju da radimo pravi posao. Što više nervoze u njihovim pisanim redovima, to jasnije znamo da smo pogodili temu. Stoga, nemamo nameru da ih brišemo ili ignorišemo, naprotiv, njihov trud pažljivo pratimo i analiziramo, jer verujemo da čitaoci imaju pravo da vide kako izgleda politički marketing na budžetskim jaslama. Na kraju, želimo da upravo kroz njihove sopstvene reči pružimo našoj publici najprecizniju sliku trenutnog stanja naše političke i društvene realnosti.

I da, ne puštamo baš sve zbog toga što ne želimo da onemogućimo zdravu diskusiju našim stvarnim čitaocima, ali dovoljno da se uoči sve iznad navedeno.

Mini-analiza: Kako izgleda tipična botovska propaganda

Na osnovu analize manjeg uzorka od oko 200 komentara sa portala Radar u periodu od decembra 2024. do februara 2025, možemo da identifikujemo pojedine obrasce:

– Ponavljanje narativa: komentari sadrže ponavljajuće fraze i poruke koje podržavaju vlast i diskredituju opoziciju i ostale protivnike režima. Komentari su vrlo sličnih rečeničnih sklopova, jednostrani, bez kritičkog osvrta, a pohvala vlasti ili diskreditacija studenata ili opozicije je bez dokaza i argumenata.

– Korišćenje više različitih nadimaka sa iste IP adrese: uočeni su slučajevi gde jedna IP adresa koristi više različitih imena kako bi izgledalo da podrška dolazi od većeg broja ljudi.

– Sinhronizovano komentarisanje: komentari su objavljeni su u kratkim vremenskim intervalima, najčešće grupisanih u određenim periodima dana. Najveći priliv komentara je u jutarnjim satima.

*napomena: Naš portal dnevno dobija na desetine (ponekad i stotine) tipiziranih komentara, ali smo odredili manji grupisani uzorak kako bismo lakše izvukli zaključke.

IP adrese

Na primeru IP adrese ***.***.*.117 vidimo da je sa nje pristiglo više komentara pod različitim imenima u razmaku od svega nekoliko minuta:

Jovan, Dejan, Ivan, Nada, Vladanka, Acko53, Ljiljana, Đorđe58, Svetlana68, Ruška16 – svi su komentarisali u periodu između 10:39 i 10:48, sa gotovo identičnim frazama sa iste IP adrese.

komentari analiza 13

Još neki primeri:

  • IP ***.***.***.131 koristi imena: Jovana, Ana, Janko, Maja.
  • IP ***.***.***.156 koristi imena: Sara, Vida, Dragana, Dragan, Ivana.
  • IP ***.***.**.246 koristi imena: wera, t4eta.
  • IP **.***.**.60 koristi imena: AV, avangardaa, artur89, tara, rada, nocas, dadan
komentari analiza 10

Pojedine IP adrese koriste više različitih imena, što pored privida masovnosti, ukazuje i na veštačko pokretanje diskusije, odnosno pokušaj da deluje kao „prirodan“ razgovor između više ljudi.

*napomena: Ne možemo sa sigurnošću da tvrdimo da je ista osoba sa jedne IP adrese jer može biti nespecifično. U slučajevima javne IP adrese, VPN, kompanijskih servera, kao i mobilnih operatera koji koriste CGNAT moguće je da različiti ljudi dolaze sa iste IP adrese, ali uzimajući u obzir ostali kontekst (narativ i vreme komentarisanja), može biti indikativno da se radi o koordinisanom komentarisanju.

Vremenska aktivnost

Analizom vremena objavljivanja komentara otkrili smo da su najaktivniji:

  • Najviše komentara između 07:00 i 08:00
  • Drugi pik između 09:00 i 11:00
  • Najređe u popodnevnim satima između 12:00 i 16:00
  • Manji večernji talas između 18:00 i 21:00

Na grafikonu se vidi najveća koncentracija komentara u ranim jutarnjim satima, a što može ukazivati i na ostavljanje komentara u radno vreme, pogotovo u preduzećima sa početkom radnog vremena u 6 i 7 ujutro.

vremenska aktivnost
Grafika: AI

Narativ

  • Snažna odbrana vlasti (SNS, Vučić).
  • Napadi na opoziciju i opozicione lidere
  • Diskreditacija studentskih protesta
  • Negiranje problema (ekonomska situacija je odlična, Srbija je lider, opozicija laže).
  • Ponavljanje istih fraza (mnogi komentari prate obrazac apsolutne podrške vlastima, bez ikakve argumentacije).
output
Grafika: AI

Ključne teme:

Odbrana vlasti i glorifikacija Vučića

  • Isticanje Vučića kao „lidera koji donosi teške odluke za narod“.
  • Naglašavanje ekonomskih uspeha bez konkretnih dokaza.
  • Korišćenje reči kao što su „razvoj“, „lider“, „stabilnost“, „snaga“, “borba”.
  • Pokušaj da se stvori slika da su kritike na račun vlasti neosnovane ili da dolaze od „zlonamernih“ ljudi. Cilj je da stvore utisak da Srbija napreduje i da nema razloga za nezadovoljstvo.
analiza komentari 4
komentari analiza 3
komentari analiza 6 Copy
analiza komentara 4
15

Napadi na opoziciju i delegitimizacija protesta

  • Stvaranje slike da opozicija „manipuliše“ građanima i studentima koji „treba da uče, a ne ds su na ulici“.
  • Upotreba reči kao što su „laži“, „manipulacija“, „krađa“, „strani uticaji“, „tenzije“, „najgore“.
  • Pokušaj delegitimizacije studentskih protesta navodeći da su zahtevi ispunjeni.
  • Studenti, štrajkači i demonstranti se predstavljaju kao naivni ili strani plaćenici.
komentari analiza 2
komentari analiza 8
komentari analiza
komenzari analiza 2
analiza 7

Strani neprijatelji i zavere o destabilizaciji Srbije

  • Kreiranje slike da postoji spoljni neprijatelj koji radi protiv Srbije.
  • Koriste se izrazi poput „strani uticaji“, „destabilizacija“, „manipulacije“, „izdaja“.
  • Sugeriše se da svaka kritika vlasti dolazi od „stranih interesa“, a ne iz realnog nezadovoljstva građana.
Snimak ekrana 2025 01 11 120537
analiza novo

Retoričke tehnike

Manipulacija emocijama

  • Kao što smo naveli u prethodnim primerima, komentari često koriste reči koje izazivaju emocije u pozitivnom i negativnom smislu: „izdaja“, „laž“, „prevara“, „snaga“, „lider“, „sigurnost“, „borba“, „haos“, „manipulacija“, „laž“, „propast“…

Upotreba istih fraza od različitih korisnika

  • „Srbija je lider u regionu“
  • „Građani su svesni manipulacija“
  • „Opozicija huška studente“
  • „Strani uticaji žele da destabilizuju Srbiju“

Napadi ad hominem

  • Opozicija, kritičari, protivnici vlasti ili ljudi koji rade savesno svoj posao se ne napadaju kroz argumente, već kroz etikete „lažovi“, „manipulatori“, „izdajnici“, „bagra“.
kometari analiza 3 1

Zaključak

Ova kratka analiza, iako na malom korišćenom uzorku, pokazuje koordinisanu aktivnost u komentarima na našem portalu, sa ciljem kreiranja masovne prividne podrške vlastima i diskreditovanja protivnika režima. I na ovom malom uzorku, može se zaključiti da vlast koristi organizovanu mrežu botova za manipulaciju javnim mnjenjem putem komentara na medijskim portalima u Srbiji, što otvara i pitanje zloupotrebe online prostora.

output 2
Grafika: AI

Ključne stavke:

Komentari deluju koordinisano – isti narativi i ponavljanje istih izraza ukazuju na organizovanu kampanju.

Cilj komentara nije debata – fokus je na relativizaciji problema, delegitimizaciji protesta i veličanju vlasti.

Vreme za komentarisanje – pikovi aktivnosti u jutarnjim satima ukazuju na zajedničku aktivnost najčešće u vreme radnog vremena. Takođe se dešava i komentarisanje u talasima kada se odjednom pojavljuje veliki broj komentara sa sličnim narativom.

Strani neprijatelji kao skretanje pažnje – optužbe o „stranim uticajima“ služe da skrenu fokus sa domaćih problema i stvore strah od neprijatelja s kojima samo vlast može da se izbori.

Korišćenje lažnih identiteta – ista IP adresa pod različitim imenima služi da se stvori utisak široke podrške.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

87 komentara
Poslednje izdanje