vucic foto filip kraincanic nova rs
U Srbiji se sklonost ka autokratiji stvara kroz obrazovanje

Škola za podanike

Izdanje 3
  1. Izuzetan i potpuno brilijantan tekst, zapravo mala studija. Ovo je trebalo da bude naslovnica.
    Retko imamo priliku da pročitamo strukturnu analizu problema, sistematično, konzistentno i koherentno napisanu. Obrazovanje je ključ svake uspešne države. Nama promiče nešto što uvek koristimo kada govorimo sistemu obrazovanja, a to je reč „sistem“. Pa ako govorimo o „sistemu obrazovanja“ moramo imati/koristiti sistemski način razmišljanja.
    Profesor je ovim svojim člankom konkretno pokazao i dokazao da smo za to sposobni i da možemo.
    Redakciji Radara predlažem da u narednim brojevima drži ovu temu/nit i poziva kompetentne autoritete da svojim tekstovima daju doprinos.
    Ovo će sigurno pokrenuti širu raspravu, a potom i akciju-strategiju ali po prvi put sa prave platforme zasnovane na sistemskom razmišljanju o obrazovanju u Republici Srbiji.

  2. Izuzetan i potpuno brilijantan tekst, zapravo mala studija. Ovo je trebalo da bude naslovnica.
    Retko imamo priliku da pročitamo strukturnu analizu problema, sistematično, konzistentno i koherentno napisanu. Obrazovanje je ključ svake uspešne države. Nama promiče nešto što uvek koristimo kada govorimo sistemu obrazovanja, a to je reč „sistem“. Pa ako govorimo o „sistemu obrazovanja“ moramo imati/koristiti sistemski način razmišljanja.
    Profesor je ovim svojim člankom konkretno pokazao i dokazao da smo za to sposobni i da možemo.
    Redakciji Radara predlažem da u narednim brojevima drži ovu temu/nit i poziva kompetentne autoritete da svojim tekstovima daju doprinos.
    Ovo će sigurno pokrenuti širu raspravu, a potom i akciju-strategiju ali po prvi put sa prave platforme zasnovane na sistemskom razmišljanju o obrazovanju u Republici Srbiji.

  3. Sramota je kako su na brutalan način uništili Srbiju,ali mi smo jaka zemlja koja ne živi od prošlosti!

    1. Kakva je to „jaka“ budućnost? Jeste li u školi imali srpski jezik? Pravopis vam je veoma slab.

      1. Pa upravo smo pročitali da nisu… Čak i da jesu, slaba vajda…
        Neobrazovani i nemotivisani sede i botuju za vođu… I ne bi bio problem, da su to samo ljudi preko 40god koji su izgubili struku ili im je teže da se snađu, nego su to mladi i tobože perspektivni (vidimo koliko) ljudi… Ako je tebi cilj da sa 20+ botuješ i nemaš problem sa krađom države zarad toga što nisi sposoban za išta bolje… Onda halal ćufte…

        Spojite ovaj tekst sa tekstom profesora Zeca i jasno je gde idemo. Nekada sam bio ponosan da kažem da sam iz SRB, danas me je sramota…

  4. Neka zive gde god, svako ima prava ma svoj zivot. Nama je bitno da je Srbija izabrala svoj pravi put i da ide ka boljoj buducnosti.

    1. Daco, Daco… kad već botuješ bar menjaj nadimke. Sad imaš nekoliko poruka koje ne govore ništa pametno a vidi se da je ista osoba pisala…
      Zar nemate neku školu za botovanje da vas to nauče?

      1. Pa kako onda da upišu u “tefter“ da Daca dosledno brani zvanje diplomiranog podanika? Ono jes’, može i sa više pseudonima, ali bespotrebno komplikuje administraciju. Ovako im je lakše za održavanje sistema.

    2. Jeste Srbija izabrala svoj put: put prevare, korupcije, lopovluka, dodvorištva, neukosti, plitkoumnosti, bede, čemera, prostakluka, nemorala, nesolidarnosti, bezosćajnosti, …Mogla bih da nabrajam do svetle budućnosti.

  5. Hvala Vam, skoro nisam pročitala potpuniju analizu našeg bolesnog društva. Nadam se da će je opozicija ozbiljno proučiti i učiniti sve da trajno izađemo iz mračnog tunela.

  6. Veoma dobar i tačan tekst, ali s moje tačke gledišta postoji još jedan ozbiljniji fenomen u našem narodu, a to je ekstremno izražena psihologija mase. Kada otkrijemo nešto, imamo tu neopisivu želju da svima pokažemo koliko to otkriće pripada nama više nego drugim “pronalazačima“. Bilo da je reč o religiji, sportu, muzici, ideologiji itd, novopečeni sledbenici postaju mnogo ekstremniji od svojih prethodnika. Takođe, tu vidim veliki uticaj religije kroz istoriju. Bio sam svedok kada šestogodišnje dete za Božić “želi Bogu sve najbolje i da mu mi podarimo sve što možemo“. Sa takvim stavom to dete može da bude samo podanik i ništa više. Mi učimo decu da ne treba da se razlikuju od drugih. Mi učimo decu da ako svi nose “Nike“ i naše dete treba da nosi “Nike“ kako ne bi štrčalo. Bombardujemo ih informacijama i tražimo od njih da ponavljaju ko popagaji, umesto da ih naučimo da razmišljaju svojom glavom i pre nego što prihvate nešto razmisle o tome i formiraju svoj sud. Ali takvi smo kavi smo: iz opanaka svi u fabrike, iz fabrika svi u partiju, iz partije u nacionalizam i šovinizam, a onda svi badnjak na hladnjak Golfa dvojke i teraj u 21. vek.

  7. Fenomenalna analiza i svaka rec je na mestu – a moglo bi se dosta toga i dodati, cega je i autor svestan, ali se zadrzava na najbitnijim korenima naseg stanja. Vec godinama razmisljam o dubokim razlozima naseg pada koji su svakako kombinacija ucenjenosti i najsirovijeg oportunizma, zacinjenog sveprisutnom korupcijom, za koje nas skolski sistem priprema nove generacije glasaca slomljenog duha, nateranih na poltronstvo i hipokriziju a bez korisnih znanja i vestina koje bi im omogucile koliko – toliku slobodu u zivotu. Dodala bih samo da je u nasoj kulturi i nacin na koji se deca podizu i vaspitavaju cesto i dalje veoma autoritaran, pun nasilja i bez ostavljanja prostora za drugacije misljenje ili bilo kakvu licnu slobodu (“dok si pod mojim krovom, radices kako ja kazem!”) – a sve u korist nase kolektivne stete, kao sto ste opisali.

  8. Svojom analizom PROF(namerno su sva slova velika) daje,skoro ugaslu,nadu da može biti bolje.Sa kadrim,doslednim,ostvarenim i osnovno,KOMPETENTNIM ljudima u svim sferama društva.Osveženje u stilu pisanja za,dugo inertne i predvidljive,srpske nedeljnike,pa makar oni,sa srećom,bili i novi…

  9. Gradivo je obimno. Preleti se preko lekcija, deca uče danas, da bi već sutra, zaboravili. I što reče profesor, u školama ne dobijaju funkcijonalno znanje.

  10. Prvi put došao, reko mogu nešto objektivno, neostrašćeno i bez botovanka da pročitam. Al vraga, i ovde AV stalan gost. Jel vi svatate da ne mogu ni da ga gledam a ni slušam? Hajd zbogom

  11. Оно што су основна обележја нашег друптва то је да смо ми изузетно неразвијено политичко друштво, тј предполитичко. Као друго имамо невероватну манипулацију јанвим мњењем. И као треће, имамо невероватно кривотворење друштвеног гласа, тј избора. Мање више сва ова три фактора су наслоњена на комунизам и комуњаре, које успеле да униште све оно што је стварано пре њих скоро 100 година, када је Србија имала развијен политчки живот у рнагу са осталим европским земљама тог доба. Контрола, маниплација, и обамана јавног мњења, су све одлуке комуњара, и то се данас развило до неслућених размера са ангажовањем ангенција и саветника широм света, којима смо изгледа нешто као оглед, јер то тамо одакле долазе не смеју ни да помисле да користе. Сви смо свесни крађе избора и то траје од првих избора. Још тада смо имали извештаје од људи из одбора како комуњарски залуђеници Слободаном, без икаквих скрупула поништавају Вукове листиће, и како додају Слободану од људи који нису дошли на гласање. Супер је ова дубља анализа о образовању итд, али људи ми овде имамо случај класичног криминала у трећем, и класично законом забрањено обмањивање.

  12. Imam 68 godina, pamtim i Tita, služio vojsku, pamtim Miru i Miloševića, krađu Dafine i Jezde, Antu Markovića, hiperinflaciju, Slobina politička ubistva, prazne rafofe, prazne prodavnive, za platu uletim u apoteku i za sve pare kupim aspirine, gorivo na bonove i na litar, pamtim 6 meseci na ratištu, pamtim 99-tu, 2000.-tu, ubistvo Đinđića, izdaju Srbije od strane Koštunice, pravio stranku sa VBA, preletače iz svih stranaka i ovo zadnje zlo koje se multipliciralo od *99. ne treba prosveta da uči našu decu i unuke, već mi. Sram nas bilo.

  13. “ Prosvecenost je covekov izlazak iz maloletnosti ( samoskrivljene nezrelosti – Unmündigkeit ) za koju je sam kriv. Maloletnost je nesposobnost sluzenja vlastitim razumom bez necijeg vodjstva.
    … Sapere aude! Imaj hrabrosti da se sluzis sopstvenim razumom! Ovo je, dakle, moto prosvecenosti.
    Lenjost i kukavicluk uzroci su zbog kojih tako puno ljudi, cak i nakon sto ih je priroda jos davno oslobodila tudjeg vodjstva, ipak rado ostaje maloletno tokom celog zivota i zbog kojih je drugima tako lako da im se nametnu za staratelje. Tako je lagodno biti maloletan. “

    ( Kant – Odgovor na pitanje: Sta je prosvecenost? )

  14. Izvaredan tekst gospodina profesora Stojanovica,
    dodao bih samo da se svi secamo kako su generacije u Jugoslaviji sa onom Titovom recenicom na „bombaskom procesu“ ,koji je bio uvod(kao teroristicki akt)za sestojanuarsku diktaturu Kralja Aleksandra.Ta recenica glasi-“Ne priznajem ovaj sud vec priznajem sud partije.“…Ta recenica koja nema nikakve dodirne tacke sa demokratskim shvatanjem drustva se uvukla u sve citanke i istorijske udzbenike.Upravo nju primenjuje Vucic i zato mu je lako da nadje podlogu(bazu)za “veslace ispod palube“.Biti terorista(staljin ga je uvrstio u komuniste)je isto sto i biti savremeni radikal(majcinska firma SNS-nke).Nema nam boljitka niti leka,dok i poslednja generacija ovih radikala,(komunista)ne izumre i pojavi se neko pedagosko(ljudskije)obrazovanje.

  15. Promene u društvu i u njegovim velikim sistemima, kao što je obrazovanje, kreću odole, ne odgore. Uloga učitelja i edukatora svih profila je krucijalna, kao što je pokazala uspešna reforma obrazovanja u Sloveniji. Kod nas su nužne duboke i masovne promene u svesti ljudi, nužna je promena vrednosnog sistema, i nužna je kritična masa ljudi koja bi to pokrenula. Imamo li dovoljno znanja, ili je ono otišlo, što u penziju, što u druge zemlje? Možda još uvek imamo, ali to znanje bi trebalo podići iz mrtvih. Još važnije, kakvi su „grass roots“ Kakvi su nam učitelji, učenici, roditelji? Da li je moguće reformisati obrazovanje bez revolucionarnih promena u društvu kakvo je naše postalo?

  16. Ništa novo u državi Srba i drugih sugrađana. Oduvek tako bilo- tako je i ostalo! Da li je pod Turcima bilo manje podanika? Brojčano da, ali procentualno na broj tadašnjih stanovnika bilo je više. Ili ih u Kraljevini SHS kasnije i u Kraljevini Jugoslaviji nije bilo? Nije istina. A tek pod Titom- bilo ih je, valjda, 95 odsto. Priča se nastavlja. I pod kasnijim vladarima takođe, oni koji su se malo „oporavili“ od podaništva pod Slobom M. dohvatio je Koštunica pa Đinđić a prihvatio ih je AV da ih totalno prevede u podanike. I za čudo- uspeo je, itekako! Možda nam je to prihvatanje podaništva u genima? Možda -jer skoro niko da izađe na ulice i trgove da masovno, kao kada su Ameri platili rušenje Slobe M., njih najmanje 150.000, krenu da ruše diktaturu jednog čoveka. Sumnjam u to. Genetika u Srtba je postala čudo!

  17. Sjajna analiza. Kao neko ko dugo radi u prosveti sve je napisano tačno. Obrazovanje i ljudi koji sprovode proces obrazovanja, od učitelja do Vlade Srbije, je glavni krivac za stanje u državi: sve veći rast kriminala, rasizma, mržnje na svim nivoima prema svemu i svačemu i opasni konspiracionizma.
    Slobodan čovek može stvarati, podučavati slobodne ljude, većina ljudi u prosveti to nije. ali, borba za demokratsko društvo mora da se nastavi, jer to jeste temelj slobode!

  18. Потпуно тачно. Будућност је још гора од садашњости.