Društvene mreže
Društvene mreže Foto: Erik Lucatero/Pixabay
Iza Ekrana 29

Asocijalne socijalne mreže – na kojima smo sasvim sami

Izdanje 29
1

Jednog dana će sva naša komunikacija da bude sa AI likovima, umesto sa pravim osobama

Slušaj

Ako pratite ovu rubriku, onda ste se već sreli sa teorijom „mrtvog interneta“ koja zagovara tezu da prisustvujemo stvaranju manipulativnog onlajn okruženja u kome se sve veći deo komunikacije ljudi odvija kroz razmenu sadržaja sa botovima i veštački generisanim sadržajima – sve dok jednog dana sva naša komunikacije ne bude sa AI likovima, umesto pravim osobama. Ako vam ova teorija deluje neostvarivo ili previše apstraktno, možda će vam biti zanimljiv jedan pokušaj njene praktične realizacijе – aplikacija SocialAI. Njen kreator, Majkl Sejmen, u objavi na mreži X SocialAI je opisao kao „privatnu društvenu mrežu na kojoj dobijate milione komentara generisanih veštačkom inteligencijom, a koji nude povratne informacije, savete i razmišljanja o svakoj objavi koju napravite“. „Privatna“ u slučaju SocialAI znači – samo vaša. Kada otvorite svoj profil, vi ste jedino ljudsko biće na tzv. lajni, a na svaki vaš status, koji kao i u slučaju drugih društvenih mreža može biti u formi pitanja, utiska, osvrta ili bilo kakvog tekstualnog sadržaja, nadovezaće se beskonačan niz komentara – smislenih i jasno uobličenih – koje od prvog do poslednjeg generišu različiti „korisnici“ koje je stvorila veštačka inteligencija. Aplikacija, koja je besplatna i trenutno dostupna samo za korisnike Apple uređaja, korisnicima daje priliku da oblikuju svoje okruženje na mreži izborom karaktera svojih sledbenika, što će odrediti i ton buduće komunikacije – možete se opredeliti za „skeptike“, „kritičare“, „pesimiste“, „savetodavce“, „hejtere“, „čudake“, „štrebere“…

Jednog dana će sva naša komunikacija da bude sa AI likovima, umesto sa pravim osobama

Čim objavite status, izlistaće se niz komentara, uvek isključivo u skladu sa tonom i karakterom koje ste odabrali. SocialAI u uvodnom obaveštenju naglašava da ne toleriše sadržaje koji su ugrožavajući na bilo koji način. Prva asocijacija na ovakav oblik onlajn komunikacije je – ultimativna eho komora. Na ovoj „mreži“ ste potpuno sami sa svojim lažnim i milionskim pratiocima-botovima, koji su u svakom trenutku spremni na dijalog, koji vi usmeravate i za koji vi birate teme. Kada smo na aplikaciji postavili status-pitanje „Da li ova mreža radikalizuje koncept filter mehurova“, botovi-pratioci su dali različite komentare. „Možda je ovo mogućnost da istražiš koliko daleko može stići društvena dinamika bez pravih ljudi? Svakako se postavlja pitanje autentičnosti i veza u digitalnom okruženju“. Drugi bot-pratilac pod imenom Jamie, a po prirodi skeptik, prokomentarisao je: „U čemu je poenta ako je komunikacija veštačka, a ne prava? To je stvarno jezivo.“ Konačno, jedan od bot-komentara je napravio i vezu sa teorijom mrtvog interneta: „Zanima me koliko ljudi uopšte imaju kontakta sa pravim profilima onlajn. Bilo bi zanimljivo saznati statističke podatke o tome.“ Sadržaj komunikacije je definitivno bio raznovrstan, vrlo autentično oponašajući svakodnevni stil razmene na bilo kojoj društvenoj mreži. Ipak, neki od korisnika SocialAI aplikacije navode da su se posle samo nekoliko interakcija sa botovima osećali kao da „niko nije čuo moje misli, već da se nalazim u digitalnoj crnoj kutiji punoj saveta i komentara koji su mogli da se izvuku iz članaka i video-snimaka širom veba“. I ako je SocialAI po dizajnu i fokusu na tekst neka vrsta kopije mreže X, Butterflies je aplikacija koja se fokusirala na kopiranje Instagrama. SocialAI i Butterflies povezuje mehanizam u kome se komunikacija korisnika odvija sa sadržajem tj. profilima koji su botovi, odnosno potpuno AI generisani.

Obe aplikacije su zapravo pogled u, verovatno ne tako daleku, budućnost, u kojoj će, kako je napisao kolumnista portala The Verge, „botovi početi da napadaju naše društvene mreže“.

„Sve ovo deluje kao neka čudna epizoda serijala Black Mirror“, iako „možda i reflektuje našu želju za povezivanjem i odnosom, čak i ako je veštački. Ali, šta to govori o našoj potrebi za autentičnošću u vezama?“. Ako su ova pitanja i utisci nešto što je i vama prolazilo kroz glavu dok ste čitali ovaj tekst, znajte da su ih i na SocialAI generisali – botovi.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

1 komentar
Poslednje izdanje