Pišu Nataša Latković, Vuk Z. Cvijić
Za rekonstrukciju i modernizaciju železnice na deonici od Novog Sada, preko Subotice do državne granice, odnosno Kelebije, koju smo već platili 1,25 milijardi dolara i na kojoj bi radovi trebalo da su gotovi, vlast planira da izdvoji još skoro 160 miliona dolara, otkriva Radar. Dokumenti u koje smo imali uvid jasno pokazuju da je iznos predviđen Aneksom 5 Komercijalnog ugovora, koji je potpisan u tajnosti, a potom i povučen, samo deo odobrene sume od ukupno 82,5 miliona dolara, a da su planirani i „dodatni radovi“, za koje bi trebalo da bude izdvojeno još 75 miliona dolara.
Dobro obavešteni sagovornici Radara navode da su kineske kompanije pritiskale srpske vlasti da usvoje Aneks 5, te da je njegovo povlačenje odložilo usaglašavanje još jednog, Aneksa 6. Sve zbog toga što se novo trošenje novca za železnicu našlo pod lupom Tužilaštva za organizovani kriminal.


Vlast nije planirala da stane sa nekontrolisanim trošenjem ogromnih suma novca na srpsko-kineski projekat, koji je prema proceni EU mogao da košta i četiri puta manje. Ovih dana otkriveno je da je u tajnosti potpisan Aneks 5 Komercijalnog ugovora o modernizaciji i rekonstrukciji železnice na deonici od Novog Sada do Kelebije. To je učinjeno devet meseci od pada nadstrešnice, kada je i samo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu praktično diglo ruke od postupka u kojem je trebalo da utvrdi ko je odgovoran za pogibiju 16 ljudi na novosadskoj Železničkoj stanici, među kojima je bilo i dvoje dece.
Sudeći po dokumentima u koje je Radar imao uvid, na Aneksu 5 predstavnici vlasti nisu planirali da se zaustave. Više naših dobro obaveštenih sagovornika reklo nam je da je u pripremi bio i Aneks 6, ali da i dalje nije usaglašen. U prilog njihovim navodima govori i ono što piše u dostupnim dokumentima. Konkretno, u Programu poslovanja za 2025. državne kompanije Infrastruktura železnice Srbije, koja je investitor ovog projekta, navodi se da ukupna vrednost Komercijalnog ugovora i četiri aneksa iznosi 1.249.760.664 dolara, te da je vrednost „odobrenih naknadnih radova koji još nisu uključeni u anekse 82.570.003 dolara“.
U Programu poslovanja Infrastrukture železnice Srbije za 2025. navodi se da ukupna vrednost Komercijalnog ugovora i četiri aneksa iznosi 1.249.760.664 dolara, te da je vrednost „odobrenih naknadnih radova koji još nisu uključeni u anekse 82.570.003 dolara“
Program poslovanja pisan je pre nego što je usvojen Aneks 5. Ako se ima u vidu da je njegova vrednost 42,2 miliona dolara, jasno se može zaključiti da je preostalo za trošenje na dodatne radove još 40,3 miliona dolara, očekivano kroz novi i najmanje još jedan aneks.
Sa druge strane, planirani su i novi dodatni radovi koji nisu obuhvaćeni svim do sada usvojenim aneksima, pa ni Aneksom 6 koji je u pripremi. U dokumentaciji se navodi da bi ti radovi, u koje su uključena i ranija potraživanja sa deonice Beograd centar – Stara Pazova (769.349 dolara), trebalo da koštaju 75,8 miliona dolara. Ovaj iznos, međutim, u trenutku pisanja Plana poslovanja još nije bio odobren, a u tom dokumentu je navedeno da je „predmet razmatranja“.
Kinezi vršili pritisak da se potpiše Aneks 5
Odluka vlasti da povuče Aneks 5 iznenadila je kineske investitore, koji su, zajedno sa podizvođačima, pre svega firmom DB Systemtechnik, vršili pritisak na Ministarstvo građevinarstva i preduzeće Infrastruktura železnice Srbije da Aneks 5 bude potpisan. Kako piše u dokumentaciji u koju smo imali uvid, to je učinjeno kako bi se u šta kraćem roku „izvršila plaćanja preostalih sredstava za usluge koje su izvršene“. To bi trebalo da znači da su neki radovi izvođeni i pre nego što su „papirima“ bili predviđeni, a u pitanju nije mala suma. Naprotiv, to bi državnu kasu olakšalo za 42,2 miliona dolara.
Neki dokumenti usvajani su uz obrazloženje da se u što kraćem roku plate preostala sredstva „za usluge koje su izvršene“. To znači da su neki radovi obavljeni i pre nego što su „papirima“ bili predviđeni, a državnu kasu bi olakšali za dodatnih 42,2 miliona dolara
Jedan od sagovornika Radara navodi da povlačenje Aneksa 5, koji je navodno već plaćen, do čega je došlo na sednici Vlade pre sedam dana, dodatno menja stvari. On ističe da je „to bilo iznenađenje za kinesku stranu, jer je novac po tom aneksu navodno već isplaćen“ i da će takva odluka sada „odložiti i usaglašavanje Aneksa 6, iako su razgovori na tu temu već bili u toku“.
Odluka o prihvatanju Aneksa 5 usvojena je na sednici Skupštine akcionara Infrastruktura železnice Srbije 12. juna, a potvrđena je na sednici Vlade 24. jula, nedelju dana uoči hapšenja Tomislava Momirovića i još 12 osoba, u okviru istrage Tužilaštva za organizovani kriminal zbog finansijskih malverzacija na tom projektu. Tada je odlučeno da taj dokument potpiše v. d. generalnog direktora Infrastruktura železnice Srbija, dok je ispred Vlade to učinila resorna ministarka Aleksandra Sofronijević. Zanimljivo je da je na njenu inicijativu Aneks i povučen, a prema informacijama Radara to je učinjeno jer se taj dokument našao na proveri kod Tužilaštva za organizovani kriminal. Kako saznajemo, Tužilaštvo je u avgustu tražilo da se prikupe svi podaci o tom dokumentu, posle čega dolazi i do njegovog povlačenja na sednici Vlade.

Ministarka Sofronijević tvrdi da je Aneks povučen jer Vlada hoće da ga „proveri“
Na pozive Radara ministarka Sofronijević nije odgovarala, ali je u izjavi za Nova.rs rekla da je predložila da se Aneks povuče „zbog celokupne situacije“. „On je usvojen, ali hoćemo da ga proverimo još jednom. Mislim da je to dobro“, rekla je ona i navela da taj dokument nije stupio na snagu i da se ne primenjuje. Navodno nije znala ni kolika je njegova vrednost, iako ga je potpisala. „Stvarno sada ne znam“, rekla je kratko Aleksandra Sofronijević.
U ime Vlade Aneks 5 potpisala je ministarka Aleksandra Sofronijević, na čiju je inicijativu on i povučen. Pitanje je da li bi se to desilo da Tužilaštvo za organizovani kriminal naknadno, u avgustu, nije tražilo da se prikupe svi podaci o tom dokumentu
Sudeći prema dokumentaciji u koju smo imali uvid, prva odluka o Aneksu 5 doneta je još u februaru, ali je povučena u martu, da bi u junu bio postignut novi dogovor. Ne navodi se ko je zvanično sa srpske strane pregovarao o tom dokumentu sa kineskim izvođačima i da li su se naši pregovarači menjali, s obzirom na to da je odluka iz februara povučena, pa je doneta nova usaglašena, koju je zatim posle tri meseca, 4. septembra povukla Vlada Srbije. Prema nekim informacijama, taj aneks prvobitno je dogovarao bivši ministar građevinarstva Goran Vesić, koji je prvi put uhapšen 21. novembra 2024, po nalogu Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu. Ipak, ovu informaciju nismo mogli da potvrdimo.
Novi aneks usvojen da bi se potrošio novac odobren prethodnim
U Aneksu 5, u koji je Radar imao uvid, ima više zanimljivih stavki, pa se tako za mostove, podvožnjake i drenaže planira oko 18 miliona dolara, za kontaktnu mrežu i signalizaciju pet miliona… Ipak, najzanimljiviji su članovi 5. i 6. tog dokumenta. U oba se navodi da tokom realizacije radova nisu utrošena sva sredstva planirana ranijim aneksima 2 i 4, pa se nalaže njihova isplata uz obrazloženje „kako bi se primljeni avans opravdao u potpunosti i kako bi se iskoristila dodeljena sredstva“.
Tako je članom 5. tog dokumenta određeno, plaćanje nepotrošenih sredstava planiranih Aneksom 2 u iznosu od čak 3.657.000 dolara za izmeštanje gasnih instalacija i privremenu saobraćajnicu u Subotici, projektovanje ovih radova, kao i za „arheološke radove za prvu fazu na trasi pruge Novi Sad – Subotica – Kelebija“, te i za angažovnje AsBOo sertifikacionog tela.
U spornom Aneksu 5 navodi se i da tokom realizacije radova nisu utrošena sva sredstva planirana ranijim aneksima 2 i 4, pa se nalaže njihova isplata „kako bi se primljeni avans opravdao u potpunosti i kako bi se iskoristila dodeljena sredstva“
Članom 6. Aneksa 5 određeno je plaćanje nepotrošenih sredstava planiranih Aneksom 4 koja se takođe odnose na gasovod u Subotici. Konstatuje se da su radovi izvedeni za 80.473 dolara manje nego što je bilo ugovoreno, pa se onda taj iznos određuje za uplatu. Ovi članovi praktično znače da su obavljeni radovi bili jeftiniji od planiranog ranijim aneksima, a sada se novim Aneksom 5 taj nepotrošeni novac, ipak, daje kineskim izvođačima.
Ognjen Radonjić, profesor na Filozofskom fakultetu i član Anketne komisije za ispitivanje odgovornosti za urušavanje nadstrešnice kaže za Radar da su svi dosadašnji aneksi, njih četiri, predmet istrage TOK-a zbog ogromnih nepravilnosti – od duplog fakturisanja u Aneksu 1, do protivzakonitih odredbi u preostala tri, kao i izvršenje poslova koji nemaju veze sa Komercijalnim ugovorom, odnosno izgradnjom pruge od Novog Sada do Kelebije.
„Od samog početka, upravo su ovi aneksi bili predmet detaljnog izučavanja Anketne komisije i naš je zaključak, koji smo više puta izneli u javnosti i pre krivične prijave TOK-a, da su oni leglo korupcije i organizovanog kriminala. Osim dvojice resornih ministara koji su pod istragom, nedostaje i Zorana Mihajlović, koja je svojevremeno kao resorna ministarka potpisala Komercijalni ugovor“, navodi Radonjić.
Upravo su brojni aneksi leglo korupcije i organizovanog kriminala. Ne znamo zašto je povučen Aneks 5, ali rekao bih da su, nakon akcija TOK-a, shvatili da nisu nedodirljivi i da se u ovom poslednjem takođe krije neka velika muljačina
Ognjen Radonjić
On, međutim, ističe da resorni ministri predlažu anekse, i u toj proceduri, da bi dobili ovlašćenje da ih potpišu, moraju da dobiju odobrenje Državnog pravobranilaštva, Ministarstva finansija, Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo, nadležnih odbora i na kraju Vlade. „Dakle, Aneks 5 koji je na zahtev resorne ministarke povučen, između ostalih, potpisao je Đuro Macut. Mi ne znamo zašto je povučen, ali rekao bih da su, nakon akcija TOK-a, shvatili da nisu nedodirljivi i da se u ovom poslednjem takođe krije neka velika muljačina“, zaključuje Radonjić.
Svi Vučićevi neispunjeni rokovi
Do kraja ovog meseca, ako je verovati Aleksandru Vučiću, na deonici Novi Sad – Subotica – Kelebija trebalo bi konačno da krenu prvi vozovi, i to teretni. On je više puta najavljivao otvaranje te pruge, naročito u poslednjih godinu dana, ne bi li sačuvao imidž „najvećeg graditelja“, koji mu je urušen nakon što se srušila nadstrešnica. Još tokom test vožnje 3. oktobra 2024. od Beograda do Subotice, nepunih mesec dana pre nego što će se srušiti nadstrešnica u Novom Sadu, rekao je da će ta pruga biti gotova 24. novembra te godine, dakle godinu dana pre roka.

Vučić je tada izjavio i „da je sve rađeno po najvišim standardima, da je pruga izgrađena tako da neće biti buke tokom vožnje i da su stanice na trasi veoma dobro uređene“. Međutim, da nije baš tako potvrđeno je na najgori mogući način, kada je u Novom Sadu poginulo 16 ljudi. Naknadno je javnost saznala da je upravo Vučić insistirao da se radovi na ovoj deonici, započeti 22. novembra 2021, završe ranije. „Rok za završetak radova, shodno instrukcijama Predsedništva skraćen je na kraj 2024“, konstatuje se u do sada dostupnim dokumentima.
Prvi put posle tragedije, 19. novembra prošle godine, Vučić je rekao da će prvi voz za Suboticu krenuti za dve nedelje, što bi bilo 8. decembra, s tim što će „naravno, zbog događaja u Novom Sadu, to biti bez pompe“. Kada je i taj rok prošao, za TV Informer je izjavio da „nije realno da prvi soko krene pre februara 2025“.
Bilo je više izveštaja u 2025. u kojima su na pruzi od Novog Sada do granice konstatovani brojni nedostaci, od kojih neki ugrožavaju bezbednost ljudi. Prvi u nizu bio je izveštaj Infrastrukture železnice Srbije od 14. februara, koji je poslat kineskim izvođačima i Nadzornom organu. Samo dan kasnije Vučić je izjavio da je komplikovano otvaranje te deonice jer „niko neće ništa da potpiše zbog atmosfere koju živimo, zbog ludila koje je bogata i lažna elita nametnula celoj zemlji“. Nedostaci su konstatovani i u izveštaju koji je Infrastruktura železnice Srbije 6. marta poslala resornom ministarstvu, Nadzornom organu i izvođačima i u aprilskom izveštaju Utibera. Uprkos svemu, Vučić je u aprilu najavljivao otvaranje pruge za 7. jul.
Kao što je i nakon sličnog izveštaja Infrastrukture od 19. maja na čak 135 strana, samo pet dana kasnije Vučić na Pinku obećao da će pruga biti puštena u saobraćaj „već za mesec i po“. „Nadam se da ćemo u prvoj polovini jula otvoriti brzu prugu do Subotice i nadam se da će biti završena sva papirologija. Uništili su nas ovi koji su prethodnih šest meseci razarali Srbiju, desetine miliona evra smo izgubili samo zato što nismo otvarali završenu prugu“.
Bilo bi zanimljivo od njega čuti zašto je onda u julu usvojen Aneks 5 i pripreman Aneks 6 ako su svi radovi davno završeni. Na sreću, nikad nećemo saznati šta bi bilo da su vozovi tom prugom krenuli još u novembru 2024, kako je on najavljivao. A ostaje da se vidi da li će TOK, na osnovu nove dokumentacije, promeniti prvobitnu procenu da je država na ovom projektu oštećena za 115 miliona dolara ili će tu sumu korigovati naviše.

U međuvremenu, Vlada Srbije je u maju razrešila dužnosti v. d. direktora Infrastrukture železnice Srbije Vladimira Maksimovića, a sumnja se da je razlog za to bio upravo izveštaj u kom se konstatuju brojni nedostaci na toj deonici pruge. Tek u dopisu od 30. jula preduzeće Beogradčvor navodi da strukturni podsistemi Infrastruktura i Kontrola, upravljanje i signalizacija na toj deonici „ispunjavaju standarde“, da bi samo dan kasnije, 31. jula, iz šina kod Subotice iskliznula probna železnička kompozicija i to zbog lošeg stanja pruge.
Pruga toliko dobra da je dobila samo „delimično rešenje o upotrebnoj dozvoli“
Ni to nije zaustavilo Vučića, koji je 24. avgusta rekao da veruje da će ta deonica biti otvorena „za 20 do 30 dana i za putnički i za teretni saobraćaj“. Dan kasnije Direkcija za železnice izdala je tri privremena upotrebna rešenja, a Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture nešto sa prilično neobičnim nazivom – „Delimično rešenje o upotrebnoj dozvoli“. I ti dokumenti otkrivaju brojne nedostatke, zbog kojih će pruga moći da se koristi samo za teretni saobraćaj. A čak i kada bi njom bio dozvoljen putnički saobraćaj, to ne bi bila brza pruga, jer će maksimalno dozvoljena brzina vozova biti do 160, umesto planiranih 200 kilometara na sat, jer se konstatuje da ta deonica nema propisani evropski sertifikat za brze pruge – European Train Control System.
Pre desetak godina prugu od Novog Sada do Subotice mogli smo da dobijemo za 330 miliona evra. Vlast SNS-a opredelila se za daleko, najmanje četiri puta, skuplju opciju, jer se ne vidi kraj bacanju javnog novca za novu železnicu na kojoj je stradalo 16 ljudi i pre njenog otvaranja, a kojom će do kraja ovog meseca krenuti samo teretni vozovi. Ako se nešto u međuvremenu ne desi. Uostalom, koliko je puta predsednik najavljivao otvaranje te pruge, a prvi voz nikako da stigne u stanicu.
Usvajanjem novog aneksa vlast je nastavila staru praksu. Kao što je krila Komercijalni ugovor sa Kinezima i sva četiri prethodna aneksa, koje je morala da objavi posle pritiska studenata i građana, u tajnosti je usvojila i Aneks 5. I nema sumnje da nam ne bi otkrili da pripremaju i šesti. Kao da ništa iz tragedija i svega što je usledilo nisu naučili.