Joskin Siljan. Foto. Preventer
Joškin Šijan Foto: Preventer
Izložba

Bizarnost našeg vremena

Izdanje 74
0

Joškin Šiljan, alijas Nebojša Stojković, prikazuje crteže, slike i instalacije u Salonu Muzeja grada Beograda do 17. avgusta. Postavka Jess, malo sutra, koju čine nekolicina ciklusa jednog od naših najpriznatijih artbrutista, nastala je u koprodukciji Muzeja grada i Galerije Štab.

Oslobođen svojim pseudonimom od polnih, rasnih, verskih i nacionalnih predrasuda, ali i „pameti i gluposti“, kako sam kaže, Šiljan stvara iz nasušne potrebe, komentarišući stvarnost. Tu njegovu zbilju ipak može da protumači samo neko sa mnogo mašte kome nisu čudna čovekolika bića s nosem u vidu praćke, ili apstraktni pejzaži s pregršt asocijacija. Bizarnost prikaza može da se pripiše anksioznosti našeg vremena u koje umetnik ponire svom svojom dušom, ipak ostajući posmatrač procesa „slikanja slike od strane same slike“, kako Šiljan voli da istakne.

Kad dobije inspiraciju, čiji je „puki prenosilac“, on koristi različite podloge, stvarajući na novinskoj hartiji, kartonu, papiru, platnu, drvetu, limu… Ponekad na marginama rada „glasno“ razmišlja, pa se nižu reči što pojašnjavaju dato delo. Sam naziv postavke žargonski reprezentuje „i sumnju i otpor i pravo na sopstveno mišljenje i rad“, po rečima jednog od kustosa, Slavka Timotijevića.

„Zanimljivo je da ako danas sagledavamo Šiljanovu umetnost, označenu kao art brut, postaje jasno da ona prevazilazi taj pojam zbog šire lepeze postupaka i senzibiliteta, karakterističnih za njegovo stvaralaštvo. On koristi princip slobodnog psihičkog automatizma, dozvoljavajući da ga ka cilju vode pouzdani instinkt i snažna želja da otkriva nepoznato“, navodi Timotijević.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

0 komentara