shutterstock 1790026988 Andrej Privizer Shutterstock.com copy
Foto: Andrej Privizer/Shutterstock
Autorski tekst vladike Grigorija

Sveti Sava, junak našeg doba

Ako mislimo da su za svojih života svetitelji samo klečali na kolenima i molili se za dobro i mir u svetu, onda smo u grdnoj (idealističkoj) zabludi. Oni su u svoje vreme pre svega bili ljudi koji su se velikim trudom, zalaganjem, a često i ličnim stradanjem, nastojali izboriti za ideale u koje su verovali

Ima jedna nezgodna stvar kada je riječ o našoj percepciji istorijskih ličnosti, uključujući i one crkvene, a to je činjenica da ponekad ne možemo sasvim jasno da sagledamo njihovo djelovanje i kontekst u kojem se ono odvijalo. To se događa dijelom zbog vremenske distance, koja dovodi do nemogućnosti tačnog i potpunog poimanja datog perioda i njegovih okolnosti, a dijelom i zbog naše urođene sklonosti ka idealizaciji, pogotovo ako je, kao u slučaju crkvene istorije, riječ o ličnostima koje je crkva u međuvremenu kanonizovala i proglasila svetiteljima.

Kao direktna posljedica ove neprecizne slike koju formiramo, nerijetko se javljaju nepotpuna ili polovična tumačenja istorijskih/svetiteljskih ličnosti, ili pak njihova idealizacija. Važno je naglasiti, kako ne bi došlo do pogrešnog tumačenja, da pod idealizacijom u ovom slučaju prije svega mislimo na ljudsku sklonost ka naglašavanju i uočavanju samo jednog aspekta nečije ličnosti i djelovanja – kada je riječ o crkvenim ličnostima, najčešće onog božanskog i duhovnog u njima – uz istovremeno prenebregavanje svih ostalih aspekata koji su doveli do toga da neko u istorijskom (i crkvenom) smislu postane značajna ličnost.

shutterstock 2245600605 ArtMediaWorx Shutterstock.com copy
Foto: ArtMediaWorx/Shutterstock

Idealizacija ume da bude opasna stvar

A idealizacija umije da bude opasna stvar, kao uostalom i svi drugi mehanizmi za kojima posežemo nekritički, uzimajući ih zdravo za gotovo. Primjera radi, ako mislimo da su za svojih života svetitelji samo klečali na koljenima i molili se za dobro i mir u svijetu, bez drugog djelatnog udjela u postizanju tog istog dobra i mira, onda smo u grdnoj (idealističkoj) zabludi. Jer da molitva nije bila propraćena i njihovim djelatnim podvigom – vjerovatno hrišćanstvo danas ne bi bilo najrasprostranjenija religija na svijetu. Drugim riječima, oni su u svom vremenu bili prije svega ljudi koji su se velikim trudom, zalaganjem, a često i ličnim stradanjem, nastojali izboriti za ideale u koje su vjerovali, što ih je, u konačnici, i dovelo na sami vrh crkvene ili opšte istorije.

Na prostoru rasparčanom između sitnih i krupnijih knezova i vlastodržaca, jedino je Sava uspeo da stavi opšte iznad ličnog dobra. Čini se da smo mi danas prvenstveno usmereni na lično dobro, što nam je zajednička osobina ne samo s vlastodršcima tog vremena, mada me studenti i đaci u Srbiji, koji su svetao izuzetak, u ovom trenutku demantuju

Ko bi u tom pokušaju cjelovitog sagledavanja, izvan prostora naše idealizacije, bio Sveti Sava? Floskule naučene napamet još u osnovnoj školi – koje mogu sve osim da uistinu ožive i približe Savin lik savremenom čovjeku – ostavljamo ovaj put po strani, jer od njih, bar u slučaju mog poimanja Svetog Save, nije bilo velike vajde.

Od svih crkvenih ličnosti, Sveti Sava mi je djelovao najdalje i najhladnije, gotovo kao izmišljeni junak neke bajke. Da li su tome doprinijele te naučene fraze, koje se podastiru đacima iz generacije u generaciju bez pažljivijih pojašnjenja, ili je pak tome kumovao izostanak bilo kakvog pokušaja približavanja i oživljavanja njegove ličnosti, kao i povezivanja sa savremenim, nama poznatim okolnostima, svejedno je. Jer Sava svakako za većinu ostaje jedna daleka istorijska ličnost s kojim se teško poistovjetiti, a još teže ga je zamisliti u realnom kontekstu našeg, pa i bilo kog drugog vremena.

shutterstock 435693811 copy
Foto: Shutterstock

Borac protiv nepravde i nejednakosti, branio je slabije od silnih i moćnih

A kako se, uostalom, poistovjetiti s nekim koji je po načinu života i djelanja bio daleko iznad onog za šta smo mi sposobni i spremni? Isticanjem samo njegovih božanskih vrlina i molitvene posvećenosti, čovjek, pogotovo mlad čovjek teško da može naći tačku uzajamnog prožimanja i identifikacije, a još manje može uistinu da ga doživi i razumije. Ali, ako tom istom mladom čovjeku kažemo da se Sava borio protiv nepravde, nejednakosti, da je branio slabije i nejake od onih silnih i moćnih, podjednako od pripadnika svetovne kao i od pripadnika crkvene vlasti, što potvrđuje nedvosmisleno i Domentijanovo Žitije Svetog Save, onda je to već nešto sasvim drugo.

Jer, za razliku od danonoćne posvećenosti molitvi – iako nimalo ne sumnjam da je molitva jedan od najvažnijih duhovnih ideala kojima treba težiti – s nejednakošću i nepravdom se možemo vrlo lako svi poistovjetiti, budući da smo svi nepravdu na svojoj koži osjetili mnogo puta u životu. No, ako tako postavimo stvari, i sve pogledamo ne samo iz ugla ličnog asketskog podviga nego i iz ugla blagotvornog društvenog djelovanja, Sava postaje autentični junak ne samog svog već i našeg doba, neko koga možemo lako otjelotvoriti pred našim očima.

U nezavidnom vremenu, među vlastodršcima koji su se otimali o vlast, Sveti Sava je pokazivao duhovnu snagu i zrelost, kao i političku spretnost i odlučnost da se suprotstavi pošastima svoga doba. Pokazao je onu vrstu odlučnosti i sposobnosti koju traži svako teško vrijeme i koja je neophodna da bi se tako važni ciljevi ostvarili

Sveti Sava je, nije naodmet to naglasiti, djelovao u nezavidnom vremenu, među vlastodršcima koji su se otimali o vlast, i u tome je pritom pokazivao nesumnjivu duhovnu snagu i zrelost, kao i političku spretnost i odlučnost da se suprotstavi pošastima svoga doba. On je pokazao onu vrstu odlučnosti i sposobnosti koju traži svako teško vrijeme i koja je neophodna da bi se tako važni ciljevi, kakvima je težio Sava, ostvarili. Nepokolebljiv u svojoj opredijeljenosti za pravdu, on – svjedoči njegov biograf – rješava sve na miran i umješan način, rukovodeći se onom ni po babu ni po stričevima, to jest slijedeći svoja duboka moralna načela, što ga je, između ostalog, i učinilo tako velikim.

Na prostoru koji je bio teritorijalno razjedinjen i rasparčan između različitih sitnih i krupnijih knezova i vlastodržaca, on je jedini uspio da nadiđe lični i pojedinačni interes i da stavi opšte iznad ličnog dobra. To se ujedno pokazalo i jedinim pravim putem ka ostvarenju Savinog glavnog društvenog cilja, koji se sastojao u postavljanju stabilnog osnova ujedinjenju koje je ostvario njegov otac i pribavljanju onoga što bi se modernim jezikom moglo nazvati „međunarodnim priznanjem“, i to kako sa Istoka, tako i sa Zapada. Taj stabilan osnov podrazumijevao je ne samo osnivanje autokefalne crkve, već i utemeljenje zakonodavnog i pravnog sistema.

Mi danas, čini mi se, za razliku od Svetog Save – mada nas studenti i đaci u Srbiji, koji su svijetao izuzetak, u ovom trenutku demantuju – nemamo tu kulturu društvenog angažovanja za opšte dobro, već smo prvenstveno usmjereni na lično i pojedinačno dobro, što nam je, nažalost, zajednička osobina ne samo s vlastodršcima Savinog vremena. Pritom zaboravljamo činjenicu da se opštim društvenim zalaganjem i žrtvom koju je potrebno podnijeti na opštem planu zapravo na najefikasniji ili bar daleko efikasniji način borimo i za ono dobro na ličnom planu.

shutterstock 785982451 Nenad Nedomacki Shutterstock.com copy
Foto: Nenad Nedomacki/Shutterstock

Izlazak iz zone komfora

Upravo je taj izlazak iz zone komfora, da se poslužimo savremenom frazom, omogućio Svetom Savi da postigne to što je postigao za konstituisanje srpske države i crkve. Da nije bilo tako, on bi bio samo još jedan u nizu istih ili sličnih moćnika koji se bore isključivo za sebe i za šačicu onih najbližih sebi. A taj plemeniti izlazak iz sebe bio je omogućen ne samo dubokim duhovnim samoponiranjem i sozercanjem već i pomenutim nepokolebljivim zalaganjem za opšte dobro.

Međutim, sve to nije bilo moguće postići u zatvorenoj keliji, isključivo i jedino kroz molitvu, koja je, u to nema nikakve sumnje, bila snažan adut u Savinom djelovanju. Da bi se to postiglo, bilo je potrebno da Sava, u ime svih koji to nisu bili u stanju, preuzme odgovornost na sebe, da se izdigne iznad ličnog i pojedinačnog i da iskoristi svoj autoritet kako bi prekinuo kontinuitet trvenja i gloženja za (pre)vlast, ali i da se suprotstavi nepravdi i zloupotrebi moći. A najteže je, i to je, stiče se utisak, zajednička odlika svakog vremena, i Savinog i ovog našeg – izdići se iznad sopstvene želje za moći i dominacije nad slabijim.

Ko god danas punih usta podseća samo na skrušenost i božanske vrline Savine, ukazujući na njih kao na jedini primer dobre crkvene i duhovne prakse, neka istovremeno, da bi uopšte imao pravo da se na to poziva, prvo učini ono što je uradio Sava, neka na sebe, u ime svoje službe, preuzme odgovornost i za one koji su mu kroz tu službu povereni

Upravo zato božanski Sveti Sava ne bi mogao postići to što je postigao bez udjela i sadejstva zemaljskog Svetog Save, Save djelatnika, pravdoljupca i duboko moralno opredijeljenog i orijentisanog čovjeka. I ko god danas punih usta podsjeća samo na skrušenost i božanske vrline Savine, ukazujući na njih kao na jedini primjer dobre crkvene i duhovne prakse, neka istovremeno, da bi uopšte imao pravo da se na to poziva, prvo učini ono što je uradio Sava – neka na sebe, u ime svoje službe, preuzme odgovornost i za one koji su mu kroz tu službu povjereni.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

70 komentara
Poslednje izdanje