otvaranje radova zeleznicka stanica resnik 300317 Foto vesna lalic 13
Foto: Vesna Lalić
Šta otkriva majski izveštaj Infrastrukture železnice o deonici od Novog Sada do Subotice

Pruga nebezbedna, a Vučić insistira da se otvori za saobraćaj

Dokument u kojem se ukazuje na ozbiljne nedostatke, koje bi trebalo otkloniti pre polaska prvog voza, potpisalo je sedam ljudi na rukovodećim mestima u tom državnom preduzeću, uključujući menadžere za održavanje i razvoj, ali se vlast očito ne obazire na njihova upozorenja

Brojni nedostaci uočeni na novoj pruzi od Novog Sada do Subotice, od kojih su neki opasni za bezbednost saobraćaja, još uvek nisu otklonjeni, potvrdio je i najnoviji izveštaj Radne grupe Infrastruktura železnice Srbije (IŽS) od 19. maja, u koji je Radar imao uvid. Ni to, međutim, nije sprečilo predsednika Srbije Aleksandra Vučića da samo pet dana kasnije, 24. maja, izjavi da će ta deonica biti puštena u saobraćaj do sredine jula.

Viktor Orban i Aleksandar Vucic Foto Dragan MujanNova 7
Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Prvobitni plan bio je da se ta pruga otvori 7. jula, što je Vučić ranije najavljivao, ali to neće biti moguće, ako se ne otklone svi nedostaci, na koje u majskom izveštaju ukazuje Radna grupa IŽS. Pri tome, još nisu otklonjene ni sve manjkavosti evidentirane u ranijim zvaničnim dokumentima Infrastrukture železnice iz februara i marta, o kojima je Radar prvi pisao. Na stranu što su neke uočene i pre skoro godinu dana, kada je krajem jula 2024. testirana nova pruga od Novog Sada do Subotice, jer je pre pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu bilo planirano da se ta deonica zvanično u saobraćaj pusti 24. novembra 2024.

Struka drumom, a vlast šumom

Novi, julski termin za polazak prvog voza tom prugom Vučić je prvi put pomenuo krajem aprila. U međuvremenu Vlada je u maju razrešila dužnosti v. d. direktora IŽS Vladimira Maksimovića. On je u decembru postavljen na funkciju upražnjenu odlaskom Jelene Tanasković, jer je sa još jednim bivšim direktorom Infrastrukture, Nebojšom Šurlanom, obuhvaćena optužnicom za pad nadstrešnice. Poznavaoci odnosa snaga u vrhu vlasti ne isključuju da je jedan od glavnih razloga za smenu Maksimovića bio baš majski izveštaj, koji je potpisalo sedam članova Radne grupe, od kojih su svi na visokim pozicijama u tom državnom preduzeću. Njen predsednik je menadžer za održavanje IŽS, njegov zamenik je menadžer za razvoj, a članovi su mendžer za ljudske resurse, zajedničke poslove i nabavke, direktor Sektora za građevinske poslove i njegov pomoćnik, kao i direktor Centra za dijagnostiku i Centra za elektrotehničke poslove.

Zbog problema na skretnicama i kosinama pruge vozovi mogu da ispadnu iz šina, naročito pri većim brzinama, i do 200 kilometara na sat, koje su planirane za ovu prugu, upozoravaju stručnjaci

Oni u izveštaju na više mesta pominju nedostatke na skretnicama pruga, tačnije na njihovim srcima i jezičcima, koji spajaju koloseke, a ukazuju da je narušena i stabilnost kosina pruge. Stručnjaci za železnicu za Radar kažu da su to najozbiljnije zamerke zbog kojih je ugrožena bezbednost saobraćaja. „Zbog problema na skretnicama i kosinama vozovi mogu da ispadnu iz šina, naročito pri većim brzinama, i do 200 kilometara na sat, koje su planirane za ovu prugu“, upozorava jedan od njih.

U izveštaju se tačno precizira na kom delu pruge su uočeni pojedini nedostaci. „U prilogu se nalazi prikaz grešaka geometrije koloseka na pruzi od Novog Sada do Subotice, odnosno državne granice, sa zadnje provere mernim kolima Sever 1435, od 12. i 14. februara 2025… Primetno je da levi kolosek od merenja do merenja pokazuje smanjenje grešaka, dok desni kolosek zadnjim merenjem pokazuje blag porast grešaka“, piše u izveštaju, uz napomenu da je, prema rečima posade mernih kola, to merenje „obavljeno na kolosecima sa šinama prekrivenim rđom (bez saobraćaja šinskih vozila duže vreme) i mestimično sa prisustvom kamenja na voznoj površini šina“.

Uz to, ukazuje se i na slučajeve krađe kablova za napajanje i upravljanje uređajima na pojedinim delovima pruge. Dodatni problem je narušena stabilnost kosina pruge, jer su one „neadekvatno humuzirane“, pa se materijal spira u odvodne kanale. Zbog toga Radna grupa naglašava da je „potrebno adekvatno humuzirati kosine i očistiti odvodne kanale“.

Pazi – lako lomljivo kamenje

Radna grupa od nadzora zahteva i da se izjasni da li je uzorkovao i ispitivao sve primerke tucanika, koji je nasipan ispod šina. Kamen je nabavljan iz više kamenoloma, a u izveštaju se navodi da se tucanik „iz određenog kamenoloma“ (ne precizira se iz kog) lako lomi na sitnije frakcije pod mehaničkim udarima“. Poseban je problem što „temelji stubova kontaktne mreže i zatega nisu u nivou tucanika“ i što „iskopani tucanik predstavlja opasnost za kretanje službenog osoblja u stanicama“.

Levi kolosek od merenja do merenja pokazuje smanjenje grešaka geometrije koloseka, dok desni zadnjim merenjem pokazuje blag porast grešaka, rezultat je poslednje provere mernim kolima od 12. do 14. februara

Uz napomenu da „nije jasno prema kojoj klasi je izvršen prijem ose i nivelete koloseka“ i da je neophodno da se o tome izjasni i firma angažovana za nadzor radova, u izveštaju se konstatuju i „vidljiva oštećenja na jezičcima skretnica zbog neadekvatnog načina prekretanja skretnica za vreme izvođenja radova“. Zbog toga je, precizira se, „neophodno brušenje skretničkih srca i jezičaka skretnica u stanicama Subotica Teretna i Putnička“.

Na više mesta se konstatuje da „pribor za vezu između šine i praga ne naleže na šinu ili je ta veza ostvarena uz pomoć improvizovanog metalnog umetka“, da su „sastavi na skretnici sa nejednakim dilatacijama“, da su u pojedinim slučajevima odstupanja veća i od maksimalno dozvoljenih 20 milimetara, te da je „struganje točkova po krilnoj šini posledica loše ugradnje“.

20250520 诺苏段路基和轨道现场检查问题 塞铁 8567621d 33b4 435d a485 250615 162147 22 3
Foto:Infrasuktura Železnice Srbije
20250520 诺苏段路基和轨道现场检查问题 塞铁 8567621d 33b4 435d a485 250615 162147 11 1
Foto:Infrasuktura Železnice Srbije

U zaključku dokumenta navodi se da je Radna grupa IŽS na uočene nepravilnosti ukazala i izvođaču radova i nadzoru i posebno ističe da ih je neophodno otkloniti najkasnije do 20. juna, ako se zaista planira da se pruga od Novog Sada do Subotice, odnosno Kelebije pusti u saobraćaj 7. jula. Ti nedostaci, prema saznanjima Radara, još nisu, niti mogu biti otklonjeni do zadatog roka. Verovatno je zbog toga Vučić u nedelju, 15. juna, ipak, ponovo odložio njeno otvaranje „za teretni saobraćaj do kraja jula, a za putnički do kraja avgusta“.

Od nadzora se zahteva da se izjasni da li je ispitao sve primerke tucanika, jer je nabavljan iz različitih kamenoloma, a tucanik „iz određenog kamenoloma“ (ne precizira se iz kog) lako se lomi pod mehaničkim udarima

Pre majskog izveštaja, IŽS je 14. februara uputila dopis kineskim izvođačima i nadzornom organu, u kojima su na 17 strana pobrojani nedostaci na toj deonici, o čemu je Radar detaljno pisao, kao i o izveštaju Projekt biroa Utiber iz aprila, u kome se precizira da je na oko 15 mesta „erodiran deo kosine pruge“. Taj nalaz praktično je potvrdio i izveštaj Radne grupe IŽS od 19. maja, da bi Vučić, samo pet dana kasnije, gostujući na Pinku, izjavio da će „već za mesec i po“ ta deonica biti puštena u saobraćaj. „Nadam se da ćemo u prvoj polovini jula otvoriti brzu prugu do Subotice i nadam se da će biti završena sva papirologija… Takav strah je kod ljudi zavladao da u jednom trenutku niko nije smeo da daje nikakve dozvole, niko nije smeo da se bavi svojim poslom. Sad se to menja i verujem da ćemo će ponovo podignuti kao feniks iz pepela“, rekao je Vučić.

Na više mesta u izveštaju konstatuje se da „pribor za vezu između šine i praga ne naleže na šinu ili je ta veza ostvarena uz pomoć improvizovanog metalnog umetka“ i da je „struganje točkova po krilnoj šini posledica loše ugradnje“

Godinu dana ranije, u maju 2024, najavljeno je da bi svi radovi na toj pruzi trebalo da budu završeni do 30. jula te godine. To su iz Subotice poručili tadašnji premijer Miloš Vučević i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić. „Najbrže izgrađena brza pruga na svetu, ako pogledate vreme u kome je građena i broj kilometara“, rekao je Vesić. Ni on, ni Vučević više nisu u Vladi, a ni „najbrže sagrađenom brzom prugom“ još nije krenuo prvi voz. A kad će, ne zna se. Pogotovo ako se budu pitali inženjeri Infrastrukture, koji uporno ukazuju na probleme koje bi trebalo otkloniti, pre nego što pruga počne da se koristi.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

116 komentara
Poslednje izdanje