Galerija Haos počela je kalendarsku 2025. godinu izložbom Likovnih dnevnika (sveske, skicen-blokovi, knjige, ambijentalne instalacije), devet odabranih umetnika – Radovana Kragulja, Božidara Plazinića, Miodraga Bate Kneževića, Miška Pavlovića, Bojana Otaševića, Nine Todorović, Tijane Kojić, Jelene Aranđelović i Tamare Žderić.
„Izložba je posvećena stradalima u Novom Sadu, što simbolično ističe ambijentalna instalacija Miodraga Bate Kneževića, a posvećena je i otporu studenata uz koje su od prvog dana jer žele da žive u boljoj, uređenijoj i pravednijoj zemlji koja je obeležena lažima, krađom, manipulacijom, nasiljem. Mi smo protiv toga i dužni smo da pružimo otpor i sa svojim kolegama sam saglasna da sve treba da stane i za petak kada je najavljen Generalni štrajk i mi ćemo to podržati i zatvoriti vrata galerije toga dana. Ali, i ubuduće, ako tako odluči struka i svi oni koji se bore za bolje sutra“, rekla je za Radar istoričarka umetnosti Borka Božović, vlasnica Galerije Haos.
Cela Srbija je puna blistavih umova i morao sam da ispričam tu priču o boli i hrabrosti, kaže autor instalacije Oplakivanje 3 Miodrag Bata Knežević
Stvaraoci čija su dela izložena, nastavlja Božović, imali su potrebu da beleže ideje, prve zamisli, da proveravaju namere, veštinu ruke i da kroz takve dnevničke zapise vode dijalog sa svojim duhovnim bićem iz koga crpe moguća rešenja.
„Želeli smo da zavirimo u tajni i duhovni svet likovnih stvaralaca, a oni su nam samo malo odškrinuli vrata i ovo su njihovi najiskreniji likovni iskazi koji nikad nisu bili za publiku i zato mi je bilo interesantno da intimu prikažemo. Tako je već nastao ciklus Likovnih dnevnika koji prikazujemo svakog januara“, objasnila je Božović.
Na izložbi su prikazani crteži, rađeni najrazličitijim tehnikama, kolaži, skulptorski oblikovani zapisi, koji daju uvid u ono poverljivo i omogućavaju publici da razumeju kreativne procese autora.
„Neki od umetnika postižu sopstvene recepture i pretvaraju se u svojevrsne alhemičare likovnog govora. Drugi pak, kažu da njihovi crteži nisu crteži već svedočanstva, beleške na sednicama nekog administrativnog tela ili veća, usputne opaske, vrsta moralne muzike koju komponuju linijama, ali ne samo rukom, već pre svega emocijama i notama iz sopstvenog duhovnog sveta”, priča Božović.
Te dnevničke zabeleške ili vizuelna stovarišta, kako su nazvani prošle kalendarske godine kada su započeli ovaj ciklus, snagom linije, dijalogom senki i svetla, te upotrebom boje i razigranim formama, bilo da su krokii, skice ili završene crtačke priče, neretko instalacije i objekti – svedoče o spoznajama umetnika, o njihovih istraživanjima, trenutnim igrama, o mogućim ishodima i udubljivanjima u njihovu suštinu.
Neki od umetnika postižu sopstvene recepture i pretvaraju se u svojevrsne alhemičare likovnog govora. Drugi kažu da njihovi crteži nisu crteži već svedočanstva
“Oni posebno osetljivi na zbivanja u okruženju i događanja u društvu šalju nam poruke kojima izražavaju svoj kritički osvrt i intelektualni stav. Instalacija Miodraga Bate Kneževića naslovljena Oplakivanje 3 reakcija je na treći skorašnji tragičan događaj koji nas je sve poremetio i zato ovaj rad nikoga neće ostaviti ravnodušnim”, ističe Borka Božović.
Miodrag Bata Knežević za Radar otkriva zašto se odazvao pozivu da učestvuje na ovoj izložbi:
„Odazvao sam se Borkinom pozivu jer me je ova pogibija, nesreća, užasno pogodila i kao umetnik sam morao da reagujem, ispričam priču i dođem do istine. O tih 15 ubijenih ljudi i dvoje unesrećenih, samo Bog zna kako će oni živeti sa posledicama, a znam kako je to jer sam imao sestru koja je bila invalid. Onda se pojavio fantastičan oblak, obojeni, blistavi um, a to su ti mladi ljudi, studenati, srednjoškolci, njihovi roditelji… Cela Srbija je puna blistavih umova, i ja sam morao da ispričam tu priču o boli i hrabrosti. Ovo što sam napravio je neki spomenik za mene“.
Tekst za katalog napisala je istoričarka umetnosti Olivera Vukotić, a izložbu je probranim rečima otvorila njena koleginica Dragica Vuković, koja je podržala reči Borke Božović da trba da budemo u otporu i podrška mladima u ovom trenutku, što je propraćeno aplauzom.