Platforma TikTok koja je svoju privlačnost izgradila na podsticanju produkcije amaterskog sadržaja i omogućavanju praktično svakome da postane uticajan i popularan, sada pravi iskorak ka upotrebi veštačke inteligencije u stvaranju digitalnih influensera, koji će biti konkurencija živim kreatorima u borbi za oglašivače i sponzorske ugovore. Ideja je da oglašivači, koji sada plaćaju influenserima na TikToku prilično visoke sume novca za promociju garderobe, kozmetike, hrane i drugih proizvode (od čega TikTok ne dobija procenat), dobiju mogućnost korišćenja virtuelnih likova kreiranih upotrebom AI, koji će pripadati platformi – a sa njima i ukupan prihod od oglašivača.
Prema informacijama portala Information novi dodatak TikToka je još uvek u test fazi, a imaće mogućnost da generiše video-sadržaj i tekst zasnovan na brifu oglašivača, uz mogućnost da ceo sadržaj „odglumi“ AI avatar.
Prve probe su pokazale da virtuelni avatari nisu bili uspešniji u promociji i prodaji robe i usluga kao stvarni influenseri, a to je verovatno i razlog što nova opcija još uvek nije dostupna. Istovremeno, tumačenje TikToka je da ovakvo korišćenje AI nema za cilj potpunu zamenu ili ukidanje pravih, živih stvaralaca sadržaja, već da je to samo dodatni alat koji će moći da poboljša funkcionalnost i ponudu mreže.
Kada su u pitanju reakcije zajednice, one su, očekivano, rezervisane i ne preterano pozitivne. Naime, promocija ovakvog alata znači potencijalno manje prihoda za influensere i autore koji su na TikToku izgradili snažne baze obožavatelja, konvertibilne u visoke finansijske prihode. Izvesno je da će dalji razvoj i implementacija ovog AI dodatka morati da se izvedu pažljivo, posebno u momentu kada je mreža pozvala svoje korisnike da se suprotstave najavljenim mogućim zabranama TikToka u SAD.
Sa koliko sadržaja koji je generisala AI ste se vi sreli danas i da li ste ga prepoznali?
Upotreba ovog AI alata otvara i brojne etičke dileme. Upotrebom AI za kreiranje virtuelnih influensera marketing i promocija će za oglašivače i brendove biti efikasniji, jeftiniji i fleksibilniji, ali su i mogućnosti za upotrebu brojnih manipulativnih taktika mnogo veće.
TikTok nije usamljen u ovakvim razvojnim planovima. Kako izveštava New York Times, Instagram ovih dana svojim najpopularnijim influenserima predstavlja program koji se oslanja na veštačku inteligenciju, a namenjen je dodatnoj interakciji sa fanovima. Prema šturim izvorima iz kompanije Meta, program test naziva Creator AI, omogućio bi influenserima da komuniciraju sa fanovima putem direktnih poruka i komentara na Instagramu u budućnosti. Program će u suštini biti chatbot koji oponaša „glas“ influensera na Instagramu kako bi odgovorio fanovima, većina poruka bi se slala automatski i u početku bi bilo jasno naznačeno da je poruku generisala veštačka inteligencija.
Nagoveštaj intenzivnije upotrebe veštačke inteligencije u proizvodnji virtuelnih influensera daje dodatni impuls popularnoj teoriji zavere koja se provlači internetom u protekloj deceniji – teoriju „mrtvog interneta“. Osnovna teza teorije „mrtvog interneta“ je da organski, ljudski kreiran sadržaj, koji je davao zamah ranom internetu 1990-ih i 2000-ih godina, polako biva potisnut veštački stvorenim sadržajem, koji će vremenom početi da dominira onim što se nalazi na mreži. Teorija „mrtvog interneta“, u delu u kom prelazi u teoriju zavere, navodi da se prelazak sa sadržaja koji su kreirali ljudi na veštački generisan sadržaj dešava kontrolisano, usmeravano od strane političkih ili ekonomskih centara moći, kako bi se kreirale poželjne percepcije događaja koji oblikuju globalna društva. Eto i pitanja za razmišljanje – sa koliko sadržaja koji je generisala AI ste se vi sreli danas i da li ste ga prepoznali?