Nikola Petrović, biznismen i kum predsednika Srbije Aleksandra Vučića, bio je akter nezapamćene afere, kada je, kako se sumnja, njegova avio-kompanija sa još dve, u vlasništvu Željka Mitrovića, falsifikovala dužinu letenja aviona i prevozila sumnjiv teret, uključujući i oligarhe iz Rusije bliske režimu Vladimira Putina. Posle takvog skandala i istrage nadležnog tela u EU, njihove letelice su prizemljene, a dozvole praktično oduzete, ali sve to nije obeshrabrilo Petrovića. On je, naime, vrlo brzo posle ove afere, osnovao novu firmu za vazdušni prevoz putnika Flyus. I dok u srpskom Direktoratu civilnog vazduhoplovstva ponovo ćute na ovu temu, dobro obavešten sagovornik Radara navodi da je nova Petrovićeva kompanija u postupku za dobijanje dozvole i da se na tome ozbiljno radi.
Kompanija EL&MI Group u stopostotnom je vlasništvu Petrovića i jedna je u nizu firmi koje poseduje. Registrovana je za proizvodnju električne energije, a na sajtu kompanije piše da se njene članice, osim energetikom, bave i finansijama i avijacijom. Baš u delu gde se pominje avijacija navedena je samo jedna firma. I nije reč o preduzeću Star Fly Wings, koje je posle velikog skandala promenilo ime u Soft White, iako zvanično i dalje postoji i formalno je aktivno.
Na sajtu EL&MI Group, koja je njegova krovna kompanija, u „sektoru avijacija“ pominje se samo novoosnovana firma Flyus, čija je delatnost, kako piše i u Agenciji za privredne registre, vazdušni prevoz putnika. Osim naziva, piše još – „uskoro opširnije“. Preduzeće Flyus registrovano je 6. marta ove godine, svega nekoliko nedelja nakon što je otkriveno da je avio-firma Star Fly Wings, zajedno sa kompanijama Air Pink i Air Emeralds, umanjivala sate letenja svojih aviona i prevozila ruske oligarhe, od kojih se jedan nalazi i na međunarodnoj poternici.
Za direktora nove avio-kompanije postavljena je Ivana Radulović, koja je, prema zvaničnim podacima, zakonski zastupnik u još bar pet preduzeća čiji je Petrović vlasnik ili suvlasnik, a koja su uglavnom bave proizvodnjom električne energije.
I iz toga je jasno da su namere Petrovića da ostane u avio-biznisu ozbiljne, mada o tome za Radar nije želeo da govori. Umesto odgovara na pitanja kakvi su mu planovi sa kompanijom Flyus, da li je tražio odgovarajuće dozvole od Direktorata civilnog vazduhoplovstva i da li ih je dobio, kao i da li će ugasiti firmu Soft White, na mejl autorke teksta stiglo je 15 njegovih kontra pitanja – poput „Da li uopšte znate ko ste i za koga radite?“, „Koliko u proseku slova (karaktera) ima jedan tekst koji napišete?“, „Da li više volite da pišete tekstove pre podne, popodne ili uveče?“… i slično.
S druge strane, čak ni takvog odgovora nije bilo iz Direktorata civilnog vazduhoplovstva, koje je u slučaju afere Petrovića i Mitrovića reagovalo tek nakon što je istragu sprovela Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja, EASA. Sada smo Direktorat pitali da li je Flyus tražio odgovarajuće dozvole za obavljanje delatnosti vazdušnog prevoza putnika, za šta je registrovan, da li ih je dobio… Ni ovog puta, međutim, odgovora iz te institucije nije bilo, bar ne do zaključenja ovog broja Radara. Na sajtu tog državnog tela, inače, postoji spisak ovlašćenih operatera, na kojem se nalazi više privatnih avio-kompanija, ali na toj listi Petrovićeve nove kompanije i dalje nema.
Alen Šćurić, dobro obavešteni regionalni analitičar civilnog vazduhoplovstva, za Radar navodi da se, prema njegovim saznanjima, radi na dozvolama za novu avio-firmu Nikole Petrovića.
„Da srpski Direktorat njemu (Petroviću) nije toliko sklon, zbog njihovih odnosa sa Aleksandrom Vučićem, onda bi se tu postavilo pitanje i ne bi tako lako prošlo. Međutim, jasno je da on može dobiti dozvolu. Ja i dalje ne mogu da verujem da je to što su oni uradili (Petrović i Mitrović) nekom palo na pamet. U vazduhoplovstvu je to ono, što se kaže, no-no. To niko ne radi. Ni one zadnje šljam kompanije“, zaključuje Šćurić, po čijim će rečima sa AOC licencom Flyus moći da leti svuda u svetu, „dok nešto ne uprska“.
„Oni su jako uprskali. Najgore je što su falsifikovali količinu letova i samim tim nisu morali da održavaju avione i naravno da je to krajnje problematično. Doveli su u pitanje i bezbednost putnika i sve. Trebalo je da izgube AOC licencu. To im srpski Direktorat nije oduzeo, nego im je EASA htela oduzeti. I tek nakon njenog zahteva, srpski Direktorat je reagovao, ali su oni dan ranije sami vratili dozvole, da ne bude posledica“, podseća Šćurić.
*Ceo tekst pročitajte sutra u novom broju Radara i na sajtu radar.rs.