Danas se verovatno retko ko seća aplikacije Clubhouse za koju se mesecima čekala pozivnica da bi uopšte moglo da joj se pristupi, a koja je bila svojevrsna mešavina conference call sastanaka i govornog radija. Njena popularnost je zamrla, skoro jednako brzo kako se i pojavila, na talasu kritika zbog neodgovornog ponašanja prema podacima i bezbednosti korisnika.
Par godina kasnije, imamo novu sličnu ponudu – aplikaciju AirChat – koja je posle samo dva dana morala da obustavi izdavanje novih pozivnica za upotrebu jer je priliv korisnika bio preveliki. U međuvremenu, AirChat je postao dostupan svim korisnicima, pa ga tako besplatno možete instalirati i u Srbiji. AirChat se reklamira sloganima – „Samo pričaj“ i „Ovde uvek ima nekog sa kim možete da razgovarate“. Kada instalirate aplikaciju, registrujete se uobičajenim podacima – potrebno je vaše korisničko ime i profilna slika. Međutim, već na sledećem koraku, biće vam zatražen pristup mikrofonu, kameri – što je logično, ako želite da vam aplikacija bude funkcionalna – ali i kontaktima, što je svojevremeno bila i slabost Clubhousea. Sama aplikacija izgleda kao neka vrsta mreže X čiji se sadržaj unedogled iščitava – poruka po poruka, na ekranu ćete videti tekst i čuti glas autora. Tekstualni blokovi su zapravo transkripcije audio bajtova, a osim javne vremenske linije postoji i opcija privatne komunikacije kroz direktne poruke – ključno je da kucanje nije dozvoljeno, sve poruke koje šaljete i razmenjujete morate da snimite glasovno. Editovanje poslatih poruka, naravno, nije moguće, a za sada postoji ograničenje u trajanju pojedinačne poruke na 45 sekundi.
Ključno je da kucanje nije dozvoljeno, sve poruke koje šaljete i razmenjujete morate da snimite glasovno, a za sada poruka može da traje 45 sekundi
Kao i obično, na aplikaciji su najdominantniji tech entuzijasti, inovatori u polju digitalnih medija, investitori i poneki novinar. Aura zatvorene, ekskluzivne zajednice daje posebnu notu čak i najbanalnijim konverzacijama u okviru aplikacije, ali je izvesno da je komunikacija unutar platforme živa i intenzivna.
Za sada postoji dosta neodgovorenih pitanja, uglavnom vezanih za raspolaganje podacima i sadržajima razmenjenim u okviru aplikacije, moderaciju i monetizaciju.
Vlasnik aplikacije navodi da sav sadržaj prikupljen unutar aplikacije neće biti dostupan trećim licima, te da će biti korišćen isključivo za unapređenje funkcionalnosti AirChata. Moderacija je još veći izazov, odnosno njeno nepostojanje. U okviru samo jednog kanala unutar AirChata – naslovljenog „Rat“ – vrlo brzo se pojavila velika količina audio-poruka koje ne bi trebalo da se nađu u javnom prostoru, ukoliko se želi očuvati odgovorna, civilizovana i bezbedna komunikacija. Za sada korisnici imaju mogućnost blokiranja ili „mjutovanja“ onih autora poruka koje smatraju uznemiravajućim.
I dok se u Silicijumskoj dolini AirChat hvali kao sledeća velika aplikacija, brojevi nisu obećavajući. Broj korisnika ne raste očekivanom brzinom, a kako navode neki autori – ovo je samo još jedno mesto na internetu na kom zaljubljenici u tehnologiju mogu da slušaju jedni druge. Jedan od njih je i Gary Vaynerchuk, specijalista za internet i društvene mreže, koji je pre nekoliko godina skrenuo pažnju na moć i potencijal audio-sadržaja. „Zvuk i glas su daleko najprirodniji interfejs za interakciju ljudi. Volimo da pričamo i slušamo“, rekao je tada Vaynerchuk, navodeći da će mogućnosti da koristimo prirodni jezik za komunikaciju sa uređajima promeniti svet. O sve intenzivnijoj komunikaciji upotrebom glasa govori i rastući broj korisnika glasovnih asistenata, poput Alexe ili Siri, kao i sve veći broj funkcija za koje ih upotrebljavamo. Da li će AirChat uspeti da kapitalizuje na ovim trendovima ili će završiti karijeru kao njegovi prethodnici, pokazaće vreme.