profimedia 0423179122 scaled
Taker Karlson Foto: CHIP SOMODEVILLA / Getty images / Profimedia
Iza Ekrana 90

Redakcije ili news influenseri – ko danas informiše?

Izdanje 90
0

Trend pokazuje da se moć oblikovanja javne sfere seli sa redakcija i političkih partija ka mrežama news influensera i njihovih zajednica

U najnovijem izveštaju Reuters Instituta za novinarstvo, „Mapiranje kreatora vesti i influensera ljudi na društvenim i video mrežama“ analizira se aktivnost pojedinaca ili malih timova koji objavljuju sadržaj preko društvenih i video-platformi i imaju uticaj na javne debate o vestima i aktuelnim dešavanjima, pri čemu su bar delimično nezavisni od klasičnih medijskih institucija. To su Jutjub, TikTok i Instagram kreatori koji komentarišu aktuelne događaje iz politike i društva, podkasteri pozicionirani kao opinion lideri, već afirmisani novinari koji su napustili matične redakcije i počeli da grade lične brendove i analitičari, pa i satiričari koji proizvode kraće ili duže analitičke sadržaje i komentare.

profimedia 0953287366
Džo Rogan Foto: Joe Rogan Experience/PLANET / Planet / Profimedia

Za publiku – posebno mladu – news influenseri su sve češće primarni izvori i tumači vesti, umesto tradicionalnih medijskih kanala. Prema pomenutom izveštaju, a na osnovu podataka iz 24 zemlje, uticaj news influensera je najsnažniji u zemljama gde su tradicionalni mediji pod nekom vrstom pritiska – političkog ili ekonomskog. Očekivano, najpopularniji su među korisnicima društvenih mreža ispod 35 godina – skoro polovina njih kaže da više prate pojedinačne kreatore nego mainstream medije. Jutjub je najvažnija platforma za news kreatore (najčešće ga pominju ispitanici kada navode gde prate news influensere), dok su TikTok i Instagram ključni za kratke, vizuelno upečatljive formate – što je i teren na kom klasični mediji posebno gube trku.

Trend pokazuje da se moć oblikovanja javne sfere seli sa redakcija i političkih partija ka mrežama news influensera i njihovih zajednica. Za sada, regulacija, etika i odgovornost tu gotovo da ne postoje – ili se svode na pravila platformi i sporadične inicijative, koje još uvek teško prate brzinu promena

Džo Rogan, Taker Karlson i Ben Šapiro – desno, republikanski i konzervativno orijentisani autori i komentatori – pojavljuju se na listama najpopularnijih u više zemalja, posebno tamo gde domaća scena još nema dovoljno jakih autora u ovim oblastima onlajn. Time se otvara i tema uticaja i širenja pojedinih američkih ideoloških struja posredno na druge zemlje, mnogo fleksibilinije, dinamičnije i kompleksnije nego što je to slučaj kroz tradicionalne medije. U Evropi, jedan od najpoznatijih news influensera je Francuz Igo Dekript kog prati petina stanovnika mlađih od 35 godina kroz Jutjub i TikTok sadržaje. Publika koja se informiše dominantno kroz news influensere navodi da ove autore smatra „nezavisnim“, jer nisu vezani za medijske kuće.

Vole da ih prate jer kroz njihov sadržaj bolje razumeju aktuelne društveno-političke teme, brzi su u izveštavanju o najnovijim događajima, autentični su, nude drugačije informacije od ostalih izvora i, konačno, podudaraju im se stavovi i vrednosni sistem. Zavodljivost i popularnost news influensera zasnovana je očigledno na kombinaciji razumljivih, jednostavnim jezikom ispričanih analiza i objašnjenja događaja, brzini i aktuelnosti i emocionalnoj povezanosti sa publikom. Ova oblast informisanja, naravno, nije prepuštena inerciji. Istraživanje magazina Wired pisalo je o Chorus Creator Incubator programu u SAD, u kojem je preko 90 prodemokratskih influensera dobijalo do 8.000 $ mesečno za plasiranje političkih poruka, uz klauzule o tajnosti izvora finansiranja. To je otvorilo pitanja transparentnosti političkog oglašavanja, ali i prelaska sa građanskog, organskog aktivizma onlajn ka profesionalno vođenim propagandnim ekosistemima upravo preko influensera. Ukupno, trend pokazuje da se moć oblikovanja javne sfere seli sa redakcija i političkih partija ka mrežama news influensera i njihovih zajednica. Za sada, regulacija, etika i odgovornost tu gotovo da ne postoje – ili se svode na pravila platformi i sporadične inicijative, koje još uvek teško prate brzinu promena.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

0 komentara
Poslednje izdanje