Četvrto izdanje festivala „Filmovi na štiklama“u okviru kojeg se prikazuju ostvarenja ženskih autorki, biće održano od 13. do 17. novembra u sali Art bioskopa Kolarac. Ova smotra je, kako ističe za Radar selektorka Nevena Đonlić, jedna od retkih pozitivnih posledica pandemije kovida 19.
„Odmah po popuštanju mera koje su ograničavale skupove u zatvorenim prostorima, počela je sa radom terasa na krovu Kolarčeve zadužbine na kojoj su prikazivani filmovi na otvorenom. Publika je sa oduševljenjem prihvatila novi prostor. U želji da se obogati i proširi programska ponuda, rodila se ideja za pokretanjem filmskog festivala. Iz uvida u programske profile u Beogradu shvatili smo da ne postoji specijalizovana smotra posvećena filmskim autorkama“, napominje Đonlić
Ona dodaje da mnogi festivali na programima imaju filmove čiji su autori žene, ali do tada nije bila prepoznata potreba da se napravi neka vrsta „ženske zone“ u kojoj ćemo moći da gledamo filmove i razgovaramo o temama koje zaokupljaju žene reditelje.
Ove godine imamo radove koji pozivaju na sećanja na važne i ključne događaje iz skorije istorije bivših državnih zajednica“, priča Đonlić
„Tako je nastao festival ’Filmovi na štiklama’ koji prikazuje igrane, dokumentarne i eksperimentalne filmove. Ono što je veoma bitno za ovakvu vrstu festivala jesu razgovori sa autorkama koje posle projekcija ostaju sa publikom i predstavljaju svoje ideje i motive za radove koje su nam stavile na uvid“, ističe Đonlić.
Selekcija obuhvata igrane i dokumentarne filmove autorki iz Srbije i regiona, kao i radove evropskih rediteljki.
„Trudimo se da, prilikom odabira filmova, ukažemo na raznolikost tema koje su autorkama bile važne i interesantne. Tako ove godine imamo radove koji pozivaju na sećanja na važne i ključne događaje iz skorije istorije bivših državnih zajednica“, priča Đonlić.
To su, na primer, 78 dana Emilije Gašić o bombardovanju Srbije i Crne Gore, Šagargur Nataše Nelević o sudbini žena stradalih po rezoluciji IB-a u Jugoslaviji. Film Čangalović Nade Savić o Miroslavu Čangaloviću, jednom od najznačajnijih operskih pevača Jugoslavije, Joymakers Jelene Radenović, zapis o muzičarima trubačima, amaterima a istovremeno velikim profesionalcima, pripadnicima romske zajednice. I, film Easyland Sanje Živković čija radnja se odvija u Kanadi, priča o majci i ćerki koje prolaze kroz krize adaptacije na novu sredinu, ali i ozbiljne zdravstvene probleme.
Festival sem domaćih autorki prikazuje filmove inostranih rediteljki. Tako će publika moći da vidi najnovija ostvarenja Margarete fon Trote Ingeborg Bahman – putovanje u pustinju i Zelena granica Agnješke Holand, sada već legendi evropskog ženskog filmskog rukopisa.
Na programu je i Anatomija pada ŽistinTrije, ovogodišnje dobitnice nagrade Oskar za najbolji film van engleskog govornog područja. Kao i filmovi Himera Alise Rohvašer i Priroda ljubavi Monije Šokri.
Kroz ovako koncipiran program pokušavamo da osvestimo publiku i da skrenemo pažnju na brojna iskušenja s kojima se suočavaju realni akteri filmova, ali i autorke koje ih donose nama na uvid
„Tokom prethodne tri godine, festival je okupljao autorke koje su se bavile najrazličitijim temama. Kako vrlo ličnim odnosima, tako i sudbinama sveštenih lica ili monahinja. Prošlogodišnja gošća iz Londona Ana Furs, profesorka sa Goldsmit univerziteta, prikazala nam je veoma ličnu i potresnu priču o sudbini žena koje prolaze kroz iskustvo vantelesne oplodnje. Videli smo i veoma angažovano ostvarenje glumice i rediteljke Maje Mitić o sudbini žena iz Sandžaka koje regrutuju za prinudne brakove u Siriji, iz kojih ne mogu da se izvuku i ostaju zarobljene i bez dece koju rađaju u tim neželjenim brakovima. Takođe, projekciju je imala integralna verzija serijala Ona se budi autorke Mije Bjelogrlić“, priseća se Nevena Đonlić i dodaje:
„Kroz ovako koncipiran program pokušavamo da osvestimo publiku i da skrenemo pažnju na brojna iskušenja s kojima se suočavaju realni akteri filmova, ali i autorke koje ih donose nama na uvid.“
Filmovi se prikazuju u terminima od 18.30 i 20 časova, a najavljeni su i razgovori sa autorkama.