Pesnik Nenad Jovanovic Foto Boza Vasic 3
Nenad Jovanović Foto: Boža Vasić
Poezija

Mesnati cvetovi: Pretposlednji čovek

Izdanje 24
1

Kod Nenada Jovanovića je sve u pokretu i promeni i nad svim stoji ontološki znak pitanja. Jovanović kao da ničemu ne dozvoljava da dobije konačni oblik, da se završi

Kada se uporedi upravo objavljeni izbor iz poezije Nenada Jovanovića Mesnati cvetovi (Gradska biblioteka Vladislav Petković Dis, Čačak, 2024), ovogodišnjeg dobitnika Disove nagrade, s onim od pre četiri godine, koji je za kraljevačku Povelju priredio Bojan Vasić – prvo što se može primetiti jeste da se ovi izbori, iako relativno obimni, poklapaju u svega desetak pesama. Ova činjenica svakako govori o različitim ukusima dvojice priređivača, ali jednako tako predstavlja i jedan od mogućih ulaza u Jovanovićev pesnički svet.

Reč je, naime, o tome da Jovanović pripada onoj grupi savremenih pesnika čija je osnovna mera poezije jedna, pojedinačna pesma, a ne ciklus, pesnička knjiga ili pesnički projekti šireg zamaha. Pa i više od toga: kao da je svaka Jovanovićeva pesma celina za sebe, svet sebi dovoljan, jedinstven emocionalno-spoznajni jezički proces i potres, koji destabilizuje naš svet i preslaže ga. Sa druge strane, asocijativni tokovi koji se granaju u najrazličitijim mogućim pravcima: književno-umetničkim, kulturno-istorijskim, socijalno-političkim, psihološkim, iskustvenim ili jezičko-frazeološkim, i predstavljaju jednu od najupečatljivijih odlika i temeljni gradivni postupak Jovanovićeve poezije – postavljaju koordinate svake pesme na različitim, uvek drugim ravnima. Zbog toga, metaforično rečeno, svaki čitalac može u ovim pesmama sebe sresti na najneočekivanijim mestima, i zbog toga će, konačno, svaki izbor iz ove poezije nužno biti drugačiji, i nov.

U vezi sa tom i takvom trajnom otvorenošću su, između ostalih, i stihovi iz pesme Slon: (…) Milovan Danojlić mi je rekao da imam/ probleme sa poentama. To je tačno. Trava raste u travnju./ Nijedno svojstvo neću zadržati do štampanja ove pesme (…)“ Danojlić, književno-kulturni nomad i disident starije generacije, sa svojim modernizmom i težnjom ka poentama, stoji ovde nasuprot Jovanovićevom lirskom junaku i njegovom anarho-pank postmodernizmu i otvorenim krajevima.

Asocijativni tokovi se granaju u najrazličitijim pravcima: književno-umetničkim, kulturno-istorijskim, socijalno-političkim, psihološkim, iskustvenim ili jezičko-frazeološkim, i postavljaju koordinate svake pesme na različitim ravnima

Dva iskustva se ovde susreću, razmenjuju i nastavljaju dalje, svako svojim putem. Ali nešto bitno se u tom susretu ipak dogodilo. Ne samo da savremeni Jovanovićev nomad preko Danojlića dobija neku vrstu neočekivanog utemeljenja u nacionalnom nasleđu nego se i sam Danojlić ukazuje u drugačijem, apatridskom svetlu.

Navedeni obrazac zapravo se može primeniti kao temeljan za Jovanovićevu poeziju: svi iznenadni, montirani „susreti“ koji se u toj poeziji događaju (između lirskog junaka i ljudi, umetničkih dela, bića, stvari, pojava, jezičkih fraza itd.), uvek podrazumevaju određeni podtekst, i uvek preoblikuju naš doživljaj oba člana te relacije. Otuda lirski junak neće zadržati nijedno svojstvo do štampanja pesme, otuda zapravo ništa nije isto od trena kad uđe u pesmu. Kako je Gojko Božović ispravno primetio u pogovoru ovoj knjizi, kod Jovanovića je sve u pokretu i promeni i nad svim stoji ontološki znak pitanja. Jovanović kao da ničemu ne dozvoljava da dobije konačni oblik, da se završi.

Međutim, sav taj lucidni i uzbudljivi vremensko-prostorni nomadizam, karakterističan uostalom za svaku avangardu, zapravo je težnja za celinom, za izgubljenim rajem bića i jezika, kao što i humor i ironija, koji oblikuju sve Jovanovićeve pesme, na drugoj strani prikrivaju egzistencijalnu nemoć, i očaj, jer nam, sem igre, na svetu ništa nije dato. O tom veselom paklu zapravo govore ove pesme.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

1 komentar
Poslednje izdanje