Osim sumnje da je gradnja brze pruge od Novog Sada do Subotice, odnosno Kelebije bila koruptivni posao, sve očiglednije je da nije ni dobro urađena. Preduzeće za izgradnju železničkog čvora Beograd – Beogradčvor u dopisu od 30. jula 2025, u koji je Radar imao uvid, navodi da „strukturni podsistemi Infrastruktura i Kontrola, upravljanje i signalizacija na deonici pruge Novi Sad – Subotica – državna granica ispunjavaju standarde“, te da je izveštaj sačinjen na osnovu naknadno, samo pet dana ranije dobijene tehničke dokumentacije. A samo dan kasnije, 31. jula iz šina kod Subotice iskliznula je probna železnička kompozicija i to zbog lošeg stanja pruge, koja je, kako Radar saznaje, i puštena u saobraćaj da bi se testirala.
Iako Beogradčvor u dopisu navodi da analizirani podsistemi „ispunjavaju kriterijume i uslove definisane nacionalnim železničkim i tehničkim propisima, kao i važećim standardima na koje se ti propisi pozivaju“, samo nekoliko rečenica kasnije se ističe da zapravo nisu ni imali na raspolaganju svu tehničku dokumentaciju i da je „od izvođača radova dobijena informacija da će početkom avgusta krenuti u realizaciju montaže opreme“. U pratećem dokumentu, poslatom uz ovaj kratki dopis još više se dovode u pitanje izvedeni radovi na toj pruzi, jer se konstatuju brojne „primedbe koje nisu otklonjene“.



Ministar Momirović kontrolu pruga poverio firmi u kojoj je radio njegov tast
Zanimljivo je da je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, dok je na njegovom čelu bio Tomislav Momirović, jedan od uhapšenih zbog sumnji da je učestvovao u korupciji, nadležnost Direkcije železnice Srbije za kontrolu pruge prebacilo na Beogradčvor, firmu koja je u to vreme imala samo nekoliko zaposlenih. Odluku o prebacivanju nadležnosti 14. maja 2021. potpisala je državna sekretarka Milena Rakić. Direkcija železnice Srbije je, inače, osnovana kao nezavisno telo Vlade Srbije, pa je nejasno kako se odlukom jednog ministarstva neka prava ovog vladinog tela mogu preneti na druge firme.
Nije baš jasno kako je Beogradčvor u dopisu od 30. jula ustanovio da podsistem za kontrolu, upravljanje i signalizaciju ispunjava propisane kriterijume, ako je od izvođača radova dobio informaciju da će „početkom avgusta krenuti u realizaciju montaže opreme“
Prema informacijama Radara, predsednik Skupštine akcionara Beogradčvora bio je do 2023. Miodrag Đukanović, tast bivšeg ministra Momirovića. Pre toga, 16. marta 2021, deo nadležnosti za kontrolu pruge prebačen je i na privatno preduzeće Tok-kontrol iz Novog Sada.

Pismo i prateća dokumenta, koje je potpisala direktorka Beogradčvora Rada Vukeljić, poslata su državnom preduzeću Infrastruktura železnice Srbije, koje je naručilac radova na pruzi Novi Sad – Kelebija. Propratni dokument „Izveštaj o verifikaciji“, osim direktorke Vukeljić potpisala su i dva glavna inžinjera, Zoran Petrović i Darko Radović.
Resorno ministarstvo, dok je na njegovom čelu bio Tomislav Momirović, nadležnost Direkcije železnice Srbije za kontrolu pruge prebacilo je na Beogradčvor, firmu sa samo nekoliko zaposlenih, u kojoj je predsednik Skupštine akcionara bio njegov tast
Beogradčvor je, inače, poslove kontrole dobio zahvaljujući tome što je prijavio da sarađuje sa akreditovanim laboratorijama i fakultetima, ali u izveštaju nema mišljenja ni tih laboratorija, ni stručnjaka sa fakulteta. A u propratnom dokumentu su i sami konstatovali da neke „primedbe nisu otklonjene“ – da na donjem koridoru pruge nije ucrtana pozicija kanala za instalacije, da na peronskim zidovima u svim stanicama nije predviđena zaštita od promrzavanja i zaštita ivica od oštećenja, da na mestu utovara automobila nije predviđena zaštita od soli i zamrzavanja, da je stanično stepenište za prolaz putnika ispod propisane visine, da rampa u stanici Bačka Topola nije na propisanoj udaljenosti od ose koloseka, da linijski kanal na stanici u Subotici nije u redu, da su nedostaci sa nagibima perona na pojedinim stanicama samo delimično otklonjeni…
Struka u klin, Vučić u ploču
Otvaranje ove pruge bilo je planirano za kraj novembra 2024, ali je odloženo jer je početkom tog meseca pala nadstrešnica stanice u Novom Sadu i ubila 16 ljudi. Nakon tog zločina, predsednik Aleksandar Vučić je pet dana pre predviđenog otvaranja pruge, 24. novembra saopštio da se to odlaže za 8. decembar. Vučić je u međuvremenu više puta najavljivao otvaranje te pruge, a poslednji put za kraj jula, pa za početak avgusta… Uprkos tome što je i Infrastruktura železnice Srbije u svojim izveštajima konstatovala brojne nedostatke.
U dokumentu od 14. februara, koji je to državno preduzeće uputilo kineskim izvođačima, firmama CRIC i CCCC, navode se brojni nedostaci, uz napomenu da je to samo deo primedaba, o čemu je Radar prvi detaljno izvestio javnost. Iako su u tom dokumentu konstatovani brojni problemi sa skretnicama, koji mogu dovesti do trajnih deformacija, što direktno ugrožava bezbednost saobraćaja, samo dan kasnije, 15. februara, Vučić je rekao da veruje da će ta pruga brzo biti puštena u rad i požalio se da „sada niko neće ništa da potpiše zbog atmosfere koju živimo, zbog ludila koje je bogata i lažna elita nametnula celoj zemlji“.
„Glavni neimar Srbije“ zauzet je obračunom sa Tužilaštvom za organizovani kriminal, koje je pokrenulo postupak za korupciju, pa mu je trenutno pruga od Novog Sada do Kelebije u drugom planu, ali je malo verovatno da će odustati od njenog skorog otvaranja
I u izveštaju Radne grupe Infrastrukture železnice Srbije od 19. maja pobrojani su brojni nedostaci uočeni na pruzi od Novog Sada do Subotice, od kojih su neki opasni za bezbednost saobraćaja, a nisu otklonjeni. Taj izveštaj, pored direktora, potpisalo je i sedam stručnjaka tog preduzeća. Ni to, međutim, nije sprečilo Vučića da samo pet dana od podnošenja izveštaja, 24. maja, izjavi da će ta deonica biti puštena u saobraćaj do sredine jula. U međuvremenu, Vlada je u maju razrešila dužnosti v. d. direktora Infrastrukture železnice Srbije Vladimira Maksimovića, koji je u decembru 2024. postavljen na funkciju upražnjenu odlaskom Jelene Tanasković, jer je sa još jednim bivšim direktorom Infrastrukture obuhvaćena optužnicom za pad nadstrešnice, s tim što je njen prethodnik, Nebojša Šurlan, pre nekoliko dana ponovo uhapšen i određen mu je pritvor od 30 dana.

Verovatno je jedan od glavnih razloga za smenu Maksimovića bio baš majski izveštaj, koji je potpisalo sedam članova Radne grupe, od kojih su svi na visokim pozicijama u tom državnom preduzeću. Oni u izveštaju na više mesta pominju nedostatke na skretnicama pruga, tačnije na njihovim srcima i jezičcima, koji spajaju koloseke, a ukazuju da je narušena i stabilnost kosina pruge. Stručnjaci za železnicu za Radar kažu da su to najozbiljnije zamerke zbog kojih je ugrožena bezbednost saobraćaja. „Zbog problema na skretnicama i kosinama vozovi mogu da ispadnu iz šina, naročito pri većim brzinama i do 200 kilometara na sat, koje su planirane za ovu prugu“, upozorava jedan od njih.
„Glavni neimar Srbije“, kako je insistirala Vučićeva propagandna mašinerija do zločina u Novom Sadu, zauzet je sada obračunom sa Tužilaštvom za organizovani kriminal, koje je pokrenulo postupak za korupciju, pa je trenutno otvaranje pruge od Novog Sada do Kelebije u drugom planu. S obzirom na to da je Vučić i nakon pogibije 16 ljudi u Novom Sadu insistirao da se, uprkos upozorenjima stručnjaka, ubrza gradnja i otvaranje infrastrukturnih projekata, malo je verovatno da će odustati od otvaranja ove pruge u nekom narednom propagandnom naletu.