profimedia 0949498357
Luiđi Manđione Foto: JOHN ANGELILLO / UPI / Profimedia
Iza Ekrana 43

Digitalna publika kroz viralni slučaj Luiđija Manđionea

Izdanje 44
0

Vesti, da bi privukle pažnju, moraju postati višeslojne priče koje nude mešavinu šoka, radoznalosti i moralne debate. Ako događaj publiku ne angažuje emocionalno – kao da se nije ni dogodio

Finale prethodne godine onlajn obeležio je slučaj Luiđija Manđionea, koji je postao i jedan od najviralnijih događaja 2024. Luiđi Manđione, 26-godišnji diplomac prestižnog univerziteta, uhapšen je i optužen za ubistvo generalnog direktora kompanije United Healthcare Brajana Tompsona. Nakon hapšenja, onlajn prostor bio je preplavljen slikama nasmejanog, privlačnog mladića, a internet detektivi amateri utrkivali su se da otkriju njegove sklonosti i vrednosti, analizirajući mu profile i aktivnost na mrežama.

profimedia 0949488750
Luiđi Manđione Foto: SPENCER PLATT / Getty images / Profimedia

Kompanija Meta je vrlo brzo ugasila sve Manđioneove naloge, ali su zato njegove recenzije knjiga na Goodreads platformi ostale vidljive, pa je publika mogla, između ostalog, da sazna njegove impresije o naslovu poznatom i kao manifest čuvenog Unabombera (ocenio ga je sa 4 zvezdice). Slučaj ubistva, ali i sam počinilac, nametnuli su se kao simboli postojećih klasnih i kulturnih ratova – magazin Wired piše da je Luiđi Manđione postao glavni lik interneta, a „čim neko dostigne status glavnog lika, postaje ekran na koji se projektuju mišljenja i predrasude sveta“.

U sadržajima koje je proizvodila sama publika, od TikTok-a preko X do Spotify, provejavalo je divljenje prema mladiću predstavljenom kao osvetnički odgovor na korumpirani i nepravedni zdravstveni sistem. Garderoba u kakvoj je viđen rasprodata je u trenu – jakna sa kapuljačom koju nosi na jednom od snimaka pre hapšenja više nigde ne može da se kupi, baš kao i bordo džemper u kom je izašao na prvo sudsko saslušanje. Njujork tajms navodi da ga je publika na mrežama proglasila „narodnim herojem“, ali citira i jednog od eksperata za praćenje onlajn pretnji koji smatra da je internet retorika veličanja ubice „prilično uznemirujuća“. Network Contagion Research Institute je u izveštaju u poslednjoj nedelji decembra identifikovao poplavu objava širom društvenih medija u kojima se hvali ubistvo, a neki čak pozivaju na dodatno nasilje.

Njujork tajms navodi da ga je publika na mrežama proglasila „narodnim herojem“, ali citira i jednog od eksperata za praćenje onlajn pretnji koji smatra da je internet retorika veličanja ubice „prilično uznemirujuća“

Od 10 najpopularnijih postova na X-u koji pominju slučaj, šest je ili izrazilo eksplicitnu ili implicitnu podršku ubistvu ili vređalo žrtvu. Slični postovi na TikTok, BlueSky i Telegram platformama su započeli i targetiranje drugih pojedinaca u zdravstvenim korporacijama, da bi sve eskaliralo pitanjem „Da li sada počinjemo?“, sugerišući da ovaj događaj za neke znači i klasni rat. Svemu tome doprinele su i informacije koje su se proširile internetom u danima nakon ubistva, da su na čaurama metaka bile ispisane reči „depose“, „deny“ i „delay“ (oboriti, osporiti i odložiti) – što su najčešće korišćene taktike osiguravajućih kompanija u odbijanju isplata korisnicima. Raznovrsnost hashtag-ova vezanih za slučaj Manđione pokazao je i da se oko njega mobilisalo više različitih onlajn zajednica.

profimedia 0949543979
Luiđi Manđione Foto: Curtis Means / UPI / Profimedia

#FreeLuigi je podrška Manđioneu kao simbolu otpora korporativnoj pohlepi u zdravstvenoj industriji. #EatTheRich je korišćen u diskusijama koje su naglašavale bunt protiv povlašćenih pojedinaca. #HotFelon i #FelonCrushFriday pojavili su se uz sadržaje koji su komentarisali Manđioneov izgled. Ceo slučaj, koji nastavak dobija na proleće kada suđenje započne, razotkrio je još jednom i prirodu digitalne publike. Njoj više nije dovoljno da samo sazna vest – publika želi da bude deo nje i želi da aktivno učestvuje u oblikovanju javnog diskursa. Publika pokazuje i mnogo više interesovanja za kontroverzne, etički dvosmislene ličnosti. Vesti, da bi privukle pažnju, moraju postati višeslojne priče koje nude mešavinu šoka, radoznalosti i moralne debate. Ako događaj publiku ne angažuje emocionalno – kao da se nije ni dogodio, a ukrštanje sa popularnom kulturom stvara „udice“ za angažman medijskih potrošača.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

0 komentara