1. Nesa Paripovic NP.1977 video 1977. jpg copy
Neša Paripović, NP.1977, video, 1977
Izložbe u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine i beogradskoj galeriji Novembar

Uzavrele atmosfere u kadru

Izdanje 52
0

Videosfera u Novom Sadu, govori o prirodi umetničkog žanra video-umetnosti, dok se izložba fotografija nedavno preminule Goranke Matić Sećanje i nada odnosi na političke i građanske, antiratne i antirežimske manifestacije od 1991. do 2000. u Srbiji

Video-rad Marine Abramović u kom umetnica punih sat vremena netremice gleda u magarca ispovedajući mu traume iz detinjstva, dok on deluje kao da je sluša jer povremeno mrda ušima, i dalje je predmet različitih kritika, od „to sam mogao i ja da uradim“ do veličanja od strane stručnjaka. Pohvale se mahom odnose na snagu duha i tela svetske prvakinje performansa, čime se Abramović bavi i u većini drugih radova.

Međutim, ovo delo nastalo 2010. i nazvano Ispovest, izloženo u okviru postavke Videosfera – Video u kolekciji Muzeja savremene umetnosti Vojvodine kustoskinje Gordane Pešić, u MSUV u Novom Sadu, govori i o prirodi umetničkog žanra video-umetnosti. Premda je taj žanr rođen još šezdesetih prošlog veka, zgodnom spregom tehnološkog napretka i globalnih društvenih previranja, kod nas je institucionalno prepoznat decenijama kasnije, intenziviranjem ulaska videa u muzejske kolekcije, pre svega u MSU u Beogradu i MSU Vojvodine.

U korak sa svetom

Na terenu, nove su se tendencije slile u Novu umetničku praksu, razvijanu istovremeno (krajem šezdesetih) u krugu konceptualnih umetnika u Novom Sadu, Subotici i Beogradu. Toj poetici pripada i rad (zabeležen kamerom super osmicom) N.P.1977. Neše Paripovića, člana čuvene beogradske šestorke iz SKC-a, kojoj je pripadala i Abramović.

Paripovićev rad, nalik kratkom film noar-u, ukazuje na pomeranje psihofizičkih granica autora, koji hoda, trči, penje se po krovovima, preskače tarabe i ograde mostova, težeći da od kraja do kraja prestonice „prošparta“ ravnom putanjom.

Telo je, dakle, bilo često u fokusu pionira performansa i video-stvaralaštva, pa je i glavni medij u performativnim nastupima umetnice Katalin Ladik. Ladik se u svojoj praksi mahom suprotstavljala patrijarhatu, pa i tome da žena mora da bude lepa i da ćuti. Stoga ona svoje (lepo) lice pribija uz staklo, skroz ga izobličujući, ili na njega nanosi penu, postajući maltene grudva snega, nema i amorfna, u video-performansu Poemim koji je 1980. snimila i realizovala Bogdanka Poznanović.

2. Katalin Ladik Poemim 1980. Video realizovala Bogdanka Poznanovic. Fotografija iz video performansa copy
Katalin Ladik Poemim 1980. Video realizovala Bogdanka Poznanovic. Fotografija iz video performansa

„Profesorka Poznanović, pionirka nove umetničke prakse, prva je na prostoru bivše Jugoslavije 1979. uvela video u nastavu na Akademiju umetnosti u Novom Sadu, omogućivši svojim studentima da u tada novom mediju realizuju svoje prve video eksperimente“, tumači Pešić. Eksperiment je često podrazumevao kolaboraciju dva i više autora, kao u Poemimu, koji ni vremenski ni po značaju nije zaostajao za umetnošću Zapada.

Na poklon zbirci MSUV

Slično je i sada, iako muzejske institucije često nemaju finansijsku podršku za osavremenjivanje svojih kolekcija, čak i ako bez njih ne bismo mogli da dokučimo tok razvoja umetnosti. Upravo je ovo slučaj sa zbirkom videa, filma i fotografije MSU Vojvodine, kao okosnicom postavke Videosfera koja, i pored spornih okolnosti, uspeva da predstavi selekciju reprezentativnih radova nastalih tokom poslednjih pet decenija.

Zbirke se, „srećom“, formiraju i kroz poklone umetnika, poput najizlaganijeg rada, video-instalacije Smrt u Dalasu Zorana Naskovskog. U njemu Naskovski spaja tradicionalnu epiku guslarenja Joze Karamatića i tragični događaj od globalnog značaja – ubistvo Džona Kenedija u Dalasu.

„Zanimljivo je koliko jedna guslarska pesma usmerena na globalni medijski događaj obiluje neobičnim detaljima i preciznim opisom atentata, i čak i uvidima u izveštaj sa autopsije“, kaže kustoskinja. Uz zvučnu podlogu Jozinog glasa i gusli, teku originalni snimci ubistva Kenedija, pa posmatrač dobija kompletnu (premda malo „iščašenu“) sliku atentata.

Dobro veče

Videosfera, postavljena u dve zamračene galerije Muzeja i u Kino-sali, radove grupiše i po metodologiji umetničkog postupka. Tako je pristup Aleksandra Davića, i kad stvara samostalno, i kad sarađuje sa Asocijacijom Apsolutno, zasnovan na karakterističnoj ritmičnoj montaži i repeticiji kadrova.

4. Zoran Naskovski Smrt u Dalasu video instalacija 2001. Foto Bojana Janjic copy
Zoran Naskovski, Smrt u Dalasu, video instalacija, 2001. Foto: Bojana Janjic

U radu Očevidac, Davić koristi krupne kadrove oka i njegove pokrete, koje možemo shvatiti simbolično kao svedočanstva ratova i zločina na tlu SFRJ tokom devedesetih. Asocijacija Apsolutno i Davić stvaraju rad Dobro veče koji kritički ukazuje na ulogu medija u svrhu ratne propagande, preuzimanjem satelitskih snimaka u kojima spikeri na početku vesti na raznim jezicima pozdravljaju gledaoce. Početna audio-vizuelna zbrka ubrzanjem snimaka postaje nepodnošljivi vir koji vodi ka potpunom delirijumu.

Druga vrsta umetničkog senzibiliteta prisutna je u duhovitom video-radu Monkey Spa grupe Multiflex. U njemu tri muškarca (umetnika) u kostimima i s maskama majmuna, tragaju za geotermalnim izvorima po brdima zavejanim snegom, vodeći se dugo, dugo, parom toplih isparenja. I na kraju oni svoju banju nalaze i raspojasano se opuštaju u njenim čarima. „Ovaj rad iz 2011. godine, uz prisutnu ironiju, lucidno nagoveštava danas mračnu temu eksploatacije i trgovine neiskorišćenim prirodnim resursima naše zemlje“, Pešić zapaža.

Izložba u Novom Sadu traje do 16. marta, što je otprilike dovoljno vremena da se sagledaju zbivanja zabeležena video-radovima svih 19 predstavljenih umetnika. Jer (baš) svaki je izvanredan, i samo, i u okviru koncepta Gordane Pešić, govoreći o unutrašnjim, ali i eksternim dešavanjima.

Ljudi koji prave događajnost

O sličnom priča i izložba fotografija nedavno preminule Goranke Matić Sećanje i nada, upriličena do kraja marta u beogradskoj galeriji Novembar. „Oštrovida i oštroumna, Goranka nam je ostavila gomilu sećanja na situacije i prilike, na ljude koje prave događajnost“, kaže Una Popović, koautorka postavke, skupa sa Miom David. Događajnosti se odnose na političke i građanske, antiratne i antirežimske manifestacije, sprovedene od 1991. do 2000. u Srbiji.

3. Goranka Matic iz serije protesta Proglasenje Milosevica za predsednika 1997. scaled 1
Foto: Goranka Matić

Posredstvom Gorankinih fotografija, posmatrač se vraća u to turbulentno vreme (veoma nalik sadašnjem). Njen kadar prenosi uzavrelu atmosferu uličnih sukoba nezadovoljnih građana, i vojske i policije, praćenu ekstremnom brutalnošću. Pogled kači i jedinstvo tadašnje opozicije, i masovno prisustvo kulturnih radnika, i čitav spektar poruka na transparentima i drugim aksesoarima pobune, među kojima dominira „gotov si“ (upućeno Miloševiću).

U jednoj tački galerije, sve zbilja postaje događajnost, jer se fotografije kreću kroz video-montažu Gorankinih fotografija, čiji je autor Ivan Petrović. Tom igrom statičnim kadrovima, on baca svetlost na detalje, njihovim zumiranjem. Deo autentičnosti drame nose i originalni zvuci protesta od 9. marta 1991, pohranjeni na Jutjubu, a ovde iskorišćeni da apostrofiraju „strukturu Gorankinog filmičnog pogleda“.

„Većina foto-materijala, kao i video-rad, već su bili predstavljeni 2021, na njenoj retrospektivi Iskustvo u gužvi u MSU u Beogradu. Deo fotografija je pridodat, a deo je arhive koju mi je Goranka dala za potrebe retrospektivnog izlaganja“, navodi Popović.

Posetom izložbi u fokusu Radara, posmatrač stiče status učesnika promena, koje počinju iznutra, da bi se manifestovale u javnom prostoru. One su dokument jednog vremena koje se pretače u sadašnjost.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

0 komentara
Poslednje izdanje