Pa, to je, izgleda, bilo to. Buka oko reklamne kampanje kompanije Amerikan igl, kojom je ovaj maloprodajni lanac kežual garderobe i aksesoara odlučno zakoračio na sklizak teren marketinških provokacija, uveliko jenjava jedva par sedmica nakon što je kampanja 23. jula zvanično lansirana. Možda i zato što je nadignuta galama zapravo od početka bila manja nego što bi razularena MAGA desnica (eh, kao da u Americi više i ima neke druge) želela da ljudi poveruju, gurajući im pod nos još jedan „dokaz“ o mahnitosti vouk kulture.
Šta je tu galamu izazvalo? Firma kojoj u poslednje vreme ne ide najbolje za svoju novu kampanju angažovala je glumicu Sidni Svini, najpoznatiju po zapaženim ulogama u televizijskim serijama Euforija i Beli lotos, koju neki znaju i kao zaštitno lice niza brendova: od elitnih poput Miu Miu ili Armani, do poluanonimnih i u američkim okvirima. (U jednom intervjuu se 2022. vajkala kako, budući da nije dete slavnih i bogatih roditelja s holivudskim rodoslovom, sebi ne može da priušti luksuz da živi isključivo od glumačkih honorara.) A za tu kampanju kompaniji je trebao neko ko nije samo poznat, već i izgleda kao ona: vitka, plavooka, farbana plavuša, bujnih grudi. Ukratko: prototip sveameričke devojke.
Nadignuta galama zapravo je od početka bila manja nego što bi razularena MAGA desnica želela da ljudi poveruju, gurajući im pod nos još jedan „dokaz“ o mahnitosti vouk kulture
Samo s mladom ženom takve pojave su namerna dvosmislenost i provokativnost jednog od nekoliko kratkih spotova i zajedničkog im slogana i mogli da izazovu željeni efekat. Jer dok u jednom od spotova u ležećem položaju nonšalantno zakopčava farmerke, ispod teksas jakne ne noseći ništa, Svini izgovara sledeće: „Geni se prenose s roditelja na potomstvo, i često određuju osobine poput boje kose, ličnosti, pa i boje očiju. Moj džins je plav.“ Posle čega se iz offa čuje i istovremeno preko celog ekrana ispisuje slogan kampanje: „Sidni Svini ima sjajan džins“.

Kvaka je, naravno – znaće ne samo oni koji su reklamu videli ili čuli za nju, nego i oni koji iole pristojno razumeju engleski – u tome što u izgovoru reči „džins“ (jeans) i „geni“ (genes) praktično nema razlike, zbog čega se ono što Svini izgovara može čuti kao „Moji geni su plavi“, a ono što kaže glas spikera kao „Sidni Svini ima sjajne gene“. I eto instant kontroverze koja se dotiče uvek osetljivog pitanja rasnih odnosa u Sjedinjenim Državama; još jedne bitke u kulturnim ratovima koji se tamo već decenijama vode i u kojima, u eri Donalda Trampa 2.0, desnica pobeđuje.
Američka desnica izveštila se u tome da iritiranost manje ili veće grupe korisnika društvenih mreža lažno prikazuje kao pomamu koja je zahvatila čitav antitrampovski tabor
Ta kontroverza – da li to Amerikan igl i Sidni Svini promovišu eugeniku i zagovaraju superiornost bele rase, glasilo je osnovno pitanje – razbuktala se, međutim, pre svega na društvenim mrežama, u novinskim i onlajn kolumnama; nisu progresivne i leve snage (ili ono što je od njih ostalo) bile te koje su nastojale da je uzdignu na nivo političkog pitanja, već MAGA pokret, u čiji se svetonazor namigujuća poruka reklame lako da uklopiti. Koliko god da je ljudi ona iritirala ili skandalizovala, desničarski jurišnici poput potpredsednika Džej Di Vensa bili su ti koji su krenuli da pumpaju priču, optužujući Demokratsku partiju za histerično reagovanje na reklamu – a da takvog, niti bilo kakvog drugog reagovanja makar i jednog jedinog njenog zvaničnika uopšte nije bilo. Nema veze: kao što konstatuje i Njujork tajms, savremena američka desnica izveštila se u tome da iritiranost manje ili veće grupe korisnika društvenih mreža lažno prikazuje kao pomamu koja je zahvatila čitav antitrampovski tabor, i onda krene u – na ovim stranama već pominjano – „poplavljivanje zone“.

U jednom trenutku u ovo se, neizbežno, uključio i Tramp, hvaleći Svini (i „najvreliju“ reklamu) nakon što je procurilo da je prošlog leta na Floridi registrovana kao birač Republikanske partije. Amerikan igl je, pak, ne pravdajući se ni za šta – a zašto i bi u ovakvoj Americi – saopštio da se kampanja „tiče i oduvek se ticala samo džinsa. (…) Sjajan džins svima dobro stoji“.
U priču se, neizbežno, uključio i Tramp, hvaleći Svini (i „najvreliju“ reklamu) nakon što je procurilo da je prošlog leta na Floridi registrovana kao birač Republikanske partije
Zasad deluje da su u kompaniji u pravu što se nisu vadili. Prvo je naglo i skoro za četvrtinu skočila vrednost njenih akcija, mada prodaja još ne raste; a onda je polako – svako čudo za tri dana – krenula da se stišava i čitava ova bura u kadi.
Kakvoj sad kadi? Pa, kadi ispunjenoj vodom u kojoj se okupala Sidni Svini – vodom čiji se tragovi navodno mogu naći u sapunu iz linije namenjene muškoj nezi kozmetičke firme Dr Skvač, s kojom preduzimljiva glumica takođe ima ugovor. Sjajni poslovni geni, nema šta.