Dusan Vasiljev 2 Foto Narodni muzej Kikinda copy
Dušan Vasiljev Foto: Narodni muzej Kikinda
Pozorište

Čvorišne tačke

0

Tekst Dunje Matić Misterija Dušan Vasiljev pokušava da život i karijeru pesnika sagleda iz više uglova, da odredi fokuse njegovog života, a zatim da sagleda kako su se te čvorišne tačke reflektovale na njegovo pesništvo

Dušan Vasiljev je svakako neobična, misteriozna ličnost, pesnik koji je u toku svog kratkog života uspeo da ostavi dubok trag u srpskoj književnosti, pa i to uglavnom posthumno. U tom kratkom životu od svega 24 godine stigao je Dušan i da dobije raznoliko obrazovanje, da učestvuje u ratu, bude deo literarne scene, oženi se. Kada danas prelistate knjigu njegovih pesama, zaista ste iznenađeni raznolikim stilovima, temama, svežinom i dubinom njegove pesničke misli.

Tekst Dunje Matić Misterija Dušan Vasiljev pokušava da taj život, karijeru sagleda iz više uglova. Da odredi fokuse njegovog života, a zatim da sagleda kako su se te čvorišne tačke reflektovale na njegovo pesništvo. To je formalno ostvareno kroz lik Novinara koji ispituje Pesnika i njemu bliske ljude, vraćajući njegov život unazad, od njegove smrti, pa sve do odnosa sa majkom koja je umrla dok je on još bio dečak. U tom flešbeku jednog života, vidimo njegov odnos prema ženama, erosu, ratu, prijateljima, supruzi, majci, svom radu… u režiji Marka Čelebića, taj „predstavljački“ način naracije pokazao se i kao najveći problem, jer kako narativ napreduje komentari, lične opservacije ili jednostavno duhovitosti autorke drame preuzimaju primat te tekst gubi fokus, nit vodilju, postaje u neku ruku proizvoljan, ne znamo kuda ide i šta želi da nam kaže, a sama predstava usled svoje kompleksnosti postaje samozaigrana. Postoje segmenti koji su vrlo uspeli (rat na primer), ali i segmenti opterećeni komentarima i željom da se po svaku cenu nađe referenca na savremenost, kroz jezik, proširivanje i skretanje s teme, promenom tona.

Iako svedena, scenografija Anje Matković je istovremeno vizuelno efektna, značenjski jasna i vrlo funkcionalna. Sve se odvija u jasno omeđenom scenskom prostoru prepunom zgužvanih papira

Iako svedena, scenografija Anje Matković je istovremeno vizuelno efektna, značenjski jasna i vrlo funkcionalna. Sve se odvija u jasno omeđenom scenskom prostoru prepunom zgužvanih papira, što naravno simbolički predstavlja pesnikovo delo, ali od tih papira tokom predstave nastaju i razni „rekviziti“ sa jasnim simboličnim značenjem. U centru scene se nalazi grob koji se vrlo maštovito i jednostavno „rasklapa“ u sto, stolice, kadu, rovove. Ton predstave i igra glumaca su uglavnom povišeni, ponekad bez preteranog razloga. Ta povišenost, prenaglašenost, posebno se odražava u igri Aleksandra Jovanovića koji nas u nekakvom high camp manirizmu vodi kao Novinar kroz predstavu. Joakim Tasić je pun entuzijazma i strasti prema liku koji tumači, te taj zanos, iako na trenutke preteran, s druge strane čini da prenebregnemo izvesne trapavosti mizanscena koji je gledano ucelo vrlo razigran i maštovit. Marko Pavlović takođe donosi jedan smiren intenzitet glumeći kako oca tako i ratnog druga, dok je Jelena Lončar, čini se, pronašla najtačniji ton, kako kod supruge tako i tumačeći lik majke pesnika. Sve u svemu, iako ćete iz ove predstave svašta saznati o životu velikog pesnika, misterija njegovog dela i života neće postati mnogo jasnija. Možda je tako i najbolje.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

0 komentara
Poslednje izdanje
Dragan Djilas foto Vesna Lalic Radar 76 copy
| Intervju | 231

Pobedićemo Vučića bez pomoći spolja

Na priču Dragana Đilasa o farmerkama predsednika Srbije od 1.800 evra, potkrepljenu fotografijom pokazanom u direktnom prenosu sednice Skupštine Srbije, Aleksandar Vučić hitno je odgovorio iz Njujorka, gde je govorio pred Generalnom skupštinom UN. Zato intervju sa najnapadanijim liderom opozicije počinjemo pitanjem da li neko čuva skupocene felne koje mu je Vučić zauzvrat „pronašao“ dok […]