pexels solen feyissa 20870797
Foto: Pexels/Solen Feyissa
Iza Ekrana 05

ChatGPT – saveznik ili protivnik u borbi za kvalitetnije znanje

Izdanje 5
4
Slušaj tekst

OpenAI ChatGPT je za godinu i po dana masovne upotrebe postao svakodnevni alat stotina miliona korisnika širom sveta. Za samo 5 dana od lansiranja u novembru 2022. godine imao je preko milion korisnika – poređenja radi, Instagramu je bilo potrebno oko 2,5 meseci da dostigne milion preuzimanja, dok je Netfliks za taj rezultat morao da čeka čitave tri i po godine. Prema poslednjim podacima, ChatGPT trenutno ima oko 180,5 miliona korisnika, a veb-stranica alata je ostvarila 1,63 milijarde poseta u februaru ove godine.

Ogroman deo korisnika čine studenti koji ChatGPT koriste dnevno – i to je počelo da pokazuje svoje efekte vrlo brzo.

Ako upitate ChatGPT – kako studenti koriste tvoje mogućnosti? – on odgovara:

za istraživanje i prikupljanje podataka, pomoć prilikom učenja, podršku u pisanju eseja i ispitnih radova, učenje stranog jezika kroz interaktivni dijalog, za proveru i razvijanje ideja, brži način pretrage i sistematizaciju podataka.

Međutim, široka dostupnost i jednostavna upotreba dovele su do sve češćeg, nekritičkog korišćenja, čime se procesi učenja, razvijanja kritičkog mišljenja i usvajanja novih znanja neminovno kompromituju.

Prema istraživanju objavljenom u International Journal of Educational Technology in Higher Education, studenti posežu za ChatGPT-jem kada osećaju preveliki pritisak svakodnevnih akademskih zadataka i nedostatak vremena za učenje i istraživanje. Ista studija otkriva i zabrinjavajući trend: oslanjanje na ChatGPT je povezano sa odlaganjem obaveza (prokrastinacijom), slabljenjem pamćenja i ukupnim padom akademskog učinka.

Kao i u slučaju svake inovacije i svakog napretka – nešto dobijemo, a nešto izgubimo. To je slučaj i sa ulogom generativne veštačke inteligencije u obrazovanju

Kao i svaka inovacija, i ChatGPT pred nas donosi nove mogućnosti, prednosti, ali i potencijalne opasnosti i nedostatke. Dok za studente ovaj servis može biti koristan i privlačan za korišćenje, i zato što omogućava personalizovanu navigaciju kroz različite teme i nezavisnost u procesu učenja, kao glavni izazovi pojavljuju se preveliko oslanjanje na ovaj alat, pasivizacija studenata i umanjivanje njihove sposobnosti da razmišljaju kreativno i kritički, nepouzdanost podataka i, konačno, neetična upotreba koja rezultira plagiranjem.

pexels sanket mishra 16125027
Foto: Pexels/Sanket Mishra

Kao i u slučaju svake inovacije i napretka – nešto dobijemo, a nešto izgubimo. To je slučaj i sa ulogom generativne veštačke inteligencije u obrazovanju. Izvesno je da pokušaji da se ograniči ili zabrani upotreba ovih alata u procesima učenja neće doprineti definisanju konstruktivnih i realističnih odgovora na izazove koje donose. Brojne škole već su definisale zvanične smernice i uputstva za svoje nastavnike, koji bi trebalo da regulišu načine upotrebe ChatGPT-ja u svakodnevnom radu. Za nove mogućnosti u obrazovanju biće neophodno osmisliti i nove protokole upotrebe, nove načine evaluacije kvaliteta i obima znanja, ali i nove vrste zadataka i metoda učenja koje će biti usklađene sa realnošću budućih generacija učenika i studenata.

Kao početna tačka za osmišljavanje novih, kreativnih načina uključivanja ChatGPT i sličnih alata u obrazovne procese, može poslužiti UNESCO dokument ChatGPT and Artificial Intelligence in higher education, a koji formuliše čak deset mogućih opcija za implementaciju alata u nastavu. Među njima su scenariji poput „partner za učenje“ – kada student ChatGPT-ju prenese svoje razumevanje određene teme i zatraži instrukcije za dalji pravac učenja i nadogradnju znanja, zatim „motivator“ – kada se alat koristi za osmišljavanje testova ili praktičnih vežbi i radionica za utvrđivanje znanja, ili „dinamička procena“ u okviru koje učenici kroz interakciju i dijalog dele svoje ideje i znanja sa CHatGPT-jem, a zatim od njega traže rezime svog trenutnog nivoa znanja.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

4 komentara
Poslednje izdanje
Aleksandar Vučić
| Ekonomija | 46

David Koperfild sa Andrićevog venca

Uz realni rast od samo dva i po odsto, vlast u Srbiji uspela je prošle godine da bruto domaći proizvod Srbije poveća sa 60,4 na 69,5 milijardi evra ili za više od 15 procenata. I tu neće stati, jer su i predsednik Srbije Aleksandar Vučić i ministar finansija Siniša Mali najavili da će već 2027. […]

Veštačka inteligencija AI
| Kultura | 10

Čovečanstvo ulazi u novo doba

Revolucija artificijelne inteligencije se ubrzava i ona postaje jedna od najvećih prekretnica u istoriji. Revolucije koje su temeljno izmijenile čovječanstvo bile su do sada Gutenbergov izum štamparije; Edisonova sijalica i Teslina naizmjenična struja, i Turingova mašina (kompjuter) i „Turingov test“ (ispitivanje da li mašina može simulirati ljudsku inteligenciju). To su revolucije koje su promijenile paradigmu […]

Društvene mreže
| Mišljenja | 1

Doomscrolling – kada ekran nema kraj

Aktivnost bez jasnog vremenskog trajanja, polupasivno gledanje u ekran dok na njemu nižemo stranice i stranice sadržaja, iako oduvek prisutna, doživela je svoju mutaciju u zloćudniju formu tokom COVID pandemije. Tako je dumskroling bio izazvan besomučnom potragom za pouzdanim i preciznim informacijama o virusu, broju slučajeva, simptomima, lečenju, vakcinaciji… A sa beskonačno mnogo izvora vesti […]

glasanje, izbori, izborna mesta, izbori 2023
| Mišljenja | 41

I dalje ćute vlasnici „pristojnih potpisa“

Po mišljenju mnogih, upravo je „2.000 pristojnih“ svojim imenima podržalo sve ono iza čega pošten čovek javno ne sme stati: ponižene i privatizovane institucije, višegodišnji medijski mrak, javno satanizovanje novinara i političkih neistomišljenika, progon uzbunjivača, kriminal u sprezi sa strukturama vlasti, skrivanje ubica iz kosovskog kafića „Panda“, zatvaranje sremskih obdaništa za decu opozicionara, nezakonito rušenje […]