1727773218 SMATSA foto zoran loncarevic 2 scaled 1
Kad BIA disciplinuje Kontrolu letenja

Strah vlasti od tvrdog prizemljenja

Izdanje 78
0

Neposredno posle „ekskluzivnog“ živog prenosa sa studentskog plenuma na Medicinskom fakultetu, agenti BIA su se pojavili na Aerodromu „Nikola Tesla“ i satima saslušavali kontrolore, kao i rukovodstvo SMATSA, pokušavajući da utvrde da li je neko od njih umešan u zaveru da se blokira aerodrom

Kontrola letenja Srbije i Crne Gore – SMATSA je jedna od retkih državnih agencija koju aktuelna vlast nije uspela da uništi nestručnim stranačkim kadrovima, a pre svega zbog obavezujućih međunarodnih sporazuma koje je Srbija potpisala sa EU i njenom agencijom Evrokontrol, odnosno nezavisnim finansiranjem SMATSA od taksa za prelete aviona. Ipak, u tom odnosu vlasti i agencije za kontrolu letenja, poslednjih meseci sve je više nesuglasica a za njihovo rešenje nadležna je nekako uvek Bezbednosno-informativna agencija. Poslednji takav angažman, ukazuju izvori Radara, bio je na poslu otkrivanja pozadine i „skrivenih razloga“ aktuelnog štrajka kontrolora leta, koji je započeo 19. avgusta i trajaće do 30. septembra.

Pre toga, BIA je sa jednakim uspehom kao i u slučajevima fantomskih atentata na Aleksandra Vučića, provere klizišta u Grdeličkoj klisuri, cena u supermarketima i protesta farmera, saslušavala kontrolore leta na beogradskom aerodromu.

shutterstock 2268985803
Kontrolni toranj, aerodrom Nikola Tesla, Beograd Foto: Shutterstock/

Po nalogu tabloida

Kako svedoče izvori Radara, agenti BIA satima su 7. aprila ispitivali radnike SMATSA, posle epohalnog otkrića prikrivenog agenta provladinog tabloida, koji je od toga već napravio petparačku predstavu za najširu publiku na nacionalnim TV frekvencijama.

Predstavnici sindikata kontrolora leta nisu želeli da za Radar komentarišu razloge za stupanje u štrajk, uz obrazloženje da se o ovom pitanju neće oglašavati u medijima. Rukovodstvo SMATSA, sa svoje strane, izdalo je saopštenje u kome se štrajk Kontrole letenja karakteriše kao jednostranu odluku koja Srbiji kao državi osnivaču čini veliku materijalnu i reputacionu štetu.

Dragana Marković, nedavno po treći put izabrana direktorka Poreske uprave, član je i Nadzornog odbora SMATSA. Uz platu direktora od 277.500 dinara, Marković kao član odbora za procenitelje i nadzor nad revizijom inkasira još 117.000 dinara, a na to treba dodati još 400.000 dinara kao naknadu za članstvo u Nadzornom odboru Kontrole letenja Srbije i Crne Gore

Višestruki izvori Radara potvrdili su, međutim, da BIA ovih dana sprovodi tihu istragu vezanu za štrajk, ali i da je pre nekoliko meseci postupala pozivajući se na navodna otkrića jednog od režimskih tabloida:

„Neposredno posle ’ekskluzivnog’ živog prenosa sa studentskog plenuma na Medicinskom fakultetu, agenti BIA su se pojavili na Aerodromu ’Nikola Tesla’ i satima saslušavali kontrolore leta, kao i rukovodstvo SMATSA, pokušavajući da utvrde da li je neko od njih umešan u zaveru da se blokira aerodrom. Do toga je dovela jedna prezentacija na plenumu fakultetu, kao i konstatacija jednog od studenata da imaju podršku svih kontrolora letenja“, svedoči jedan od izvora Radara.

Prema rečima sagovornika Radara, ta očigledno spinovana informacija bacila je politički vrh u amok koji je mogla da izleči samo temeljna istraga, koja je pak okončana u jednom danu i rezultirala zaključkom da je cela stvar samo medijska izmišljotina. Informacije o simpatijama za studentski pokret, ali i donacijama koje je jedan od sindikata SMATSA navodno uputio studentima u blokadi, nisu bile dovoljan razlog za pravno procesuiranje. Ali svakako jesu za pothranjivanje manije gonjenja vrha vlasti.

1727773197 SMATSA foto zoran loncarevic 1 scaled 1

Nekoliko meseci kasnije, u junu je javnost u Srbiji u direktnom televizijskom prenosu saznala da se predsednik Srbije pokajao što je jednom svom prijatelju obezbedio posao u neimenovanoj državnoj firmi sa platom od 5.000 evra. Razlog za Vučićevo kajanje bilo je njegovo navodno pojavljivanje na studentskom protestu.

Ostaje loš osećaj da su ljudi koji rade odgovoran posao zlostavljani bez ikakvog realnog razloga, na osnovu jedne lažne priče režimskog tabloida

Iako se predsednik nije izjasnio koji je to njegov prijatelj, ali je zato dve nedelje pre te predsedničke objave smenjen Raša Ristivojević, prethodni direktor SMATSA (nekadašnji zamenik direktora Aerodroma Beograd i savetnik kompanije Vansi – zakupca beogradskog aerodroma). Podsetimo, Ristovojević je na to mesto postavljen samo pet meseci ranije, zamenjujući Predraga Pecu Radivojevića koji je na mesto prvog čoveka Kontrole letenja došao u januaru 2018. godine iz Direktorata za civilno vazduhoplovstvo.

Debele apanaže i nezadovoljstvo predsednika

Umesto ekspresno smenjenog Ristivojevića na mesto prvog čoveka SMATSA imenovan je Slobodan Cvijan, bivši direktor agencije za kontrolu leta i nekadašnji radnik BIA.

Vučićevo nezadovoljstvo nije bilo usmereno prema debelo plaćenim funkcionerima SMATSA. Ono je, naime, eskaliralo pošto je sredinom prošlog meseca najavljen aktuelni štrajk, u koji se uključio jedan od dva sindikata Kontrole letenja, a kojim se traži usklađivanje plata sa inflacijom

Cvijana, koga sagovornici Radara opisuju kao kvalitetan izbor, na to mesto postavio je nadzorni odbor agencije na čijem je čelu Dejan Mandić, bivši direktor Zavoda za izgradnju i pomoćnik gradonačelnika Novog Sada. Mandić je tokom godina postao prepoznatljiv kao jedan od vodećih kadrova SNS u Novom Sadu, ali i po svojim dobrim kontaktima u bezbednosnom sektoru. Iznos koji mesečno inkasira na mestu predsednika Nadzornog odbora SMATSA je 560.000 dinara

Dragana Marković, nedavno po treći put izabrana direktorka Poreske uprave, član je i Nadzornog odbora SMATSA. Uz platu direktora od 277.500 dinara, Marković kao član odbora za procenitelje i nadzor nad revizijom inkasira još 117.000 dinara, a na to treba dodati još 400.000 dinara kao naknadu za članstvo u Nadzornom odboru Kontrola letenja Srbije i Crne Gore. Članovi nadzornog odbora agencije su još Goran Knežević, bivši gradonačelnik Zrenjanina i politički veteran DS i SNS, kao i mladi lav SPS, Đorđe Čabarkapa, kojima takođe sleduje iznos od 400.000 dinara mesečno. Finansijski direktor SMATSA je Nikola Jokić, sin istaknutog funkcionera SNS Alekse Jokića, koji je do 2023. mesečno inkasirao 720.000 dinara, pre povišice od 25 odsto koju je sebi dodelilo rukovodstvo Kontrole letenja oktobra 2024. godine.

Ipak, nezadovoljstvo predsednika Vučića nije bilo usmereno prema debelo plaćenim funkcionerima SMATSA. Ono je, naime, eskaliralo pošto je sredinom prošlog meseca najavljen aktuelni i po mnogome simbolični štrajk, u koji se uključio jedan od dva sindikata Kontrole letenja. Štrajk, naime, podrazumeva smanjenje procesa rada za 10 odsto, i zapravo nema nikakav uticaj na tranzitni aero-saobraćaj, a kako nezvanično saznaje Radar glavni zahtev sindikata je usklađivanje zarada sa inflacijom i razrešenje izvesnih nerešenih pitanja sa menadžmentom agencije. Reagovao je promptno vrh države zapomaganjem da oni koji primaju 7.000 evra plate traže povećanje od 15 procenata, i da neće dobiti više od pet odsto povišice.

„I pored nekoliko incidenata poslednjih godina, poput onog sa previše bliskim trajektorijama leta aviona Montenegro erlajnsa i malog aviona poljoprivredne avijacije, odnosno incidenta kompanije Maraton airvejs koji je pored upozorenja sa tornja uzeo prekratak zalet za poletanje, činjenica je da nepotizam i korupcija nisu narušili kvalitet rada i nivo bezbednosti u Kontroli letenja“, kaže sagovornik Radara. „Najpre zbog toga što je u pitanju veština, i postoje međunarodna pravila i standardi po kojima mora da se radi. Ipak, posle svega ostaje loš osećaj da su ljudi koji rade ovaj odgovoran posao zlostavljani bez ikakvog realnog razloga, na osnovu jedne lažne priče i straha od tvrdog prizemljenja jedne vlasti. Njihov posao dovoljno je stresan sam po sebi, da bi na njega neko tako neodgovorno dodavao i strah od hapšenja.“

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

0 komentara
Poslednje izdanje