Proba. Nemanja Radulovic i ORF RSO
Nemanja Radulović Foto: ORF
Muzika

Sovjetsko-francuski dualizam na bečki način

Izdanje 10
1

Dva orkestra, institucionalno utemeljeni u nacionalnim radijima Beča odnosno Francuske, predstavili su različite programske koncepcije

Bečki koncertni dom, prestižno mesto za izuzetne umetnike i nedostižno za one čiji talenat i/ili marketinška strategija ostaju ispod njegovog radara, godišnje prikaže više od sedam stotina muzičkih događaja, često istovremeno u različitim salama. Od četiri ukupno, Velika sala Koncerthausa pruža najtopliji i najintenzivniji zvuk aplauza kao refleksiju zahvalnosti blizu dve hiljade gledalaca prema izvođačima. Takve akustične počasti iskusili su na početku maja dvojica solista mlađe generacije: violinista Nemanja Radulović, koji je još u ranoj mladosti opravdao status muzičke zvezde kod evropske publike, i pijanista Aleksandar Kantorov kojeg, kako predviđaju muzička kritika i takmičarski žiri, čeka uzlazna koncertna karijera.

Dva orkestra, institucionalno utemeljeni u nacionalnim radijima Beča odnosno Francuske, predstavili su različite programske koncepcije. Simfonijski orkestar Radio Beča (ORF) je u subotu, 4. maja, nastupio s violinistom Radulovićem izvodeći Koncert za violinu i orkestar u d-molu, op. 46 Arama Hačaturjana i Simfoniju u c-molu, op. 65, osmu po redu Dmitrija Šostakoviča. Nasuprot ovom sovjetskom repertoaru, Nacionalni orkestar Francuske (ONF) je u nedelju, 5. maja, svirao s pijanistom Kantorovim i, izuzev Koncerta za klavir i orkestar u f-molu, br. 2, op. 21 Frederika Šopena, izveo tipično francuski program – dela Lili Bulanžer i Kloda Debisija.

Da Radulović uživa pozornost svetske javnosti među različitim generacijama potvrdila je i bečka publika koja je violinistu burnim aplauzom i ovacijama više puta vraćala na scenu, sve dok nije izazvala bis

Prvi muzički događaj organizatori su nazvali Muzika protiv rata aludirajući na odnose Hačaturjana i Šostakoviča prema stradanjima u Drugom svetskom ratu (Hačaturjan je delo napisao 1940, a Šostakovič 1943. godine). Imajući u vidu odjeke ovih kompozicije na zvaničnu sovjetsku politiku, repertoar dodatno akcentuje, naizgled ne tako surovu, ali po umetnost, kreativnost i slobodu izražavanja suštinski pogubnu društvenu pojavu – cenzuru u kulturi. Jer, baš Šostakovičeva Osma simfonija, pored Hačaturjanovog stvaralaštva, postala je zabranjena kao posledica ždanovizma. Prateći kompozitorovu koncepciju „od tragedije do trijumfa u finalu simfonije“, ORF je, vođen dirigentom Andrejem Borejkom, otvorio paletu nijansi u boji i jačini tona: od najtišeg, gotovo nečujnog titraja gudača, do gromoglasnog tutija koji je s domaninantom sekcijom duvača i perkusija ispunjavao poslednji delić Velike sale Koncerthausa. A Radulović? On je Hačaturjanovom Koncertu, koji i danas provocira svojom egzotičnošću i virtuoznošću udahnuo unikatni pečat, nadograđujući kompozitorsku poetiku ličnim senzibilitetom prema jermenskom folkloru. Da Radulović uživa pozornost svetske javnosti među različitim generacijama potvrdila je i bečka publika koja je violinistu burnim aplauzom i ovacijama više puta vraćala na scenu, sve dok nije izazvala bis. A na bis, Radulović je izveo sopstvenu improvizaciju Paganinijevih kaprisa i time poentirao izvođačku superiornost između filigranskih poteza i virtuoznih bravura.

Kada je reč o koncertu ONF, koji je predvodio dirigent Kristjan Mačelaru, publika je imala priliku da sluša impresionistička dela francuskih autora: More Kloda Debisija, simfonijske skicekoje pored impresionističke akcentuju estetiku simbolizma i japonizma, kao i dva orkestarska dela Lili Bulanžer – Prolećnog jutra i U tužnoj večeri. A Frederik Šopen, premda po rođenju i osećanju Poljak, makar zbog francuskog porekla po ocu i privrženosti Parizu mogao bi se pomišljati i kroz prizmu francuskog konteksta. S tim u vezi, pijanista Matrinov izneo je briljantne momente solističke deonice, živopisno ali ne i suviše slobodno tumačeći Šopenovu romantičarsku poetiku. I solista, i orkestar, nakon ovacija i dugog aplauza nastupili su na bis: oba puta začula se muzika francuskih autora, Kamija Sen-Sansa i Žorža Bizea.

Dok je ORF na domaćem terenu podcrtao kontinuitet svoje izvođačke izvrsnosti, promišljenost programske koncepcije i odabir vrhunskog soliste, dotle je ONF, kao gostujući orkestar u inostranstvu, prikazao najsvetliju tačku nacionalne simfonijske muzike, ukazao na visoke standarde manje izvođenog ženskog autora i svesrdno podržao potencijal jednog mladog soliste.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

1 komentar
Poslednje izdanje
Dragan Djilas foto Vesna Lalic Radar 76 copy
| Intervju | 230

Pobedićemo Vučića bez pomoći spolja

Na priču Dragana Đilasa o farmerkama predsednika Srbije od 1.800 evra, potkrepljenu fotografijom pokazanom u direktnom prenosu sednice Skupštine Srbije, Aleksandar Vučić hitno je odgovorio iz Njujorka, gde je govorio pred Generalnom skupštinom UN. Zato intervju sa najnapadanijim liderom opozicije počinjemo pitanjem da li neko čuva skupocene felne koje mu je Vučić zauzvrat „pronašao“ dok […]