Odluka o privremenom finansiranju Grada Beograda odrazila se na repertoar Bitef teatra, i to baš u godini jubileja, 35 godina od osnivanja. Tako će ovo avangardno pozorište, smešteno na Dorćolu, publici ponuditi tri premijere, umesto četiri, kako je bilo uobičajeno u redovnim budžetskim uslovima.
Prvi će svetlost pozornice ugledati komad Misterija Dušan Vasiljev rađen po tekstu Dunje Matić i u režiji Marka Čelebića, kojim će Bitef teatar podvući svoj prepoznatljivi antiratni stav. „Živimo u vreme ratnih strahota čiji nas plamen srećom zaobilazi, te svojom prvom premijerom šaljemo jasnu poruku o užasima koji prate savremena vojevanja“, kaže Miloš Latinović, direktor dorćolskog pozorišta.
I sam Dušan Vasiljev, pesnik, prozni i dramski pisac, trpeo je konsekvence Prvog svetskog rata, vrativši se sa fronta oboleo od malarije i bronhitisa. Regrutovan tri godine kasnije (1921) da učestvuje u progonu albanskih odmetnika kačaka, kao i komita, bugarskih nacionalista, otpušten je iz vojske iste godine zbog poodmakle bolesti. Vasiljev je preminuo sa svega 24 godine, ne izdavši za života nijednu zbirku pesama.
Kao svaki pesnik, Vasiljev je bio „usamljenik, rođenjem predodređen na nepripadanje, buntovnik koji krši pravila jezika, pristojnosti, društva i sveta.., panker koji se ne boji dubina duše“, kako naglašava autorka teksta Dunja Matić.
Brinući o organizaciji i produkciji Bitef festivala, Bitef teatar će imati mnogo posla i u septembru, za kad se nagoveštava održavanje ove pozorišne svetkovine
„Njegov život je bio patnja prožeta pisanjem, a pisao je ne zato što je hteo, nego zato što je morao. Ova predstava, kao i likovi, prevazilaze okvire pukog biografskog i komunicira u ’međusvetu’ u kojem se nalazimo i mi sami“, kaže reditelj Čelebić. „Misterija“ će prvi put biti odigrana 18. aprila.
Drugom premijerom Bitef teatra, predstavom Ostrvo plesnog karaktera, proslavlja se jubilej Bitef dens kompanije – 15 godina od osnivanja. Autor koreografije je norveški umetnik Jo Stromgren, a komad govori o migracijama bez konkretnog političkog konteksta i određenja gde se odvija radnja. Na sceni je osam igrača koji nemaju gde da se vrate, te moraju da se naviknu na pusto ostrvo na kom su se zatekli, i da otkriju nove vrednosti življenja.
Kao koprodukcija Bitef teatra i Jadranskog festivala igre u Budvi, Ostrvo će prvi put biti odigrano u okviru ove manifestacije, 1. jula, dok će beogradska premijera biti izvedena u oktobru, na sceni pozorišta – slavljenika. Norveška publika će u toj plesnoj predstavi uživati u februaru 2025. u Oslu.
Kamerna drama Ućutkivanje Sokrata u režiji Nebojše Bradića i po tekstu Hauarda Brentona, treća je premijera Bitef teatra, i radi se u koprodukciji sa Domom kulture Tivat, pa će je prva videti tamošnja publika, u okviru Festivala mediteranskog teatra Purgatorije, u julu.
Privremeni režim rada Gradske skupštine, kao osnivača Festivala, takođe stvara muke Bitef teatru
„Brenton nas vodi u antičku Atinu, u vreme kada je demokratija bila još fragilna i krhka, i kad je postavljanje pitanja bilo ’smrtni greh’. Ta pogubna navika Sokrata, kao i nemogućnost da isključi svoj kritički duh, ovog filozofa je i odvela na gubilište“, Bradić navodi za Radar.
Govoreći o dobu pre nove ere, Ućutkivanje neupitno referiše na vreme sadašnje, kad se i dalje ne zna šta je pravda, šta je važnije – javno ili privatno, kako se demokratija može sačuvati od populizma, kako se odbraniti od „lake izvesnosti“. Mogući odgovori biće isporučeni domaćem auditorijumu početkom oktobra, kako Bradić najavljuje.
Brinući o organizaciji i produkciji Bitef festivala, Bitef teatar će imati mnogo posla i u septembru, za kad se nagoveštava održavanje ove pozorišne svetkovine. Latinović stoga razmišlja o njenom poprištu, neodlučan između Sava centra, Luke Beograd i Jugoslovenskog dramskog pozorišta.
Prvi će svetlost pozornice ugledati komad Misterija Dušan Vasiljev rađen po tekstu Dunje Matić i u režiji Marka Čelebića, kojim će Bitef teatar podvući svoj prepoznatljivi antiratni stav
Svako od ovih mesta ima prednosti i mane, bilo produkcijske bilo finansijske prirode. Tako perfektno opremljenu salu Sava centra treba platiti 18.000 evra po predstavi, dok bi se i ranije korišćena scena u Luci Beograd morala kompletno opremiti, što bi bilo tek neznatno jeftinije. JDP opet ne može da ugosti više od 600 gledalaca, što bi se odrazilo na prihod festivala.
Privremeni režim rada Gradske skupštine, kao osnivača Festivala, takođe stvara muke Bitef teatru. Tako će se ovo pozorište u godini dvostrukog jubileja suočiti sa gomilom problema, te bismo im umesto čestitki mogli uputiti i izraze saučešća.