Pedstava Mihael Kolhas foto Nebojsa Babic 4
Foto: Nebojša Babić
Pozorište

Mihael Kolhas: Univerzalni krik potlačenih

Izdanje 7
0

U odličnoj, besprekorno ritmovanoj adaptaciji (Fedor Šili, Miloš Krečković) ovog začuđujuće savremenog teksta, u prvi plan je stavljena upravo ta potreba za pravdom, ta neprekidna potraga da se moralni princip zadovolji i ostvari kao vrednost po sebi, bez obzira na posledice

U jednostavnoj, značenjski jasnoj, svedenoj i elegantnoj postavci pripovetke Hajnriha fon Klajsta, Boris Liješević analizira princip pravde i pravednosti, s mnogo strana i iz mnogo uglova

„Ja samo hoću pravdu!“ – krik je glavnog junaka koji se poput lajtmotiva ponavlja u „partituri“ uspešne dramske adaptacije čuvene pripovetke Mihael Kolhas jednog od najznačajnijih nemačkih pisaca. Hajnrih fon Klajst je živeo u burno vreme, na prelazu iz osamnaestog u devetnaesti vek, i njegovo delo u potpunosti odražava turbulentnu epohu prepunu istorijskih i umetničkih previranja. Život je završio kao u nekom gotskom romanu, potpuno u skladu sa zanosima romantizma, epohe koju njegovo delo i život obeležava – ubio se zajedno sa svojom prijateljicom Henrijetom Fogel. Imao je samo 34 godine.

Danas je Klajstovo delo jedan od stubova nemačke i evropske književnosti, kako njegove komedije (Zlatni krčag, Amfitrion), drame (Pentezileja, Robert Giskar, Princ Hamburga), tako i njegove pripovetke (Zemljotres u Čileu, Sveta Sesilija i muzika). Mihael Kolhas se vodi kao jedna od najboljih pripovedaka nemačke književnosti romantizma, inspirisala je mnoge umetnike u različitim umetničkim disciplinama, od pozorišta preko likovnih umetnosti pa do filma. Uticaj ovog dela ide tako daleko da je čak u psihijatriji poznat Kolhas sindrom, koji označava čoveka koji ima kompulsivnu potrebu da bude u pravu.

Priča se odvija u prvoj polovini šesnaestog veka kada trgovac Kolhas dolazi u sukob s Junkerom Vencelom fon Tonkom, koji mu je oduzeo konje kao zalog za prolazak preko njegovog imanja, te ih posle izvesnog vremena vratio potpuno iscrpljene i neuhranjene. Kolhas je tužio Junkera za nadoknadu štete i taj postupak uvodi junaka, ali i brojne druge ličnosti, istorijske i fiktivne, s dna i s vrha socijalne lestvice, u nezaustavljivu spiralu događaja koji će glavnog junaka koštati glave.

Pedstava Mihael Kolhas foto Nebojsa Babic 3
Nezaustavljiva spirala Foto: Nebojša Babić
Pedstava Mihael Kolhas foto Nebojsa Babic 2
Foto: Nebojša Babić
Pedstava Mihael Kolhas foto Nebojsa Babic 1
Foto: Nebojša Babić
Pedstava Mihael Kolhas foto Nebojsa Babic
Foto: Nebojša Babić

U odličnoj, besprekorno ritmovanoj adaptaciji (Fedor Šili, Miloš Krečković) ovog začuđujuće savremenog teksta, u prvi plan je stavljena upravo ta potreba za pravdom, ta neprekidna potraga da se moralni princip zadovolji i ostvari kao vrednost po sebi, bez obzira na posledice. Ta ambivalentnost principa pravde, zakona, u režiji Borisa Liješevića još je više izoštrena i ogoljena. U jedostavnoj, značenjski jasnoj, svedenoj i elegantnoj postavci, Liješević analizira princip pravde i pravednosti sa mnogo strana i iz mnogo uglova – kako se taj princip modifikuje i relativizuje, kako se pervertira i razvodnjava, kako se ideja pravde koristi kao postulat koji oslobađa, ali i kako postaje temelj tiranije. Često uz reference na svet u kome živimo, čak i s vrlo lokalnim aluzijama, uz ironiju i dosta humora, britko i sigurno, emotivno i politički osvešćeno, Liješević pretvara Kolhasovu borbu za pravdu u univerzalni krik potlačenih, poziv da svet bude pravedniji, poziv u revoluciju.

Svi aspekti predstave su dovedeni u saglasje, od atmosferične muzike i melanholičnih songova Kralja Čačka, preko svedene i funkcionalne scenografije Darka Nedeljkovića, te do značenjski preciznih kostima Marine Sremac. Većina glumaca igra više likova, što ne zbunjuje, već naprotiv, doprinosi dinamici postavke. Vojin Ćetković gradi lik Kolhasa s velikom snagom, gotovo kao personifikaciju ideje, principa, nema kod njega zapitanosti, ni dvoumljenja, njegova reč i nakana su jasne i precizne poput mača, i tek na kraju osećamo kolebanje, introspekciju, zapitanost. U zaista dobro usklađenom ansamblu (Milena Vasić, Nikola Rakočević, Vojislav Brajović, Miloš Samolov) posebno se ističu Miodrag Dragičević koji daje dubinu jednostavnom i lojalnom Herzeu, te Aleksej Bjelogrlić koji s promišljenom nonšalancijom prikazuje svu bahatost i moralnu koruptivnost Junkera. Jedna dobra, u ovim vremenima neophodna predstava.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

0 komentara
Poslednje izdanje
Dragan Djilas foto Vesna Lalic Radar 76 copy
| Intervju | 231

Pobedićemo Vučića bez pomoći spolja

Na priču Dragana Đilasa o farmerkama predsednika Srbije od 1.800 evra, potkrepljenu fotografijom pokazanom u direktnom prenosu sednice Skupštine Srbije, Aleksandar Vučić hitno je odgovorio iz Njujorka, gde je govorio pred Generalnom skupštinom UN. Zato intervju sa najnapadanijim liderom opozicije počinjemo pitanjem da li neko čuva skupocene felne koje mu je Vučić zauzvrat „pronašao“ dok […]