Pedstava Mihael Kolhas foto Nebojsa Babic 4
Foto: Nebojša Babić
Pozorište

Mihael Kolhas: Univerzalni krik potlačenih

Izdanje 7
0

U odličnoj, besprekorno ritmovanoj adaptaciji (Fedor Šili, Miloš Krečković) ovog začuđujuće savremenog teksta, u prvi plan je stavljena upravo ta potreba za pravdom, ta neprekidna potraga da se moralni princip zadovolji i ostvari kao vrednost po sebi, bez obzira na posledice

U jednostavnoj, značenjski jasnoj, svedenoj i elegantnoj postavci pripovetke Hajnriha fon Klajsta, Boris Liješević analizira princip pravde i pravednosti, s mnogo strana i iz mnogo uglova

„Ja samo hoću pravdu!“ – krik je glavnog junaka koji se poput lajtmotiva ponavlja u „partituri“ uspešne dramske adaptacije čuvene pripovetke Mihael Kolhas jednog od najznačajnijih nemačkih pisaca. Hajnrih fon Klajst je živeo u burno vreme, na prelazu iz osamnaestog u devetnaesti vek, i njegovo delo u potpunosti odražava turbulentnu epohu prepunu istorijskih i umetničkih previranja. Život je završio kao u nekom gotskom romanu, potpuno u skladu sa zanosima romantizma, epohe koju njegovo delo i život obeležava – ubio se zajedno sa svojom prijateljicom Henrijetom Fogel. Imao je samo 34 godine.

Danas je Klajstovo delo jedan od stubova nemačke i evropske književnosti, kako njegove komedije (Zlatni krčag, Amfitrion), drame (Pentezileja, Robert Giskar, Princ Hamburga), tako i njegove pripovetke (Zemljotres u Čileu, Sveta Sesilija i muzika). Mihael Kolhas se vodi kao jedna od najboljih pripovedaka nemačke književnosti romantizma, inspirisala je mnoge umetnike u različitim umetničkim disciplinama, od pozorišta preko likovnih umetnosti pa do filma. Uticaj ovog dela ide tako daleko da je čak u psihijatriji poznat Kolhas sindrom, koji označava čoveka koji ima kompulsivnu potrebu da bude u pravu.

Priča se odvija u prvoj polovini šesnaestog veka kada trgovac Kolhas dolazi u sukob s Junkerom Vencelom fon Tonkom, koji mu je oduzeo konje kao zalog za prolazak preko njegovog imanja, te ih posle izvesnog vremena vratio potpuno iscrpljene i neuhranjene. Kolhas je tužio Junkera za nadoknadu štete i taj postupak uvodi junaka, ali i brojne druge ličnosti, istorijske i fiktivne, s dna i s vrha socijalne lestvice, u nezaustavljivu spiralu događaja koji će glavnog junaka koštati glave.

Pedstava Mihael Kolhas foto Nebojsa Babic 3
Nezaustavljiva spirala Foto: Nebojša Babić
Pedstava Mihael Kolhas foto Nebojsa Babic 2
Foto: Nebojša Babić
Pedstava Mihael Kolhas foto Nebojsa Babic 1
Foto: Nebojša Babić
Pedstava Mihael Kolhas foto Nebojsa Babic
Foto: Nebojša Babić

U odličnoj, besprekorno ritmovanoj adaptaciji (Fedor Šili, Miloš Krečković) ovog začuđujuće savremenog teksta, u prvi plan je stavljena upravo ta potreba za pravdom, ta neprekidna potraga da se moralni princip zadovolji i ostvari kao vrednost po sebi, bez obzira na posledice. Ta ambivalentnost principa pravde, zakona, u režiji Borisa Liješevića još je više izoštrena i ogoljena. U jedostavnoj, značenjski jasnoj, svedenoj i elegantnoj postavci, Liješević analizira princip pravde i pravednosti sa mnogo strana i iz mnogo uglova – kako se taj princip modifikuje i relativizuje, kako se pervertira i razvodnjava, kako se ideja pravde koristi kao postulat koji oslobađa, ali i kako postaje temelj tiranije. Često uz reference na svet u kome živimo, čak i s vrlo lokalnim aluzijama, uz ironiju i dosta humora, britko i sigurno, emotivno i politički osvešćeno, Liješević pretvara Kolhasovu borbu za pravdu u univerzalni krik potlačenih, poziv da svet bude pravedniji, poziv u revoluciju.

Svi aspekti predstave su dovedeni u saglasje, od atmosferične muzike i melanholičnih songova Kralja Čačka, preko svedene i funkcionalne scenografije Darka Nedeljkovića, te do značenjski preciznih kostima Marine Sremac. Većina glumaca igra više likova, što ne zbunjuje, već naprotiv, doprinosi dinamici postavke. Vojin Ćetković gradi lik Kolhasa s velikom snagom, gotovo kao personifikaciju ideje, principa, nema kod njega zapitanosti, ni dvoumljenja, njegova reč i nakana su jasne i precizne poput mača, i tek na kraju osećamo kolebanje, introspekciju, zapitanost. U zaista dobro usklađenom ansamblu (Milena Vasić, Nikola Rakočević, Vojislav Brajović, Miloš Samolov) posebno se ističu Miodrag Dragičević koji daje dubinu jednostavnom i lojalnom Herzeu, te Aleksej Bjelogrlić koji s promišljenom nonšalancijom prikazuje svu bahatost i moralnu koruptivnost Junkera. Jedna dobra, u ovim vremenima neophodna predstava.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

0 komentara
Poslednje izdanje
Aleksandar Vučić
| Ekonomija | 56

David Koperfild sa Andrićevog venca

Uz realni rast od samo dva i po odsto, vlast u Srbiji uspela je prošle godine da bruto domaći proizvod Srbije poveća sa 60,4 na 69,5 milijardi evra ili za više od 15 procenata. I tu neće stati, jer su i predsednik Srbije Aleksandar Vučić i ministar finansija Siniša Mali najavili da će već 2027. […]

Veštačka inteligencija AI
| Kultura | 13

Čovečanstvo ulazi u novo doba

Revolucija artificijelne inteligencije se ubrzava i ona postaje jedna od najvećih prekretnica u istoriji. Revolucije koje su temeljno izmijenile čovječanstvo bile su do sada Gutenbergov izum štamparije; Edisonova sijalica i Teslina naizmjenična struja, i Turingova mašina (kompjuter) i „Turingov test“ (ispitivanje da li mašina može simulirati ljudsku inteligenciju). To su revolucije koje su promijenile paradigmu […]

Društvene mreže
| Mišljenja | 1

Doomscrolling – kada ekran nema kraj

Aktivnost bez jasnog vremenskog trajanja, polupasivno gledanje u ekran dok na njemu nižemo stranice i stranice sadržaja, iako oduvek prisutna, doživela je svoju mutaciju u zloćudniju formu tokom COVID pandemije. Tako je dumskroling bio izazvan besomučnom potragom za pouzdanim i preciznim informacijama o virusu, broju slučajeva, simptomima, lečenju, vakcinaciji… A sa beskonačno mnogo izvora vesti […]

glasanje, izbori, izborna mesta, izbori 2023
| Mišljenja | 44

I dalje ćute vlasnici „pristojnih potpisa“

Po mišljenju mnogih, upravo je „2.000 pristojnih“ svojim imenima podržalo sve ono iza čega pošten čovek javno ne sme stati: ponižene i privatizovane institucije, višegodišnji medijski mrak, javno satanizovanje novinara i političkih neistomišljenika, progon uzbunjivača, kriminal u sprezi sa strukturama vlasti, skrivanje ubica iz kosovskog kafića „Panda“, zatvaranje sremskih obdaništa za decu opozicionara, nezakonito rušenje […]