Firma Gupiks NBG, povezana sa kompanijom Starting, glavnim podizvođačem radova na rekonstrukciji Železničke stanice u Novom Sadu, biće deo u ovom trenutku možda i najvećeg državnog projekta u Beogradu. Svega pet dana od obeležavanja godišnjice pada nadstrešnice i pogibije 16 osoba, Gupiks je zatražio građevinsku dozvolu za izgradnju kule visoke 100 metara, u okviru budućeg kompleksa autobuske i železničke stanice na Novom Beogradu, na koji će, kako je najavljeno, biti potrošeno 190 miliona evra. Ta firma godinama nema nijednog zaposlenog, a nepoznato je i kako je postala vlasnik parčeta zemljišta u Bloku 42, gde je odavno u planu gradnja autobuske i železničke stanice.

Prošlo je godinu dana od pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu i pogibije 16 ljudi, među kojima je i dvoje dece. Istraga Tužilaštva za organizovani kriminal, koje sumnjiči 14 osoba, uključujući i dvojicu bivših ministara Gorana Vesića i Tomislava Momirovića, značajno je usporena zbog odluke vlasti da rasformira Udarnu grupu za ispitivanje tokova novca na projektu rekonstrukcije pruge od Novog Sada do Subotice, odnosno državne granice. Optužnica Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu, koja se bavi uzrocima nesreće, nije potvrđena ni tri meseca kasnije.
Osim Vesića i Momirovića, kao i profesora Milana Spremića, čiji kućni pritvor stručna javnost dovodi u pitanje, svi ostali osumnjičeni brane se sa slobode, uključujući i Nikolu Trivića, suvlasnika, a do avgusta ove godine i direktora kompanije Starting. Njegova firma bila je glavni podizvođač radova na projektu Železničke stanice u Novom Sadu, a obuhvaćena je samo istragom Tužilaštva za organizovani kriminal.
Dozvolu zatražili samo pet dana posle obeležavanja godišnjice tragedije u Novom Sadu
Većinski udeo od 70 odsto u Startingu u vlasništvu je Ljiljane Tripković, koja se u evidenciji stvarnih vlasnika na sajtu APR-a vodila i kao suvlasnica firme Gupiks sa udelom od 25 odsto, dok je ostatak pripadao Đurađu Švraki. Sada njenog imena tamo više nema. U Osnovnom registru privrednih društava APR-a kao formalno jedini vlasnik Gupiksa navodi se Waystar properties, preduzeće osnovano u martu 2022, u kome većinski udeo od 51 odsto ima Đurađ Švraka, a partner mu je, sa udelom od 37 odsto, Miloš Trivić, prezimenjak suvlasnika Startinga koji je osumnjičen u slučaju koji vodi Tužilaštvo za organizovani kriminal. Waystar je, takođe, registrovan za izgradnju stambenih i nestambenih zgrada i u njemu je Starting Ljiljane Tripković na startu imao udeo od 49 odsto, da bi ga kasnije smanjio na 37 procenata, a potom je taj udeo prenet Milošu Triviću. Specijalizovani biznis portali, međutim, i dalje kao stvarne vlasnike Gupiksa navode Švraku i Tripković, koja je i jedina vlasnica Royal stroj grupe i preduzetničke radnje Felicita Belville beauty corner.
Prema podacima iz lokacijskih uslova, Gupiks između konstrukcije železničkog mosta i Ulice Milutina Milankovića planira stambeno-poslovni objekat sa 390 stanova, bazenom, teretanom, vrtićem i raznim komercijalnim sadržajima
Da je Gupiks deo velikog projekta izgradnje železničke stanice na Novom Beogradu poznato je duže od godinu i po dana. Ipak, nakon dobijenih lokacijskih uslova u februaru 2024. i pada nadstrešnice 1. novembra prošle godine, sve je stalo. Tako je bilo sve do 5. novembra ove godine, kada je ta kompanija podnela zahtev za građevinsku dozvolu.
Prema podacima iz lokacijskih uslova, Gupiks će graditi 100 metara visoku kulu, sa 30 spratova. Reč je o stambeno-poslovnom objektu sa četiri podzemna nivoa, prizemljem, 29 spratova i jednim povučenim. Kako su mediji objavili, kula će imati 390 stanova, bazen, teretanu, vrtić, razne komercijalne sadržaje… Objekat će se nalaziti između konstrukcije železničkog mosta i Ulice Milutina Milankovića, uz Ulicu antifašističke borbe.
Kako je Gupiks došao do zemljišta?
Neobično je, međutim, što je Gupiks ili bilo koja druga privatna kompanija vlasnik parcele koja se nalazi u Bloku 42, a koja je okružena gradskim i državnim građevinskim zemljištem. Tim pre što se do 2015, pune tri godine, na toj lokaciji nalazila replika Terazija iz 1930, koja je zamišljena kao turistička atrakcija Novog Beograda, a ispostavila se kao potpuni promašaj na koji je potrošeno 60 miliona dinara javnog novca.

Kada je počelo uklanjanje objekata koji su se tu nalazili, rečeno je da je to zemljište namenjeno za projekat buduće autobuske i železničke stanice na Novom Beogradu, a pojedini mediji su pisali da će tu biti sagrađena stanica prevoznika Lasta. U međuvremenu, autobuska stanica delom je izgrađena sa druge strane železničkog mosta, raspisan je tender i za izgradnju stanične zgrade, a potpisan je i ugovor za železničku stanicu.
Kako se u tom velikom projektu kao investitor i vlasnik parcele našla i privatna firma, bez ijednog zaposlenog, koja se u APR-u vodi kao mikropreduzeće, nije do kraja poznato. Oglas o prodaji dela tog zemljišta, koje je, čini se, nekad bilo svojina grada Beograda, nismo uspeli da nađemo. Pitali smo i odgovorne u Gupiksu još u januaru ove godine kako su postali vlasnici parcele u Bloku 42, gde Grad i država zidaju autobusku i železničku stanicu, ali odgovor nismo dobili.
Po ugovoru iz 2024. izgradnja nove železničke stanice na Novom Beogradu koštaće državu 138 miliona evra. No, to nije sve, jer se pored nje gradi i stanična zgrada nove glavne autobuske stanice, čija će vrednost radova premašiti 50 miliona evra
Gupiks Nbg je osnovan još 2016, formalno je u više navrata menjao vlasnike, ali i naziv. Prvo ime firme bilo je Merin Nbg, a kao vlasnici su se do novembra 2017. vodili Merin Holdings Limited, ofšor firma sa Kipra i Veles Holding AG iz Švajcarske. Kiparska firma potom preuzima stopostotno vlasništvo, da bi Gupiks u septembru 2022. preuzeo Waystar Properties i to tako što je nevraćene tri pozajmice od 33 miliona dinara ili oko 280.000 evra pretvorio u osnovni kapital. Poslednji put firma je ime promenila u januaru 2021. Formalno je registrovana za inženjerske delatnosti i savetovanje, a poslednjih godina je uglavnom u minusu.
Desetine miliona evra za staničnu zgradu, park i vestibil
I dok Gupiks čeka na dozvolu, neki radovi na izgradnji železničke stanice na Novom Beogradu se već izvode. Mediji su javili da su počeli i pre prikupljanja potrebne dokumentacije, u martu ove godine. Ministarstvo građevinarstva je tek krajem novembra izdalo više građevinskih dozvola za nove faze radova na izgradnji stanične zgrade, vestibila, nadstrešnice, staničnog trga i parka na toj lokaciji. Kako je pisala Ekapija, jedna od tek izdatih građevinskih dozvola odobrena je za fazu 1, za glavnu staničnu zgradu, bruto površine od 5.152 kvadrata i spratnosti Su+P+2+Ps. Zgrada će imati 57 garažnih mesta, a predračunska vrednost radova koji su predmet ove građevinske dozvole je oko 5,2 milijarde dinara ili oko 44 miliona evra bez PDV-a.

Druga građevinska dozvola odnosi se na fazu 2A, budući stanični vestibil, bez dodatnih spratova i bruto površine 9.079 kvadrata. Dozvola je izdata i za fazu 3, za aneks vestibila, kao i za fazu 2B, koja podrazumeva novu nadstrešnicu iznad perona ukupne bruto površine od 8.576 kvadrata. Jedna od tek izdatih građevinskih dozvola namenjena je i za faze 4 i 5, koje se odnose na stanični trg od 4.151 i park od 7.836 kvadrata ispred zgrade NCR-a.
Dok Gupiks čeka na dozvolu, neki radovi počeli su još u martu ove godine, iako je Ministarstvo građevinarstva tek krajem novembra izdalo više građevinskih dozvola za nove faze radova na izgradnji stanične zgrade, vestibila, nadstrešnice, trga i parka
Ugovor o izgradnji kompleksa železničke stanice na Novom Beogradu 14. oktobra 2024, dve i po nedelje pre pada nadstrešnice u Novom Sadu, potpisao je tadašnji ministar građevinarstva Goran Vesić sa direktorom kompanije Šandong za Evropu Vei Jimingom. Vrednost ugovora je, kako je naveo, 138 miliona evra, od čega će 70 miliona koštati izgradnja nove stanice, a skoro 40 miliona rekonstrukcija mostovske konstrukcije. Nije precizirano na šta će biti utrošeno ostalih 28 miliona. U neposrednoj blizini gradi se i stanična zgrada glavne autobuske stanice, a vrednost radova premašiće 50 miliona evra.
