„Inside Kristallnacht“ projekt je namenjen edukaciji najšire publike mlađih generacija o Holokaustu, uz pomoć digitalne tehnologije. Glavni lik u ovom projektu je dr Šarlot Knobloh iz Minhena, koja danas ima 92 godine, a sa posetiocima virtualnog projekta deli svoja sećanja i iskustva tokom Kristalne noći, kada je bila šestogodišnja devojčica. Kristalna noć, poznata i kao Novembarski pogrom, odnosi se na koordinisani talas antisemitskog nasilja nacističkog režima u Nemačkoj, 1938. godine. Knobloh ima dve uloge: ona je naratorka sopstvene, traumatične priče i učesnica interaktivnog intervjua u kojem korisnici mogu da postavljaju pitanja na koja ona odgovara u realnom vremenu. Sećanja Šarlot Knobloh detaljno opisuju trenutke pre, za vreme i posle ovog istorijskog događaja u kome se intenzivni govor mržnje izlio na ulice i pretvorio u nasilničko uništavanje jevrejskih domova i radnji, a nakon čega je više od 30.000 Jevreja privedeno i poslato u koncentracione logore , što je obeležilo početak Holokausta.
Ovaj projekat izgrađen za VR okruženje integriše snimke iz stvarnog života, fotografije, muziku i druge dostupne audio-zapise iz Kristalne noći, kao i detaljno istražen istorijski kontekst, te grafički predstavljene delove priče. Korisnici paralelno sa slušanjem priče Šarlot Knobloh imaju mogućnost nadogradnje doživljaja sadržajem u VR-u, a mogu i da koriste opciju interaktivnih pitanja i odgovora sa Šarlot Knobloh. Projekat je koristio tehnologiju obrade prirodnog jezika u kojoj se njeni unapred snimljeni odgovori uparuju sa postavljenim pitanjima, a odgovori pokrivaju različite teme o iskustvu Šarlot Knobloh tokom Kristalne noći, njenoj porodici i Holokaustu uopšte. „Inside Kristallnacht“ inspirisan je i činjenicom da se broj preživelih u Holokaustu smanjio na manje od četvrt miliona, a istovremeno broj lažnih narativa i teorija zavera o Holokaustu je sve veći.
Obrazovanje uz upotrebu VR tehnologije pomaže efikasnijem, ubedljivijem prezentovanju istorije, sa ciljem da se osnaži kritičko promišljanje sadržaja u kojima se istina i stvarnost poriču
Šarlot Knobloh, koja je i jedna od preživelih u Holokaustu, kaže da je veoma ponosna što deo svog iskustva može da podeli i sačuva zahvaljujući tehnologiji. „Svake godine je sve manje preživelih koji mogu da podele svoja sećanja na Holokaust i saznanje da će ove lekcije trajati duže od svih nas daje mi nadu da te lekcije neće biti izgubljene“, kaže Knobloh. Greg Šnajder, izvršni potpredsednik Claims Conference koja je jedan od pokretača projekta, navodi da pričanje istorijskih priča kroz nove tehnologije omogućava da korisnici dobiju drugačije iskustvo učenja, mnogo humanije, visceralnije, samim tim i dublje razumevanje procesa koji su oblikovali događaje u prošlosti.
Govor mržnje, uključujući poricanje Holokausta i manipulisanje podacima, rasprostranjen je posebno na društvenim medijima, a pokušaji da se istorija iskrivi su napad na istinu i činjenice, navodi UNESCO. Najčešći dezinformacioni onlajn narativi o Holokaustu grade se na potpunom negiranju pogroma Jevreja, umanjivanju broja žrtava, osporavanju upotrebe gasnih komora, manipulisanju i iskrivljavanju istorijskog konteksta, tvrdnjama o fabrikovanju dokaza. Obrazovanje uz upotrebu VR tehnologije pomaže u efikasnijem, ubedljivijem prezentovanju istorije, sa ciljem da se đaci osnaže za kritičko promišljanje sadržaja u kojima se istina i stvarnost poriču.
Da bi izgradili otpornost na ideologije mržnje, učenicima je potrebno tačno znanje o fundamentalnim činjenicama Holokausta, sposobnost samostalnog istraživanja i preispitivanja, razmišljanje i veštine digitalne i AI pismenosti, zaključuje UNESCO, koji je uz kompaniju Meta takođe doprineo pokretanju i realizaciji projekta „Inside Kristallnacht“.