Apsolutno nebulozan tekst po više osnova. I ovo je analiza ekonomiste ? Zemljo prevrni se . Za pocetak ne postoji korelacija između inflacije i kurseva , to je neka prevazidjena soc škola . Takodje je da treba da bude korelacije ( valjda 1:1 sudeći po tekstu) ukupnog BDP a i rasta zarada . Ima tu nešto sto se zove prvo realni rast zarada a drugo korelacija 1:1 ovde ne ide , to su potpuno drugaciji parametri . Rast od 12% uz ostale faktore kojih ima pola tuceta može biti konforno 1:3 do 1:5 % rasta . Dakle cifra od 1400€ apsolutno nije nedostižna . Važnije pitanje je koliko vrede realno tih 1400€ i drugo kurs od 117-8 DIN za € može biti još dugo, dugo ako BDP raste , zaposlenost raste , nivo stranih investicija raste itd.
Čisto politički tekst . I još nešto apsolutno nisam poštovalac lika i dela zvalavog , naprotiv ali sa ovakvim tekstovima ponekad se ne razlikujemo od tih lazova.
Да ли сте можда чули за теорију паритета куповних снага или PPP – Purchasing Pover Parity? Између инфлације и курса постоји корелација.
Vučić bi da sa ovom tablom bude profesor i predavač , a nije ni pripravnički staž u struci odradio . Zato i pucamo po svim šavovima , jer nam državu i to mimo Ustava vodi neko ko pre toga ništa nigde nije vodio , pa ni neke navijače , nego išao uz njih onako k’o šipka uz bubanj . To nam je sve smestila Evropa zbog Kosova i litijuma . I ko zna zboč čega sve još .
Kao neko ko je radio 35 godinau Srbiji, ali i u Austriji i Švajcarskoj, predlažem mladim ljudima – use i u svoje kljuse.A da pojedini mladi već tako i razmišljaju potvrdi mi jedan sjajan momak pre par dana.Pokvarila mi se brava,pozovem hitne intervencije i dolazi mladic koji ne liči ni na jednog majstora koje poznajem. Promeni bravu za 15 minuta – 7 500 din.Pitam ga šta je po struci – završio sam fakultet, radim u struci, ali plata nedovoljna. Zato sam odlučio da naučim i zanat bravara.
Predlažem svim mladim ljudima da studiraju,ali da za svaki slučaj nauče i neki zanat. Biće dobro i njima i nama.Jer je majstora sve manje, a kvarova sve više. Uostalom, na bogatom zapadu većina ljudi radi i dodatne poslove.
Sećam se i da mi je jedan Slovenac pre više godina,dok smo još živeli u istoj državi , na pitanje zašto Slovenija napreduje brže od ostatka Juge odgovorio:
– Kod nas svi zaposleni rade i nešto dodatno.A i manje krademo.
Ujedno bih preporučila svim komentatorima Radara da predlažu rešenja za probleme koje imamo, konstatovanje stanja i kritike od slabe su koristi.
A uredništvo Radara pitam da li će moje predloge o reciklaži,elektronskom glasanju u Estoniji i drugim zemljama, kao i predlog da napišete neku reč o učeniku OŠ Danilo Kiš na Voždovcu, koji je na republičkom takmičenju osvojio dva prva mesta – matematika i fizika.
To me je razočaralo, jer su svi predlozi životni, gušimo se u đubretu, izbori su decenijama neregularni, a i ne znamo da pohvalimo ono najbolje što imamo. I usvojimo iskustva drugih zemalja koje su otišle daleko ispred nas.
Radar je odličan nedeljnik, ali mu nedostaje više životnih priloga i primera, praktičnih predloga i analiza koje govore gde grešimo i koliko nas to košta. Za život je ipak potrebno više realnih i praktičnih znanja i rešenja.
Filozofi, pa i novinari su do sada najviše tumačili svet, potrebno je da se on menja.
blago vama,gde nalazite ove sto sve znaju ali im ovi sto upropascuju zemlju ne daju da rade pa zato samo pricaju kako nista ne valja jer da kažu kako bi oni to radili otkrili bi planove,vas nista ne boli
Jbt ti si od oni sto vise veruje vlastima nego svojim ocima!
Blago tebi! Glupost ne boli.
Blagoš tebe,ali si uspeo da pogodiš jedan zarez.Samo napred,šta god ne sme da stane.
Jos jedan negativan efekat jeftinog € je uravo ta nerealna vrednost ( “ jeftinoca “ ) a koriste je korumpirani kadrovi ovog kleptomanskog rezima “ pretvaranjem “ ispumpanog novca , u dinarima , ( iz budzeta i privrede ) u € po niskim cenama , iznoseci ih ( € ) iz zemlje ( na sigurne racune pod sigurnim nebesima i poreskim rajevima ) za “ ne daj Boze vreme “ ili studije nasledika . . .
Samo struja je u prethodne
3 godine poskupela za 60 %
Prosto je uvredljivo citirati
podatke RZS a , koji su potpuni
falsifikati. Ali čak i sa takvim
podacima, jasno je da je
ekonomska situacija katastrofalna.
Obezvredjen evro odgovara samo
uvozničkom lobiju i nakaradnoj
vlasti da servisira uredno sve
veće dugove u koje uvlači cela
pokoljenja ove jadne zemlje.
Nije nam potrebno nikakvo
stručno citiranje nekakvih
stručnjaka iz sveta o monetarnoj
iluziji, sve je jasno čim zavučete
ruku i svoj džep .
Najniži oblici života , SNS
botovi koji dolaze na portal
ubiše od nekakvih objašnjavanja
jel’te, kako 400 i 800 € nije isto
i kako sad svi mogu sve sebi
da priušte. Jadni mi kad ove
nakaze odu s vlasti, tada će
sve doći na naplatu i neka
nam je Bog u pomoći.
Tip objasnio.
Postovani i cenjeni predsednice. Oprostite mi. Podizete penzije i plate. A sta je sa nama samohranim roditeljima. Zasto je socialno primanje 20.000din? Zar mi nismo zasluzili vise? Samohrana majka
Sve što ovaj naopaki režim radi je zasnovano na laži, prevari, obmani. Svaki njihov projekat je varka.
Veštački držati kurs evra niskim, kako bi plate izgledale veće, a oni što uspešniji. Još jedna opsena u nizu.
Ovakvi i slični tekstovi su neophodni kako bi i mi koji nemamo specifično ekonomsko obrazovanje, bar delom shvatili kakvim se sve podvalama služi vladajuća oligarhija.
Pa šta se može očekivati kad nam je Guvernerka NBS polupismena žena sa plagiranim doktoratom. O ministru finansija tek ne treba trošiti reči jer se radi o mafijaškom savetniku koji samo smišlja kako da porodice na vlasti što lakše i više opljačkaju zemlju.
Baš tako.
Sećam se kad su ugledni bankari govorili da Jorgovanka ne bi mogla uspešno da vodi ni ekspozituru neke banke. A to je najmanje pet – šest pozicija na lestvici ispod mesta guvernera NBS.
Ali ako sada ova prosecna zarada vredi kao 50000 iz 2010, a 2010 je prosecna zarada bila 34000, zar to onda ne znaci da je sada kupovna moc veca za nekih 40-50%? I jos jedna stvar.. ako sam zaradjivao 330e 2010 i mogao da ustedim recimo 10% plate mesecno, recimo 30e.. na godisnjem nivou bih ustedeo 360e, a sada sa 900e ako su i cene ispratile to povecanje plata, pa za 900e mogu da kupim isto sto i tada za 330, onda opet mogu da ustedim 10% plate, sto je sada 90e ili 1080e godisnje. Mozete da kazete da je to iluzija, ali ja sam siguran da sada ne bih mogao sa tih 330e da odem u grcku na more recimo, a sa 1080 vec moze da se ode. Tako da ako me neko pita, vise bih voleo sada 900e platu sa danasnjim cena, nego 330e sa cenama iz 2010. Sto se tice domace proizvodnje i usluga poput majstora, frizera itd, oni bi verovatno zadrzali cene iz 2010 da nam je prosecna plata 330e, ali pitam se kako bi neko kupio auto star recimo 10 godina koji vredi 6000e sa platom od 330e ako stedi 10% mesecno. Trebalo bi 20godina da se stedi… dok sa 900e i 10% za isti taj auto bi stedeo 6 godina
Zaboravljaš da 2010. godine kada je plata bila 330 eura vozilo staro 10 godina nije koštalo 6000 eura nego višestruko manje.
Da je evro pratio inflaciju taj auto ne bi sad kostao 6000 nego bi bio mnogo manje.Ti si budala konju jedan glupi
O kakvoj ti srednji pricas?de zivis ti???
E pa brale evo ti primera ličnog samo na jednoj stavci. Kupio sam 2012 bastenske stolice u Yisku za 1200 rsd -ili 10 evra a ovegodine te iste bastenske stolice su 2400 rsd-20 evra netreba da budeš ekonomski stručnjak ba da vidiš da nas ovaj manipuliše u svim sferama života.
ovi će vladaju doživotno.
Ne budali i ne mlati.
2013 sam sa 550 evra održavao račune za dva stana, pokrivao hranu i ostavljao za najmanje 10-14 dana u Grčkoj. Sve do 2018. Sad sa 1600 evra jedva pokrivam račune i hranu, a Grčka je samo pusti san. Zaradio si za sendvič. Jedna usporedba: svinjetina 2013 350 din, danas 850. Junetina sa 450-500 je skočila na 1200.
Odavno sam ukazivao na to ali me niko nije slušao…
2015 godina burek 35-45 din
pljeskavica 65-75 din
kurs kanadskog dolara okolo 80 din( u zavisnosti od g doba ali je tu za par dinara)
2025 kurs je isti a idite vidite kolike su cene…
ljudi ono što si mogao kupiti za 100$ ( 2015 g)
sada možeš kupiti ali za 350 ili čak i više dolara…!
Stvorili su iluziju i opljačkali narod…!
I u Nemačkoj sta si mogao da kupiš za tadašnji 100 maraka sad ti treba 200€ do 300€.
1996 kutija zigareta 4 maraka sada 8€. Toaletpapir tada 2.99dm sada 5,99€ . I tako dalje. Pola Nemaca ne mogu sebi da priušte godisnji odmor a svaki treci radi 2 ili tri posla. To je svugde u svetu . Radi se o tome kako moze na najbojli moguci nacin da se uredi Srbija. Kako na miran i razuman način da se uspostavi mir.
Cigarete i papir si Naso?uporedi meso.hranu.koliko onda nasih ide na odmor kad po neznam kojim informacijama,Nemci svaki drugi ide na odmor.oni idu 2 puta na odmor
I tamo jedu, videla sam svojim ocima,pastete i druge konzerve, spavaju u prikolicama,peru ves ispred njih ..
Vladari sveta hoće još moći i još novca. Radi marvo..
svi mars na rad
Gde si ti nasao da uporedjujes nesto ispred 30 godina?? Da, za 100€ si u SRB pre 10 godina mogao kupiti 150kg paprike za zimnicu, jagode su kostale 80din kg, jabuke 50, a paradajz isto ni 100, a krompiri i kupus su bili po 20din. Sad je sve to 3x skuplje, a zvanicnu inflaciju racunaj mozda jedno 50% za 10 godina. Ja za 100€ u ITA nakupim cela kolica jos uvek, a u SRB ni pola toga. A bice vam jos gore samo zbog tog fix kursa bezvrednog dinara.
„blokaderi“ su necija deca,unuci,momci,devojke,a taj sto ih tako naziva je sve samo ne normalan i mora se pothitno smeniti i zameniti „blokaderima“ za naprednu ,a ne nazadnu Srbiju.
Videcemo vas iza resetaka ako ne pobegnete i ne trazite azil u nekoj 5. razrednoj zemlji,a hocete ali nece svi to sigurno!!!
O vlasti mislim sve najgore. Jedina dobra stvar koju su uradili je stabilan kurs. Da se podsetimo stabilan kurs imaju i države poput S. Makedonije, BIH, donedavno i Bugarske, čije ekonomije nisu ili nisu mnogo jače od naše. Devalvacija eura je pogodila i sve članice eurozone, kao i susednu Crnu Goru u kojoj se danas za 50 eura može kupiti isto ono što je pre desetak godina koštalo 15 eura. Meni kao običnom građaninu nije svejedno da li mi je plata 900 eura ili 450 kad želim da kupim televizor, auto ili stan, ili da odem na letovanje u Grčku. Naša ekonomija je uvozno orijentisana i kupovna moć građana zavisi od kursa. Ja znam da stranim investitorima odgovara da plate u Srbiji budu 250 eura, a da li to odgovara građanima Srbije
Time bismo bili ubedljivo poslednja država u Evropi po visini zarada, a o letovanju, kupovini tehnike ili automobila (ne daj Bože) mogli bismo samo da sanjamo.
Kiza
27. 7. 2025. u 17.21
O vlasti mislim sve najgore. Jedina dobra stvar koju su uradili je stabilan kurs.
Posle ovakvog uvoda u Vašem komentaru mogu samo da kažem da ste džabe čitali ovaj tekst.
Da li ga je uopšte čitao?
Sumnjam, dobio gotov komentar da objavi.
Dok je Dunava, biće i šarana Kizo…
Kurs je apsolutno nerealan, videćete uskoro kad dodje do jake inflacije jer neće imati drugi odgovor…, a onda prodaja svega jer je još samo to ostalo.
Pametan narod je odavno već otišao sa Balkana, ovi sto su ostali ce izumreti uskoro a nema novih ljudi.
Gotovo je drugari
Pročitajte tekst i probajte nešto da razumete, ako ste u stanju.
Koliki ti je IQ?
Pročitao prvu rečenicu i otrčao do wc-a. Hvala ti, nikakav lek protiv opstipacije mi danas nije bio potreban.
Zašto bi onda bilo ko kupovao srpsku robu koja je zbog nerealnog kursa 50% skuplja od strane? Da li vam je jasno da na ovaj način gušimo srpsku privredu?
Годинама као део пропагандне матрице слушамо од приучених економиста и злонамерника који би да нас убеде да је 300 више од 1000.Наравно да плате никада неће бити довољне високе и да куповна моћ није задовољавајућа, али бољем стандарду сведочи једноставна чињеница да грађани Србије лакше могу да приуште трајнија добра, техника, аутомобили и сл.или достојније бораве у иностранству, а што својевремено није било тако.А знамо и да курс евра према динару зависи од тржишта и да дугорочно неби могао вештачки бити одржив на овом нивоу, тако да Ћулибрк и њему слични мораће и даље узалуд сузе да роне…зарад неког увозничког или ко зна којег страног интереса
Nemoj samo da zaboraviš da ostaneš ovde kad uskoro krene inflacija i ovi drugari odu sa vlasti u zatvor ili (belo)rusiju.
Upravo grešiš u komentaru gde pokušavaš da dezavuišeš gospodina Ćulibrka. Ovo što ove štetočine rade sa niskim kursom eura upravo rade za UVOZNIČKI lobi koji im obezbeđuje materijalnu korist jer NIZAK kurs eura jedino i isključivo odgovara uvoznicima. I zbog toga uništavaju domaću proizvodnju a posebno u Prehrambenoj industriji i poljoprivredi. Slabo si razumeo sta je pisac ovog odličnog teksta hteo da kaže ako si ga uopšte i čitao.
Ziveo PreCednik j.bo te on
Nema šta, ko razume,razume. Sve je lepo opisano. Čak i ne treba veliki IQ da bi se sve to shvatilo. Ipak beskrajno glupa gomila nemoze mentalno dotle da dopre. Zato, živeo ON. On je za sve zaslužan ne samo u Srbiji, već u celoj galaksiji, Mlečni put.
Pa kome priča ako ga „beskrajno glupa masa“ ne shvata i ne razume? A to za mlečni put, ja mislim da ćemo to da odkrijemo za neku godinu da je Vučić zaslužan😂
Iskreno, mislim fa je realna inflacija u navedenom periodu jos veca. Realno, cene elektricne energije, hrane, stanova i sl su porasle za 2,5 do 3 puta.
Meni ne treba Vučić da kaže kako živim, vidim sam odlično. Svaki mesec stavim u dzep 1000 eura, na kraju meseca ostane Nula dinara. Slabo idem u restorane i kafane, slabo trošim pare na garderobu i putovanja. 90% novca ode na kiriju, režije, automobil i hranu i bebca od 8 meseci. Nikad skuplji život nije bio nego sada,i nikad novac nije manje vredeo.
Hvala Marko,
Ko nije shvatio autora,tebe bi svakako trebao.Jednostavnije nije moguće objasniti.
Vrednost evra je 200din. za jedan evro. Sto je kod nas 117 din. to samo znaci da se doznake (roditeljima sa nedovoljnim penzijama) iz inostranstva, gde im žive deca koja šalju evre moraju uvecati. Država nas pljačka na svim poljima.
Обрнуто је. Ја мислим да је динар заправо ПОТЦЕЊЕН а не ПРЕЦЕЊЕН. Ових претходних 7-8 година је евро доста ослабео, а динар стоји на 117 за евро и не мрда.
Реални курс је 75-80 динара као што је и био до економске кризе 2008. А то није мала разлика у куповној моћи. Пази, минималац 60000 на вишем курсу динара нису мале паре – дође ти 800-900 евра, илитига исти минималац као и у Хрватској. Динар се намерно и вештачки држи слабим да бисмо као радна снага били што јефтинији.
Drugarice I Drugovi kapitalisti…sram vas bilo..narod nema za leba
Savetujem da pre nego što pišete tekstove.provedite neko izvesno vreme u drugim državama sveta i vidite kako oni zive i zarađuju . Verujem da onda ne bi ste tako pisali.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
I, šta dobijaš za ovakve komentare?
Ja živim u drugoj (normalnoj) evropskoj zemlji.
Sve sto je napisao Ćulibrk stoji, druga je stvar sto je narod neobrazovan – sto se jasno vidi i po izboru lidera
Hoce li se konacno progovoriti kad se hvali rezultatima sta i koliko kosta ovaj jadan narod kolika je cena po.km, auto puta Moraski koridor, i sve drugo gde god su Mali i Veliki prste umesali tu su dzakovi prepuni…
Uopste nije bitno da li je plata 1000 evra ili 10.000 evra.. bitno je koliko cega moze da se kupi za taj iznos, koliko mesa, koliko hleba, koliko sira, koliko litara goriva, koliko kostaju komunalije, rentiranje stanova… veoma je prosto, bez mnogo pametovanja.
Ovo je najtacniji opis vrednosti bilo koje valute na svetu.
Bravooooo!!!!!!!!!!!!
„Petronije“ je napisao nešto što se podrazumeva, ako čovek ima dve čitave između ušiju i poslovno je sposoban.
.
Dakle šta govori Vaš odgovor (o Vama) ?
Taj kurs dinara, koji je non-stop isti, moze da priusti samo zemlja, koja nista ne izvozi. A Srbija je najtipicniji primer takve. A sto i izvozi, u SRB dodje samo na sastavljanje, malo koja strana fabrika zavisi od srpskih podizvodjaca ili snabdevaca bilo cega. I naravno, izvozi se i ruda. Koju ne dotice nikakav kurs icega, jer sve ide u Kinu vise manje. Koja to nije ni kupila, nego iskopala u SRB i za to joj platila manje rudne rente, nego koliko dobijaju najzabacenije africke zemlje.
Korektno.
Kada je prošlog leta (2024.) Vučić bio u Loznici, odgovorio je na pitanje zašto ne diže smešno nisku rudnik rentu Srbije (max. 5%) ovako: „hteo sam, ali popeli mi se iz Moskve na glavu telefonskim pozivima da to NE uradim“.
I tako je Veliki Vođa protivno svojoj zakletvi na Ustav Srbije i interesu Srbije odlučio da u interesu Rusije (rudna renta: 22%…) NE diže našu rudnu rentu….
Bole je primenjivan u Bocu, a Ana je kao jedna dama preimenovana u JK.
Tako se ostavlja utisak masovnoszi…
Još da „mirno posedate na kolovoze autoputeva“, eto labuda.
A tvoj komentar vez s vezom. Kesica smokija vrh.
Eeee, kad-tad ću da završim tročasovni onlajn MBA kurs na NU (narod. univerz.) „Šefild vendzdej“.
Pa kad izračunam, ima da se puši!
A 90%radi za minimalac 50.000 (jedino lopovi bliski vlasti rade za vece pare
Suština ovakve „monetarne ilizije“ je mogućnost države da generiše znatno veći prihod u evrima kako bi se, po tom osnovu, lakše zaduživala i vraćala kredite u evrima. Preduslov takvog modela je „konvertibilnost“ dinara pa je to i razlog zbog čega u Srbiji dominiraju inostrane banke jer bez njih to ne bi bilo moguće. Na taj način budžetski prihodi od fiskalnih zahvata u dinarima vrtoglavo rastu pa je država u prilici da kupuje mnogo više evra, zbog fiksnog deviznog kursa, nego što bi to inače mogla. Suština ove „potrošačke monetarne i fiskalne politike“, kako se ona inače naziva, je u tome da nijedna politička opcija, bila ona na vlasti ili opoziciona, ustvari ne finansira privredne aktivnost i razvoj jednog društva već to čine gradjani tog istog društva svojim novcem. Drugi, mnogo pošteniji i fer odnos bi bio povećanje poreskih prihoda na račun monetarnih vratolomija ali taj model ne vole političari jer gradjanstvo tako stiče realnu sliku o tome ko stvarno finansira državu, a i gradjani će onda biti agresivniji po pitanju opravdanosti potrošnje takvog novca, a ne voli ga ni gradjanstvo jer istorija svedoči o mnoštvu zloupotreba budžetskog novca pa tako gradjanstvo ima izražen osećaj da ga država stalno bespotrebno potkrada i eksploatiše. Ali, ono što je sigurno i u šta nema bilo kakve sumnje je da, u oba ova slučaja ali i u bilo kom drugom monetarnom modelu, finansiranje svake države snose njeni gradjani a ne političke strukture na vlasti.
Ово што говори господин Ћулибрк,очито је и човеку просечне интелигенцији,осим ако тај није смртно заљубљен у владара,у овом случају Вучића,па му је ум помрачен.Таквих је пуно.Раст плата и поређење са претходним периодом у којем је неко други владао је подла игра јер куповна моћ није порасла,већ у неким случајевима и опала у односу на нека добра.Рецимо кућа или стан било где у односу на плату коштао је рецимо 150 месечних примања,а сада је потребно 300 или 500 месечних примања за исту кућу.Једино је злато пратило раст цена па вам је потребна иста количина злата сада као пре 30 година.
Bravo za napisano. Samo je pitanje koliko (ne) obrazovan narod može da shvati a još manje prihvati čenjenice iznesene od strane autora. Lepo je živeti u iluziji i neznanju.
Jos je zanimljivih da se pogleda kupovna moć gradjana. Srbije u odnosu na prosek EU iz 2011 i 2024(to su poslednje objavljeni podaci Eustata). 2011, smo bili na 52%, sada na 55%. Približili smo se 3% poena proseku Eu za to vreme sve zemlje koje nas okružuju su se približila za 10 i vise procenata. Mi smo sada skoro izjednaceno sa Albanija, a ispod je samo jos BIH i Makedonija. Rumuni, Bugari… Koji su 2011 bili iza nas su na 75%.
Zasto ove vesti pisu ljudi koji su nebitninza bitisanje u Srbiji.
Pišu da bi ti razumeo nešto, ako ikako možeš.
Svi ce odgovarati pa i botovi kao ti.
Izvini. Trebao preCednik da napise tekst za tebe, ali zauzet je pisanjem knjige o obojenoj revoluciji. Ne zamaraj svoje sive celije, za tebe je ovaj tekst nuklearna fizika. Drzi se ti informera i PINKa.
Vidim da još nema komentara na ovaj tekst, A to je ključna zabluda, koju nam servira ova vlast, da je standard toliko porastao za vreme njihove vladavine.
Standard je pao, evro stoji na istom nivou već deset godina a cene divljaju do neslućenih visina.
Ali zato je naša „guvernerka“ prezadovoljna svojim radnim mestom čuvara našeg evra. Naravno, za platu od 5.000 evra!
Volela bih, da neko od naših ekonomista, objasni kako posluju firme koje su izvozno – uvozno orijentisane kad evro stoji na istom nivou 10 godina?
Funkcionišu firme uvozno orjentisane a one izvozno orjentisane to slabije čine, obzirom na nizak kurs evra i precenjen dinar, što njima ne ide u prilog.
Slab izvoz a veliki uvoz je recept za uništavanje domaće Privrede,nažalost uvoznički lobi je jak u Srbiji.Spasa nema zato pametni mladi beže.
Izvozne firme, privilegovane snsaravno, prodaju evro pod drugim uslovima. Uvoznici su zahvalni sponzori vlasti, a kamo sreće da je guvernerka i njena porodica zadovoljna sa 5000€ mesečno.
У тексту се наводи однос између плата и куповне моћи. Уопште се не улази у структуру формирања те плате. Што би Милан Ћулибрк рекао „Људи моји…“, како је могуће да ми живимо приближно исто као Хрвати а имамо дупло мањи БДП по човеку од њих. Значи, ми по дефиницији, произведемо добара и пружимо услуга дупло мање по човеку од њих а живимо и трошимо слично. То је могуће зато што ми половину плата покривамо из дуга. Енормно се задужујемо и трошимо. Дуг ће доћи на наплату. Како? Па рецимо да ћемо морати дати Јадар, а онда помор.
Друго, питање вредности евра. Када ускоро дође до краха једине привреде у Србији која ради а то је изградња станова, а неминовно ће доћи јер се не може бесконачно да се граде станови а број становника се сваке године смањује за 50.000… шта ће бити са вредношћу евра? Номиналном, реалном како год. Да ли ће тада моћи да се за 20.000 евра купи стан од 80 квадрата на пример? Да ли би Милан могао у следећем ауторском тексту да направи анализу онога што нас неминовно чека.
Bravo za komentar.
Prijatelju,, podatci kazu sledece (Google):
-BDP Hrvatska – 84 milijarde
-BDP Srbija – 81 Milijarda
-BDP Slovenija 69 Milijarde
Da, po jedinki (per capita) to zvuci drugacije, ali tebe neko treba da malo obrazuje o limitacijama tog parametra. Nadji artikl na doi.org i tamo ce ti reci da „per capita ratios systematically overestimate values in countries with small populations and underestimate them in countries with large populations“. Hrvatska je mala zemlja. A ima i More. A i EU je. Ja mislim da smo mi na dobrom putu da ih stignemo. Jos ako budemo pametni da rudarimo Jadarit, bice i para i srece. Naravno ako prebrodimo teorije zavere o „zagadjenju gorem nego posle nuklearne bombe“…
@Aleksandar…
Видим ја да ТЕБИ није јасно.
Па сам си навео колики је УПУПАН БДП Хрватске и Србије. Значи, да дупло мање Хрвата произведе колико и ми. И ми и они падамо под „small populations“. И све нас је мање. У томе сигурно и врло брзо сустижемо Хрватску. Само за време Вучићеве власти нас је 650.000 мање. И то само однос рођених и умрлих а не и оних који су одселили из Србије.
Rudarenje Jadarita neće imati značajne efekte na ekonomiju Srbije jer se planira samo rudarenje i prerada rude koja potom ide u EU za proizvodnju baterija. Te priče o lancu vrednosti su šarena laža kako bi se slomio otpor stanovništa oko otvaranja rudnika. Priče o zagađenju nisu bajke nego realan rizik koji ostaje Srbiji tj. stanovništvu. Cost-benefit analiza koju su uradili profesori Ekonomskog fakulteta u Beogradu ogolili su suštinu. Svi dobijaju samo Srbija gubi. Navedi mi jednu zemlju u Evropi koja se obogatila od rudarenja. Morate shvatiti, Srbija je mala zemlja, mi nemamo prostranstva Rusije, Kine, Australije ili Čilea da možemo da rudarimo bez većih posledica.
Tompsone, ti li si?
Nisam ti ja nikakav Tompson, već Vučić, Andrej Vučić.
Nosilac najvećeg državnog odlikovanja “ Alija Sirotanović u Kovnici novca“.
Evro, dolar, inflacija, deflacija, kakva, bre, kurtonizacija – lepo je meni tata Anđelko rekao (kada me je zaposlio na njegovo mesto : “ Sine, samo budi gde su zlato i pare“.
A prosečan rast zarade koju sam imao 2012 i danas, koju imam, o kupovnoj moći neću ni da pričam, ne može da se izmeri ni formulom za brzinu svetlosti.
Jebem vas glupe!
Dešava nam se isto što i u EU zadnjih 15 godina. Kada bi kurs sada otišao na 182, samo bi plate pale u EUR, a sve ostalo (i hrana) bi zadržali cenu u EUR ili bi bile nestašice. Samo bi rad drastično pojeftinio što bi napravilo još veću emigraciju. Tako da je bolje ovako.
Laprdaš i pokazuješ ne razumevanje kao funkcioniše ekonomija u ne razvijenoj zemlji. Malo edukacije iz ekonomske nauke nije na odmet. Čisto da bi razumeo napisano.
A ti ces naci botino da nas edukujes?
Ne vređaj putinofile nije lepo. Naučite se nešto da napišete adekvatno tekstu koji komentarišete.
I da se sve ovo ispriča na rts-u, pinku, kuriru i svinjformeru, prosečan sns glasač i dalje ne bi ukapirao ništa
Jbg,kad smo glupi a vi prepametni skakaci i setaci kontejnera.Stvarno velika pamet.
Pa ocigledno jeste, ako ovo ne razumete…
Ups, izvinjavam se, pa vi ste njegov stalez novofirmirani…
Dobra kovanica „svinjformet“, samo nije jasno na šta se odnosi, na proizvodjača, ili potrošača.
Тачно али недостаје податак како и зашто се одржава вештачки паритет динара према евру а према долару динар „јача“ иако су америчка и наша привреда неупоредиве.
Изгледа да се вештачки курс плаћа додатним задуживањем које неће моћи да врате ни будуће генерације али кога брига јелте. Народ је ионако и финансијски а пре свега политички нажалост неписмен јер другачије не би деценијама држао лопове и мешетаре на власти.
Puno g.MILICEVIC priča o neznanju i iluziji građana.
Građani apsolutno znaju da su dinar i evro promenljive vrednosti i da ih se treba brzo osloboditi odnosno pretvoriti u pokretne ili nepokretne stvari. I kad bi kurs stvarno bio 182 dinara to bi mu samo jos komplikovalo realnu računicu.
Prava računica je ova: 2012 g. sam kupio stan za 100.000 evra(kod Hipodroma) a 2024g. prodao za 280.000 evra.
Dakle, nesto je poskupelo 50% a nesto 300% a svak zna sta mu je činiti naspram svojih mogucnosti.
Ali to je vec biznis, a za biznis kažu da je to suviše ozbiljan posao da bi se njime bavili ekonomisti!
Znači biznisom se ne bave ekonomisti, nego mafija? Ja tako razumem tvoj komentar.
Ne, to se kaže za rat.
@Crni Gruja,prodajom stana ste uvecali svoj kapital 180%.Pod uslovom da ga ste platili u kesu,Evrima.No,pravo pitanje je,sta mozete kupiti sa ovih 280 000 Evra u Srbiji?Naime,kupili ste stan od 80 kvadrata za 100 000 Evra,dali prodajom sada mozete kupiti stan od 280 kvadrata u istom kvartu?Vi mozete racunati veliku zaradu samo ako biste uspeli izneti svih 280 000 Evra u Evropsku Uniju ili Ameriku.Ako iznesete Dinare u ovoj vrednosti na zapadu i uopste svim monetarno ozbiljnim zemljama,za ovu vrednost(280 000 E.)biste jedva dobili polovinu,140 000 Evra.To mozete proveriti i manjim sumama.Na primer,zamenite 10 000 Dinara u Briselu za Evre.Necete imati dovoljno ni za jednu noc,bez dorucka u trecerazrednom hotelu.
Komentar o kupovnoj moci autora sluzi za nepismeni a i za one koji sami ne umeju da izracunaju i uporede cene 2012 i sada kao i plate i na kraju izracunaju.Evo nekih namirnica.Prva benzin bio 140 plata plata 2012 40000,moglo je da se uzme 285 l a sada 577 l,melko bilo 65 za platu moglo 615 l a sada 900 l ,meso but bio 450 moglo 88 kg a sada 144kg.Dakle sami racunajte,nikome ne verujte Vidi se da su plate porasle kao i cene ,ali da se znoqno vise namirnica sada vise moze da kupi
To samo znači da je „napredak“ ostvaren na račun tvojih unuka koji će morati da plate dug.
Haha dobro je druze, ako je tebi dobro i meni je 🙂 Mislim da ni deca ne veruju u ovo sto si napisao.
Svesni su ljudi koliko pare vrede, bez obzira na obrazovanje. Često može da se čuje „Nekada je 100e bila lova, a danas…“. Stvar je u tome što su ljudi siromašniji lakše ih je kupiti.
Kakve „strucnjake“ imaju ovi iz Nove, ne znam sto umesto baljezgarija koje piskaraju ne osnuju neku korporaciju koja ce se baviti investicijama i privredom. Gre’ota da takvi potencijali čame u nekim urednickim kancelarijama i piskaraju
A kakav si ti stručnjak vidi se iz komentara. Kesica smokija za tebe.
Nije tačno ,tad bi se pojavila pravi odnost cena i plata i narod bi video da idemo u sunovrat,ovako nerealan kurs to ne pokazuje ali kad tad će morati da se vidi da idemo u dužničko ropstvo,i pojma nemam odakle će se isplaćivati penzije.
Gorice ,malo se edukuj verovatno si mlada ,ali ovakva ekonomija će tvoje unuke ,ako ne pobegnu kao moji unuci,staviti u dužnićko ropstvo iako ni evro se nisu zajmili.nećeš moći doveka da uzimaš pare bez rada a da ih ne vraćaš,neko će morati da ih vrati.
Bi oni, ali nemaju čitav Budžet na raspolaganju, i klimoglavce iz skupštine da izglasaju svaku svinjariju.
Apsolutno nebulozan tekst po više osnova. I ovo je analiza ekonomiste ? Zemljo prevrni se . Za pocetak ne postoji korelacija između inflacije i kurseva , to je neka prevazidjena soc škola . Takodje je da treba da bude korelacije ( valjda 1:1 sudeći po tekstu) ukupnog BDP a i rasta zarada . Ima tu nešto sto se zove prvo realni rast zarada a drugo korelacija 1:1 ovde ne ide , to su potpuno drugaciji parametri . Rast od 12% uz ostale faktore kojih ima pola tuceta može biti konforno 1:3 do 1:5 % rasta . Dakle cifra od 1400€ apsolutno nije nedostižna . Važnije pitanje je koliko vrede realno tih 1400€ i drugo kurs od 117-8 DIN za € može biti još dugo, dugo ako BDP raste , zaposlenost raste , nivo stranih investicija raste itd.
Čisto politički tekst . I još nešto apsolutno nisam poštovalac lika i dela zvalavog , naprotiv ali sa ovakvim tekstovima ponekad se ne razlikujemo od tih lazova.
Да ли сте можда чули за теорију паритета куповних снага или PPP – Purchasing Pover Parity? Између инфлације и курса постоји корелација.
Vučić bi da sa ovom tablom bude profesor i predavač , a nije ni pripravnički staž u struci odradio . Zato i pucamo po svim šavovima , jer nam državu i to mimo Ustava vodi neko ko pre toga ništa nigde nije vodio , pa ni neke navijače , nego išao uz njih onako k’o šipka uz bubanj . To nam je sve smestila Evropa zbog Kosova i litijuma . I ko zna zboč čega sve još .
Kao neko ko je radio 35 godinau Srbiji, ali i u Austriji i Švajcarskoj, predlažem mladim ljudima – use i u svoje kljuse.A da pojedini mladi već tako i razmišljaju potvrdi mi jedan sjajan momak pre par dana.Pokvarila mi se brava,pozovem hitne intervencije i dolazi mladic koji ne liči ni na jednog majstora koje poznajem. Promeni bravu za 15 minuta – 7 500 din.Pitam ga šta je po struci – završio sam fakultet, radim u struci, ali plata nedovoljna. Zato sam odlučio da naučim i zanat bravara.
Predlažem svim mladim ljudima da studiraju,ali da za svaki slučaj nauče i neki zanat. Biće dobro i njima i nama.Jer je majstora sve manje, a kvarova sve više. Uostalom, na bogatom zapadu većina ljudi radi i dodatne poslove.
Sećam se i da mi je jedan Slovenac pre više godina,dok smo još živeli u istoj državi , na pitanje zašto Slovenija napreduje brže od ostatka Juge odgovorio:
– Kod nas svi zaposleni rade i nešto dodatno.A i manje krademo.
Ujedno bih preporučila svim komentatorima Radara da predlažu rešenja za probleme koje imamo, konstatovanje stanja i kritike od slabe su koristi.
A uredništvo Radara pitam da li će moje predloge o reciklaži,elektronskom glasanju u Estoniji i drugim zemljama, kao i predlog da napišete neku reč o učeniku OŠ Danilo Kiš na Voždovcu, koji je na republičkom takmičenju osvojio dva prva mesta – matematika i fizika.
To me je razočaralo, jer su svi predlozi životni, gušimo se u đubretu, izbori su decenijama neregularni, a i ne znamo da pohvalimo ono najbolje što imamo. I usvojimo iskustva drugih zemalja koje su otišle daleko ispred nas.
Radar je odličan nedeljnik, ali mu nedostaje više životnih priloga i primera, praktičnih predloga i analiza koje govore gde grešimo i koliko nas to košta. Za život je ipak potrebno više realnih i praktičnih znanja i rešenja.
Filozofi, pa i novinari su do sada najviše tumačili svet, potrebno je da se on menja.
blago vama,gde nalazite ove sto sve znaju ali im ovi sto upropascuju zemlju ne daju da rade pa zato samo pricaju kako nista ne valja jer da kažu kako bi oni to radili otkrili bi planove,vas nista ne boli
Jbt ti si od oni sto vise veruje vlastima nego svojim ocima!
Blago tebi! Glupost ne boli.
Blagoš tebe,ali si uspeo da pogodiš jedan zarez.Samo napred,šta god ne sme da stane.
Jos jedan negativan efekat jeftinog € je uravo ta nerealna vrednost ( “ jeftinoca “ ) a koriste je korumpirani kadrovi ovog kleptomanskog rezima “ pretvaranjem “ ispumpanog novca , u dinarima , ( iz budzeta i privrede ) u € po niskim cenama , iznoseci ih ( € ) iz zemlje ( na sigurne racune pod sigurnim nebesima i poreskim rajevima ) za “ ne daj Boze vreme “ ili studije nasledika . . .
Samo struja je u prethodne
3 godine poskupela za 60 %
Prosto je uvredljivo citirati
podatke RZS a , koji su potpuni
falsifikati. Ali čak i sa takvim
podacima, jasno je da je
ekonomska situacija katastrofalna.
Obezvredjen evro odgovara samo
uvozničkom lobiju i nakaradnoj
vlasti da servisira uredno sve
veće dugove u koje uvlači cela
pokoljenja ove jadne zemlje.
Nije nam potrebno nikakvo
stručno citiranje nekakvih
stručnjaka iz sveta o monetarnoj
iluziji, sve je jasno čim zavučete
ruku i svoj džep .
Najniži oblici života , SNS
botovi koji dolaze na portal
ubiše od nekakvih objašnjavanja
jel’te, kako 400 i 800 € nije isto
i kako sad svi mogu sve sebi
da priušte. Jadni mi kad ove
nakaze odu s vlasti, tada će
sve doći na naplatu i neka
nam je Bog u pomoći.
Tip objasnio.
Postovani i cenjeni predsednice. Oprostite mi. Podizete penzije i plate. A sta je sa nama samohranim roditeljima. Zasto je socialno primanje 20.000din? Zar mi nismo zasluzili vise? Samohrana majka
Sve što ovaj naopaki režim radi je zasnovano na laži, prevari, obmani. Svaki njihov projekat je varka.
Veštački držati kurs evra niskim, kako bi plate izgledale veće, a oni što uspešniji. Još jedna opsena u nizu.
Ovakvi i slični tekstovi su neophodni kako bi i mi koji nemamo specifično ekonomsko obrazovanje, bar delom shvatili kakvim se sve podvalama služi vladajuća oligarhija.
Pa šta se može očekivati kad nam je Guvernerka NBS polupismena žena sa plagiranim doktoratom. O ministru finansija tek ne treba trošiti reči jer se radi o mafijaškom savetniku koji samo smišlja kako da porodice na vlasti što lakše i više opljačkaju zemlju.
Baš tako.
Sećam se kad su ugledni bankari govorili da Jorgovanka ne bi mogla uspešno da vodi ni ekspozituru neke banke. A to je najmanje pet – šest pozicija na lestvici ispod mesta guvernera NBS.
Ali ako sada ova prosecna zarada vredi kao 50000 iz 2010, a 2010 je prosecna zarada bila 34000, zar to onda ne znaci da je sada kupovna moc veca za nekih 40-50%? I jos jedna stvar.. ako sam zaradjivao 330e 2010 i mogao da ustedim recimo 10% plate mesecno, recimo 30e.. na godisnjem nivou bih ustedeo 360e, a sada sa 900e ako su i cene ispratile to povecanje plata, pa za 900e mogu da kupim isto sto i tada za 330, onda opet mogu da ustedim 10% plate, sto je sada 90e ili 1080e godisnje. Mozete da kazete da je to iluzija, ali ja sam siguran da sada ne bih mogao sa tih 330e da odem u grcku na more recimo, a sa 1080 vec moze da se ode. Tako da ako me neko pita, vise bih voleo sada 900e platu sa danasnjim cena, nego 330e sa cenama iz 2010. Sto se tice domace proizvodnje i usluga poput majstora, frizera itd, oni bi verovatno zadrzali cene iz 2010 da nam je prosecna plata 330e, ali pitam se kako bi neko kupio auto star recimo 10 godina koji vredi 6000e sa platom od 330e ako stedi 10% mesecno. Trebalo bi 20godina da se stedi… dok sa 900e i 10% za isti taj auto bi stedeo 6 godina
Zaboravljaš da 2010. godine kada je plata bila 330 eura vozilo staro 10 godina nije koštalo 6000 eura nego višestruko manje.
Da je evro pratio inflaciju taj auto ne bi sad kostao 6000 nego bi bio mnogo manje.Ti si budala konju jedan glupi
O kakvoj ti srednji pricas?de zivis ti???
E pa brale evo ti primera ličnog samo na jednoj stavci. Kupio sam 2012 bastenske stolice u Yisku za 1200 rsd -ili 10 evra a ovegodine te iste bastenske stolice su 2400 rsd-20 evra netreba da budeš ekonomski stručnjak ba da vidiš da nas ovaj manipuliše u svim sferama života.
ovi će vladaju doživotno.
Ne budali i ne mlati.
2013 sam sa 550 evra održavao račune za dva stana, pokrivao hranu i ostavljao za najmanje 10-14 dana u Grčkoj. Sve do 2018. Sad sa 1600 evra jedva pokrivam račune i hranu, a Grčka je samo pusti san. Zaradio si za sendvič. Jedna usporedba: svinjetina 2013 350 din, danas 850. Junetina sa 450-500 je skočila na 1200.
Odavno sam ukazivao na to ali me niko nije slušao…
2015 godina burek 35-45 din
pljeskavica 65-75 din
kurs kanadskog dolara okolo 80 din( u zavisnosti od g doba ali je tu za par dinara)
2025 kurs je isti a idite vidite kolike su cene…
ljudi ono što si mogao kupiti za 100$ ( 2015 g)
sada možeš kupiti ali za 350 ili čak i više dolara…!
Stvorili su iluziju i opljačkali narod…!
I u Nemačkoj sta si mogao da kupiš za tadašnji 100 maraka sad ti treba 200€ do 300€.
1996 kutija zigareta 4 maraka sada 8€. Toaletpapir tada 2.99dm sada 5,99€ . I tako dalje. Pola Nemaca ne mogu sebi da priušte godisnji odmor a svaki treci radi 2 ili tri posla. To je svugde u svetu . Radi se o tome kako moze na najbojli moguci nacin da se uredi Srbija. Kako na miran i razuman način da se uspostavi mir.
Cigarete i papir si Naso?uporedi meso.hranu.koliko onda nasih ide na odmor kad po neznam kojim informacijama,Nemci svaki drugi ide na odmor.oni idu 2 puta na odmor
I tamo jedu, videla sam svojim ocima,pastete i druge konzerve, spavaju u prikolicama,peru ves ispred njih ..
Vladari sveta hoće još moći i još novca. Radi marvo..
svi mars na rad
Gde si ti nasao da uporedjujes nesto ispred 30 godina?? Da, za 100€ si u SRB pre 10 godina mogao kupiti 150kg paprike za zimnicu, jagode su kostale 80din kg, jabuke 50, a paradajz isto ni 100, a krompiri i kupus su bili po 20din. Sad je sve to 3x skuplje, a zvanicnu inflaciju racunaj mozda jedno 50% za 10 godina. Ja za 100€ u ITA nakupim cela kolica jos uvek, a u SRB ni pola toga. A bice vam jos gore samo zbog tog fix kursa bezvrednog dinara.
„blokaderi“ su necija deca,unuci,momci,devojke,a taj sto ih tako naziva je sve samo ne normalan i mora se pothitno smeniti i zameniti „blokaderima“ za naprednu ,a ne nazadnu Srbiju.
Videcemo vas iza resetaka ako ne pobegnete i ne trazite azil u nekoj 5. razrednoj zemlji,a hocete ali nece svi to sigurno!!!
O vlasti mislim sve najgore. Jedina dobra stvar koju su uradili je stabilan kurs. Da se podsetimo stabilan kurs imaju i države poput S. Makedonije, BIH, donedavno i Bugarske, čije ekonomije nisu ili nisu mnogo jače od naše. Devalvacija eura je pogodila i sve članice eurozone, kao i susednu Crnu Goru u kojoj se danas za 50 eura može kupiti isto ono što je pre desetak godina koštalo 15 eura. Meni kao običnom građaninu nije svejedno da li mi je plata 900 eura ili 450 kad želim da kupim televizor, auto ili stan, ili da odem na letovanje u Grčku. Naša ekonomija je uvozno orijentisana i kupovna moć građana zavisi od kursa. Ja znam da stranim investitorima odgovara da plate u Srbiji budu 250 eura, a da li to odgovara građanima Srbije
Time bismo bili ubedljivo poslednja država u Evropi po visini zarada, a o letovanju, kupovini tehnike ili automobila (ne daj Bože) mogli bismo samo da sanjamo.
Kiza
27. 7. 2025. u 17.21
O vlasti mislim sve najgore. Jedina dobra stvar koju su uradili je stabilan kurs.
Posle ovakvog uvoda u Vašem komentaru mogu samo da kažem da ste džabe čitali ovaj tekst.
Da li ga je uopšte čitao?
Sumnjam, dobio gotov komentar da objavi.
Dok je Dunava, biće i šarana Kizo…
Kurs je apsolutno nerealan, videćete uskoro kad dodje do jake inflacije jer neće imati drugi odgovor…, a onda prodaja svega jer je još samo to ostalo.
Pametan narod je odavno već otišao sa Balkana, ovi sto su ostali ce izumreti uskoro a nema novih ljudi.
Gotovo je drugari
Pročitajte tekst i probajte nešto da razumete, ako ste u stanju.
Koliki ti je IQ?
Pročitao prvu rečenicu i otrčao do wc-a. Hvala ti, nikakav lek protiv opstipacije mi danas nije bio potreban.
Zašto bi onda bilo ko kupovao srpsku robu koja je zbog nerealnog kursa 50% skuplja od strane? Da li vam je jasno da na ovaj način gušimo srpsku privredu?
Годинама као део пропагандне матрице слушамо од приучених економиста и злонамерника који би да нас убеде да је 300 више од 1000.Наравно да плате никада неће бити довољне високе и да куповна моћ није задовољавајућа, али бољем стандарду сведочи једноставна чињеница да грађани Србије лакше могу да приуште трајнија добра, техника, аутомобили и сл.или достојније бораве у иностранству, а што својевремено није било тако.А знамо и да курс евра према динару зависи од тржишта и да дугорочно неби могао вештачки бити одржив на овом нивоу, тако да Ћулибрк и њему слични мораће и даље узалуд сузе да роне…зарад неког увозничког или ко зна којег страног интереса
Nemoj samo da zaboraviš da ostaneš ovde kad uskoro krene inflacija i ovi drugari odu sa vlasti u zatvor ili (belo)rusiju.
Upravo grešiš u komentaru gde pokušavaš da dezavuišeš gospodina Ćulibrka. Ovo što ove štetočine rade sa niskim kursom eura upravo rade za UVOZNIČKI lobi koji im obezbeđuje materijalnu korist jer NIZAK kurs eura jedino i isključivo odgovara uvoznicima. I zbog toga uništavaju domaću proizvodnju a posebno u Prehrambenoj industriji i poljoprivredi. Slabo si razumeo sta je pisac ovog odličnog teksta hteo da kaže ako si ga uopšte i čitao.
Ziveo PreCednik j.bo te on
Nema šta, ko razume,razume. Sve je lepo opisano. Čak i ne treba veliki IQ da bi se sve to shvatilo. Ipak beskrajno glupa gomila nemoze mentalno dotle da dopre. Zato, živeo ON. On je za sve zaslužan ne samo u Srbiji, već u celoj galaksiji, Mlečni put.
Pa kome priča ako ga „beskrajno glupa masa“ ne shvata i ne razume? A to za mlečni put, ja mislim da ćemo to da odkrijemo za neku godinu da je Vučić zaslužan😂
Iskreno, mislim fa je realna inflacija u navedenom periodu jos veca. Realno, cene elektricne energije, hrane, stanova i sl su porasle za 2,5 do 3 puta.
Meni ne treba Vučić da kaže kako živim, vidim sam odlično. Svaki mesec stavim u dzep 1000 eura, na kraju meseca ostane Nula dinara. Slabo idem u restorane i kafane, slabo trošim pare na garderobu i putovanja. 90% novca ode na kiriju, režije, automobil i hranu i bebca od 8 meseci. Nikad skuplji život nije bio nego sada,i nikad novac nije manje vredeo.
Hvala Marko,
Ko nije shvatio autora,tebe bi svakako trebao.Jednostavnije nije moguće objasniti.
Vrednost evra je 200din. za jedan evro. Sto je kod nas 117 din. to samo znaci da se doznake (roditeljima sa nedovoljnim penzijama) iz inostranstva, gde im žive deca koja šalju evre moraju uvecati. Država nas pljačka na svim poljima.
Обрнуто је. Ја мислим да је динар заправо ПОТЦЕЊЕН а не ПРЕЦЕЊЕН. Ових претходних 7-8 година је евро доста ослабео, а динар стоји на 117 за евро и не мрда.
Реални курс је 75-80 динара као што је и био до економске кризе 2008. А то није мала разлика у куповној моћи. Пази, минималац 60000 на вишем курсу динара нису мале паре – дође ти 800-900 евра, илитига исти минималац као и у Хрватској. Динар се намерно и вештачки држи слабим да бисмо као радна снага били што јефтинији.
Drugarice I Drugovi kapitalisti…sram vas bilo..narod nema za leba
Savetujem da pre nego što pišete tekstove.provedite neko izvesno vreme u drugim državama sveta i vidite kako oni zive i zarađuju . Verujem da onda ne bi ste tako pisali.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
I, šta dobijaš za ovakve komentare?
Ja živim u drugoj (normalnoj) evropskoj zemlji.
Sve sto je napisao Ćulibrk stoji, druga je stvar sto je narod neobrazovan – sto se jasno vidi i po izboru lidera
Hoce li se konacno progovoriti kad se hvali rezultatima sta i koliko kosta ovaj jadan narod kolika je cena po.km, auto puta Moraski koridor, i sve drugo gde god su Mali i Veliki prste umesali tu su dzakovi prepuni…
Uopste nije bitno da li je plata 1000 evra ili 10.000 evra.. bitno je koliko cega moze da se kupi za taj iznos, koliko mesa, koliko hleba, koliko sira, koliko litara goriva, koliko kostaju komunalije, rentiranje stanova… veoma je prosto, bez mnogo pametovanja.
Ovo je najtacniji opis vrednosti bilo koje valute na svetu.
Bravooooo!!!!!!!!!!!!
„Petronije“ je napisao nešto što se podrazumeva, ako čovek ima dve čitave između ušiju i poslovno je sposoban.
.
Dakle šta govori Vaš odgovor (o Vama) ?
Taj kurs dinara, koji je non-stop isti, moze da priusti samo zemlja, koja nista ne izvozi. A Srbija je najtipicniji primer takve. A sto i izvozi, u SRB dodje samo na sastavljanje, malo koja strana fabrika zavisi od srpskih podizvodjaca ili snabdevaca bilo cega. I naravno, izvozi se i ruda. Koju ne dotice nikakav kurs icega, jer sve ide u Kinu vise manje. Koja to nije ni kupila, nego iskopala u SRB i za to joj platila manje rudne rente, nego koliko dobijaju najzabacenije africke zemlje.
Korektno.
Kada je prošlog leta (2024.) Vučić bio u Loznici, odgovorio je na pitanje zašto ne diže smešno nisku rudnik rentu Srbije (max. 5%) ovako: „hteo sam, ali popeli mi se iz Moskve na glavu telefonskim pozivima da to NE uradim“.
I tako je Veliki Vođa protivno svojoj zakletvi na Ustav Srbije i interesu Srbije odlučio da u interesu Rusije (rudna renta: 22%…) NE diže našu rudnu rentu….
Bole je primenjivan u Bocu, a Ana je kao jedna dama preimenovana u JK.
Tako se ostavlja utisak masovnoszi…
Još da „mirno posedate na kolovoze autoputeva“, eto labuda.
A tvoj komentar vez s vezom. Kesica smokija vrh.
Eeee, kad-tad ću da završim tročasovni onlajn MBA kurs na NU (narod. univerz.) „Šefild vendzdej“.
Pa kad izračunam, ima da se puši!
A 90%radi za minimalac 50.000 (jedino lopovi bliski vlasti rade za vece pare
Suština ovakve „monetarne ilizije“ je mogućnost države da generiše znatno veći prihod u evrima kako bi se, po tom osnovu, lakše zaduživala i vraćala kredite u evrima. Preduslov takvog modela je „konvertibilnost“ dinara pa je to i razlog zbog čega u Srbiji dominiraju inostrane banke jer bez njih to ne bi bilo moguće. Na taj način budžetski prihodi od fiskalnih zahvata u dinarima vrtoglavo rastu pa je država u prilici da kupuje mnogo više evra, zbog fiksnog deviznog kursa, nego što bi to inače mogla. Suština ove „potrošačke monetarne i fiskalne politike“, kako se ona inače naziva, je u tome da nijedna politička opcija, bila ona na vlasti ili opoziciona, ustvari ne finansira privredne aktivnost i razvoj jednog društva već to čine gradjani tog istog društva svojim novcem. Drugi, mnogo pošteniji i fer odnos bi bio povećanje poreskih prihoda na račun monetarnih vratolomija ali taj model ne vole političari jer gradjanstvo tako stiče realnu sliku o tome ko stvarno finansira državu, a i gradjani će onda biti agresivniji po pitanju opravdanosti potrošnje takvog novca, a ne voli ga ni gradjanstvo jer istorija svedoči o mnoštvu zloupotreba budžetskog novca pa tako gradjanstvo ima izražen osećaj da ga država stalno bespotrebno potkrada i eksploatiše. Ali, ono što je sigurno i u šta nema bilo kakve sumnje je da, u oba ova slučaja ali i u bilo kom drugom monetarnom modelu, finansiranje svake države snose njeni gradjani a ne političke strukture na vlasti.
Ово што говори господин Ћулибрк,очито је и човеку просечне интелигенцији,осим ако тај није смртно заљубљен у владара,у овом случају Вучића,па му је ум помрачен.Таквих је пуно.Раст плата и поређење са претходним периодом у којем је неко други владао је подла игра јер куповна моћ није порасла,већ у неким случајевима и опала у односу на нека добра.Рецимо кућа или стан било где у односу на плату коштао је рецимо 150 месечних примања,а сада је потребно 300 или 500 месечних примања за исту кућу.Једино је злато пратило раст цена па вам је потребна иста количина злата сада као пре 30 година.
Bravo za napisano. Samo je pitanje koliko (ne) obrazovan narod može da shvati a još manje prihvati čenjenice iznesene od strane autora. Lepo je živeti u iluziji i neznanju.
Jos je zanimljivih da se pogleda kupovna moć gradjana. Srbije u odnosu na prosek EU iz 2011 i 2024(to su poslednje objavljeni podaci Eustata). 2011, smo bili na 52%, sada na 55%. Približili smo se 3% poena proseku Eu za to vreme sve zemlje koje nas okružuju su se približila za 10 i vise procenata. Mi smo sada skoro izjednaceno sa Albanija, a ispod je samo jos BIH i Makedonija. Rumuni, Bugari… Koji su 2011 bili iza nas su na 75%.
Zasto ove vesti pisu ljudi koji su nebitninza bitisanje u Srbiji.
Pišu da bi ti razumeo nešto, ako ikako možeš.
Svi ce odgovarati pa i botovi kao ti.
Izvini. Trebao preCednik da napise tekst za tebe, ali zauzet je pisanjem knjige o obojenoj revoluciji. Ne zamaraj svoje sive celije, za tebe je ovaj tekst nuklearna fizika. Drzi se ti informera i PINKa.
Vidim da još nema komentara na ovaj tekst, A to je ključna zabluda, koju nam servira ova vlast, da je standard toliko porastao za vreme njihove vladavine.
Standard je pao, evro stoji na istom nivou već deset godina a cene divljaju do neslućenih visina.
Ali zato je naša „guvernerka“ prezadovoljna svojim radnim mestom čuvara našeg evra. Naravno, za platu od 5.000 evra!
Volela bih, da neko od naših ekonomista, objasni kako posluju firme koje su izvozno – uvozno orijentisane kad evro stoji na istom nivou 10 godina?
Funkcionišu firme uvozno orjentisane a one izvozno orjentisane to slabije čine, obzirom na nizak kurs evra i precenjen dinar, što njima ne ide u prilog.
Slab izvoz a veliki uvoz je recept za uništavanje domaće Privrede,nažalost uvoznički lobi je jak u Srbiji.Spasa nema zato pametni mladi beže.
Izvozne firme, privilegovane snsaravno, prodaju evro pod drugim uslovima. Uvoznici su zahvalni sponzori vlasti, a kamo sreće da je guvernerka i njena porodica zadovoljna sa 5000€ mesečno.
У тексту се наводи однос између плата и куповне моћи. Уопште се не улази у структуру формирања те плате. Што би Милан Ћулибрк рекао „Људи моји…“, како је могуће да ми живимо приближно исто као Хрвати а имамо дупло мањи БДП по човеку од њих. Значи, ми по дефиницији, произведемо добара и пружимо услуга дупло мање по човеку од њих а живимо и трошимо слично. То је могуће зато што ми половину плата покривамо из дуга. Енормно се задужујемо и трошимо. Дуг ће доћи на наплату. Како? Па рецимо да ћемо морати дати Јадар, а онда помор.
Друго, питање вредности евра. Када ускоро дође до краха једине привреде у Србији која ради а то је изградња станова, а неминовно ће доћи јер се не може бесконачно да се граде станови а број становника се сваке године смањује за 50.000… шта ће бити са вредношћу евра? Номиналном, реалном како год. Да ли ће тада моћи да се за 20.000 евра купи стан од 80 квадрата на пример? Да ли би Милан могао у следећем ауторском тексту да направи анализу онога што нас неминовно чека.
Bravo za komentar.
Prijatelju,, podatci kazu sledece (Google):
-BDP Hrvatska – 84 milijarde
-BDP Srbija – 81 Milijarda
-BDP Slovenija 69 Milijarde
Da, po jedinki (per capita) to zvuci drugacije, ali tebe neko treba da malo obrazuje o limitacijama tog parametra. Nadji artikl na doi.org i tamo ce ti reci da „per capita ratios systematically overestimate values in countries with small populations and underestimate them in countries with large populations“. Hrvatska je mala zemlja. A ima i More. A i EU je. Ja mislim da smo mi na dobrom putu da ih stignemo. Jos ako budemo pametni da rudarimo Jadarit, bice i para i srece. Naravno ako prebrodimo teorije zavere o „zagadjenju gorem nego posle nuklearne bombe“…
@Aleksandar…
Видим ја да ТЕБИ није јасно.
Па сам си навео колики је УПУПАН БДП Хрватске и Србије. Значи, да дупло мање Хрвата произведе колико и ми. И ми и они падамо под „small populations“. И све нас је мање. У томе сигурно и врло брзо сустижемо Хрватску. Само за време Вучићеве власти нас је 650.000 мање. И то само однос рођених и умрлих а не и оних који су одселили из Србије.
Rudarenje Jadarita neće imati značajne efekte na ekonomiju Srbije jer se planira samo rudarenje i prerada rude koja potom ide u EU za proizvodnju baterija. Te priče o lancu vrednosti su šarena laža kako bi se slomio otpor stanovništa oko otvaranja rudnika. Priče o zagađenju nisu bajke nego realan rizik koji ostaje Srbiji tj. stanovništvu. Cost-benefit analiza koju su uradili profesori Ekonomskog fakulteta u Beogradu ogolili su suštinu. Svi dobijaju samo Srbija gubi. Navedi mi jednu zemlju u Evropi koja se obogatila od rudarenja. Morate shvatiti, Srbija je mala zemlja, mi nemamo prostranstva Rusije, Kine, Australije ili Čilea da možemo da rudarimo bez većih posledica.
Tompsone, ti li si?
Nisam ti ja nikakav Tompson, već Vučić, Andrej Vučić.
Nosilac najvećeg državnog odlikovanja “ Alija Sirotanović u Kovnici novca“.
Evro, dolar, inflacija, deflacija, kakva, bre, kurtonizacija – lepo je meni tata Anđelko rekao (kada me je zaposlio na njegovo mesto : “ Sine, samo budi gde su zlato i pare“.
A prosečan rast zarade koju sam imao 2012 i danas, koju imam, o kupovnoj moći neću ni da pričam, ne može da se izmeri ni formulom za brzinu svetlosti.
Jebem vas glupe!
Dešava nam se isto što i u EU zadnjih 15 godina. Kada bi kurs sada otišao na 182, samo bi plate pale u EUR, a sve ostalo (i hrana) bi zadržali cenu u EUR ili bi bile nestašice. Samo bi rad drastično pojeftinio što bi napravilo još veću emigraciju. Tako da je bolje ovako.
Laprdaš i pokazuješ ne razumevanje kao funkcioniše ekonomija u ne razvijenoj zemlji. Malo edukacije iz ekonomske nauke nije na odmet. Čisto da bi razumeo napisano.
A ti ces naci botino da nas edukujes?
Ne vređaj putinofile nije lepo. Naučite se nešto da napišete adekvatno tekstu koji komentarišete.
I da se sve ovo ispriča na rts-u, pinku, kuriru i svinjformeru, prosečan sns glasač i dalje ne bi ukapirao ništa
Jbg,kad smo glupi a vi prepametni skakaci i setaci kontejnera.Stvarno velika pamet.
Pa ocigledno jeste, ako ovo ne razumete…
Ups, izvinjavam se, pa vi ste njegov stalez novofirmirani…
Dobra kovanica „svinjformet“, samo nije jasno na šta se odnosi, na proizvodjača, ili potrošača.
Тачно али недостаје податак како и зашто се одржава вештачки паритет динара према евру а према долару динар „јача“ иако су америчка и наша привреда неупоредиве.
Изгледа да се вештачки курс плаћа додатним задуживањем које неће моћи да врате ни будуће генерације али кога брига јелте. Народ је ионако и финансијски а пре свега политички нажалост неписмен јер другачије не би деценијама држао лопове и мешетаре на власти.
Puno g.MILICEVIC priča o neznanju i iluziji građana.
Građani apsolutno znaju da su dinar i evro promenljive vrednosti i da ih se treba brzo osloboditi odnosno pretvoriti u pokretne ili nepokretne stvari. I kad bi kurs stvarno bio 182 dinara to bi mu samo jos komplikovalo realnu računicu.
Prava računica je ova: 2012 g. sam kupio stan za 100.000 evra(kod Hipodroma) a 2024g. prodao za 280.000 evra.
Dakle, nesto je poskupelo 50% a nesto 300% a svak zna sta mu je činiti naspram svojih mogucnosti.
Ali to je vec biznis, a za biznis kažu da je to suviše ozbiljan posao da bi se njime bavili ekonomisti!
Znači biznisom se ne bave ekonomisti, nego mafija? Ja tako razumem tvoj komentar.
Ne, to se kaže za rat.
@Crni Gruja,prodajom stana ste uvecali svoj kapital 180%.Pod uslovom da ga ste platili u kesu,Evrima.No,pravo pitanje je,sta mozete kupiti sa ovih 280 000 Evra u Srbiji?Naime,kupili ste stan od 80 kvadrata za 100 000 Evra,dali prodajom sada mozete kupiti stan od 280 kvadrata u istom kvartu?Vi mozete racunati veliku zaradu samo ako biste uspeli izneti svih 280 000 Evra u Evropsku Uniju ili Ameriku.Ako iznesete Dinare u ovoj vrednosti na zapadu i uopste svim monetarno ozbiljnim zemljama,za ovu vrednost(280 000 E.)biste jedva dobili polovinu,140 000 Evra.To mozete proveriti i manjim sumama.Na primer,zamenite 10 000 Dinara u Briselu za Evre.Necete imati dovoljno ni za jednu noc,bez dorucka u trecerazrednom hotelu.
Komentar o kupovnoj moci autora sluzi za nepismeni a i za one koji sami ne umeju da izracunaju i uporede cene 2012 i sada kao i plate i na kraju izracunaju.Evo nekih namirnica.Prva benzin bio 140 plata plata 2012 40000,moglo je da se uzme 285 l a sada 577 l,melko bilo 65 za platu moglo 615 l a sada 900 l ,meso but bio 450 moglo 88 kg a sada 144kg.Dakle sami racunajte,nikome ne verujte Vidi se da su plate porasle kao i cene ,ali da se znoqno vise namirnica sada vise moze da kupi
To samo znači da je „napredak“ ostvaren na račun tvojih unuka koji će morati da plate dug.
Haha dobro je druze, ako je tebi dobro i meni je 🙂 Mislim da ni deca ne veruju u ovo sto si napisao.
Svesni su ljudi koliko pare vrede, bez obzira na obrazovanje. Često može da se čuje „Nekada je 100e bila lova, a danas…“. Stvar je u tome što su ljudi siromašniji lakše ih je kupiti.
Kakve „strucnjake“ imaju ovi iz Nove, ne znam sto umesto baljezgarija koje piskaraju ne osnuju neku korporaciju koja ce se baviti investicijama i privredom. Gre’ota da takvi potencijali čame u nekim urednickim kancelarijama i piskaraju
A kakav si ti stručnjak vidi se iz komentara. Kesica smokija za tebe.
Nije tačno ,tad bi se pojavila pravi odnost cena i plata i narod bi video da idemo u sunovrat,ovako nerealan kurs to ne pokazuje ali kad tad će morati da se vidi da idemo u dužničko ropstvo,i pojma nemam odakle će se isplaćivati penzije.
Gorice ,malo se edukuj verovatno si mlada ,ali ovakva ekonomija će tvoje unuke ,ako ne pobegnu kao moji unuci,staviti u dužnićko ropstvo iako ni evro se nisu zajmili.nećeš moći doveka da uzimaš pare bez rada a da ih ne vraćaš,neko će morati da ih vrati.
Bi oni, ali nemaju čitav Budžet na raspolaganju, i klimoglavce iz skupštine da izglasaju svaku svinjariju.