1712474409 bdp premijera 06042024 0116 scaled 1
Foto: Antonio Ahel/ATAImages
Pozorište

Sudari nesloboda

Izdanje 5
1

Rediteljski krešendo u finalu predstave „Kraj sveta u tri čina“ je scenski vrlo snažan, ironičan i trijumfalistički pohod svinja na gledaoce, da bi nas, s prezirom koji zaslužujemo, ostavile iza sebe – kao trinaesto prase

Svi autori, reditelj, glumci i najveći broj saradnika su žene; one su iz četiri zemlje bivše nam domovine, Hrvatske, Slovenije, Srbije i Bosne i Hercegovine; teme su kritika položaja žena u patrijarhatu i neoliberalnom kapitalizmu i ekološki izazovi… Međutim, kako predstava-triptih Kraj sveta u tri čina (BDP, ZKM Zagreb i Borštnikovo srečanje, Maribor) odmiče i postaje sve bolja, tako nestaje predrasuda da je u pitanju politički korektan, aktivistički projekt.

Prvi deo je najslabiji zato što je komad Pod suknjom hrvatske autorke Kristine Kegljen isforsirano poetičan i fantazmagoričan, bez dramaturškog ili asocijativnog razvoja i unutrašnje dinamike. Rediteljka Selma Spahić pozorišno opredmećuje njene „pesničke slike“ koje potiču iz prirode (zemlja, mrtve ptice, jeleni, kiša…) i to u vidu duhovitih, promišljenih i metaforičnih scenografskih (Urša Vidic) i kostimografskih rešenja (Belinda Radulović): kič pejzaž i lovački trofeji na zidu, gomila zemlje, mrtve ptice i šiblje, te gunjevi preko kombinezona dve junakinje. Međutim, ni „primordijalni“ scenski okvir, ni rediteljkin rad s glumicama Katarinom Bistrović Darvaš (majka) i Anđelom Ramljak (ćerka) nisu uspeli da animiraju ovaj „šlajfujući“ tekst o čežnjama, patnjama, borbama i iluzijama žena u njihovom odnosu s muškarcima.

1712474395 bdp premijera 06042024 0093 scaled 2

Rediteljka pravi odlično pretapanje u drugi deo, jer slovenačke performerke rasklapaju, pakuju i odnose scenografiju, a tema njihove vrlo aktuelne priče, dokumentarnog teksta Katje Gorečan Aktivistkinje, upravo je eksploatacija ženskog rada u pozorištu. Kažem performerke, jer su samo neke glumice, dok su druge dramaturškinje, sekretarice, itd. Na ogoljenoj pozornici performativni vrhunac i sublimacija ove teme postiže se – dok iz OFF-a idu njihove ispovesti o nepravdi, fizičkoj i mentalnoj iscrpljenosti proizašloj iz prekomernog rada – u koreografiji Ane Dubljević koja, repetitivnošću i trajanjem, takođe stvara snažan utisak iznurivanja.

Ova temporalna (prošlost-sadašnjost-budućnost) i tematska gradacija zaokružuje se umrežavanjem ženskih priča s ekološkim pitanjima u drami Svet je zaslužio kraj sveta Tijane Grumić. To prožimanje je gusto, jer kritika antropocentrizma kao izraz ekološke svesti proističe iz priče o materinstvu, ali u svetu – svinja. Ono se postiže dramaturški veštim, nadahnutim, mozaičkim ulančavanjem četiri sudbine. Nakot jedne prasice završava u mesari u kojoj radi majka studentkinje, a koja je, usled pandemije, morala da otkaže stan kod bogate gazdarice i vrati se dotičnoj samohranoj majci. Misaoni, etički, poetski i politički vrhunac je sudar ljudske neslobode i nesreće (karantin u pandemiji) sa slobodom koju baš tada dobijaju životinje, jer su u vanrednim okolnostima prepuštene same sebi. Prasica ostvaruje i ljubav, jer se sada pari po svom izboru, a ne u industrijskom oplođavanju kao fazi u proizvodnji mesa, dok studentkinja nema nikoga. Značenjski i emocionalni vrhunac jeste, zapravo, relativizacija ljudske nesreće, uzrokovane time što se neko nakašljao, a putem poređenja s neprestanim klanjem prasića.

Kako predstava-triptih Kraj sveta u tri čina odmiče i postaje sve bolja, tako nestaje predrasuda da je u pitanju politički korektan, aktivistički projekt

Ovaj fantazmagorični, groteskni, poetični i distopijski univerzum, rediteljka i glumice su donele adekvatnim sredstvima, stilizovanom, ironičnom, ali i emocionalno snažnom igrom: tužna majka-prasica koja se transformiše u osvetnicu (Milica Stefanović), prostodušna majka, ujedno reprezent i žrtva patrijarhata (Mirjana Karanović), prpošna studentkinja (Iva Ilinčić) i žestoka, samosvojna narodska žena (Bojana Stojković)… Rediteljski krešendo je probijanje četvrtog zida, scenski vrlo snažan, ironičan i trijumfalistički pohod svinja (igraju ih glumice iz sva tri dela) na ljude, na gledaoce, da bi nas, s prezirom koji zaslužujemo, ostavile iza sebe – kao trinaesto prase.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

1 komentar
Poslednje izdanje
Aleksandar Vučić
| Ekonomija | 56

David Koperfild sa Andrićevog venca

Uz realni rast od samo dva i po odsto, vlast u Srbiji uspela je prošle godine da bruto domaći proizvod Srbije poveća sa 60,4 na 69,5 milijardi evra ili za više od 15 procenata. I tu neće stati, jer su i predsednik Srbije Aleksandar Vučić i ministar finansija Siniša Mali najavili da će već 2027. […]

Veštačka inteligencija AI
| Kultura | 13

Čovečanstvo ulazi u novo doba

Revolucija artificijelne inteligencije se ubrzava i ona postaje jedna od najvećih prekretnica u istoriji. Revolucije koje su temeljno izmijenile čovječanstvo bile su do sada Gutenbergov izum štamparije; Edisonova sijalica i Teslina naizmjenična struja, i Turingova mašina (kompjuter) i „Turingov test“ (ispitivanje da li mašina može simulirati ljudsku inteligenciju). To su revolucije koje su promijenile paradigmu […]

Društvene mreže
| Mišljenja | 1

Doomscrolling – kada ekran nema kraj

Aktivnost bez jasnog vremenskog trajanja, polupasivno gledanje u ekran dok na njemu nižemo stranice i stranice sadržaja, iako oduvek prisutna, doživela je svoju mutaciju u zloćudniju formu tokom COVID pandemije. Tako je dumskroling bio izazvan besomučnom potragom za pouzdanim i preciznim informacijama o virusu, broju slučajeva, simptomima, lečenju, vakcinaciji… A sa beskonačno mnogo izvora vesti […]

glasanje, izbori, izborna mesta, izbori 2023
| Mišljenja | 44

I dalje ćute vlasnici „pristojnih potpisa“

Po mišljenju mnogih, upravo je „2.000 pristojnih“ svojim imenima podržalo sve ono iza čega pošten čovek javno ne sme stati: ponižene i privatizovane institucije, višegodišnji medijski mrak, javno satanizovanje novinara i političkih neistomišljenika, progon uzbunjivača, kriminal u sprezi sa strukturama vlasti, skrivanje ubica iz kosovskog kafića „Panda“, zatvaranje sremskih obdaništa za decu opozicionara, nezakonito rušenje […]