„BlueSky sada ima preko 20 miliona korisnika“, objavila je na svom nalogu Jay Graber, izvršna direktorka aplikacije 19. novembra. Dodala je da se proteklih dana beležio porast broja korisnika od preko milion dnevno i podelila neke zanimljive činjenice o novoj mreži.
Ime BlueSky je prvobitno bilo namenjeno projektu koji je pokrenuo Tviter (pre prodaje Ilonu Masku) sa ciljem izgradnje „otvorenog društvenog protokola“, kaže ona.
Graber je na svom nalogu podelila i sliku sa davne prezentacije ovog projekta, koja predstavlja Tviter ptičicu oslobođenu sa zatvorene platforme da leti u otvorenom ekosistemu BlueSky-a.
BlueSky je bila aplikacija koja je primala samo korisnike sa pozivnicom do februara 2024, a za to vreme je tim razvijao mrežu fokusirajući se na mehanizme koji će garantovati bezbednu komunikaciju i onlajn okruženje u koje će ljudi imati poverenja.
Otvaranje aplikacije za javnost pratili su objavljivanje stripa i naučni članak koji su, svaki na svoj način, pojašnjavali specifičnosti i prednosti BlueSky aplikacije.
Tako se u objavljenom članku navodi da su u protekle dve decenije društveni mediji prešli put od prostora za zabavu do „kamena temeljca društvenog života“, a da je paralelno sa porastom njihove važnosti i uloge u društveno-političkim procesima jačala i nelagoda što su „mejnstrim’digitalni gradski trgovi’, kao što su Tviter/X ili Fejsbuk, pod kontrolom jedne korporacije i što mogu menjati svoju politiku u skladu sa hirovima svojih vlasnika“. Pomenute onlajn platforme se kritikuju zbog netransparentnog poslovanja i načina rada algoritama, otvaranja prostora za nekontrolisani govor mržnje, širenje dezinformacija, kao i nedovoljne kontrole koju korisnici mogu demonstrirati. BlueSky ima za cilj da promoviše novi pristup društvenim medijima, pre svega eksplicitnim rešavanjem problematičnog sadržaja kao što su uznemiravanje i dezinformacije – navodi se u zaključku članka.
Zbog toga je moderacija najveći prioritet ove mreže, koja nudi jake mehanizme korisnicima da kontrolišu sadržaj koji vide. „Naša otvorena arhitektura omogućava pluralistički sistem u kojem ne postoji globalni konsenzus o tome koji sadržaj je prihvatljiv“, kažu autori članka za BlueSky navodeći da njihovu filozofiju moderiranja i označavanja sadržaja možda najbolje opisuje filozofija „sloboda govora, ali ne i slobodan domet“. U gostovanju na BBC radiju, Jay Graber je navela da se moderacija odvija kombinacijom rada ljudi i automatizovanih servisa, da nema planova za uvođenje tradicionalnog oglašavanja, kao i da je starosni limit za korisnike – 13 godina, što je naišlo na kritike sa različitih strana, posebno u svetlu aktuelnih inicijativa za uvođenje novih pravila korišćenja društvenih medija koja bi zaštitila maloletnike u onlajn okruženju.
Pohvale i komentari za BlueSky stižu sa raznih strana. Za portal Verge, BlueSky je pravi naslednik Tvitera, iako se konstatuje da je nova mreža još uvek veoma mala u poređenju sa Threads-om koji trenutno juriša ka 300 miliona korisnika i u koji Meta ulaže ogromna sredstva, kao i da neće biti lako preuzeti veliki broj korisnika X-a i pažnju velikih kompanija, posebno ako se ima u vidu značaj Maskove platforme u budućoj Trampovoj Americi. Istovremeno, Gardijan smatra da je jedan od uzroka masovnog odlaska korisnika sa platforme X upravo njena uloga u izboru Donalda Trampa, „kada je značajan deo od preko 200 miliona korisnika platforme shvatio da su, u stvari, bili korisni idioti za Maska na njegovom putu ka centru političke moći“. Britanski list podseća i da se jedan „X-odus“ desio već u oktobru 2022. godine, kada je oko 2,5 miliona korisnika potražilo slobodniji prostor na mreži Mastodon. Proteklih meseci, X je uveo nekoliko veoma nepopularnih izmena – osim što je najavio da sav sadržaj sa mreže može biti korišćen za treniranje AI modela, smanjeno je moderiranje sadržaja, a relaksirana su i ograničenja za blokirane naloge. Sve ovo je doprinelo masovnom gašenju naloga na X-u, pri čemu je samo u jednom danu, 6. novembra (dan nakon američkih predsedničkih izbora) sa mreže otišlo preko 110.000 korisnika.
Da li u kontekstu tih dešavanja vrtoglav rast popularnosti BlueSky aplikacije nagoveštava kraj X-a? Magazin Forbes odgovara: „Da i ne. Čini se da je užasna toksičnost sastavni deo zavisnosti od sajta… Čak i pre Maskovog preuzimanja, Tviter je bio prilično toksično mesto, poremećena arena oštrih jezika i pogrešno protumačenih rečenica koje su redovno izazivale apsurdne razgovore i kontroverze.“ Isti tekst zaključuje da su vrhuncu Tvitera doprineli stvaraoci sadržaja sa najrazličitijih strana, od poznatih estradnih i medijskih zvezda, preko novinara i influensera koje je stvorila sama mreža, te da BlueSky mora da pređe dugačak put ka izgradnji jedinstvene kulture koja je nekada učinila Tviter moćnim (ako je takav uspeh uopšte moguće replicirati u okruženju kakvo je internet danas).
Izvesno je da privlačnost i popularnost BlueSky aplikacije ima posebnu kopču sa dešavanjima u američkoj unutrašnjoj politici, te da je najveća migracija korisnika sa X na BS zapravo isprovocirana jačanjem i algoritamskim favorizovanjem trampovskih narativa na Maskovoj platformi. To sumira i članak Njujork tajmsa u kom se navodi da „za izmorene korisnike društvenih medija…, pridruživanje BlueSky-u može biti resetovanje – šansa da počnu iz početka na platformi koja nije projektovana da maksimizira angažovanje, koja nije u vlasništvu hirovitih milijardera ili amoralnog reklamnog konglomerata, i koja svoje korisnike ne tretira kao laboratorijske pacove. To je povratak u sirovu eru društvenih medija sa nižim ulozima, pre nego što su izbori i ekonomije zavisili od onoga što se na njima dogodilo“.
Na domaćem tržištu, BlueSky polako formira zajednicu srpskih korisnika – dok jedni uglavnom isti sadržaj objavljuju na svojim X i BS profilima, drugi oprezno istražuju novi prostor i nove mogućnosti – između ostalog i za blokiranje botova koji su počeli da pristižu i na novu mrežu. Izvesno je da će BlueSky ponuditi mirnije, prijatnije okruženje, civilizovaniju komunikaciju, ali da li će nam to biti dovoljno nakon srčanih, ne uvek politički korektnih, zapaljivih diskusija na X-u? I da li imamo snage, volje i pažnje za još jednu društvenu mrežu?