Beta v5eqqo36sc copy
Anketna komisija Foto: BETAPHOTO/MILAN OBRADOVIC
Završni izveštaj Anketne komisije

Odgovornost snosi organizovana kriminalna grupa na čelu sa predsednikom

7

Uz podsećanje da su u toku tri javno tužilačka postupka, Tanasije Marinković je u ime Anketne komisije pozvao Tužilaštvo za organizovani kriminal da proširi istragu i da saradnike Aleksandra Vučića sasluša kao svedoke, a neke i kao osumnjičene, dok je Dušan Dobromirov ponovio da se cela šema odlučivanja svodi na formulu „jedan predsednik, dva premijera i tri ministra“

Država Srbija povredila je pravo na život 17 svojih građana, od kojih je 16 preminulo pod teretom srušene nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, time što nije uspostavila pravni okvir koji bi sprečio ovakve rizike, što se već godinama urušavaju standardi u građevinarstvu i sistematski u međunarodnim ugovorima izbegavaju javne nabavke, što ukazuje na moguću korupciju, izjavio je profesor Pravnog fakulteta Tanasije Marinković, predstavljajući zaključke Anketne komisije za utvrđivanje odgovornosti za pad nadstrešnice u Novom Sadu, koja je danas predstavila svoj završni izveštaj.

Beta 88n8svpess copy
Anketna komisija Foto: BETAPHOTO/MILAN OBRADOVIC

Uz podsećanje da su u toku tri javno tužilačka postupka, uključujući i postupak koji vodi Tužilaštvo za organizovani kriminal, Marinković je istakao da je zaključak Anketne komisije da je urušavanje nadstrešnice „posledica delovanja udružene kriminalne grupe“ i da postoje „osnovi sumnje da se na čelu te kriminalne grupe nalazi predsednik Republike“ Aleksandar Vučić. Zbog toga je u ime Anketne komisije pozvao TOK da proširi istragu i da neke njegove (Vučićeve) saradnike „sasluša kao svedoke, a neke i kao osumnjičene“.

Celim projektom upravljalo se iz kabineta predsednika Srbije

Dušan Dobromirov, član Ekonomsko-finansijske potkomisije, profesor Fakuteta tehničkih nauka u Novom Sadu rekao je da iz dostupnih dokumenata jasno proizilazi da se cela šema odlučivanja i odgovornosti svodi na formulu „jedan predsednik, dva premijera, tri ministra“, aludirajući na predsednika Vučića, bivše premijere Anu Brnabić i Miloša Vučevića i bivše resorne ministre Zoranu Mihajlović, Gorana Vesića i Tomislava Momirovića.

Dusan Dobromirov Foto Filip Kraincanic Radar 9 copy
Dušan Dobromirov Foto: Filip Krainčanić/Radar

„Celim projektom upravljalo se iz kabineta predsednika, ali to ne umanjuje odgovornost ostalih učesnika u lancu“, rekao je Dobromirov.

Na pitanje Radara da li bi tu formulu možda trebalo modifikovati, jer su i aktuelni premijer Đuro Macut i ministarka građevinarstva, infrastrukture i saobraćaja Aleksandra Sofronijević donosili neke sporne odluke u vezi sa projektom brze pruge, Vladimir Obradović, profesor FON-a, kazao je da bi odgovornost trebalo da snose i svi koji su bili uključeni u donošenje spornih odluka, jer su pre toga morali da se saglase sa njima. Obradović je precizirao da se to odnosi i na ministra finansija Sinišu Malog, kao i na još neke ministre i na generalnog sekretara Vlade, pri čemu je najduže na tom mestu bio Novak Nedić.

Iz četiri javno dostupna aneksa na Komercijalni ugovor može se ustanoviti da su cene preuveličane i predračunska vrednost celog projekta je sa 330 miliona narasla na milijardu evra, što znači da je samo od ovog projekta od građana ukradeno 700 miliona evra

Dušan Dobromirov

Osim što je sklapala za državu štetne ugovore, vlast je i nepotrebno ubrzavala radove, kako bi se stanica u Novom Sadu otvorila pre izbora, što je građane koštalo dodatnih 65 miliona evra, naveo je Dobromirov. Za sada se iz četiri javno dostupna aneksa na Komercijalni ugovor može ustanoviti da su cene preuveličane, o čemu svedoči i to što je predračunska vrednost celog projekta sa 330 miliona narasla na milijardu evra, što znači da je samo od ovog projekta od građana „ukradeno“ 700 miliona evra, rekao je Dobromirov, naglašavajući da se podizvođači za radove nisu birali na javnim tenderima, već „prijateljskim dogovorima“, a analiza je pokazala da su oni ostvarili enormne prihode.

On je naveo i da se indirektna šteta zbog toga što su vozovi od Beograda skoro godinu dana saobraćali samo do Petrovaradina, a ne do Novog Sada, procenjuje na 35.000 evra dnevno i do danas su oni narasli na više od 12 miliona evra.

Urušavanje struke dovelo je i do urušavanja nadstrešnice

Profesor Građevinskog fakulteta Vladan Kuzmanović je ukazao da je jedan od glavnih razloga za urušavanje nadstrešnice – urušavanje struke. Od 2015. do 2023. projektni zadatak pretrpeo je nekoliko izmena, što pokazuje da investitor nije znao ni koje radove želi da obavi na zgradi stanice u Novom Sadu, a još manje na njenoj nadstrešnici. Uostalom, konstatovao je Kuzmanović, u trenutku kada je potpisan komercijalni ugovor, nije postojalo ni idejno rešenje, pa se postavlja pitanje kako je onda određena vrednost celog projekta i investicije.

Vladimir Kuzmanovic Foto Goran Srdanov Radar 94 copy
Vladimir Kuzmanović Foto: Goran Srdanov/Radar

„Sve ovo pokazuje praksu režima da izgradnju projekata vrednih milijarde evra ugovora bez ikakve projektne dokumentacije, a poseban je problem što je za 108 kilometara pruge i više stotina nadvožnjaka, podvožnjaka i drugih objekata ishodovana samo jedna građevinska dozvola, jer je vlast nastojala da na svaki način ubrza realizaciju projekta, bez obzira na sve probleme“, istakao je Kuzmanović.

Radar će u narednih nekoliko dana objaviti seriju autorskih tekstova, koji su za čitaoce našeg sajta napisali članovi Anketne komisije. Sutra ćemo objaviti prvi tekst, čiji su autori članovi Krivično-pravne potkomisije Anketne komisije Jasmina Paunović, doskorašnja tužiteljka Višeg javnog tužilaštva, Radmila Dragićević Dičić, sudija Vrhovnog suda u penziji, advokat Jovan Rajić i Savo Đurđić, sudija Apelacionog suda u penziji i bivši član Visokog saveta sudstva.

U petak ćete moći da pročitate tekst koji su napisali članovi Ekonomsko-finansijske potkomisije, Dušan Dobromirov, profesor FTN u Novom Sadu, Ognjen Radonjić, profesor Filozofskog fakulteta u Novom Sadu i Vladimir Obradović, profesor FON-a u Beogradu.

Praksa režima je da izgradnju projekata vrednih milijarde evra ugovora bez ikakve projektne dokumentacije. Kada je potpisan komercijalni ugovor nije postojalo ni idejno rešenje, tako da država nije znala ni koje radove želi da obavi na zgradi stanice u Novom Sadu, a još manje na njenoj nadstrešnici, pa se postavlja pitanje kako je onda određena vrednost projekta

Vladan Kuzmanović

U subotu objavljujemo autorski tekst koji su napisali članovi Krivično-pravne potkomisije Jasmina Paunović, tužiteljka Višeg javnog tužilaštva u penziji, Radmila Dragićević Dičić, sudija Vrhovnog suda u penziji, advokat Jovan Rajić i Savo Đurđić, sudija Apelacionog suda u penziji i bivši član Visokog saveta sudstva, a dan kasnije tekst članova Pravno-građanske potkomisije Vide Petrović Škero, bivše predsednice Vrhovnog suda i Vesne Rakić Vodinelić, redovne profesorke Pravnog fakulteta u penziji.

U ponedeljak na sajtu Radara moći ćete da pročitate tekst članova Građevinske potkomisije, profesora i bivšeg dekana Građevinskog fakulteta Vladana Kuzmanovića i građevinskog inženjera Danijela Dašića, a u utorak i analizu odgovornosti i izveštavanja medija pre i posle urušavanja nadstrešnice, koju su pripremili članovi Medijske potkomisije, profesorka Dubravka Valić Nedeljković i sociolog Zoran Gavrilović.

Vaše mišljenje nam je važno!

Učestvujte u diskusiji na ovu temu, ili pročitajte šta naši čitaoci misle.

7 komentara
Poslednje izdanje