Priča broj jedan
Pet godina posle katastrofalnog požara 15. aprila 2019. (tri povređena, niko mrtav) obnovljena je pariska katedrala Notr Dam. Dragulj gotske arhitekture detaljno je renoviran uz pomoć francuske vlade i dobrovoljnih priloga iz celog sveta. Proces rekonstrukcije je podrazumevao od obnove krova, kompletnog enterijera do restauracije crkvenih prozora. „Obnovićemo Notr Dam jer to očekuje francuski narod“, obećao je na mestu požara francuski predsednik Emanuel Makron. „Zato što je to ono čega je naša istorija vredna. Jer to je naša duboka sudbina.“ Ukupan budžet za rekonstrukciju iznosio je 846 miliona evra. Obnova je koštala 700 miliona evra.
Tada je odlučeno da će cela katedrala biti obnovljena tačno onako kakva je bila, uključujući i toranj – napravljen od drveta, koji je pao u plamen u prvih nekoliko sati požara.




Na čelu rekonstrukcije bila je kompanija Dagand Atlantique, specijalizovana za restauraciju antičkog nasleđa, zbog velikog iskustva u zidanju, rezanju kamena i pokrivanju krovova, koja se time bavi 80 godina. Florenta Damijani, direktorka kompanije je istakla: „Svi esnafski zanati iz cele Francuske su u katedrali sa svojim znanjem i kulturom. Za nacionalni dragulj, zanatska elita je na licu mesta.“ U 56 meseci ovaj projekt mobilizovao je 250 firmi i 1.000 privatnika u 140 dodeljenih ugovora o radovima i uslugama. Potrošeno je 1.300 kubika kamena iz regije Oaz i 2.000 hrastova. Stručnjaci iz Kelnske katedrale u Nemačkoj pomogli su da se obnove oštećeni prozori crkve i vitraži iz 20. veka.
Na čelu rekonstrukcije Notr Dama bila je kompanija Dagand Atlantique, specijalizovana za restauraciju antičkog nasleđa, zbog velikog iskustva u zidanju, rezanju kamena i pokrivanju krovova, koja se time bavi 80 godina
Radovi na restauraciji bili su dug i intenzivan proces, jer su stručnjaci prvo morali da dokumentuju oštećenja. Proces renovacije uključivao je čišćenje preko 42.000 kvadratnih metara kamena (površina jednaka šest fudbalskih terena). Korišćen je inovativni piling od lateksa kako bi se uklonila vekovna prljavština, bez nanošenja štete.
Naos, nekada zatamnjen od čađi i šuta, posle obnove zrači nebeskim sjajem. Restauratori kažu da je to prvi put da je pravi kamen izložen na ovaj način. Uglačani mermerni pod blista pod nogama. Sa svakog zasvođenog luka vise lusteri sa žarnom niti, koji se protežu od zapada ka istoku, bacajući zlatnu svetlost po celom brodu katedrale.
Priča broj dva
Rekonstrukcija Železničke stanice Novi Sad najavljena je oktobra 2021. godine. Tada je Infrastruktura železnice Srbije saopštila da su u toku pripremni radovi na rekonstrukciji stanice, a u okviru izgradnje pruge za velike brzine Beograd – Novi Sad.

U julu ove godine ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić izjavio je da je Železnička stanica Novi Sad rekonstruisana i potpuno u funkciji. Ministar je naveo da je za radove ukupno uloženo 65 miliona evra i da su, između ostalog, urađeni novi peroni, a broj koloseka povećan sa devet na 12. „Samo u zgradu Železničke stanice Novi Sad je uloženo ukupno 16 miliona evra. Stanica je renovirana, ima neke nove delove, ali je uz uslove Zavoda za zaštitu spomenika sačuvan izgled stanice kakav je imala kada je napravljena i po kojem je poznata“, naveo je tada ministar.
Rekonstrukcija Železničke stanice Novi Sad najavljena je oktobra 2021. godine. Tada je Infrastruktura železnice Srbije saopštila da su u toku pripremni radovi na rekonstrukciji stanice, a u okviru izgradnje pruge za velike brzine Beograd – Novi Sad
Predračun za radove na Železničkoj stanici u Novom Sadu (objavila Nova ekonomija) pokazuje da je ukupna vrednost radova na zgradi sa spoljnim uređenjem prvobitno procenjena na oko tri miliona evra (365.934.532,18 miliona dinara sa PDV-om). Ni danas nema objašnjenja kako je cena u međuvremenu narasla na 16 miliona evra. Dokument Nove ekonomije „baca važno svetlo, ne samo na pitanje cene koja je plaćena za radove na novosadskoj Železničkoj stranici, već i na način na koji predstavnici naše države dogovaraju cenu radova na infrastrukturnim projektima kod kojih nema tendera“.
Zaključak…
Francuska je za pet godina u potpunosti obnovila izgoreli i uništeni Notr Dam za 700 od predviđenih 846 miliona evra. Srbija je za tri godine „rekonstruisala“ Železničku stanicu u Novom Sadu za 16 od predviđena tri miliona evra. I ubila 15 nedužnih građana.
…i nedoumica:
Koliko bi rekonstrukcija Notr Dama izašla da su se „posla“ latili predstavnici naše države?!