UTF 8Supermen Covek i nadcovek 00naslovna
Foto: DC GOLD
Strip

Supermen: Priča o čoveku pre natčoveka

Izdanje 61
4

Marv Vulfman je želeo da sagu čoveka od čelika ispriča na način na koji to nikada ranije nije učinio – lično, intimno, bez velikih eksplozija i epskih bitaka, s fokusom na unutrašnji svet junaka

„Koji period Supermenove prošlosti bi voleo da istražiš?“ Bilo je to pitanje koje je glavni urednik DC-ja, Den Didi, postavio scenaristi Marvu Vulfmanu tokom slučajnog susreta u Los Anđelesu. Znao je koliko mu je Supermen, kao oličenje dobra i nade u svetu, prirastao za srce. Budući da je upravo planirao novi serijal Supermen: Poverljivo, posvećen manje poznatim delovima života Čoveka od čelika, prihvatio je Vulfmanov predlog: priču o trenutku kada Klark Kent prvi put stiže u Metropolis.

Vulfman, proslavljeni autor koji je svoje ime izgradio na pričama o Zelenom Fenjeru, Crnom Jastrebu, Mladim Titanima, kao i na osmišljavanju trećeg Robina, Timotija Drejka, već je uživao kultni status zahvaljujući i radu na epskom Smaku bezbroj svetova, kao i potonjem redefinisanju Supermenovog lika. Ipak, prihvatio je novu priliku. Ne zbog slave, već zbog potrebe da se dokaže. Ne drugima, već sebi – da i dalje ume da se menja, raste, i odgovori na trend savremenog pripovedanja.

S godinama shvatajući sve veći narativni potencijal stripa kao umetničkog medija, Vulfman je želeo da ispriča Supermenovu priču na način na koji to nikada ranije nije učinio – lično, intimno, bez velikih eksplozija i epskih bitaka, već s fokusom na unutrašnji svet junaka.

Deluks izdanje donosi kompletnu priču, ali i niz dodatnih sadržaja: originalni koncept scenarija, finalnu verziju i kompletan umetnički proces – od prvih skica do završnog kolorizovanja, kroz koje nas vodi Kastelini lično

Rad na priči započeo je 2006. godine, ali je radnju smestio u dekadu ranije. Želeo je da istraži kako se mladi Klark Kent, tek pristigao iz malog, pastoralnog, Smolvila, snalazi u bučnom velegradu. Da ga suoči sa prvom samostalnom avanturom. Da ga otkriva kroz njegove greške, padove i (ne) odustajanja. Kao i da ponudi odgovore na pitanja, ne samo kako je upoznao članove redakcije Dejli planeta, već i kako se, nepoznati momak koji je do tada izveštavao za srednjoškolski list sa sajma svinja, zaposlio u najprestižnijem dnevniku u zemlji.

Na putu ka odgovorima pomagao mu je italijanski crtač Klaudio Kastelini, koga stariji ljubitelji stripova iz Srbije znaju na osnovu njegovih radova na Dilanu Dogu, a oni mlađi po radu na Nejtanu Neveru. Njegov realistični stil dobro se uklopio u ovu „istorijsku dramu“ iz vremena pre mobilnih telefona i interneta kakvo danas znamo. Iskustvo koje je stekao radeći na evropskim stripovima pomoglo mu je da nacrta priču koja se pre ticala čoveka nego natčoveka. U stripu gotovo lišenom epskih borbi nije bilo mesta isticanju anatomije, govor tela je morao biti umereniji i realističniji, pa čak i podmlađeno lice Klarka Kenta trebalo je, istovremeno, da izgleda i smušeno ljudsko, ali i drčno superherojsko.

Iako je Supermen: Poverljivo bio planiran kao jedan od prioriteta Di Sija, projekat je stopiran zbog priprema za veliki ribut čitavog univerzuma – serijal The New 52, koji će se baviti i poreklom popularnih superheroja. Tako su četiri planirane sveske stripa Supermen: Čovek i natčovek završile u fioci. Objavljene su tek deset godina kasnije, sabrane u luksuznom deluks izdanju.

Možda je to, zapravo, i bila sreća. Jer život 2009. godine nije bio isti kao današnji. Obitavamo u svetu koji je rascepljeniji, konfliktniji i nestabilniji, kako politički, tako i ekonomski i ekološki, u svetu kome su, više nego ikada, potrebne nada i inspiracija. Potreban je Supermen.

Poput društva u kome živimo, ni Klark Kent, a ovo je upravo strip o njemu, nije savršen. Pun je sumnji u sebe. Zna šta mora da postane, ali ne zna kako. U velegrad je poneo i svoj superherojski kostim, ali se nikako ne usuđuje da ga obuče. Neprekidno odlaže neizbežno. Traga.

U takvom trenutku, Metropolis postaje savršena pozornica – grad po uzoru na Njujork, sa svim svojim svetlima i senkama, na večitoj razmeđi između uspona i pada. Klark je tu stranac. Dečko iz provincije, izgubljen u buci miliona, čije glasove doslovno može da čuje. Nije uspešan ni kao natčovek, ni kao novinar. Supermen se s problemima može izboriti pesnicama. Klark nema taj luksuz. I upravo to ga čini toliko ljudskim i stvarnim. Istovremeno, mora da se suoči s Lois Lejn, najboljom novinarkom u zemlji, i sa svojim najvećim protivnikom – Leksom Lutorom.

Deluks izdanje Supermen: Čovek i natčovek, u prevodu Miloša Petrika i u izdanju Čarobne knjige, donosi kompletnu priču, ali i niz dodatnih sadržaja: originalni koncept scenarija, finalnu verziju, kao i kompletan umetnički proces – od prvih skica, preko olovke i tuša, do završnog kolorizovanja, kroz koje nas vodi Kastelini lično. Ovo je Supermen kakvog nismo navikli da viđamo. I možda baš zato, onaj Supermen kakav nam je danas najviše i potreban.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

4 komentara
Poslednje izdanje