1712474409 bdp premijera 06042024 0116 scaled 1
Foto: Antonio Ahel/ATAImages
Pozorište

Sudari nesloboda

Izdanje 5
1

Rediteljski krešendo u finalu predstave „Kraj sveta u tri čina“ je scenski vrlo snažan, ironičan i trijumfalistički pohod svinja na gledaoce, da bi nas, s prezirom koji zaslužujemo, ostavile iza sebe – kao trinaesto prase

Svi autori, reditelj, glumci i najveći broj saradnika su žene; one su iz četiri zemlje bivše nam domovine, Hrvatske, Slovenije, Srbije i Bosne i Hercegovine; teme su kritika položaja žena u patrijarhatu i neoliberalnom kapitalizmu i ekološki izazovi… Međutim, kako predstava-triptih Kraj sveta u tri čina (BDP, ZKM Zagreb i Borštnikovo srečanje, Maribor) odmiče i postaje sve bolja, tako nestaje predrasuda da je u pitanju politički korektan, aktivistički projekt.

Prvi deo je najslabiji zato što je komad Pod suknjom hrvatske autorke Kristine Kegljen isforsirano poetičan i fantazmagoričan, bez dramaturškog ili asocijativnog razvoja i unutrašnje dinamike. Rediteljka Selma Spahić pozorišno opredmećuje njene „pesničke slike“ koje potiču iz prirode (zemlja, mrtve ptice, jeleni, kiša…) i to u vidu duhovitih, promišljenih i metaforičnih scenografskih (Urša Vidic) i kostimografskih rešenja (Belinda Radulović): kič pejzaž i lovački trofeji na zidu, gomila zemlje, mrtve ptice i šiblje, te gunjevi preko kombinezona dve junakinje. Međutim, ni „primordijalni“ scenski okvir, ni rediteljkin rad s glumicama Katarinom Bistrović Darvaš (majka) i Anđelom Ramljak (ćerka) nisu uspeli da animiraju ovaj „šlajfujući“ tekst o čežnjama, patnjama, borbama i iluzijama žena u njihovom odnosu s muškarcima.

1712474395 bdp premijera 06042024 0093 scaled 2

Rediteljka pravi odlično pretapanje u drugi deo, jer slovenačke performerke rasklapaju, pakuju i odnose scenografiju, a tema njihove vrlo aktuelne priče, dokumentarnog teksta Katje Gorečan Aktivistkinje, upravo je eksploatacija ženskog rada u pozorištu. Kažem performerke, jer su samo neke glumice, dok su druge dramaturškinje, sekretarice, itd. Na ogoljenoj pozornici performativni vrhunac i sublimacija ove teme postiže se – dok iz OFF-a idu njihove ispovesti o nepravdi, fizičkoj i mentalnoj iscrpljenosti proizašloj iz prekomernog rada – u koreografiji Ane Dubljević koja, repetitivnošću i trajanjem, takođe stvara snažan utisak iznurivanja.

Ova temporalna (prošlost-sadašnjost-budućnost) i tematska gradacija zaokružuje se umrežavanjem ženskih priča s ekološkim pitanjima u drami Svet je zaslužio kraj sveta Tijane Grumić. To prožimanje je gusto, jer kritika antropocentrizma kao izraz ekološke svesti proističe iz priče o materinstvu, ali u svetu – svinja. Ono se postiže dramaturški veštim, nadahnutim, mozaičkim ulančavanjem četiri sudbine. Nakot jedne prasice završava u mesari u kojoj radi majka studentkinje, a koja je, usled pandemije, morala da otkaže stan kod bogate gazdarice i vrati se dotičnoj samohranoj majci. Misaoni, etički, poetski i politički vrhunac je sudar ljudske neslobode i nesreće (karantin u pandemiji) sa slobodom koju baš tada dobijaju životinje, jer su u vanrednim okolnostima prepuštene same sebi. Prasica ostvaruje i ljubav, jer se sada pari po svom izboru, a ne u industrijskom oplođavanju kao fazi u proizvodnji mesa, dok studentkinja nema nikoga. Značenjski i emocionalni vrhunac jeste, zapravo, relativizacija ljudske nesreće, uzrokovane time što se neko nakašljao, a putem poređenja s neprestanim klanjem prasića.

Kako predstava-triptih Kraj sveta u tri čina odmiče i postaje sve bolja, tako nestaje predrasuda da je u pitanju politički korektan, aktivistički projekt

Ovaj fantazmagorični, groteskni, poetični i distopijski univerzum, rediteljka i glumice su donele adekvatnim sredstvima, stilizovanom, ironičnom, ali i emocionalno snažnom igrom: tužna majka-prasica koja se transformiše u osvetnicu (Milica Stefanović), prostodušna majka, ujedno reprezent i žrtva patrijarhata (Mirjana Karanović), prpošna studentkinja (Iva Ilinčić) i žestoka, samosvojna narodska žena (Bojana Stojković)… Rediteljski krešendo je probijanje četvrtog zida, scenski vrlo snažan, ironičan i trijumfalistički pohod svinja (igraju ih glumice iz sva tri dela) na ljude, na gledaoce, da bi nas, s prezirom koji zaslužujemo, ostavile iza sebe – kao trinaesto prase.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

1 komentar
Poslednje izdanje
Dragan Djilas foto Vesna Lalic Radar 76 copy
| Intervju | 231

Pobedićemo Vučića bez pomoći spolja

Na priču Dragana Đilasa o farmerkama predsednika Srbije od 1.800 evra, potkrepljenu fotografijom pokazanom u direktnom prenosu sednice Skupštine Srbije, Aleksandar Vučić hitno je odgovorio iz Njujorka, gde je govorio pred Generalnom skupštinom UN. Zato intervju sa najnapadanijim liderom opozicije počinjemo pitanjem da li neko čuva skupocene felne koje mu je Vučić zauzvrat „pronašao“ dok […]