ernest ojeh aEytUoE1Tkc unsplash copy
Mnogo je više razloga protiv nego za projekat Jadar

Električni automobili – skupa igračka

Izdanje 11
  1. Tekst je krajnje tendenciozan. Meša ekonomiju, ekologiju sa teorijama zavere.

    Ne, u Holandiji nema „učestalih nestašica struje“ a pogotovo ne zbog električnih automobila. Kod ovog dela sam prestao da čitam.

    @redakcija: ako želite da se plasirate kao objektivan medij, ne smete da udarate kontru režimskim medijima. Ovo što radite zajedno sa N1, Novom i Danasom je doslovno degutantno.

  2. Čudno da je AV, tek posle posete svog kineskog „brata“ Đi Sinpinga ponovo pokrenuo priču o izdavanju dozvole za trovanje Srbije i njenog stanovništva kroz eksploataciju rude litijuma. Odmah po odlasku „brata“ Vučić je sav ozaren od sreće, saopštio svojim podanicima vest da kreće u otvaranje rudnika kompanije Rio Tinto u Srbiji! Ujedno je čudno da se i EU iz sve snage zalaže, slično Kini, da Srbija, za nekoliko šaka evra ili dolara iz kase Rio Tinta za džepove vlastodržaca, krene u samoubistvo litijumom. Razlozi su zajednički- Kina je momentalno proizvođeč automobila na struju br. 1, a dobar deo proizvodnje ide u Nemačku. Da bi danas još preskupi automobili bili jeftiniji, potrebne su nove količine još jeftinijeg litijuma- zato i Kinezi i Evropljani igraju na istu kartu. Juriš na koruptne srpske političare da se najzad krene u rudarenje litijuma. Ubeđen sam da je Đi Singping došao u Srbiju ne da se grli sa AV nego da mu pipreti -da ili dozvoli kopanje litijuma ili da odmah, posle zavrtanja ušiju, počne da vraća ogromne kineske kredite. Što je Vučiću, koji zbog suludog Expo 27 treba još „gomilu“ kredita, u dogledno vreme nemoguće. Zašto je baš Kinez možda prisiljavao Vučića da, kao i bezbroj puta do sada, opet slaže narod? Jednostavno zato, što kineske kompanije, znači i država Kina, imaju veliki paket akcija Rio Tinta! Prosto, to o razlogu zavrtanja ušiju AV od suvlasnika Rio Tinta, „brata“ Đi Singpinga, zar ne?

  3. Korupcija je majka S(N)Sa i zla maćeha-čedomorka ostatku Srbije. As simple as that.

    1. Slicni komentari su se valjali u Mongoliji pre otvaranja jednog od najvecih rudnika Bakra na svetu Oyu Tolgoy. Danas je zasluzan za 37% BDP Mongolije. Za Kongo je poznatiji slucaj rudarenja Kobalta, gde ima mnogo tzv. „artisan“ rudnika gde su vlasnici i korisnici prava eksploatacije sumnjive mlade rudarske kompanije koje zaposlavaju maloletnike [child labor issue]. Velike kompanije, BHP, Anglo American, Vale i precesto pominjani Rio Tinto se nece kockati sa svojom reputacijom i nece dozvoliti da od njih u danasnjem svetu dolazi materijal koji nema dovoljno dobar ESG pecat. Uporedjivati „Code of conduct“, finansijsku vrednost najvecih rudarskih kompanija danas i junior miners u Kongu i pretvarati to u nemerljivu stetu za region Jadra je blago receno nezrelo. Ne postoji rudarska kompanija koja nema greske u istoriji, BHP – Brumadinjo, SHell raspad naftne platforme u Meksickom Zalivu, Rio Tinto – unistenje kulturnog nasledja starog 40000g, ali da li to znaci da im treba zabraniti da rade i zabraniti rudarenje. Pa kako ces da vozis svoj motor SUS ako se nafta ne izvadi i preradi… Kako ces da izadjes na protest protiv rudarenja litijuma i opalis slicicu za instac ako se taj isti Litijum ne izvadi i preradi. Ali, not in my backyard je svetska floskula, nije to samo ovde. Ovde ga ima, istoristimo to.

  4. Za gradski saobraćaj je mnogo korisnije efikasan javni prevoz, idealno električni metro, ali čak i benzinski autobus je bolji nego isti broj ljudi kao 1 vozač u automobilima. Kao i bezbedne trake za bicikliste!

    Električni automobili su dobronamerni, ali možda bolji za manje gradove gde ima dosta kuća i privatnih priključaka, pošto naša država neće moći da obezbedi dovoljno javnih.

    A kvalitet vazduha se rešava na nivou države, prečišćavačima za fabričke dimnjake, prelaskom na goriva koja manje zagađuju tipa gas i slično… naravno solarne panele i vetro turbine ali to je za nas na dugom štapu.

  5. To što je projekat Jadar loš, ne znači da su litijumske baterije glupost niti da su električni automobili „skupe igračke“. U jednom trenutku – samo je pitanje kada će taj trenutak doći – svi automobili će biti električni. Prosto, SUS motor je besmisleno komplikovan ima bezbroj mana. Jedina prednost mu je što ga je lako napojiti energijom. Ne postoji situacija da negde postoji pristup struji a da se koristi SUS motor.

    1. Nebranim doticnog, text je napisan slopy, ali niko ne govori da su baterije lose….Problem je sto infrastrukture nema, a rokovi koji su dati su jedna obicna budalastina i laz, ofarban politickim odlukama, za saku glasova. I naravno glupost da su ICE toboze zagadjivaci, a elektricni nisu…A svi zaboravise na proizvodnju. I najvaznije, ukudanje ICE vozila iz „politickih“ razloga, sto naravno nema veze sa istinom…. Problem je „inconvenience“, a ne cena i uopste ne razumem u cemu je problem.

  6. Nevetovatan napad litijumskih botova na ovu vest. Svi analitičari i eksperti govore o ovoj temi i svi se slažu sa ovom analizom, samo ovde botovi imaju zadatak da guraju rudnik. Iako botovi nemaju niti ce imati el. auto oni po zadatku vide ovde „budućnost??“ Lepo piše da u Holandiji koja je bogata pada napon zbog punjača ali ne oni moraju da guraju priču lazne zelene agende.

    1. Uvazeni g. profesor je napisao „Nestanci struje u Roterdamu, Amsterdamu, Hagu, a pogotovo u Utrehtu su učestali“. Sto je prilicno notorna neistina, nikad tamo struja ne nestaje. Problem je u tome, da su mreze zbog punjenja EV auta u isto vreme, posle povratka kuci sa posla, preopterecene. I da ce to biti uskoro problem za zitelje Nizozemske, ako se ovako to sve nastavi. Tako da se upozorava da se ne puni suta do uvece, nista drugo zasad. Ali taj narativ se koristio i i pre 15 godina, kad je EV industrija bila u povojima. Propagatori iste su govorili, da ce se auti puniti preko noci, kad je potrosnja najniza, a neiskoriscene elektricne energije koliko hoces. I koristili tu argumentaciju kao kontraargument onima, koji su vec tada upozoravali na moguce posledice prekomerne elektrifikacije prometa.

  7. Možda bi sa eksploatacijom litijuma ipak valjalo sačekati još nekoliko godina, npr. do 2030. god, i pratiti razvoj situacije. Srbija nema svoju sopstvenu auto-industriju, tako da nema šta da izgubi.

  8. Postovani,
    da ne ulazimo u problem rudarenja litijuma, samo par korekcija.
    Prvo, baterija u EV moze da se reparira, zamena celija je veoma lako izvodljiva, tako da nema istrosene baterije. Tako zamenjene degradirane celije je moguce takodje iskoristiti.
    EV je mnogostruku puta jeftinije za odrzavanje, jeftinije za voznju a sam stepen iskoriscenja elektricnog motora nije ni moguce porediti sa motorom sa unutrasnjim sagorevanjem.
    Tako da vam toplo preporucujem da pre nogo li krenete da pisete o temi koja nije ekonomska porazgovarate sa nekim inzenjerom.

    1. Mnogi inženjeri znaju da se pojavljuju druge baterije da ne bude svaki trotinet potencijalno bure baruta!

  9. Ekipa botova se iz petnih žila upire da podrži ekološku propast u vidu eksploatacije litijuma u Jadru.

  10. G. Drajveru, ja to ne bi radio na vasem mestu. Reciklaza baterija je ni manje ni vise nego 100%-tna. Jedino je upitno komercialna isplativost recikliranja jeftinih materija, koji sastavljaju bateriju. „Postoji mnoštvo svedočenja da punjače za el. vozila pokreću dizel generatori.“? Pa zar nije lakse proveriti na sta se pogone punjaci, nego slusati neka „svedocenja“? To je bar lako, najlakse, vec vizuelna inspekcija nestrucnjaka resava svaku dilemu. I ne verujem da postoji iko, ko bi tvrdio, da je bas sve gore napisano netacno. A sto se tice „poznavanja tehnologije i pracenja tematike“, vase se poznavanje pomenutog dobro vidi iz toga, da tvrdite da je reciklaza baterija „vrlo upitna“.

    1. Gosn Slovenac, autor je odlično osvetlio različite aspekte pitanja da li nama u Srbiji treba ne samo u dolini Jadra nego i na drugim lokacijama uništavanje zemljišta, vode, vazduha i života poljoprivrednika.
      To se uči u osnovnoj školi, uvod – razrada- zaključak. Vi slobodno od rudnika do fabrike u Sloveniji.

      1. @ (ne)Logika: a kakve uopste ima veze vase pisanje sa mojim, pa da se meni obracate? Koliko ja vidim, nikakve.

  11. Clanak je pun neistina i poluistina. Preporucujem uvazenom g. profesoru, da prvo malo metodicnije i sistematskije istrazi temu. Da ne ispadne kao neki novinar, koji je na brzinu sklepao clanak, ipak se renome u akademskoj zajednici mora pazljivije cuvati. Svakako ima i dobrih teza, ali o njima se vise manje zna mnogo, i neupitne su. Ja cu se iz tog razloga ipak koncentrisati na onu drugu stranu:
    1. „U slučaju oštećenja, baterije koje se nalaze na podu karoserije obično ne mogu da se poprave i moraju da se zamene u potpunosti, a one su jedan od najskupljih delova automobila.“
    Neistina: u 99% slucajeva, baterija se najnormalnije otvara i obnavlja. Bukvalno jedini izuzetak je Nissan Leaf.
    2. „Cena osiguranja takvih vozila je oko 30 odsto viša u poređenju sa istovetnim modelom na benzin ili dizel.“
    Poluistina: u EU osiguranje predominantno zavisi od snage motora u kW. U N Americi je to cesto drugacije, ali mislim da nas to ovde ni ne zanima nesto mnogo.
    3. „Svako takvo vozilo je teže za do pola tone u odnosu na vozilo na tečna goriva“
    Neistina: Tesla S tezi 1.9-2.2t i sasvim je uporedljiva sa ostalim autima premium razreda, naprimer Mercedes, S, BMW 7. U proseku EV auti jesu tezi, ali nikako u opisanom obimu.
    4. „Životni vek baterije je između 10 i 20 godina. Pa zbog toga gotovo i da ne postoji tržište polovnih električnih automobila. Po isteku roka baterije, ona mora da se menja, a ona je najskuplji deo vozila.“
    Neistina: trziste rabljenih EV i te kako postoji. Jedna Tesla naprimer nevidjeno dobro cuva svoju cenu, i opada mnogo manje nego kad uporedis sa ICE primercima iz svog razreda. Ja osobno vozim 10 godina staru S, mogu je prodati za 20.000€ kad god hocu. Presla je 470.000km , a bateriju naravno nisam menjao, nego sam je obnovio. I to je pored reizolacije motora bio i jedini veci trosak servisiranja u 10 godina.
    5. „Postoji problem kada se isprazne baterije u toku vožnje: gde ih napuniti i koliko to traje?“
    Poluistina: ako bar malo pratis merione komponente svog auta, to ti se nece desiti, jer ti je % preostalog kapaciteta non stop ispred ociju. A punjaci su sad iza svakog ugla, i na skoro svim benzinskim crpkama i odmaralistima.
    6. „Na niskim temperaturama litijumske baterije gube moć. A ako je ona niža od minus 18 stepeni Celzijusa, i ako je put zavejan, vozač takvog vozila „treba na tom mestu da sačeka proleće“.“
    Neistina: Moc je ganc ista, samo kapacitet voznje se smanjuje, prvenstveno zbog grejanja kabine i dodatnog grejanja pogonskih sustava.
    7. „Zbog visoke cene takvih vozila, samo su imućni u mogućnosti da ih kupe. Ta vozila se koriste za vožnje u lokalu, dok istovremeno poseduju drugo vozilo na tečno gorivo za duže vožnje.“
    Poluistina: za 20.000€ se moze kupiti sasvim solidan rabljen EV. Pre je problem u tome, da je jos uvek totalno nerazvijena nezavisna serviserska mreza. To vazi i za Zapad, moras bas dobro znati gde i kod koga da ides, da te ne bi ovlasteni servisi odrali za brdo para. Ali to je isto i u ICE slucaju, retko ko vozi auto koji nije vise u garanciji u ovlasteni servis.

    1. 1. Uvek mozes da popravis nesto….To ti i nije neki argument, mada u vecini slucajeva Teslinu ne mozes.
      2. Cena osiguranja je veca u USA i Kanadi….Alu EU nas takodje ne zanima posto se uzima prosek….Pogresio si opet.
      3.Poredis Teslu i BMW7? Sta reci dalje. Tesla je igracka koja je dve tone teska kao i Ford F150. Naravno ni to ne znas
      4. Nadji mi nekoga ko vozi auto 20 godina? Naravno da ne mozes. Nisi procitao da je polovni market 85% na EV.
      5. Drugim recima, do sada si jeo meso, a sad se Vegan? Znaci zanima te samo Range? Jel’ to sve u tvom zivotu?
      6. I ne samo na -18. I -5 je dovoljno da se domet smanji za 40%. Osim Audi E-tron koji je najtacniji. Jel znas kako znam? Pa to mi je posao…
      8. Video sam i za $5000. probaj pa nam se javi opet.
      Ja znam da si se ti pokajao sto si kupio EV, ali nisi u pravu.

      1. Alexa: ne znam ni da li da ti odgovorim ili ne, jer nalupetao si se za sve pare. E si ocito polupismen, a takvima obicno ni ne odgovaram. Ali ipak:
        1. Tesla se moze svaka popraviti bez problema. Ja sam bateriju na mojoj popravio i obnovio u D, za prilicno male pare u uporedbi sa kostanjem istog procesa na Tesla servisu.
        2. U Evropi se osiguranje prvenstveno bazira na nazivnoj moci agregata. Tako da me ne zanimam nikakav prosek Azije, Afrike ili N Amerike, u kojoj sam takodje ziveo lep deo zivota. Tako da znam kako i tamo to ide.
        3. Da, poredio sam 3 auta premium razreda, sta je tu cudno? Svi su otprilike iste tezine, tako da je ono gore napisano u clanku totalna neistina.
        4. Malo more ljudi kupi i vozi 1 auto dugo vremena, pa i 20 godina zasto da ne? Ja prvi imam nekoliko auta koje sam kupio nove i nikad prodao, ladno u garazi ostali. Tako i mnogi drugi, posebno od tih koji volimo malo egzoticnije modele. BTW, prosle godine sam u Torinu kupio 1961 Fiata od prvog vlasnika (od naslednika ako sam precizniji).
        5. Vegan nisam, meso ne jedem skoro nikad, ako te vec zanima. Jedem kao sto sam jeo kad sam odrastao, znaci meso samo za praznike. Da, kad sam u nekom autu, pazim da mi ne nestane goriva odnosno baterije. To radi i 99% vozaca na ovoj planeti. A tebi cudno, jos to probavas povezivati sa nekim zivotnim svetonazorima?
        6. Ako jos jednom procitas sta sam napisao, mozda i skontas. I ja sam pomenuo smanjenje kapaciteta, a autor clanka prica o smanjenju moci, sto nije tacno, pa sam to i napisao. Tako da okaci svoje pisanje macki o rep, jer nema nikakve poveznice sa mojim komentarom.
        7., odnosno 8. po tvom misljenju: ne znam ni sta si hteo napisati sa tim $5000. A sto se tice „znanja da sam se pokajao sto sam kupio EV, ali da nisam u pravu“, opet si nejasan totalno. To napisano znaci, da sam se navodno pokajao, ali da znam da nisam u pravu sto sam se pokajao? O cemu ti uopste? Kao prvo, nisam ni kupio Teslu, dobio sam je na poklon od sina, koji je kupio Teslu X. U neupotrebljivom stanju, kapacitet baterije je bio 11% po displayu. To, sto je moj sin u svom svetu i ne zanimaju ga auti, pa kupi novo odmah kad mu nesto nije po volji, to je druga prica. Ja sam ipak od starije generacije, odmah sam skontao gde i kako da ga sredim za male pare. I to mi je prvi i jedini EV. I po dosadasnjem iskustvu sina i mome, daleko najpouzdaniji i najjeftiniji auto koji sam ikad vozio. Samo kroz besplatnu voznju, nepostojanje redovnih servisnih intervala i skoro nista kvarova, isplatila se je bukvalno kompletna nabavna cena, e jos imamo i auto. I da, veoma lako sam isao Teslom i do Amsterdama, 1200km od kuce, gde mi studira najmladja cerka. Za skoro pa besplatno, samo sam platio tunele kroz Austriju i vinjetu. A pecaj ti slobodno, mene bespotrebno mucenje zivotinja stvarno ne zanima.

      2. 3. Pogledaj test novog Pežoa 3008. Električna verzija je teška 2100 kg, a benzinska 1600. Tako daaa…jeste teži za pola tone.

        1. Serj dragi, dobro si me nasmejao. Ti si stvarno na jednom jedinom primeru probao dokazati netacnu tvrdnju? I to netacnom primeru, da se razumemo. Naime Peugot 3008 ni ne nudi vise 1.6 benzinca, nego su sva 3 modela iz trenutne modelne palete hibrid/elektrika. A teze skoro 2.2t, ne 2.1.

    2. broj 6 je budalastina. Sa nizim temperaturama kapacitet beterije opada bez obzira da li je koristite ili ne. Autonomija zimi je mnogo niza jer sem smanjenog kapaciteta, energija se trosi na grejanje kabine.

      1. Ma Slovenac se zakucao na EV i sad ‘oce i tocka da izmisli…..Probao da ode na pecanje, ali ne sme. Nemoze da se vrati. Domet mu mali….

      2. @Srbin: a sta sam ja napisao pod #6? Isto da se kapacitet zimi smanjuje. Sta je tu sad budalastina, osim da se ti skoro pa trudis ispasti budala? Jer ocito uopste nisi ni citao sta sam napisao. Ili uopste ne razumes nesto sasvim jasno i decidno formulirano? Postoji i ta mogucnost, naravno.

  12. Potpisujem svaku reč u ovom tekstu. Sjajna paralela sa „Havana efektom“. Auto nije jeftini telefon, da se nehajno baci posle par godina upotrebe. Možda za 5% najbogatijih na planeti. Reciklaža tih baterija? Vrlo upitno. Postoji mnoštvo svedočenja da punjače za el. vozila pokreću dizel generatori. Ekološka katastrofa u celom procesu, da se neko osećao kao ekološki osvešćena osoba. Električni automobili prave od građanina kontrolisano lice. Da je sve napisano netačno, može da izjavi samo neko ko ne prati tematiku i ko se uopšte ne razume u tehnologiju.

  13. liči na plaćen tekst, znam samo da ono što se težine vozila tiče i nestašice struje u hol. to su čiste izmišljotine. žao mi je što radar postaje tabloidni nedeljnik, ko je ovo pisao mogao je bar malo da se informiše o temi.

  14. Tekst… dugačak… i veoma upitan.
    Mislim da bi se trebalo prvo pozabaviti brojkama i statistikom o ukupnim prodajama svih vozila i na svim tržištima, ne izbegavati kinesko tržište, ne voditi se samo evropskim tržištem. Pa zatim karakteristikama, potrošnjama, cenama pa i težinama („pola tone teži“!!!).
    Bez uvrede mislim da je trebalo pre pisanja teksta dobro se upoznati sa svim činiocima i onda napisati jedan objektivan tekst ili se možda želelo baš ovako.

    1. Sigurno bi redakcija Radara sa zadovoljstvom objavila tekst kakav ste očekivali. Plajvaz u šake- ruka na tastaturu pa pišite

  15. Odličan i argumentovan tekst o dvoličnosti postupka propagatora električnih automobila koji se sa jedne strane ,,bore,, za čistu prirodu, a drugi važniji i ružni deo priče kriju od naroda.

  16. Dodao bih jos jedan vazan detalj vezan za ovu temu.

    Za nove generacije motora sa unutrasnjim sagorevanjem moze da se kaze da su potpuno ekoloski cisti.

    Na motorima Euro6 i Euro7,kad za kratko vreme postignu radnu temperaturu, emisija izduvnih gasova je nemerljiva, prosto nema zahadjivaca.
    To lobi ocigledno ne zanima.

    1. Hahahahahahaha, pa ovo je jedan od najbizarnijih komentara ikad. Znaci sa najnovijim auto se covek ne moze ni samoubiti kao u dobra stara vremena? Kad si se parkirao u garazu, ostavio auto upaljen, zatvorio vrata i iz vozacevog sedista promenio adresu bivalista u vise sfere.

      1. Slovenac, opet si propustio nesto….Danas covek moze da se samoubije i lepkom….. Malo pretrage, dosao bi do zakljucka da je covek podpuno u pravu…Zagadjenje jeste, ali minimalno….Ali tebe ocigledno boli taj tvoj EV. Izgledan mi da ni na dobro pecanje ne mozes da odes…Jer nemozes da se vratis. Ocigledno neces da priznas da si dzaba bacio pare….

        1. Hahahaha, i tu si se nasao da lupas i iskazujes polupismenost? Aha, lepka u stara vremena nije bilo? Cisto za informaciju, postojala su. I to mnogo otrovnija nego danas, na bazi bas, bas jakih, danas vise manje zabranjenih i mnogo smrtonosnijih hemikalija. BTW, nisam ni rekao da covek nije u pravu, odakle ti to? Ali narativ njegove price ja kao da su danas ICE auti toliko cisti, da je sve sto izlazi iz izduva zanemarljivo. Kao sto nije. A ono na kraju sam ti odgovorio vec. Nisi bas pametan, rekao bi? Ne poznajes cinjenice, a pravis zakljucke. Ameri to zovu „jumping conclusions“, i rezervisano je za ne bas pametne ljude.

  17. Posle pročitanih prvih redova gde sasvim netaĉno pišete o el. automobilima mi je sve bilo jasno… Ne znam ko vas plaća da toliko pljujete nešto što svako normalan zna da je bolje u odnosu na benzin, naftu… Ali jako providno🤪

    1. Vi ste ostrašćeni. Tekst je odmeren i akcenat je na želju da se uništi veliki deo Srbije to jest od pitomih brežuljaka i plodnih oranica pretvori u površinu meseca da bi bogate države po evropi bile čiste.

      1. Pa onda je trebalo da se drzi teme zagadjenja okoline, a ne da prica o automobilima. Ali vi u Srbiji sve najbolje znate, kako je u USA, Nemackoj, Holandiji, a sami spadate u zemlje treceg sveta. Nije ni cudo sto svako pametan i vredan bezi na zapad.

        1. Čovek je povezao priču sa više aspekata i jasno da nama u Srbiji ne trebaju rudnici da bi zemlje EU zadovoljile svoje potrebe.

          1. Covek je poceo sa tim da cena Litijuma pada, a da vlast o tome ne obavestava narod. Cekaj, vlast ne obavestava narod/birace i o tome da cena Titanijuma i Skandijuma na istorijskom maksimumu. Iz prostog razloga jer nema ekonomske i logicke potrebe za tim obavestenjem. Koga zanima cena bakra, neka prati izvestaje. A taj koji je pratio smanjenje cene Litijuma, a to svakako nije autor, shvatio bi da su HAVOC napravili BYD i CATL jer su otvorili sijaset rudnika u Jugostocnoj Kini da bi rudu pod nazivom Lepidolit obradjivali i iz nje dobijali koncentrat. E sad to su radili na neadekvatan nacin i sada im NR Kina zatvara operacije. I cena se vraca na staro, Dakle, dobri Kinezi spinovase svetsko trziste da bi mogli da kupuju po nizoj ceni.

  18. Bravo za tekst ! Kina je cela elektricna,al oni rudare van svoje zemlje tj. zagadjuju. Postoji i snimak u Americi kad je pao sneg stotinu tesli ostalo zaglavljeno na parkingu jer ne rade punjaci ili ne mogu da pokrenu vozilo.U Srbiji se ne isplati jer je struja skupa a majstori deru kad vide da neko vozi noviji automobil.

    1. Milenko, Milenko, i za ovu temu si „pametan“. Ti ljudi nisu procitali osnovno, znaci manual za upotrebu proizvoda kojeg su kupili. Da jesu, znali bi da u primeru pada temperatura na nivo opisan u manualu, moraju sacuvati 20% nivoa baterije, da bi sustav za grejanje pogonskih komponenti nesmetano radio. I u tom slucaju auto bi se ujutro najnormalnije vozio i punio. A ne da je morao prvo pola sata na punjacu preziveti da uopste moze zapoceti punjenje. Isto vazi za dizel, bez dodataka u gorivu ces opstati, i svi smo ih uvek sipali kad je prognoza bila -10 i hladnije. A sad se pumpadzije pobrinu za nas (u vecini).

      1. Slovenac, Slovenac, Manual sa tim nema nikakve veze, makar da si malo uradio neki research. Ovde gde ja zivim EV moze samo da ceka prolece, a range je ispod 50% od oglasavanog…..Mozda u Ljubljani

        1. Alexa, i te kako ima veze, jer automatski izbegnes situaciju da uopste ne mozes puniti. Cak je taj deo veoma naglasen, jer se zimi mnogi mogu naci u slicnoj situaciji. Tako da je lep deo Tesla „Operating manual-a“ posvecen zimskim uvetima voznje. Ali bitno da ti lupas o nekoj „radnji research-a“. Cak ti je zadnji komentar prilicno uspeo. Mozda jer su samo 2 recenice? Nema mnogo gramatickih gresaka, samo te sintaksa malo zeza.

  19. El.auto je za lokal, onda bolje kupiti dobar bajs za 500e i bez problema preći 50km, nema parking, nema punjenje…

      1. Ima korpa na bajsu, mogu da se dokupe vrećice koje se samo stave sa strane, ranac na leđa.
        Nama treba više biciklističkih staza, poštovanje ograničenja brzine biciklista kada koriste trotoare, ne uletanje u makazice vozačima automobila, poštovanje vozača automobila biciklista, poštovanje pešaka biciklista i vozača, i obrnuto. Eto

    1. Odgovara jer bi ga i ti vrv slicno napisao, bez preterano prozimanja i navodjenja izvora, potpuno usaglasen sa protivnicima rudarenja Litijuma i Bora i u dlaku slican narativ. Ne znamo sta radimo, oprosti im Boze, hocemo da trade-ujemo vazduh, vodu, buducnost i sl za profit strane kompanije i pune dzepove birokratskog mediokriteta. Mislim, Litijum nije neki padel ili skvos pa da bude potreban i moderan do „preksutra“. Svi mobilni aparati, sve e- mobility, sve koristi LiC ili LiOH. To je najlaksi i najefikasniji element za stvaranje strujnog kola jer je nestabilan. Natrijum ne tezi, inertniji, stabilniji, manje energy densed i tek na polaznoj tacki gde je LiC bio pre 25god. Jadar ima proces za odrzivo i odgovorno rudarenje sa svedenim uticajem na minimum.

    1. Svaki proizvod ima neku cenu, ali je pitanje da li ta cena pokriva sve troškove proizvodnje. U slučaju Srbije, da li korist od rudarenja litijuma pokriva troškove uništavanja poljoprivrednog zemljišta, raseljavanja stanovništva, potencijalnog zagađenja životne sredine i ne zaboravite troškove rekultivacije odnosno vraćanja lokacije u prvobitno stanje. Kada čujem da je u 21. veku rudarenje naša šansa da se razvijemo, ne bude mi dobro.

      1. Uticaji rudarenja Litijuma i Bora prema dostupnoj dokumentaciji i izvestajima sa sajtova kompanije zaduzene za projekat Jadar nece biti apokalipticni koliko se toliko spinuje i sire dezinformacije. Prvo 51 domacinstvo od 52 je dragovoljno pristalo da proda imovinu, drugo to zemljiste tamo gde je centralna lokacija projekta je 2014 bilo pod uticajem poplavnog talasa deponije Stolice i daleko od plodnog, trece Projektu Jadat treba 160ha za rudnik, a Srbija ubire 180miliona. Navedi mi jednu jedinu poljoprivrednu delatnost, a koju upraznjavaju i ekoloski dusebriznici, jer su ium usta puna paradoksalnih izjava, koja ce davati 400000 eur prihoda drzavi po hektaru pa mozemo da je stavimo na kantar. Kompanija odgovorna za projekat Jadar je obecala ulaganje od 2,5mld i to ukljucuje rekultivaciju. Nemojmo da zakljucujemo pre nego sto donosimo zakljucke na osnovu postojece prakse u SRB.

    1. Da li ste nepismeni funkcionalno pa ne razumete poentu teksta, ili su vam unapredili bot sistem pa radite na principu broj puta poslate unapred napisane rečenice?

    1. Manje zagađenja će biti za zemlje EU, a šta će Srbija dobiti. Uništavanje životne sredine i potencijalnu ekološku bombu zarad udobnijeg života stanovnika EU. Meni se ne čini kao dobra pogodba za stanovnike Srbije.

    2. Mislis…? Da bi se jedan EV proizveo, zagadjenje je 3 puta vece nego auto sa unitrasnjim sagorevanjem za ceo svoj vek. Ali ajde, da ne ulazimo u detalje.

    3. Koliko je manja zagađenost videli smo za vreme korone kad se saobraćaj drastično smanjio a ZAGAĐENOST POVEĆALA

  20. Zašto se uvek traži zamerka i nesto loše u onom što je u svetu znate bas u onom
    , svetu ,,od koga naša opozicija traži savete,normalno.

    1. Pa i nije bas normalno…..jer je proizvodnja i prodaja opala do te mere da su pojedini proizvodjaci izgubili miljarde $$. Kao opcija je dobra, ali ne moze, a i ne sme biti jedina solucija. Uostalom 80% sadasnjih vlasnika u USA i Kanadi su rekli „nikad vise….“ pa eto ti trenutna merila.