IMG 4340
Foto: Aleksa Stanković
Urušena nadstrešnica, simbol nemara i korupcije

Ko je odgovoran

1

I dalje pitamo gde je dokumentacija koja se odnosi na saglasnost finansijera i investitora na izbor podizvođača angažovanih od strane izvođača, poslovna dokumentaciju koja se odnosi na podizvođačke ugovore, prilozi uz podizvođačke ugovore i aneksi podizvođačkih ugovora i poslovna dokumentacija koja se odnosi na privremene i okončane situacije i fakture, a u vezi sa podizvođačkim radovima na Železničkoj stanici Novi Sad

Pišu: Studenti u blokadi Građevinskog fakulteta

Prvi zahtev studenata

Objava celokupne dokumentacije koja se tiče rekonstruisanja Železničke stanice u Novom Sadu, koja je trenutno nedostupna javnosti

Čekajući voz, dočekajući voljene i ispraćajući bližnje, 16 ljudi je izgubilo život usled urušavanja nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu. Tragedija koja je mogla biti sprečena postala je simbol nemara i korupcije. Kada se dogodi nešto ovako, neizbežno se postavlja pitanje odgovornosti. Nesumnjivo je da je struka zakazala, ali ono što se ne vidi u prvi mah, jeste da to nije bio jedini uzrok. Činjenično stanje pokazuje da je greškom ovog režima stradalo 16 nedužnih života.

IMG 4350
Foto: Aleksa Stanković

Prvi studentski zahtev postavljen je zbog netransparentnosti načina na koji se vodio ovaj projekat, koji je na kraju imao tragičan ishod. Zahtev da se objavi sva dokumentacija o projektu rekonstrukcije, adaptacije i modernizacije stanične zgrade u Novom Sadu, na brzoj pruzi (Beograd – Novi Sad – Subotica – državna granica Kelebija), još uvek nije ispunjen. Pored toga što smo zahtevali mogućnost uvida u dokumentaciju, jer se radi o državnom projektu, tražili smo da nadležna institucija pokrene postupak da bi se utvrdilo ko je odgovoran.

Inspekcija resornog ministarstva je istog dana donela uredbu o zatvaranju gradilišta, jer kako formalno nisu prijavljeni radovi, ova nesreća se dogodila na gradilištu na kome ne smeju da budu civili bez zaštitne opreme

Životni vek konstrukcije u velikoj meri zavisi od održavanja iste. Železnička stanica Novi Sad tu je još od davne 1964. godine, što govori u prilog tome da je rekonstrukcija bila neophodna. Prvi radovi na Železničkoj stanici počeli su još novembra 2021. godine. Ovo je jedinstven projekat, po tome što iako nije bilo prijave radova, na osnovu dobijene građevinske dozvole, projekat je ne jednom, već dva puta svečano otvaran. Prvi put je otvoren u jeku predizborne kampanje marta 2022. godine, a odmah potom je zatvoren da se nastave radovi. Drugi put otvoren je u julu 2024. godine kada je objekat pušten u rad bez upotrebne dozvole.

To je bio „kraj“, objekat je otvoren, vozovi su saobraćali, a nismo ni bili svesni opasnosti kojom su izloženi putnici koji na stanicu dolaze. Radovi koje su kompanije privele kraju, prijavljeni su tek 16. oktobra 2024. godine, tri godine nakon zvaničnog početka i tri meseca nakon svečanog otvaranja. Da li je razlog nepoštovanja procedura bio nemar ili bahatost ove vlasti u svrhu lične koristi?

IMG 4345
Foto: Aleksa Stanković

Nadstrešnica krila B stanične zgrade urušila se 1. novembra 2024. godine i tada ubila 16 ljudi. Inspekcija resornog ministarstva je istog dana donela uredbu o zatvaranju gradilišta, jer kako formalno nisu prijavljeni radovi, ova nesreća se dogodila na gradilištu na kome ne smeju da budu civili bez zaštitne opreme. Spomenuta prijava radova na staničnoj zgradi dostavljena je četiri sata nakon pada nadstrešnice. Možda, nekim spletom neobjašnjivih okolnosti, sama građevinska inspekcija nije znala za radove, prvi čovek ministarstva sigurno jeste. Nakon toga, 21. novembra uhapšeno je više lica među kojima je 11 inženjera koji su radili na projektu. Oni se i dan-danas nalaze u pritvoru bez prava da se brane sa slobode, što nije slučaj za ostale optužene u ovom slučaju. Među uhapšenim inženjerima nije bilo inženjera glavnog izvođača radova, kineskog konzorcijuma CRIC – CCCC.

Ceo projekat sporan je i zbog činjenice da dosta firmi koje je angažovao kineski izvođač nije prošlo adekvatnu proceduru. Štaviše, tek za trećinu postoji odobrenje od investitora, odnosno ministarstva, a činjenica je i da podataka o tenderima nije bilo

Projekat je rađen za potrebe Infrastrukture železnice Srbije, a finansijer je bilo Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Projektantsku dokumentaciju radilo je preduzeće CIP i ona je dostupna skoro u potpunosti, međutim trag papira se gubi na samom gradilištu. Naime, šest meseci kasnije, javnosti nije dostupan veliki deo dokumentacije koja se radi zarad izvođenja projekta, a čak i onaj deo koji je dostupan nije rađen u skladu sa propisima. Ceo projekat sporan je i zbog činjenice da dosta firmi koje je angažovao kineski izvođač nije prošlo adekvatnu proceduru. Štaviše, tek za trećinu postoji odobrenje od investitora, odnosno ministarstva, a činjenica je i da podataka o tenderima nije bilo. Projekat za izvođenje je menjan nekoliko puta u toku izvođenja radova. Svaka izmena projekta koja podrazumeva izmenu elemenata koji su bili sastavni deo građevinske dozvole podrazumeva obustavu radova i izmenu građevinske dozvole.

IMG 4352
Foto: Aleksa Stanković

Kada nam vlast već šest meseci govori da je prvi zahtev studenata ispunjen, postavlja se pitanje gde možemo videti celokupnu i adekvatnu: dokumentaciju koja se odnosi na saglasnost finansijera i investitora na izbor podizvođača angažovanih od strane izvođača, poslovnu dokumentaciju koja se odnosi na podizvođačke ugovore, priloge uz podizvođačke ugovore i anekse podizvođačkih ugovora i poslovnu dokumentaciju koja se odnosi na privremene i okončane situacije i fakture, a u vezi sa podizvođačkim radovima na Železničkoj stanici Novi Sad.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

1 komentar
Poslednje izdanje