sv. pseta 1
Sveta pseta spot
Projekcija filma uz promociju albuma benda св. Псета

Traženje izlaza u apokalipsi

1

Naslov drugog albuma beogradskog sastava св. Псета sugeriše tenziju, ali i nepoverenje. Ova osećanja iskazana su kroz muziku i tekstove, kao i upečatljiv film koji je prati, pa se može govoriti o obuhvatnom multimedijalnom izrazu više autora

Pet godina je prošlo od prvog albuma beogradskog gitarskog benda св. Псета, koji čine Nemanja Ćirić, Aleksandar Obućina i Miloš Đerković. Kao najava koncertne promocije drugog, čiji je naslov I da nađem izlaz, ne bih ti ga pokazao, zakazane za jesen, poslužio je događaj koji na polju ovdašnje alternativne kulture spada u nesvakidašnje. Naime, u klubu Karmakoma je 30. maja upriličeno prikazivanje filma koji služi kao vizuelni podtekst albumu, ali funkcioniše i kao samostalni audiovizuelni artefakt. Autorstvo filma potpisuju Vladislav Andrejević i Savina Smederevac, a od srede 4. juna moći će da se pogleda na Jutjub kanalu benda.

Prostor eksperimenta

Naslanjajući se na nasleđe eksperimentalnog filmskog izraza iz poslednje trećine prošlog veka, ali i na savremenu estetiku, film se deli u nekoliko poetskih scena koje su već činile U krošnji, cvetaću, delo koje naveliko ima festivalski život.

„Ovaj muzički film je zamišljen više kao predložak, prostor eksperimenta i igre između slike i zvuka. Više nas je zanimalo kako muzika menja značenje slike i na koji način zajedno funkcionišu u drugačijem ritmu. Za razliku od teksta, muzika ne upućuje na određenu misao ili narativ. Prostor otvorenog značenja omogućio mi je veliku slobodu u izboru motiva i vizuelnom pristupu. Ali, u isto vreme, ta sloboda je delovala i pomalo parališuće, kao da nisam znala odakle da krenem. Nije bilo čvrstih smernica, pa je selekcija scena više ličila na intuitivno traženje ritma, emocije i unutrašnjeg sklopa koji bi mogao da odgovori na energiju muzike“, kaže Smederevac za Radar.

sv. pseta 2
Sveta pseta spot

Žanrovski gledano, ona levitira nad nekoliko odrednica, zahvata iz svake, ali ne tone niti u jednu – smenjuju se post-pank, hardkor i rokenrol, a poigravanja s dinamikom su česta. Pitanja koja se iz naslova nameću – iz čega se traži izlaz, te kome se njegovo postojanje ne bi saopštilo – na takvoj muzičkoj podlozi dobijaju obrise međuljudskih odnosa.

„Ne bih rekao da smo tu dinamiku nužno svesno artikulisali, ali ona se prirodno nameće s obzirom na sentiment pesama, tok albuma i način na koji numere proističu jedne iz drugih. Tokom stvaranja se vodimo čulnim osetima, bez namere da nametnemo svoj okvir za slušanje. Više je reč o izlivima osećanja. Sva trojica smo u potrazi za nečim, možda za sobom, ali taj put nije lak i zahteva mukotrpan rad, zavisi isključivo od nas kao pojedinaca. Prirodno je da se tada rodi i nepoverenje, jer mislim da čovek možda i najmanje veruje sebi, najviše sebe dovodi u pitanje“, kaže Ćirić za Radar.

Žanrovski gledano, muzika levitira nad nekoliko odrednica, zahvata iz svake, ali ne tone niti u jednu – smenjuju se post-pank, hardkor i rokenrol, a poigravanja s dinamikom su česta

Muzički gledano, kulminacija se odvija u poslednjoj pesmi, koja služi kao postament ostatku albuma: u njoj se narodnim pojanjem evocira elegična, iskonska mudrost, svojevrsni odgovor Knjizi propovednikovoj. Ako je u potonjoj „sve taština“, u vizuri benda, sve što prethodi i opstaje je ljubav, veli tekst. I takav zaključak po sebi ne bi bio odveć inovativan, da muzička podloga nije istinski zastrašujuća, kao da je pozajmljena iz nesnimljenog saundtreka za Leptiricu Đorđa Kadijevića.

„Ceo album i film stremili su ka katarzi i osetili smo da za kraj moramo da stvorimo monumentalnu numeru koja bi zvučala apokaliptično, veliko, i koja bi nekako sumirala sve što joj je prethodilo. S druge strane, sveden instrumental nije karakterističan za nas, možda smo želeli da pokažemo da umemo da napravimo pesmu s tekstom i klasičnom strukturom. Ipak, mislim da je spakovana na nama svojstven način“, kaže Ćirić.

Autor Nenad Vujanovic
Bend Sveta pseta Foto: Nenad Vujanović

Raštrkani narativ

Upravo tu, na kraju filma, usamljeno svetlo tumara kroz šumu, kao u found footage hororu, i sporadično zatiče izolovane žanr-scene iz svakodnevice: stariju gospođu u fotelji, dečaka koji čita stripove, besnog oca koji kaišem vaspitava velike plišane medvediće, čoveka koji šakama prekriva lampu kao jedini izvor svetla… dok kroz drugi plan, muškarac korača između drveća u susret svojoj tužnoj supruzi i sinu, i grli ih. Većina likova koje smo do tog trenutka susreli tokom trajanja filma pojavljuje se u poslednjim scenama i zaokružuje raštrkani narativ koji, iako nema jasan pripovedni tok, motivima uspeva da ostavi utisak ne samo celovitosti, već i jedinstva.

U jednoj sceni, kamp-prikolica gotovo da oživljava i počinje da liči na organizam, zaključno sa krevetom koji nastoji da proguta predmete koji su na njemu; u sledećoj, vatrogasac gasi dim iz kojeg se ukazuje kostur kamp-prikolice, a tek se u trećoj, veoma dugoj, vidi da je nekad gorela. Dečak koji čita strip u šumi pojavljuje se još u prvim kadrovima, kad pažnju rasipa u detaljima i pitanjima, sa željom da poseti oca na poslu. Otac, pak, dobar deo jedne scene puzi po beogradskim ulicama, u odelu za posao, a na kraju ga primećujemo kao prolaznika u šumi. Dakle, priča je naznačena, ali njena snaga potiče iz poziva gledaocu da učestvuje u njenom krojenju.

Većina likova koje smo susreli tokom trajanja filma pojavljuje se u poslednjim scenama i zaokružuje narativ koji motivima uspeva da ostavi utisak ne samo celovitosti, već i jedinstva

Smederevac je pred projekciju filma ukazala da želi da gledaoci film osete, pre negoli da o njemu razmišljaju u toku samog gledanja.

„Klasična filmska forma podrazumeva radnju, likove i konflikt, ali meni je bilo važno da kroz ovaj film izađem iz tih okvira. Eksperimentalni film mi je omogućio da se oslonim na osnovne elemente filma i da kroz njih pokušam da stvorim drugačiji doživljaj, više senzualan nego racionalan. Posebno me je zanimalo kako se emocija menja u odnosu na zvuk. Poredeći verziju filma sa samo zvučnim efektima i onu sa muzikom grupe св. Псета, shvatila sam koliko se percepcija menja. Muzika nosi ogroman emotivni potencijal i lako može da preuzme ceo prostor, zato sam želela da je koristim pažljivo i s merom, svesna koliko može da oblikuje iskustvo gledanja. Jedna od početnih ideja bila je da film prati muzički album св. Псета, pa sam u procesu slušanja njihovih pesama i čitanja naslova tekstova prolazila kroz čitav spektar emocija. Nemoć, izolaciju, bes, tugu, ogorčenost, vapaj, nostalgiju, osećaj nečeg izgubljenog, ali i unutrašnju snagu i nemir koji razara. Sve te emocije su u meni izazvale neku vrstu hipnotičkog stanja koje sam želela da zadržim i pretočim u film. Nije mi bilo važno da gledalac razume, već da oseti. Želela sam da film komunicira direktno sa emocijama, mimo logike“, kaže naša sagovornica.

Autor Danijela Zmajevic
Bend Sveta pseta Foto: Danijela Zmajevic

I, zaista, iz razuđenih, oneobičenih prikaza gledalac može da učita mnoštvo značenja, ali sva će uključiti teme porodične dinamike, prolaznosti i starenja, svakodnevne potrošnosti energije. U tom smislu, poslednja scena – ona u šumi – nudi svojevrsno razrešenje, jer ljubav imenuje kao efemernu poveznicu. Ipak, taj odgovor podrazumeva i naličje, implicirano u zlokobnoj muzici: ako je izlaz u ljubavi, to je ujedno i dobra i loša vest. Dobra, jer voleti nije ni lako ni teško, već je nasušno potrebno; loša, jer ljubav ipak nema snagu koju bismo voleli da ima. Ne može sve da zakrpi, niti je u stanju da nadvlada vreme.

Drugi album benda св. Псета ujedno će biti i njihov poslednji. Članovi sastava angažovani su u drugim umetničkim i kontrakulturnim projektima – new church, Gazorpazorp, Suplexx, uličnadžukela – a i muzika i film će svakako ostati kao vredna zaostavština. Koncertna promocija albuma očekuje se u oktobru.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

1 komentar
Poslednje izdanje