dd43c9fc f075 4b39 b436 842aea01e455
Foto: Studenti BAPUSS
Radovi na putu, izložba studenata umetničkog odseka BAPUSS u Galeriji ULUS

Svedočanstva „nežne borbe“ blokadera

6

Radovi nisu potpisani, budući da je na svakom radilo bar po nekoliko autora. I vođstvo kroz izložbu prepušta se posmatračevom instiktu. Zanimljivo je da se i bez stručnog tumačenja, radovi razumeju i “stomakom”, i razumom

Radovi na putu, simboličan je naziv izložbe studenata umetničkog odseka Beogradske Akademije poslovnih i umetničkih strukovnih studija (BAPUSS), otvorena do 16. aprila u Galeriji ULUS. Većina eksponata bazirana je na saobraćajnim oznakama, ali i opredmećenim emocijama što su ih doživeli studenti u blokadi na svom krstarenju Srbijom, peške i na biciklima.

Patike, dvotočkaši i jedne merdevine

Posebnu pažnju privlači instalacija od na tom putu izraubovanih patika, pa svaka priča priču o stotinama pređenih kilometara. Upućeniji u njih učitavaju inicijativu građana Kupi studentu patike, kao „koristan poklon i uspomenu na žuljeve, bolove, umor, hrabrost, istrajnost i svetlost kojom, na svom putu, obasjavaju medijski mrak nad našom državom”, kako je akcija popularizovana na društvenim mrežama.

c98b3bff 0e2e 4611 a97f d3ffd6437b1c
Foto: Studenti BAPUSS

Bicikl, okačen na jednom od zidova galerije, podseća publiku na dvotočkaške rute do Novog Sada, Kragujevca, Niša, Novog Pazara, Strazbura… i sve implikacije te vrste otpora korupciji i javašluku, što i dalje vladaju Srbijom. Na tu našu nesreću osvrću se i visoke merdevine, pozicionirane na ulazu, a ispod natpisa “nismo renovirali”.

44e7e3a9 500e 4b13 8363 35090beb7a2e
Foto: Studenti BAPUSS

Ovo je opet aluzija na neistinitu izjavu predsednika Aleksandra Vučića, vezanu za obnovu nadstrešnice nad novosadskom Železničkom stanicom, koja se urušila 1. novembra prošle godine, usmrtivši 16 osoba.

Visoke merdevine, pozicionirane na ulazu, stoje pored natpisa “nismo renovirali”, što je aluzija na neistinitu izjavu predsednika Vučića, vezanu za obnovu nadstrešnice nad novosadskom Železničkom stanicom

Objekat od betonskih blokova, sa natpisom “Pažnja, zid se ruši”, građen je na licu mesta, za razliku od ostalih radova, realizovanih u prostoru visokoškolske ustanove. I on aludira na “sklonost padu” svega čega se naša vlast dotakla. Reski miris auto-sprejeva, i njihovi tragovi na improvizovanoj građevini, kao da poručuju: ovog puta vam neće proći vaši namešteni tenderi, obavijeni tajnama.

Bedževi, opanci i prsluci

Kao u svakoj borbi prsa u prsa, i ovim “ratnicima” (a zapravo pacifistima) potreban je oklop, ovde sačinjen od protestnih bedževa (aksesoara vezanih za pank supkulturu, što doživljava preporod). Oklop je ukrašen pojasom, znamenjem snage od srednjeg veka, kao deo narodnih nošnji.

e5d69ca4 9e81 4b47 91f3 bb7e8c8000e2
Foto: Studenti BAPUSS

Maneken-lutka pod zaštitom bedževa, obuvena je u gumene opanke što simbolišu spregu između seljaka i budućih stučnjaka iz najrazličitijih oblasti. Štap za planinarenje, u ruci “oklopnika”, evocira sećanje na Igmanski marš u Drugom svetskom ratu, kao i Albansku golgotu, u prethodnom globalnom vojevanju. Zavoji su univerzalni znak fizičke patnje, što joj se opire visok moral boraca.

Ceo jedan galerijski zid pokriven je pačvorkom od žutih prsluka, kojim se redari svih ovih pet meseci izdvajaju od ostalih protestanata. Iz njih se može iščitati besprekorna organizacija studentskog pokreta, presudna za činjenicu da se najveći skup u Beogradu, 15. za 15 (neposredno pre gašenja života šesnaeste žrtve nadstrešnice, Vukašina Crnčevića) nije završio krvoprolićem.

e67b7781 6708 448a 981c a369b08a07a1
Foto: Studenti BAPUSS

Poput starog gipsa sa polomljenih udova, prsluci su ispisani raznim porukama “Jutrić, kafica, cigarica, blokadica, za bolje sutra”, ili “Bitno je šta činiš”. Na žutoj pozadini, umesto barokne tame, drugačije deluje Devojka sa bisernim minđušama Johanesa Vermera, posebno što u ustima drži pištaljku.

2f634ba5 a09b 4e87 a8da 2028491ccb4f
Foto: Studenti BAPUSS

Zvučni topovi koji to nisu

Vratimo se 15. martu, i protestu u Beogradu, a inicijaciji za kreaciju novog saobraćajnog znaka, upozoravajućeg na zvučni top. Znak za benzinske stanice prekrojen je u znamenje “Pumpaj!”, dok jedan “novajlija” predstavlja izlazak iz Ćacilenda. Peščani sat, koji vreme meri “curenjem” komada ruševina, opominje “pažnja, vreme ističe”.

Jedna od metalnih ograda, korišćenih u razne pro i kontra svrhe tokom pet meseci bojkota, “prošetala” je Beogradom. I obrela se u Galeriji ULUS-a, sabirajući poruke iz off-a protestnih povorki. Izdvojićemo “Imate vi neka pametnija posla”, “pa, šetaju u tri popodne”, “pa u sedam uveče”, koji opisuju dinamiku pobune, ali i reakcije neistomišljenika.

18992547 4da3 4b22 a9c4 ce8ea828b0c1
Foto: Studenti BAPUSS

Transparent “Anja, srećan ti rođendan” ostao je iza jedne performativne svetkovine. Jer, ako slave, ili tuguju, studenti u blokadi to čine “u hodu”, u okviru akcija, “nemajući vremena za komfor svakodnevnice”, kako objašnjavaju. Tako je i sam dan otvaranja bio vanredan, obeležen ad hok demonstracijama ispred RTS-a.

Jedna od metalnih ograda, korišćenih u razne pro i kontra svrhe tokom pet meseci bojkota, “prošetala” je Beogradom. I obrela se u Galeriji ULUS-a

Veliko srce, a na kojem piše “Naša borba je nežna”, zapravo se referiše na akciju poznate konceptualne umetnice Bogdanke Poznanović. Poznanović je isti takav predmet od stiropora, pronela novosadskim ulicama 1970, u nameri da u umetnost uključi i građane. Metronom, postavljen u “njenom” srcu, izloženom potom u galeriji Tribine mladih, naglašavao je tišinu posetilaca, “glasnu”, kao kada se odaje šesnaestominutna počast poginulim pod nadstrešnicom.

e4fdb039 3f8e 42db af8d d3e4889d9adc
Foto: Studenti BAPUSS

Karakteristika postavke je da radovi nisu potpisani, budući da je na svakom radilo bar po nekoliko autora. I vođstvo kroz izložbu prepušta se posmatračevom instiktu. Zanimljivo je da se i bez stručnog tumačenja, radovi razumeju i “stomakom”, i razumom.

Na otvaranju postavke, 9. aprila, izveden je performans u kom je jedan student igrao ulogu ležećeg policajca. “To iskustvo bilo je vrlo zanimljivo: neki su me posetioci preskakali, a neki zaobilazili, dok sam ih ja sve gledao iz krajnje neuobičajene perspektive”, on svedoči za Radar.

4c9d0a13 0652 450b b150 b621cc03f92c
Foto: Studenti BAPUSS

Sama Galerija ULUS-a nije prvi put poprište izlaganja “blokadnih” umetničkih artefakata. Postavci Radovi na putu, prethodila je prezentacija Trojanskog konja, kojim su student Fakulteta likovnih umetnosti i Fakulteta politički nauka napravili posebnu atrakciju 15. marta, “terajući” ga do Ustavnog suda. I ovde pročitali deo vrhovnog pravnog akta Srbije, na koji je vlast zaboravila.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

6 komentara
Poslednje izdanje