moravski koridor foto predsednistvo srbije dimitrije goll 4
Aleksandar Vučić obilazi Moravski koridor Foto:Predsedništvo Srbije Dimitrije Goll
Mnogo više od rokova probijen trošak gradnje Moravskog koridora

Cene jure 20 miliona evra po kilometru

Iako je završena tek četvrtina auto-puta od Pojata do Preljine, srpski budžet je već koštao 1,4 milijarde evra, a sa kamatama na kredite, kojima se finansira, svaki kilometar mogao bi na kraju da košta između 25 i 30 miliona evra. Ako i ne bude najbolji, biće bar najskuplji put, bar do sada

Umesto 900 miliona evra (745 miliona plus PDV), koliko je trebalo da košta 112,3 kilometra Moravskog koridora, do sada je iz budžeta Srbije već isplaćeno 54 odsto više od toga, a konačna cena mogla bi na kraju da bude i dva i po puta veća od ugovorene vrednosti radova sa američko-turskim konzorcijumom Behtel-Enka. Poreske obveznike auto-put od Pojata do Preljine do kraja juna već je koštao skoro 1,4 milijarde evra, otkriva Radar.

Pri tome radovi ni izbliza nisu završeni, iako je u decembru 2019. predsednik Aleksandar Vučić obećao da će sve biti gotovo do kraja 2023. Sada je, i iz izjava zvaničnika jasno da Moravski koridor neće biti kompletiran pre polovine 2025. U međuvremenu, nažalost, mnogo brže od izgrađenih kilometara, raste cena „prvog digitalnog auto-puta“ u Srbiji.

Poreske obveznike auto-put od Pojata do Preljine do kraja juna već koštao 162,2 milijarde dinara

Samo u prvoj polovini ove godine iz budžeta je za tu saobraćajnicu isplaćeno više od 200 miliona evra, lane 380 miliona evra, godinu dana ranije 320 miliona, a u 2021. još 270 miliona evra, saznaje Radar. Sve zajedno, od 2019. ovaj auto-put je državnu kasu olakšao za 162,2 milijarde dinara.

grafika
Grafika: radar.rs

Svaki kilometar Moravskog koridora, umesto dogovorenih osam, već je koštao 12,3 miliona evra (1,44 milijarde dinara), a izvori Radara procenjuju da bi do kraja cena mogla da dogura do 20 miliona evra. I to bez troška kamata na kredite, kojima se radovi finansiraju. Sa njima bi mogla da dostigne između 25 i 30 miliona po kilometru. Ako i ne bude najbolji, biće to svakako najskuplji put u Srbiji. Bar do sada.

Osim višestruko uvećane cene, značajno će biti probijeni i ugovoreni rokovi. A do sada je važilo nepisano pravilo da svaki mesec kašnjenja znači i veće troškove. Potpisivanju ugovora sa konzorcijumom Behtel-Enka, 5. decembra 2019, prisustvovao je i Vučić, koji je tada rekao da će ceo Moravski koridor biti izgrađen „za manje od četiri godine“ i da će „već pre kraja (te) godine za taj projekat iz budžeta biti isplaćeno 150 miliona evra“. Za razliku od prvog, drugo obećanje je ispunjeno i 2019. iz državne kase je za projekat, ugovoren samo tri i po nedelje pre kraja godine, ekspresno isplaćeno 17,8 milijardi dinara ili tačno 150 miliona evra.

skupstina 031115 foto Vesna Lalic 57 scaled 1
Zoran Babić, bivši direktor Koridora Srbije Foto: Vesna Lalić

Konačna cena mogla bi biti dva i po do tri puta veća od ugovorene

Iako je Vučić Behtel pohvalio za „izvanrednu efikasnost“, ispostavilo se da se, bar u Srbiji, ne pridržava ugovorenih rokova. Tadašnja resorna ministarka Zorana Mihajlović je sa Behtelom u oktobru 2018. potpisala Memorandum o razumevanju i saradnji, a mediji su objavili da je tim dokumentom bilo predviđeno da „maksimalna vrednost te investicije bude 800 miliona evra“. Ispostaviće se da će konačna cena biti možda i tri puta veća od te sume.

1,44 milijarde dinara

ili 12,3 miliona evra, umesto ugovorenih osam miliona evra koštao je srpski budžet svaki kilometar Moravskog koridora do kraja juna ove godine, ali će ta cena biti mnogo veća kad svi radovi budu završeni

„Dobili smo Behtel, jednu od najboljih kompanija u svetu, koja zna kako se upravlja ovakvim projektima“, poručila je tada ministarka Mihajlović. I ako zna, Behtel to u Srbiji nije pokazao. Ili mu je prosto vlast omogućila da ne poštuje dogovorene rokove i brojnim aneksima menja cenu svojih radova.

obilaznica 28062023 0140 copy 2
Aleksandar Vučić i Goran Vesić Foto: Antonio Ahel/ATAImages

Opozicioni SSP je još pre pet godina ukazivao da je Vučić u februaru 2017. formirao radnu grupu za pripremu komercijalnog ugovora za Moravski koridor upravo sa Behtel-Enkom, da je u oktobru 2018. ministarka Mihajlović sa tim konzorcijumom potpisala Memorandum o razumevanju, a Vučić u martu 2019. najavio početak radova u trećem kvartalu 2019, pre nego što je, u avgustu te godine, okončan tender na koji se javio samo jedan ponuđač. Od početka je „bilo jasno ko će izvoditi radove i da je tender samo farsa“, a „činjenica da su planirani troškovi sa 500 miliona porasli na 800 miliona evra, najbolje govori o razmerama štete koju će realizacija ovog projekta imati za građane Srbije“, saopštio je tada SSP.

Vučić je 5. decembra 2019. obećao da će Moravski koridor biti izgrađen „za manje od četiri godine“ i da će „već pre kraja (te) godine za taj projekat iz budžeta biti isplaćeno 150 miliona evra“. Za razliku od prvog, drugo obećanje je ispunio i 2019. je konzorcijumu Behtel-Enka iz državne kase ekspresno isplaćeno 17,8 milijardi dinara

U međuvremenu u javnosti se održavao privid da sve ide po planu. Stefano Maio, menadžer razvoja Behtela, izjavio je u julu 2021. da je „cilj da ceo auto-put bude završen do decembra 2023“. „Radovi su u skladu sa očekivanom dinamikom“, tvrdio je Vučić u septembru iste godine, iako je šest meseci ranije resorni ministar Tomislav Momirović izjavio da je Behtel-Enka „u obavezi da auto-put završi do kraja marta 2024“. U junu 2022, dok je Vučić, kao i pred svake izbore, obilazio gradilišta, i čestitao radnicima i izvođačima „na tome kako idu radovi“, direktor Koridora Srbije Aleksandar Antić mu je rekao da će Kruševac i Kraljevo auto-putem biti spojeni početkom 2025. Sa sličnom procenom u decembru 2022. izašao je i aktuelni ministar saobraćaja Goran Vesić, po čijim je rečima rok za završetak radova „prvi kvartal 2025.“

Država se za ovu saobraćajnicu već zadužila za 1,6 milijardi evra, ali to neće biti dovoljno

Ovoga puta novac nije bio glavni razlog što je do sada završeno tek nešto više od četvrtine posla, 16,8 kilometara od Pojata do Makrešana i 11 kilometara od Makrešana do Koševa. U oktobru 2023, dva meseca pre nego što je ceo auto-put trebalo da bude završen, Srbija je morala da uzme novi kredit od 700 miliona evra od JP Morgan Chase Bank N. A, Credit Agricole Corporate and Investment bank, Banco Santander S. A. i ING Bank. Pre toga za isti put već je pozajmila 431,7 plus 500 miliona, ukupno 1,63 milijarde evra, pa je jasno da sa preostalih 200 miliona evra starih, još nepotrošenih zajmova neće moći da se plate svi preostali radovi i da će država za njih morati dodatno da se zadužuje.

moravski koridor foto predsednistvo srbije dimitrije goll 3
Aleksandar Vučić obilazi Moravski koridor Foto:Predsedništvo Srbije Dimitrije Goll

To je, po svemu sudeći, bio i jedan od razloga zašto je Vlada Srbije za četiri godine, do januara 2029. odložila primenu fiskalnih pravila, jer sa deficitom od „samo“ milijardu evra ne bi mogla da finansira sve kockice gromoglasno najavljenog „Skoka u budućnost – Srbija 2027“.

Svečanom potpisivanju ugovora sa Behtelom prisustvovao je i bivši v. d. direktora Koridora Srbije Zoran Babić, iako je zbog saobraćajne nesreće na naplatnoj rampi u Doljevcu, u kojoj je poginula Stanika Gligorijević, još početkom februara te godine podneo ostavku, ali je Vlada Srbije do tada – nije konstatovala

Ceo projekat od početka prate brojne kontroverze, uključujući i bizarnu činjenicu da je svečanom potpisivanju ugovora prisustvovao i bivši v. d. direktora Koridora Srbije Zoran Babić, iako je, zbog saobraćajne nesreće na naplatnoj rampi u Doljevcu, u kojoj je poginula Stanika Gligorijević, još početkom februara te godine podneo ostavku, ali je Vlada Srbije do tada – nije konstatovala. Kao što niko iz vrha aktuelne vlasti nije konstatovao da će troškovi Moravskog koridora, sa kamatama na sve kredite za njegovo finansiranje, biti dva i po do tri puta veći od ugovorenih. A i ako jeste, baš ih briga. Ionako će sve to da plate poreski obveznici.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

62 komentara
Poslednje izdanje