nikola petrovic foto vesna lalic 4
Nikola Petrović i Aleksandar Vučić Foto: Vesna Lalić
Radar otkriva - Nikola Petrović osnovao novu avio-kompaniju

Nebo je granica

U Direktoratu civilnog vazduhoplovstva nisu želeli da odgovore na pitanja da li je firma Flyus tražila i dobila sve neophodne dozvole. Indikativno je da je registrovana 6. marta, nedugo nakon što je prizemljen Petrovićev Star Fly Wings, a direktorka nove firme zakonski je zastupnik u još bar pet preduzeća čiji je vlasnik ili suvlasnik kum predsednika Srbije

Nikola Petrović, biznismen i kum predsednika Srbije Aleksandra Vučića, bio je akter nezapamćene afere, kada je, kako se sumnja, njegova avio-kompanija sa još dve, u vlasništvu Željka Mitrovića, falsifikovala dužinu letenja aviona i prevozila sumnjiv teret, uključujući i oligarhe iz Rusije bliske režimu Vladimira Putina. Posle takvog skandala i istrage nadležnog tela u EU, njihove letelice su prizemljene, a dozvole praktično oduzete, ali sve to nije obeshrabrilo Petrovića. On je, naime, vrlo brzo posle ove afere, osnovao novu firmu za vazdušni prevoz putnika Flyus. I dok u srpskom Direktoratu civilnog vazduhoplovstva ponovo ćute na ovu temu, dobro obavešten sagovornik Radara navodi da je nova Petrovićeva kompanija u postupku za dobijanje dozvole i da se na tome ozbiljno radi.

mitrovic 05092019 0011
Željko Mitrović Foto: Antonio Ahel/ATAImages

Kompanija EL&MI Group u stopostotnom je vlasništvu Petrovića i jedna je u nizu firmi koje poseduje. Registrovana je za proizvodnju električne energije, a na sajtu kompanije piše da se njene članice, osim energetikom, bave i finansijama i avijacijom. Baš u delu gde se pominje avijacija navedena je samo jedna firma. I nije reč o preduzeću Star Fly Wings, koje je posle velikog skandala promenilo ime u Soft White, iako zvanično i dalje postoji i formalno je aktivno. 

Na sajtu EL&MI Group, koja je njegova krovna kompanija, u „sektoru avijacija“ pominje se samo novoosnovana firma Flyus, čija je delatnost, kako piše i u Agenciji za privredne registre, vazdušni prevoz putnika. Osim naziva, piše još – „uskoro opširnije“.

Preduzeće Flyus registrovano je 6. marta ove godine, svega nekoliko nedelja nakon što je otkriveno da je avio-firma Star Fly Wings, zajedno sa kompanijama Air Pink i Air Emeralds, umanjivala sate letenja svojih aviona i prevozila ruske oligarhe, od kojih se jedan nalazi i na međunarodnoj poternici. 

Za direktora nove avio-kompanije postavljena je Ivana Radulović, koja je, prema zvaničnim podacima, zakonski zastupnik u još bar pet preduzeća čiji je Petrović vlasnik ili suvlasnik, a koja su uglavnom bave proizvodnjom električne energije. Sedište firme Flyus bilo je prvo u Ulici Jurija Gagarina 13, gde su bile registrovane još neke kompanije Vučićevog kuma, da bi se potom preselila u luksuzni kompleks u Ulici Tadije Sondermajera, takođe na Novom Beogradu.

profimedia 0837751923
Air Pink Foto: Andreas Haas / imago stock&people / Profimedia

Umesto odgovora, Nikola Petrović postavio 15 pitanja

I iz toga je jasno da su namere Petrovića da ostane u avio-biznisu ozbiljne, mada o tome za Radar nije želeo da govori. Umesto odgovora na pitanja kakvi su mu planovi sa kompanijom Flyus, da li je tražio odgovarajuće dozvole od Direktorata civilnog vazduhoplovstva i da li ih je dobio, kao i da li će ugasiti firmu Soft White, na mejl autorke teksta stiglo je 15 njegovih kontrapitanja – poput „Da li uopšte znate ko ste i za koga radite?“, „Koliko u proseku slova (karaktera) ima jedan tekst koji napišete?“, „Da li više volite da pišete tekstove pre podne, po podne ili uveče?“… i slično.

S druge strane, čak ni takvog odgovora nije bilo iz Direktorata civilnog vazduhoplovstva, koje je u slučaju afere Petrovića i Mitrovića reagovalo tek nakon što je istragu sprovela Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja, EASA. Sada smo Direktorat pitali da li je Flyus tražio odgovarajuće dozvole za obavljanje delatnosti vazdušnog prevoza putnika, za šta je registrovan, da li ih je dobio… Ni ovog puta, međutim, odgovora iz te institucije nije bilo, bar ne do zaključenja ovog broja Radara. Na sajtu tog državnog tela, inače, postoji spisak ovlašćenih operatera, na kojem se nalazi više privatnih avio-kompanija, ali na toj listi Petrovićeve nove kompanije i dalje nema. 

Umesto odgovora na pitanja kakvi su mu planovi sa kompanijom Flyus, da li je tražio dozvole od Direktorata civilnog vazduhoplovstva, da li ih je dobio i da li će ugasiti Soft White, Nikola Petrović je mejlom poslao 15 svojih kontrapitanja. „Da li uopšte znate ko ste i za koga radite?“ „Da li više volite da pišete tekstove pre podne, po podne ili uveče?“…

Alen Šćurić, dobro obavešteni regionalni analitičar civilnog vazduhoplovstva, za Radar navodi da se, prema njegovim saznanjima, radi na dozvolama za novu avio-firmu Nikole Petrovića. „Znam da se radi na tome i da je to u postupku da dobiju. Da li su u međuvremenu došli do nje, to ne znam“, kaže Šćurić. 

Aferu koju su izazvale kompanije Nikole Petrovića i Željka Mitrovića otkrio je Radar u svom prvom broju. Zbog sumnji da ozbiljno krše pravila EU o vazdušnom saobraćaju, nadležna Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja pokrenula je istragu, tačnije reviziju dozvola za tri srpske privatne avio-kompanije, čiji su vlasnici bliski vrhu vlasti u Srbiji. Predstavnici EASA su na sastanku sa nadležnima u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva izneli sumnje da su firme Mitrovića i Petrovića falsifikovale dužinu letenja i time izbegavale redovne servise, smanjivale troškove i tako zarađivale milione evra. Jer, obavezni servisi i zamena delova aviona su veoma skupi, a njihovo izbegavanje i odlaganje može troškove za flotu od 19 aviona na godišnjem nivou da smanji i za više miliona evra.

nikola petrovic Foto goran srdanov nova rs 4
Nikola Petrović Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Takođe, sumnja se da su te avio-kompanije prevozile sumnjiv teret, oligarhe iz Rusije bliske režimu Vladimira Putina, od kojih se, kako se pretpostavlja, jedan nalazi i na međunarodnoj poternici. U EASA su sumnjali i da su posade, pre svega piloti, ove tri kompanije upravljali avionima duže nego što je to dozvoljeno.

Navodno je provera EASA inicirana pre oko godinu dana zbog prijave jedne francuske avio-kompanije da su ove tri srpske firme damping cenama stvarale nelojalnu konkurenciju. I tek nakon istrage nadležnog evropskog tela, reagovao je srpski Direktorat, koji bi po definiciji trebalo da kontroliše avio-kompanije sa svoje teritorije. Međutim, samo dan pre nego što je to telo planiralo da im oduzme licence, Petrović i Mitrović su ih sami vratili i time izbegli teže posledice.

To je u vazduhoplovstvu prosto nezamislivo

Logično bi bilo da jedna ovakva afera ima izvestan, svakako negativan uticaj na odluku Direktorata o dozvoli za Flyus, novu avio-kompaniju Nikole Petrovića. I naš sagovornik Alen Šćurić kaže da bi to bilo tako u normalnim okolnostima. Ali…

„Da srpski Direktorat njemu (Petroviću) nije toliko sklon, zbog njihovih odnosa sa Aleksandrom Vučićem, onda bi se tu postavilo pitanje i ne bi tako lako prošlo. Međutim, jasno je da on može dobiti dozvolu. Ja i dalje ne mogu da verujem da je to što su oni uradili (Petrović i Mitrović) nekom palo na pamet. U vazduhoplovstvu je to ono, što se kaže, no-no. To niko ne radi. Ni one zadnje šljam kompanije“, zaključuje sagovornik Radara.

Na dozvolama za novu avio-firmu Nikole Petrovića se radi i u toku je postupak. Da mu srpski Direktorat nije toliko sklon, zbog njegovih odnosa sa Vučićem, ne bi to tako lako prošlo. I dalje ne mogu da verujem da je to što su oni uradili (Nikola Petrović i Željko Mitrović) nekom palo na pamet. U vazduhoplovstvu je to ono, što se kaže, no-no. To niko ne radi

Alen Šćurić

Upitan da li će sa dozvolom od srpskog Direktorata moći da leti i u zemljama Evropske unije i preko njih, naročito imajući u vidu da je istragu o jednoj od Petrovićevih kompanija pokrenulo upravo nadležno evropsko telo, Šćurić navodi da će sa AOC licencom Flyus moći da leti svuda u svetu, „dok nešto ne uprska“.

„Oni su jako uprskali. Najgore je što su falsifikovali količinu letova i samim tim nisu morali da održavaju avione i naravno da je to krajnje problematično. Doveli su u pitanje i bezbednost putnika i sve. Trebalo je da izgube AOC licencu. To im srpski Direktorat nije oduzeo, nego im je EASA htela oduzeti. I tek nakon njenog zahteva, srpski Direktorat je reagovao, ali su oni dan ranije sami vratili dozvole, da ne bude posledica“, podseća Šćurić.

N1scuric
Alen Šćurić Foto: N1

Firmu Star Fly Wings Nikola Petrović osnovao je 2019, a prema podacima iz finansijskih izveštaja za četiri godine imao je čistu zaradu od oko milion evra. Najveće prihode imao je 2022. i to u iznosu od 501.643.000 dinara ili oko 4,3 miliona evra, ali te godine prijavljuje neto dobit od svega 450.000 evra. Nešto više zaradio je 2021. godine, kada je ostvario dobit od blizu 480.000 evra. Tada je, međutim, imao značajno manje prihode koji su iznosili 329.135.000 dinara ili oko 2,8 miliona evra.

Šta je o kupovini aviona od Stanka Subotića Caneta rekao predsednik Vučić

Da je Petrović ušao u avio-biznis prvi je otkrio KRIK. Taj portal je objavio da je Petrović kupio avio-kompaniju Air Posh od kontroverznog biznismena Stanka Subotića Caneta. Kako su pisali, taj posao je „obavljen van očiju javnosti – Petrović ga je sklopio skriven iza ofšor firme registrovane u Luksemburgu“, a predsednikov kum je „kompaniju koja poseduje avion vredan više od pola miliona evra kupio jeftino, sudeći po ugovoru – za svega 100.000 evra“.

450.000 evra

bila je neto dobit firme Star Fly Wings Nikole Petrovića u 2022. Te godine njeni prihodi bili su oko 4,3 miliona evra, a 2021. je, uz znatno manji prihod od 2,8 miliona, iskazala profit od 480.000 evra

Upitan da prokomentariše otkriće da je Nikola Petrović kupio avio-kompaniju od Subotića, Vučić je rekao da se ne vozi njegovim autobusima, avionima, niti bilo čime drugim, te da ima 75 kumova.

„Nemam pojma šta on kupuje i čime se bavi, čovek se bavi poslom privatnim, bio je bogat uvek. I nemojte da odgovaram za svakoga od njih, a pritom ovde nemate ni šta da kažete da je neko nešto uradio, ukrao ili bilo šta. Čovek ima privatan posao i hoće da radi šta on hoće da radi. Njegova stvar. Bio je bogat i pre ulaska u politiku. Jedinu vezu sa državom je imao kada mu je režim Demokratske stranke davao dozvole za neke hidroelektrane“, odgovorio je Vučić.

NMN1030 scaled 1
Stanko Subotić Cane Foto: Nemanja Jovanović

Za saobraćajni udes pod dejstvom alkohola i narkotika kazna kao za nevezivanje pojasa

Afera sa prizemljenjem aviona posle istrage evropskog tela nije prva u koju je umešan Vučićev kum. Srpska javnost „upoznala“ ga je mnogo ranije, ali zapravo tek po dolasku na vlast Srpske napredne stranke. Bio je umešan u niz skandala, a 6. marta prošle godine izazvao je saobraćajnu nesreću u Užičkoj ulici na Dedinju i to, kako je pisalo u izveštaju policije, pod dejstvom alkohola i kokaina. U toj nezgodi dve osobe su lakše povređene. Kako je objavio portal Nova.rs, on je tog dana skupocenim automobilom meklaren išao sporednom ulicom, a kada je došao do raskrsnice sa Užičkom, saobraćajnicom sa prvenstvom prolaza, nije se zaustavio na znak, već je nastavio. Najpre je udario u opel korsu, u kojoj su bile dve žene, nakon čega su oba vozila udarila u ogradu Doma Patrijaršije. Petrović tada nije zadržan u policiji, iako je naknadno utvrđeno da je kobne večeri bio pod dejstvom alkohola i narkotika. Umesto njega, naknadno je uhapšena policajka iz Valjeva, Katarina Petrović, zbog sumnje da je odala informaciju MUP-a da je njen prezimenjak, predsednikov kum, saobraćajnu nesreću izazvao pod dejstvom kokaina i alkohola.

Nemam pojma šta on kupuje i čime se bavi, čovek se bavi privatnim poslom. I nemojte da odgovaram za svakoga od njih… Čovek ima privatan posao i hoće da radi šta on hoće. Njegova stvar. Bio je bogat i pre ulaska u politiku. Jedinu vezu sa državom je imao kada mu je režim DS davao dozvole za neke hidroelektrane – Aleksandar Vučić o kupovini aviona Nikole Petrovića od Stanka Subotića Caneta

Istraga je trajala punih godinu dana, da bi na kraju Prvo osnovno javno tužilaštvo u Beogradu odbacilo krivičnu prijavu protiv Petrovića. Ono je saopštilo da ga neće krivično goniti zbog saobraćajne nesreće na Dedinju, da će odgovarati samo prekršajno, te da nije utvrđeno da je u trenutku udesa bio pijan i drogiran, iako se u izveštaju od kobnog dana navodilo da je vozio pod dejstvom alkohola i kokaina. Obrazlažući odluku, iz Prvog tužilaštva ranije su saopštili da je veštačenjem utvrđeno da se Petrovićeva alkohemija najverovatnije kretala u intervalu od 0,1 do 0,2 promila što je ispod dozvoljenog nivoa alkohola u krvi, te da je kritičnom prilikom „alkohol bio u fazi resorpcije“. Iz tužilaštva su takođe dodali da nisu sa sigurnošću mogli da utvrde da je Petrović upravljao vozilom pod dejstvom opojnih droga.

1678374146 VEC 7679 scaled 1
Nikola Petrović Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Tako je Petrović pred Prekršajnim sudom u Beogradu osuđen na svega 10.000 dinara i dva kaznena boda zbog nesreće koju je izazvao na Dedinju. Ni sa takvom, više nego simboličnom kaznom, koju plaća svaki vozač koji ne veže pojas, nekadašnji direktor državnog preduzeća Elektromreže Srbije, međutim, nije bio zadovoljan, pa je uložio žalbu, nakon čega je presuda ukinuta od strane Prekršajnog apelacionog suda i vraćena na ponovno odlučivanje. Žalba je uložena zbog, kako je navedeno, „bitne povrede odredaba prekršajnog postupka, pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i povrede odredaba materijalnog prava“. Predloženo je da drugostepeni sud „prvostepenu presudu preinači i donese odluku kojom se okrivljeni oslobađa odgovornosti za prekršaj koji mu se stavlja na teret ili da pobijanu presudu ukine i predmet vrati na ponovni postupak“.

Tvrdio da neće, pa ipak kupio vilu koju je iznajmljivao kao direktor Elektromreža Srbije

Petrović je pod čudnim okolnostima otkupljivao i državne vile. U vreme dok je bio direktor Elektromreža Srbije iznajmljivao je lukuzni objekat od DIPOS-a. Kako je pisao KRIK, njegova mesečna plata u to vreme,bila je oko 1.700 evra, pa je gotovo celu morao da troši na kiriju, koja je bila oko 1.600 evra. Kada je DIPOS najavio prodaju te vile, spekulisalo se da će kupac biti upravo Vučićev kum, ali je on to tada negirao.

DIPOS je vilu u elitnom delu Košutnjaka od 182 kvadrata, prema pisanju KRIK-a, ponudio na prodaju po ceni od oko 312.000 evra. I zaista, Petrović nije dostavio ponudu, pa je vila na kraju prodata Mladenu Vukoviću, vlasniku jedne marketinške agencije. Međutim, do obrta dolazi mesec dana kasnije, kada je Petrovićeva supruga od Vukovića otkupila tu istu vilu. Uz tu, nekada državnu vilu na Košutnjaku, Petrović je vlasnik i vile na Dedinju, koju je izgradio na parceli od 22 ara. Ona, prema pisanju KRIK-a, ima površinu od 1.325 kvadrata. a procenjena vrednost placa i nekretnine je oko četiri miliona evra.

nikola petrovic foto vesna lalic 2
Nikola Petrović i Aleksandar Vučić Foto: Vesna Lalić

U junu ove godine, Vučićev kum je, međutim, prema pisanju BIRN-a, proširio svoje imanje na Dedinju, pošto je na javnoj licitaciji kupio parcelu od grada Beograda za oko 840.000 evra. To je učinio nakon što su preostala dva zainteresovana kupca odustala nakon prvog kruga licitiranja u kome je ponuđena za 50.000 dinara veća cena. Reč je o parceli od 799 kvadrata koja se nalazi tik uz njegovu vilu.

I afera „vetropark“ prohujala sa vihorom

U vreme dok je bio direktor državne kompanije Elektromreža Srbije Petrović je bio akter još jedne afere, „vetropark“. U oktobru 2015. sajt Teleprompter objavio je navodni transkript telefonskog razgovora tadašnjeg predsednika DS i vojvođanskog premijera Bojana Pajtića sa Lidijom Udovički, sestrom tadašnje potpredsednice Vlade Kori Udovički. Objavljeno je da je Udovički izjavila da joj je direktor EMS-a tražio dva miliona evra u kešu da bi, navodno, firmi Kontinental vind Srbija, u kojoj je radila, dozvolio da vetropark priključi na sistem EMS-a. Pajtić je tvrdio da je transkript autentičan, dok je Udovički istražiteljima rekla da nikada nije upoznala direktora EMS-a, niti je sa njim razgovarala. Petrović je izjavio da nikada nije video Lidiju Udovički, a iz službe za odnose sa javnošću EMS-a saopštili su da je Petrović tim povodom bio i na poligrafskom ispitivanju. 

Pred Prekršajnim sudom u Beogradu Nikola Petrović osuđen je na svega 10.000 dinara i dva kaznena boda zbog saobraćajne nesreće koju je izazvao na Dedinju. Ni sa tom simboličnom presudom, koja se izriče ako vozač ne veže pojas, Vučićev kum nije bio zadovoljan, pa je uložio žalbu, nakon čega je presuda ukinuta od strane Prekršajnog apelacionog suda i vraćena na ponovno odlučivanje

Za jedan od prethodnih brojeva Radara o tom slučaju govorio je i Mark Krendal, vlasnik CWP, kompanije koja je izgradila prvi vetropark u Srbiji. On je kazao da je taj spor rešen „nekom vrstom mirovnog ugovora“, da on nije bio „deo tih razgovora“ i da su „suštinski, relevantni igrači iz EPS, EMS i vlade, seli sa našim tadašnjim nacionalnim menadžerom (to je u to vreme bila Ana Brnabić, kasnije ministarka u Vladi, potom premijerka, sada predsednica Skupštine Srbije – prim. ur.), i dogovorili se“. Dogovor je bio po principu da „svi spuste svoje oružje“ i da se mi povežemo na mrežu, i to je ono što se dogodilo, rekao je Krendal i još jednom ponovio da nije „upoznat sa kojim god privatnim razgovorima, koji bi mogli biti deo tog aranžmana“.

Petrović do dolaska Vučića na vlast nije bio poznat široj javnosti. U njegovoj zvaničnoj biografiji pisalo je da je sredinom devedesetih živeo u Švajcarskoj, gde se bavio poslovima uvoza, izvoza i prodaje sirovina iz Afrike, a da je posle toga radio i usavršavao se na Londonskoj berzi. Po povratku u Srbiju, osniva uvozno-izvoznu firmu koja se bavila trgovinom voćem i povrćem, a u oblasti energetike najpre se istakao kao direktor firme Eco Energo group. Nakon dolaska SNS-a na vlast, postao je direktor JP Elektromreže Srbije i na toj funkciji ostao je do decembra 2016, kada mu je istekao mandat. Tada je rekao da planira da se posveti privatnom biznisu. I posvetio se, a njegova poslovna imperija se u poslednjh osam godina značajno proširila. Neko bi, s obzirom na to da je nedavno osnovao novu avio-kompaniju, rekao da je u sadašnjem ambijentu za njega nebo – granica.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

25 komentara
Poslednje izdanje