Srpska strip-scena prati globalne trendove usmerene ka starijoj populaciji. Izdavači nisu naklonjeni ekonomskim rizicima i posvećeni su reizdavanju klasika ili kiosk-izdanja koja su voleli naše deke i bake, te se mlađa publika okreće radovima koji korespondiraju sa njihovim vekom, vrednostima i interesovanjima – mangama.
Upravo je zbog svega navedenog strip Utabanom stazom Sare Novaković, koji je objavio System Comics, važna tačka u domaćem izdavaštvu, jer se svojom pričom obraća upravo mladima.
Autorka grafičke novele nedavno se vratila iz Francuske, gde je boravila kao rezidentkinja Kuće autora u Angulemu. Odabrala ju je stručna komisija iz ove „prestonice stripa“, što samo potvrđuje potencijal mlade diplomirane grafičke dizajnerke iz Kragujevca. Ona je već učestvovala u rezidencijalnom programu u Zagrebu, a bila je i nagrađena na konkursu za najbolje studente završne godine osnovnih akademskih studija.
Prve skice i nacrti likova njenog prvenca nastajali su na papirićima od računa tokom smena u kafeteriji. Kako sama kaže, ne voli da piše o stvarima koje nije iskusila, te i njena junakinja Agnes pronalazi posao konobarice nakon što se, posle studija, vratila u rodni grad. Ubrzo postaje jasno da nije sasvim verodostojna Agnesina verzija priče kako se odlučila na povratak jer joj je bila potrebna poznata sredina gde bi, uz minimalne troškove, mogla da radi na portfoliju za posao u studiju za animaciju.
Kada granica između žrtve i predatora počne da bledi, čitaoci moraju da se zapitaju kome verovati
Otkrivanje istine pokazuje pripovedačku veštinu autorke koja postepeno, „na kašičicu“, dozira nove informacije, gradeći svet prepun neizvesnosti i emotivne napetosti. Toksična veza u koju Agnes ulazi nije jedini horor jer se čini da njena prošlost krije mnogo strašnije događaje. Kada granica između žrtve i predatora počne da bledi, čitaoci moraju da se zapitaju kome mogu verovati. Za razliku od samog stripa, njegovi junaci nisu crno-beli, već su rastrzani, nesigurni, obeleženi sopstvenim slabostima.
„U ovakvoj priči lako je identifikovati negativca i žrtvu, samim tim tu se čovek zaustavi i obeleži ih kao samo to“, objašnjava Sara Novaković za Radar. „Bilo mi je važno da ipak budu prožeti iskustvima koja će im dati drugu dimenziju i dubinu, dakle da ne budu sasvim nevini ili sasvim zli.“
Destruktivna veza, koju će prepoznati mnogi mladi ljudi koji budu čitali ovaj strip, dovedena je „do maksimuma“. Junakinja je već prošla kroz traumatično iskustvo i njeni pokušaji da se oporavi od toga suočavaju se sa davno usvojenim autodestruktivnim obrascima. Agnes ne uspeva da sagleda lošu situaciju u kojoj se našla, prihvata je i upravo zato ne može da se izvuče. Za nešto malo, ne ljubavi, već pažnje, počinje da žrtvuje sve više: svoje telo, vreme, karijeru, snove i budućnost. Poput gurua sekte, njen momak je kroz igre toplog-hladnog sve više lišava slobodne volje i mogućnosti da odlučuje čak i o najmanjim sitnicama u životu.
„Teško je opravdati nečiju svesnu volju da ostane u situaciji koja je štetna po njih, tako da je veliki izazov bio prikazivanje njene iskrivljene psihe koja tako nešto dozvoljava“, objašnjava nam autorka.
Sara Novaković, poneta emocijama sopstvenih iskustava, pripoveda direktno, ogoljeno i detaljno, što samo pojačava osećaj autentičnosti.
„Zaista ne poznajem osobu koja se nije makar očešala o nekoga poput mojih antagonista, niti znam osobu koja nije u nekoj meri spremna da bude zlostavljana zarad iluzije ljubavi.“
Strip ne prikazuje samo još jedno iskustvo o disfunkcionalnom odnosu i psihološkom konfliktu već slojevitu priču o unutrašnjim traumama, ciklusima ponavljanja i nemogućnosti da se izađe iz obrasca. Sara Novaković istražuje granice nasilja, telesnog i psihičkog, i pokazuje kako ljubav može biti i izvor spasenja, ali i uništenja.
Takođe, strip se bavi odgovornošću i krivicom. Agnes nosi senku tog tereta, koju često ne može iskazati rečima, ali je oseća u svakom pokretu, tišini i pogledu.
Utabanom stazom predstavlja hrabar iskorak u savremenom srpskom strip-miljeu. Dok se mnogi radovi oslanjaju na žanrovske forme, Sara Novaković bira intimni, introspektivni i psihološki žanr, i uspeva da ga učini izražajnim i svežim. Strip je poziv čitaocu da ne ostane pasivan, već da razmišlja, da oseća i da se suoči sa sopstvenim senkama.